foutmeldingen na opstarten

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

foutmeldingen na opstarten

Berichtdoor Peterbeter » Wo 09 Jan 2019, 12:47

Krijg sinds gisteren een paar foutmeldingen, maar weet niet wat ik ermee moet.
Het logboek toont deze:
Afbeelding
Groen is er in vele soorten
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: foutmeldingen na opstarten

Berichtdoor emvedeesje » Wo 09 Jan 2019, 16:59

Is dat bij het opstarten?
We zien echter niet de volledige boodschappen.
Googel misschien eens: acpi error method parse execution failed
Daar staan reeds enkele vermeldingen.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: foutmeldingen na opstarten

Berichtdoor Peterbeter » Do 10 Jan 2019, 12:37

Inderdaad komt de melding meteen na het opstarten (na inloggen).
Heb gegoogeld en merk dat er minstens twee mogelijke oorzaken kunnen zijn: nieuwe kernel of vereiste update van het BIOS.
Gezien mijn ervaringen met bios updates laat ik dat achterwege. Overigens gebruik ik op deze pc alleen Mint 19.1 in UEFI.
Net als bijna alle melders van vergelijkbare problemen, heb ik tot heden nergens een stoornis bij normaal gebruik van Mint 19.1 cinnamon.
Volgens mij is het ontstaan direct na de laatste kernel update dus ik vermoed daar een relatie.
Net als alle melders van dit probleem ga ik het voorlopig gewoon negeren.

Hier nog de volledige foutmelding:
Afbeelding
Groen is er in vele soorten
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: foutmeldingen na opstarten

Berichtdoor peer » Do 10 Jan 2019, 13:36

start linux dan eens op met de vorige kernel
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: foutmeldingen na opstarten

Berichtdoor Peterbeter » Do 10 Jan 2019, 21:30

Heb ik gedaan met drie vorige kernels....helaas steeds zelfde resultaat: zelfde foutmelding.
Moet er mogelijk toch iets anders (ook nog) aan de hand zijn.
Omdat verder alles goed werkt laat ik het maar zo.
Groen is er in vele soorten
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: foutmeldingen na opstarten

Berichtdoor Peterbeter » Do 10 Jan 2019, 22:47

Vond hier nog een mogelijke oplossing: https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=251998
Ga dat eens proberen.
Groen is er in vele soorten
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: foutmeldingen na opstarten

Berichtdoor Peterbeter » Do 10 Jan 2019, 23:38

Heb de nouveau driver vervangen door de voor mij (aanbevolen) nVidia driver.....na opstarten nog steeds dezelfde foutmeldingen
Toen de aanpassing in grub uit bovenstaande link doorgevoerd en na opstarten ....nog steeds dezelfde foutmeldingen

Heb Cinnamon-looking-glass opgestart en zag daar een foute applet (minicalc) die kennelijk niet wilde laden. Cinnamon gereset.
PC daarna opnieuw opgestart en zie: alle meldingen zijn nu opeens verdwenen....

Dus voorlopig lijkt mijn probleem opgelost. Hoe en waardoor er dan ACPI fouten kunnen ontstaan door het niet laden van een applet is mij geheel en al onduidelijk.
En zo blijft er altijd wat te wensen...;)
Groen is er in vele soorten
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: foutmeldingen na opstarten

Berichtdoor Joan » Vr 11 Jan 2019, 00:15

Het kan te maken hebben met kwalett, een KDE programma. Kde wordt niet meer door Linux Mint uitgebracht en dit kan nog een restje achtergebleven of ingeslopen programmatuur in de update zijn geweest. Kan ook afhangen van de geïnstalleerde programma's. Ik heb kwallet al lang niet meer geïnstalleerd, dus zal er ook niets van worden geupdated.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: foutmeldingen na opstarten

Berichtdoor Peterbeter » Vr 11 Jan 2019, 12:22

Het kan te maken hebben met kwalett, een KDE programma. Kde wordt niet meer door Linux Mint uitgebracht en dit kan nog een restje achtergebleven of ingeslopen programmatuur in de update zijn geweest. Kan ook afhangen van de geïnstalleerde programma's. Ik heb kwallet al lang niet meer geïnstalleerd, dus zal er ook niets van worden geupdated.
Klopt helemaal, Joan, ik zag in de Kwallet opduiken als probleem in de logs; sterker: die vermelding staat nog steeds in de logs.
Heb in synaptic zitten kijken maar zag dat er niets van kwallet is geinstalleerd. Vroeg mij toen af hoe die melding in Mint terecht is gekomen, want ik heb (tot heden) geen KDE progs geinstalleerd omdat ik had gelezen dat Mint 19 KDE niet meer ondersteunt. Jammer vind ik dat wel want ik gebruik ik Kubuntu nog steeds het handige KDE-connect en vond het jammer dat het niet in Mint zit.
Fouten aanpakken in Mint is wel anders dan in Ubuntu merk ik. Daar gaat automatisch een melding uit als er fouten worden vastgesteld.
Hoe gaat dat in Mint eigenlijk?
Groen is er in vele soorten
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: foutmeldingen na opstarten

Berichtdoor Joan » Zo 13 Jan 2019, 02:28

Zoek eens in het hele "Bestandssysteem" of er nog ergens kde rommel aanwezig is.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten