admin-bestanden niet bewerken met Xed.

Kom binnen en praat hier gezellig met mede Mint-gebruikers over alles en nog wat
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1308
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

admin-bestanden niet bewerken met Xed.

Berichtdoor Joan » Di 12 Feb 2019, 12:59

Het was een beetje of topic geworden dus hier een vervolg op Kan de admin-bestanden niet bewerken met Xed.

Sorry Pjotr, maar ik zie geen problemen en heb ze ook nooit ondervonden met geen van mijn gebruikersmappen door het gebruik van sudo xed/gedit. Ook niet vanuit de bestandsbeheerder met openen als beheerder, waarmee men volgens mij ook via sudo met de standaard editor werkt.

Problemen ontstaan door ondeskundig aanpassen van systeem bestanden en ondeskundig gebruik van terminalcommando's. Een andere reden kan ik niet vinden.
Daarbij. Van iemand die al jaren bezig is met Ubuntu, zoals boven omschreven, mag worden verwacht dat enige kennis van bestandsindeling en elementaire termnalcommando's bekent zijn.

Het is jammer dat er veel fouten worden gemaakt met de info op jouw site doordat alles klakkeloos wordt overgenomen zonder de daarbij belangrijke info te lezen. Het roept ook steeds meer vragen op zoals je hier op het forum kunt zien. Daarom adviseer ik aan beginners altijd om, met een goed werkend systeem niet meteen met de terminal aan het werk te gaan, waarmee al veel problemen worden voorkomen. Zet met dikke letters bij elk van jouw artikelen dat eerst een goede backup moet worden gemaakt en hoe een verprutst systeem kan worden hersteld.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 512
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Kan de admin-bestanden niet bewerken met Xed.

Berichtdoor Pjotr » Di 12 Feb 2019, 13:07

Sorry Pjotr, maar ik zie geen problemen en heb ze ook nooit ondervonden met geen van mijn gebruikersmappen door het gebruik van sudo xed/gedit. Ook niet vanuit de bestandsbeheerder met openen als beheerder, waarmee men volgens mij ook via sudo met de standaard editor werkt.
Lees dit eens:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/root.html

Uitgebreide uitleg op psychocats (aanrader!):
http://www.psychocats.net/ubuntu/graphicalsudo

Uitleg op psychocats samengevat in twee zinnen:
Bottom line: most of the time when you use sudo for graphical applications, it's fine. Some of the time, though, it is not fine, and is, in fact, extremely bad.
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1308
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Kan de admin-bestanden niet bewerken met Xed.

Berichtdoor Joan » Di 12 Feb 2019, 13:59

Veel tekst als je als beginner even swapines wilt instellen, als men het al begrijpt. Daarbij werkt jouw uitleg ook niet zoals de TS aangeeft. En voor mij geen puntjes maar wel sterretjes wanneer ik het wachtwoord intikt met Mint 19.1, waarmee een beginner al snel kan denken dat er iets fout zit.

Op pagina "doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 19.1" is alleen "1.1. Installeer alle beschikbare bijgewerkte pakketten" belangrijk, de rest is de oorzaak van veel problemen. En juist hier zou punt 1 moeten zijn "Maak eerst een goede backup met de standaard programma's" zonder terminalgedoe. Daarmee zou met de live versie een backup eenvoudig kunnen worden teruggeplaatst.
Ook bij "vermijd deze 10 fatale vergissingen" zou eerst met dikke letters moeten worden vermeld dat werken aan het systeem zonder goede backup "de grootste vergissing" is.

Ik begrijp ook je beweegredenen, maar als adviezen niet goed werken vermindert de betrouwbaarheid en het bezoekrsvolumen.

P.S.
Met welke commando wordt xed/gedit gestart via "Open als beheerder" in bestandsbeheer?
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 512
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Kan de admin-bestanden niet bewerken met Xed.

Berichtdoor Pjotr » Di 12 Feb 2019, 15:38

Veel tekst als je als beginner even swapines wilt instellen, als men het al begrijpt. Daarbij werkt jouw uitleg ook niet zoals de TS aangeeft.
Niet in 18.x nee, maar wel in 19.x. Mijn webstek is gericht op Mint 19.x en Ubuntu 18.04.x, zoals ik ook duidelijk vermeld op de thuispagina. En in de zijbalk, die te zien is bij elke pagina. Ik citeer uit de zijbalk:
"De tips en handleidingen op deze webstek zijn alleen bedoeld en geschikt voor Linux Mint 19.x en Ubuntu 18.04.x."

Ik heb nog maar twee(!) pagina's op mijn webstek staan die betrekking hebben op Mint 18.x: een algemene informatiepagina over Mint 18.1 Xfce en een direct-doen-lijstje voor 18.1 Xfce. Alle 127 overige pagina's betreffen Mint 19.1 en *buntu 18.04.

Ik vind het dus niet terecht, dat je me nu verwijt dat mijn handleiding niet werkt bij 18.x. ;)

Bij dat direct-doen-lijstje van 18.1 heb ik trouwens, voor alle duidelijkheid, nu ook een aantekening geplaatst hoe om te gaan met gksudo.
En voor mij geen puntjes maar wel sterretjes wanneer ik het wachtwoord intikt met Mint 19.1, waarmee een beginner al snel kan denken dat er iets fout zit.
Dat was een fout in die pagina, die ik inmiddels heb hersteld. Dank voor het melden.
En juist hier zou punt 1 moeten zijn "Maak eerst een goede backup met de standaard programma's" zonder terminalgedoe. Daarmee zou met de live versie een backup eenvoudig kunnen worden teruggeplaatst.
Ook bij "vermijd deze 10 fatale vergissingen" zou eerst met dikke letters moeten worden vermeld dat werken aan het systeem zonder goede backup "de grootste vergissing" is.
Dat zal ik in overweging nemen.
Met welke commando wordt xed/gedit gestart via "Open als beheerder" in bestandsbeheer?
Weet ik niet, maar ik neem aan dat de tekstbewerker dan wordt gestart met "geleende" rechtenbescherming van de bestandsbeheerder. Dat is echter slechts een vermoeden....
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1308
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Kan de admin-bestanden niet bewerken met Xed.

Berichtdoor Joan » Di 12 Feb 2019, 16:38

"Ik vind het dus niet terecht, dat je me nu verwijt dat mijn handleiding niet werkt bij 18.x."
Het is niet terecht dat je mij verwijt dat ik jouw verwijt. Ik neem het je niet kwalijk, het is iets wat met alleen woorden kan gebeuren.
Wij hebben andere ideeën over het gebruik van Mint, jij meer terminal en ik gebruik meer wat er direct (voor gemaakt) is.

Dat het alleen nog voor 19.x is had ik niet gelezen. Gewoonte om direct naar het gezochte/aangegeven onderwerp te gaan en als ik dat al heb zal dat voor anderen niet veel anders zijn. Ja, het is lastig om oude en nieuwe info bij te houden en afdoende te indexeren.

"ik neem aan dat de tekstbewerker dan wordt gestart met "geleende" rechtenbescherming van de bestandsbeheerder"
Dat is nu een opmerking die ik niet begrijp als dat van bepaalde personen komt. Het is er, het werkt goed, waarom dan toch die vervaarlijke terminal gebruiken. Doordat het goed werkt is die terminal helemaal niet nodig. en zo is het met veel meer programma's die de terminal totaal overbodig maakt. Het is jammer dat ik daarover ook geen info kan vinden zonder de Mint broncode door te nemen.
De terminal is leuk voor gevorderden die willen knutselen op plaatsen waar men normaal niet komt, maar voor beginners is het blind gaan op wat er is vermeld. Met alle gevolgen van dien, zoals het onderhavige topic waar voor verschillende systemen verschillende commando's moeten worden gebruikt.

Je site vind ik prima, maar richt je met de terminal op gevorderden en wijs beginners op de LMNL wiki waar de werking van programma's wordt beschreven (al is die nog lang niet compleet) en dat is voor sommigen al lastig genoeg.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 512
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Kan de admin-bestanden niet bewerken met Xed.

Berichtdoor Pjotr » Wo 13 Feb 2019, 00:27

waarom dan toch die vervaarlijke terminal gebruiken.
Daar gaan wij het niet over eens worden, denk ik.... Ik vind de terminal helemaal niet vervaarlijk, ook niet voor beginners. Het is gewoon een bijzonder handig hulpmiddel: het Zwitserse zakmes van Linux. Juist ook voor beginners, die de terminalopdrachten in mijn handleidingen alleen maar hoeven te kopiëren en te plakken.

Het grote voordeel van het gebruik van terminalopdrachten is verder, dat je niet te maken hebt met de verschillen tussen Cinnamon, MATE en Xfce. Bovendien veranderen de terminalprogramma's veel minder vaak dan de bonte stoet aan grafische programma's, met hun constant veranderende knopjes en menu's. De terminal is een oase van rust in een woelige zee van verandering.

We moeten het probleem van de 18.x-gebruiker die de aanleiding vormde voor het ontstaan van dit draadje ook niet belangrijker maken dan het is: het is slechts een zeer kleine minderheid die nu nog 18.x gaat lopen installeren. En die bovendien de waarschuwing op mijn webstek over het hoofd ziet, dat die alleen bedoeld is voor 19.x.
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1308
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: admin-bestanden niet bewerken met Xed.

Berichtdoor Joan » Wo 13 Feb 2019, 14:36

Dat de terminal handig is omdat deze niet veel veranderd in werking en gebruik in alle systemen ben ik volkomen met je eens.

Er zijn echter situaties die ook in elk Mint systeem op de zelfde manier van de grafische omgeving gebruik maken en naar mijn idee voor beginners eenvoudiger zijn, zoals het gebruik van bestandsbeheer in mijn vorige post. Niets te onthouden en in het muismenu klik klik.

Het gebeurt mij regelmatig dat ik niet meer weet hoe dat ene commando precies was omdat ik het niet vaak gebruik, maar dat kan ik dan even in 'man' controleren. Daarnaast gebruik ik Cherrytree voor kopie/plak van uitgebreide kommando's om scripts in elkaar te steken.

Jouw Nederlandstalige site met informatie over de terminal is, naar mijn mening gevraagd, een belangrijke bron voor degene die de terminal willen leren gebruiken, en niet alleen voor MInt gebruikers.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
HoewieLoewie
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 20
Lid geworden op: Zo 10 Feb 2019, 14:05

Re: admin-bestanden niet bewerken met Xed.

Berichtdoor HoewieLoewie » Vr 15 Feb 2019, 00:44

Hoi. Ik ben blij met de handleidingen van Pjotr en heb meerdere dingen doorgevoerd op mijn laptop met Mint 18.3 Xfce. En ook in Ubuntu 18.4 op mijn laptop van dienst.
HP Probook 6550b met Linux Mint 20.1 Cinnamon 64-bit. :D

Terug naar “Het Mint café”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten