rare dingen bij booten 18.3

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 211
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

rare dingen bij booten 18.3

Berichtdoor oldbutMint » Vr 04 Jan 2019, 20:35

Hallo,

Ik hoop dat de vraag in deze sectie mag (het gaat over booten in elk geval).

Ik draai hier Linux Mint 18.3 (Mate) op een desktop machine, harddisk is 1 TB, met nog duidelijk vrije ruimte.
Mint werd tot voor kort frequent geactualiseerd met vernieuwingen, via de Update Manager (icoon in menulijst onderaan mijn scherm).

Gisteren en vandaag krijg ik bij het booten de pagina waar ik de user kan kiezen en het bijbehorende pw. moet ingeven.
MAAR: van de tekstregels op die pagina (de tekst die door Mint gepresenteerd wordt) zijn sommige lettertekens weggevallen, en het hokje voor het pw. knippert/veranderd 'heen en weer' uit zichzelf.
Een pw. ingeven lukt daarbij niet...

Wanneer ik een commandline terminal opstart (ctrl-F2 b.v.) kan ik na inloggen shutdown doen en opnieuw booten.
Soms gaat het dan goed en komt er een normaal inlogscherm (en kan ik verder opstarten), soms krijg ik weer dezelfde fout.

Vanavond kon ik -een keer- verder opstarten, maar kwam de Desktop op met de iconen die ik er altijd heb staan, maar zonder de namen bij de iconen (de iconen hier zijn mappen die op mijn Desktop aanwezig zijn).

Heeft iemand een idee wat er aan de hand is en hoe ik de problemen verhelp?

Dank!
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: rare dingen bij booten 18.3

Berichtdoor Joan » Vr 04 Jan 2019, 22:36

Dit zijn problemen die overal een oorzaak kunnen hebben.
Controleer eerste de drive en aansluitingen daarvan op defecten. Denk ook aan het toetsenbord en muis.
Als daarmee geen problemen zijn, probeer dan de laatste backup terug te zetten en probeer die.
Als dat geen soelaas biedt, probeer dan een oudere backup.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: rare dingen bij booten 18.3

Berichtdoor DeBaas » Vr 04 Jan 2019, 22:46

0/ update/grade probleem
Mogelijk is een update niet geheel afgerond, meestal is de oorzaak van problemen een voortijdig afgebroken update/grade.
Dit kan misschien opgelost worden door vanuit het menu op te starten met een vorige kernel en/of vanuit een terminal:
sudo apt-get clean
sudo apt-get autoclean
sudo apt-get update
sudo apt-get dist-upgrade
sudo reboot

Let op de meldingen in het scherm, een melding over te weinig ruimte is funest.
een mogelijke redding is dan nog eerst
sudo apt-get autoremove
of eerst opgestart met een live DVD/USB en het program gparted de grootte van de partitie aanpassen.

1/ mogelijk defecte muis of toetsenbord
Start de pc op zonder muis, heb je dan geen vreemde knippers, probeer een andere muis.
Start de pc op, staat het inlogscherm te knipperen, verwijder dan het keyboard, stopt het knipperen, probeer een ander keyboard.
Is het een portable? check of er geen toetsen ingedrukt blijven staan, oorzaak vloeistof op het keyboard, keyboard (laten) vervangen.

2/ niet goed geïnstalleerde videodriver
Mogelijk staat er niet de juiste videodriver voor,
In het bootmenu klik Esc
Edit de bootregel en vul deze aan met nomodeset xforcevesa
Als je nu normaal (met totaal verkeerde resolutie) kunt starten, check dan de drivers/hardware of er een fabriekseigen versie is en laat deze installeren. Is deze al aanwezig kies dan (als test) deze niet te gebruiken na een herstart zet de fabriekseigen weer terug.
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 211
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Re: rare dingen bij booten 18.3

Berichtdoor oldbutMint » Wo 16 Jan 2019, 10:55

Dank voor de twee reacties op mijn vraag.

Even een update:
ondanks het naar voren gebrachte heb ik tot vandaag niets aan de hardware-setup veranderd.
In de tijd na mijn eerste post is het probleem nog een aantal keren opgetreden, afgewisseld door keren dat de machine normaal bootte.
Ik gebruik de machine niet dagelijks, dus het heeft wat tijd genomen.
De laatste paar boots zijn nu zonder problemen geweest, dus ik ben geneigd te denken dat het iets softwarematigs was.
In de periode tot nu zijn er wel een aantal updates doorgevoerd (update manager); of er een samenhang is weet ik niet.

Wat ik wel raar vind is dat ik de laatste tijd regelmatig een rood kruis in het icoontje van de update-manager (in de menubalk onderaan mijn scherm) zie. Tevoren had ik steeds een blauw gemaakt schildje met een uitroepteken er in (dat er updates waren) of een vinkje als de boel op orde was.
Als ik dan op het roodgekruiste schildje klik, komt er een update-manager scherm, maar er staan geen updates in.....
Wanneer ik dan 'refresh' doe, komt er een lange mededeling met de vette kop 'could not download all repository indexes' en o.a. de verwijzing naar mogelijke problemen met mijn internetconnectie...
Helpt het wanneer ik de hele mededeling hier post?

Dank alvast.
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: rare dingen bij booten 18.3

Berichtdoor Wilfried1954 » Vr 18 Jan 2019, 11:38

Dan is er een probleem met je netwerk(kaart) of internet. Of de bereikbaarheid van één van de servers. Probeer eens andere servers te kiezen. En let op de snelheden van de servers of die normaal zijn tijdens het zoeken.
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 211
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Re: rare dingen bij booten 18.3

Berichtdoor oldbutMint » Zo 20 Jan 2019, 15:30

Ik merk eigenlijk geen ongewone dingen wanneer ik netwerk-verkeer via de netwerkkaart van die computer laat verlopen.
Bij de internetverbinding als zodanig ook niet (andere computers zitten via de router aan dezelfde internetaansluiting), en ik kan geen storingen in het verkeer vaststellen.

Ik heb even gekeken naar de servers waar de 'probleemmachine' zijn updates vandaan haalt:
in de update manager:
linux mint 18.3 sylvia
mirrors:
main: packages.linuxmint.com (usa)
base: archive.ubuntu.com/ubuntu (great britain)
Volgens mij waren dit de default instellingen van deze distro.
Is er met deze sources iets aan de hand?
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: rare dingen bij booten 18.3

Berichtdoor Wilfried1954 » Do 24 Jan 2019, 08:32

Probeer eens met andere servers? in Updatemanager: Bewerken -> Pakketkbronnen. En dan maar laten zoeken naar de snelste.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten