installatie 19.1 vanaf bootable USB

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: installatie 19.1 vanaf bootable USB

Berichtdoor Joan » Vr 25 Jan 2019, 00:28

Als twee dezelfde laptops niet hetzelfde kunnen installeren, kijk dan eens de drive na op fouten en deel hem desnoods opnieuw in met een nieuwe partitietabel.
Werkt de live versie wel? Dan is het waarschijnlijk de drive. Sluit dan eens een andere (externe) drive aan en probeer het daarmee.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Marco53
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 16
Lid geworden op: Zo 20 Jan 2019, 22:00
Locatie: Delft

Re: installatie 19.1 vanaf bootable USB

Berichtdoor Marco53 » Za 26 Jan 2019, 00:01

Als twee dezelfde laptops niet hetzelfde kunnen installeren, kijk dan eens de drive na op fouten en deel hem desnoods opnieuw in met een nieuwe partitietabel.
Werkt de live versie wel? Dan is het waarschijnlijk de drive. Sluit dan eens een andere (externe) drive aan en probeer het daarmee.
Joan, twee vragen:
1) Nieuwe partitietabel? Hoe doe ik dat? In Gpart of tijdens de installatie?
2) Hoe weet ik of de live versie werkt? Alle menu's lijken het te doen. Als ik installeer gebeurt er ook van alles en moet ik een schermpje invullen met naam en PW. Voor mij werkt het dan.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: installatie 19.1 vanaf bootable USB

Berichtdoor Joan » Za 26 Jan 2019, 00:28

Een nieuwe partitietabel kun je met Gparted maken onder Schijf.
Als je de USB-stick met de distributie start en het werkt, werkt de distributie op dat systeem. Probeer het dan zoveel mogelijk uit voor je installeert.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Marco53
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 16
Lid geworden op: Zo 20 Jan 2019, 22:00
Locatie: Delft

Re: installatie 19.1 vanaf bootable USB

Berichtdoor Marco53 » Vr 01 Feb 2019, 23:22

Na een drukke week, waarin ik toch wel een en ander geprobeerd heb het volgende:
Een nieuwe partitietabel kun je met Gparted maken onder Schijf.
Als je de USB-stick met de distributie start en het werkt, werkt de distributie op dat systeem. Probeer het dan zoveel mogelijk uit voor je installeert.
Laat ik beginnen te zeggen dat niet helemaal begrijp hoe die nieuwe partitietabel er uit zou moeten zien; wil je dat ik alle partities verwijder en dan opnieuw installeer? Met welk programma is wel duidelijk.
Ik heb 1x de hele schijf leeg gemaakt, de installatie van Mint gedaan gedaan, maar de problemen, errors blijven terug komen.

Uiteindelijk heb ik een Windows CD-rom genomen om die te installeren en dat werkt wel. De HDD is dus niet echt defect.
Vervolgens weer de USB erin en dan doet de live versie het ook.

Zit nu dus met het dilemma dat als ik Mint installeer en de hele schijf laat heroveren, of dat ook daadwerkelijk gaat werken.
Iemand een gedachte hierover?

Fijn Weekend - Marco
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: installatie 19.1 vanaf bootable USB

Berichtdoor Joan » Za 02 Feb 2019, 00:34

De MBR of drive indeling kan afwijkingen bevatten waardoor Mint niet goed kan installeren.

Als je Gparted gebruikt om een nieuwe partitietabel te maken wordt de MBR en indeling schoon gemaakt en opnieuw ingesteld. Hierdoor zijn de oude gegevens ook verdwenen.
Je hoeft niets in te stellen, Gparted doet het helemaal zelf. Daarna kan je de drive opnieuw indelen en in ieder geval formatteren.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: installatie 19.1 vanaf bootable USB

Berichtdoor DeBaas » Za 02 Feb 2019, 13:14

De met Etcher gemaakte USB kan zowel MBR als UEFI opstarten.
Is de PC uitgerust met een UEFI BIOS?
Anjo
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 18
Lid geworden op: Di 01 Jan 2019, 18:56

Re: installatie 19.1 vanaf bootable USB

Berichtdoor Anjo » Do 07 Feb 2019, 14:14

Ik zou met Rufus eens de iso op een bootable usb zetten op een windowsmachine.
Als je twee identieke laptops hebt kun je de harde schijven eens wisselen en kijken of je de werkende versie ook op de eerste laptop aan de gang krijgt.

Vervolgens de eerste schijf formateren en een verse installatie doen.
Gebruikersavatar
Marco53
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 16
Lid geworden op: Zo 20 Jan 2019, 22:00
Locatie: Delft

Re: installatie 19.1 vanaf bootable USB

Berichtdoor Marco53 » Za 09 Feb 2019, 22:01

De met Etcher gemaakte USB kan zowel MBR als UEFI opstarten.
Is de PC uitgerust met een UEFI BIOS?
Hallo DeBaas,
Ik heb geen idee wat Esher is. Ik heb de iso gemaakt in Mint17.x
Neen de laptop heeft geen UEFI opstart protrocol.
Gebruikersavatar
Marco53
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 16
Lid geworden op: Zo 20 Jan 2019, 22:00
Locatie: Delft

Re: installatie 19.1 vanaf bootable USB

Berichtdoor Marco53 » Za 09 Feb 2019, 22:56

De MBR of drive indeling kan afwijkingen bevatten waardoor Mint niet goed kan installeren.

Als je Gparted gebruikt om een nieuwe partitietabel te maken wordt de MBR en indeling schoon gemaakt en opnieuw ingesteld. Hierdoor zijn de oude gegevens ook verdwenen.
Je hoeft niets in te stellen, Gparted doet het helemaal zelf. Daarna kan je de drive opnieuw indelen en in ieder geval formatteren.
Ik heb nu de Live versie weer opgestart, start vervolgens Gparted en selecteer in het menu Device/Create Partition Table...
Krijg vervolgens een waarschuwing dat alle data op de gehele disk gewist gaat worden en dat de nieuwe partition table van het type MSDOS zal zijn????
Vervolgens is er een gehele "unallocated" schijf.
Vervolgens in het menu naar partition/new, resize en deze gaat automatisch naar file system ext4 . . . . Formateren gaat niet; greyed-out!
Het tweede gedeelte is extended.
Vervolgens "Apply All Operations" uitvoeren en daarna, weet niet precies meer hoe, maak ik de extended fat32.
Ik heb nu /dev/sda1 (ext4) -- /dev/sda2 (extended) welke de notatie heeft van /dev/sda5 (fat32).
Na de installatie van Mint19.1 een restart gedaan en . . . . JOEPIE het werkt.

Het valt allemaal niet mee na bijna 40 jaar MSDOS en Windows om Linux te begrijpen.
Bedankt allemaal in ik heb weer wat geleerd hier.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: installatie 19.1 vanaf bootable USB

Berichtdoor Joan » Zo 10 Feb 2019, 00:34

MSDOS wordt nog steeds gebruikt zoals je zie en kan een computer nog steeds niet hoger tellen dan 0 en 1. De computerprogramma's moet je wel leren gebruiken en die worden elke dag intelligenter, tot ze intelligenter zijn dan jijzelf en daardoor niet meer weet wat je ermee moet/kan doen.
Dat MBR gedoe komt ook uit de begintijd, waarin ik een heleboel truken in de MBR stopte. Het is ook het deel met de zwakste beveiliging, ondanks UEFI.
De MBR kan al verstoord raken door bijv. een stroomstoring. Als een drive het niet goed (meer) wil doen zet ik eerst de MBR op nul zoals jij nu ook hebt gedaan.
Daarna kan je nog tests uitvoeren om zwakke sectoren te elimineren waarna de drive weer goed bruikbaar is.

Er is echter wel een groot verschil tussen HDD en SSD drives (als je ssd zo mag noemen). SSD zijn elektronische geheugen plaatjes zoals een usb-stick en werken wel met en soort MBR, maar op een andere manier waardoor herstellen een stuk lastiger wordt.

Het valt allemaal niet mee. Als ik nieuwe schoenen heb moet ik ze ook inlopen voor ze lekker zitten. :D
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten