2 problemen met 19.1 mate.

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
linuxcar1
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 80
Lid geworden op: Za 07 Okt 2017, 15:04

2 problemen met 19.1 mate.

Berichtdoor linuxcar1 » Do 07 Feb 2019, 21:28

Hallo

ik heb zonet 19.1 mate geïnstalleerd en kom 2 problemen tegen.

1 vpn:
Bij ' editing vpn server' kon ik altijd bij Method de optie: "Automatic DHCP Address only” selecteren.
Nu is deze optie er helemaal niet.. waarom is deze weg en hoe krijg ik deze terug? zo kan ik geen dns lek fixen.

2: ik krijg het niet voor elkaar om libre office in firejail op te starten.
Via firetools, als ik op de libre office pictogram klik gebeurd er helemaal niks.
Maar andere programma's zoals thunderbird en firefox doen het wel prima via firetools.
Laatst gewijzigd door linuxcar1 op Do 07 Feb 2019, 22:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: 2 problemen met 19.1 mate.

Berichtdoor Joan » Do 07 Feb 2019, 22:10

1. Waarom je het niet kunt vinden kan verschillende oorzaken hebben. Is het echt weg of in een ander onderdeel verwerkt of andere naam gekregen?
Of je het terug kunt gebruiken is afhankelijk van de vraag waarom het niet is te vinden.

2. Firejail is een programma om internet op een bepaalde manier af te sluiten. Libreoffice werkt met meerdere instellingen, waaronder internetadressen, en die kunnen worden tegengehouden als LB in een JAIL zit. Thunderbird en Firefox zijn gemaakt om het internet op te gaan, dat is een hemelsbreed verschil.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
linuxcar1
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 80
Lid geworden op: Za 07 Okt 2017, 15:04

Re: 2 problemen met 19.1 mate.

Berichtdoor linuxcar1 » Do 07 Feb 2019, 22:28

1. Waarom je het niet kunt vinden kan verschillende oorzaken hebben. Is het echt weg of in een ander onderdeel verwerkt of andere naam gekregen?
Of je het terug kunt gebruiken is afhankelijk van de vraag waarom het niet is te vinden.
is echt weg, geen andere naam gekregen.
2. Firejail is een programma om internet op een bepaalde manier af te sluiten. Libreoffice werkt met meerdere instellingen, waaronder internetadressen, en die kunnen worden tegengehouden als LB in een JAIL zit. Thunderbird en Firefox zijn gemaakt om het internet op te gaan, dat is een hemelsbreed verschil.
hmm ok... ik starte altijd Libreoffice in firejail, net zoals vlc, nooit problemen mee gehad.
Enige manier om toch Libreoffice in jail werkend te krijgen?
Las laast ook dat hackers via Libreoffice in je systeem kunnen, dus blijf het liefst Libreoffice in jail draaien.
ook gezien ik privacy gevoelige documenten open.
https://thehackernews.com/2019/02/hacki ... ffice.html


edit: hmm problemen stapelen zich op sinds ik van 19.0 Cinnamon naar 19.1 Mate ben gegaan.
bluetooth koptelefoon houd maar 3 sec verbinding en word dan verbroken zonder enige reden... grmph..
linuxcar1
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 80
Lid geworden op: Za 07 Okt 2017, 15:04

Re: 2 problemen met 19.1 mate.

Berichtdoor linuxcar1 » Vr 08 Feb 2019, 14:11

update:
Bluetooth probleem is opgelost. Dit was meer een hardware probleem dan een software.
Ik had een usb verlengsnoer tussen de pc en bluetooth adapter gezet om beter bereik te krijg maar 1 of ander manier hield de verbinding maar 3 sec stand via het usb verlengsnoer.
Nu de bluetooth adapt weer normaal aan de usb poort van de pc is geplugt doet de verbinding het gewoon weer.... raar.

Dns probleem is ook opgelost via een omweg.

Nu alleen nog de libre office probleem dat ik toch heel graag in firejail wilt laten draaien.
iemand ideeën?

ook via terminal: 'firejail LibreOffice' of 'firejail LibreOffice Writer' wilt niet lukken.
Vind wel vreemd overigens dat LibreOffice wel afgebeeld word in firetools maar niet werkt.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 904
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: 2 problemen met 19.1 mate.

Berichtdoor dirkjanl » Vr 08 Feb 2019, 16:58

update:
Bluetooth probleem is opgelost. Dit was meer een hardware probleem dan een software.
Ik had een usb verlengsnoer tussen de pc en bluetooth adapter gezet om beter bereik te krijg maar 1 of ander manier hield de verbinding maar 3 sec stand via het usb verlengsnoer.
Nu de bluetooth adapt weer normaal aan de usb poort van de pc is geplugt doet de verbinding het gewoon weer.... raar.
Is volgens mij niet zo raar. Een kabel heeft weerstand en zo wordt het signaal zwakker. Is de kabel te lang, dan te weinig signaal en doet HIJ het niet meer. In dit geval is die HIJ dus de usb adapter. Dit heb ik ook gemerkt bij een scanner met een te lange usb-verlengkabel ertussen: geen actie.

Vriendelijke groet,
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: 2 problemen met 19.1 mate.

Berichtdoor emvedeesje » Vr 08 Feb 2019, 17:06

Welke versie van Firejail heb je?

Code: Selecteer alles

firejail --version
Je zou hier een nieuwere versie kunnen halen: https://sourceforge.net/projects/firejail/files/LTS/
Neem echter eerst een timeshift, zodat je kan terugkeren als er iets fout gaat.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
linuxcar1
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 80
Lid geworden op: Za 07 Okt 2017, 15:04

Re: 2 problemen met 19.1 mate.

Berichtdoor linuxcar1 » Vr 08 Feb 2019, 17:40

Welke versie van Firejail heb je?

Code: Selecteer alles

firejail --version
Je zou hier een nieuwere versie kunnen halen: https://sourceforge.net/projects/firejail/files/LTS/
Neem echter eerst een timeshift, zodat je kan terugkeren als er iets fout gaat.

groeten van Michael
ik heb versie 0.9.58
jou download link is 0.9.56 dus ouder.
linuxcar1
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 80
Lid geworden op: Za 07 Okt 2017, 15:04

Re: 2 problemen met 19.1 mate.

Berichtdoor linuxcar1 » Vr 08 Feb 2019, 17:43

update:
Bluetooth probleem is opgelost. Dit was meer een hardware probleem dan een software.
Ik had een usb verlengsnoer tussen de pc en bluetooth adapter gezet om beter bereik te krijg maar 1 of ander manier hield de verbinding maar 3 sec stand via het usb verlengsnoer.
Nu de bluetooth adapt weer normaal aan de usb poort van de pc is geplugt doet de verbinding het gewoon weer.... raar.
Is volgens mij niet zo raar. Een kabel heeft weerstand en zo wordt het signaal zwakker. Is de kabel te lang, dan te weinig signaal en doet HIJ het niet meer. In dit geval is die HIJ dus de usb adapter. Dit heb ik ook gemerkt bij een scanner met een te lange usb-verlengkabel ertussen: geen actie.

Vriendelijke groet,
oh ok, zo heb ik nooit bekeken.
ja is zo' n 3 meter kabel. Dus eigenlijk zijn alle usb verlengkabels beetje weggegooid geld ?
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: 2 problemen met 19.1 mate.

Berichtdoor Joan » Vr 08 Feb 2019, 18:11

LibreOffice heeft mogelijkheden om linken te verwerken en daarmee een verbinding met internet te maken.
Daarin zat een fout en is opgelost.

Als je in LibreOffice alleen betrouwbare linken gebruikt is het gevaar niet groter dan het binnehalen van je e-mail.
Als je geen linken in LibreOffice gebruikt heb je er ook geen last van.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 904
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: 2 problemen met 19.1 mate.

Berichtdoor dirkjanl » Vr 08 Feb 2019, 19:28


oh ok, zo heb ik nooit bekeken.
ja is zo' n 3 meter kabel. Dus eigenlijk zijn alle usb verlengkabels beetje weggegooid geld ?
Nou, dat is 'wat kort door de bocht'. Het is dus afhankelijk van hoeveel spanning het eindproduct nodig heeft. Maar wees voorzichtig met usb-kabel verlengers.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
linuxcar1
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 80
Lid geworden op: Za 07 Okt 2017, 15:04

Re: 2 problemen met 19.1 mate.

Berichtdoor linuxcar1 » Vr 08 Feb 2019, 22:37


oh ok, zo heb ik nooit bekeken.
ja is zo' n 3 meter kabel. Dus eigenlijk zijn alle usb verlengkabels beetje weggegooid geld ?
Nou, dat is 'wat kort door de bocht'. Het is dus afhankelijk van hoeveel spanning het eindproduct nodig heeft. Maar wees voorzichtig met usb-kabel verlengers.
Als je printer het al niet trekt
Wat vereist nog meer dan een printer behalve een laptop of pc... blijft niet veel meer over denk ik...
linuxcar1
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 80
Lid geworden op: Za 07 Okt 2017, 15:04

Re: 2 problemen met 19.1 mate.

Berichtdoor linuxcar1 » Vr 08 Feb 2019, 22:40

LibreOffice heeft mogelijkheden om linken te verwerken en daarmee een verbinding met internet te maken.
Daarin zat een fout en is opgelost.

Als je in LibreOffice alleen betrouwbare linken gebruikt is het gevaar niet groter dan het binnehalen van je e-mail.
Als je geen linken in LibreOffice gebruikt heb je er ook geen last van.
ja mijn documenten bevatten heel wat linken.
Maar goed, ik neem aan niemand weet hoe ik libre office in firejails werkend kan krijgen?
Bij jullie lukt het ook niet?
Met google kan ik al helemaal niks vinden.
Misschien maar eens met firejail contacten dan.

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten