chm context helpbestanden voor c en/of python3 in Geany

Vragen over software en applicaties
Rudy2
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: Vr 11 Jan 2019, 17:39
Locatie: Borgerhout

chm context helpbestanden voor c en/of python3 in Geany

Berichtdoor Rudy2 » Di 05 Feb 2019, 16:24

Dag allemaal,
Als IDE werk ik heel graag met Geany.
Daar kan je contexhelp oproepen die zich in een .chm bestand bevind.
(Voor freebasic heb ik dergelijk bestand).

Je kan dan in Geany een functie key aanduiden om de info op te roepen.
Vb: F1 behoud ik voor hulp van Geany zelf. F2 gebruik ik om het chm bestand aan te roepen voor contexthulp.

Ik zoek voor python3 en/of voor c (niet c++ of niet c#) ook zo'n chm helpbestand met o.a. de info's van de standaard c library.

Daarvoor ben ik al een week op internet aan het zoeken maar vind enkel zulk bestand voor c++
Vandaar mijn vraag.
Groeten,
Rudy
Linux Mint 19 Xfce op 64 bit PC (Minigreen) en 32 bit laptop (Packard Bell)
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: chm context helpbestanden voor c en/of python3 in Geany

Berichtdoor Joan » Di 05 Feb 2019, 20:26

Kijk eens in Programmabeheer uit het Menu, daar zit een enorme berg aanvullingen voor Geany.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Rudy2
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: Vr 11 Jan 2019, 17:39
Locatie: Borgerhout

Re: chm context helpbestanden voor c en/of python3 in Geany

Berichtdoor Rudy2 » Vr 08 Feb 2019, 12:37

Dag Joan,
bedankt voor de tip. Er is zijn inderdaad veel aanvullingen te vinden.
Dank zij jouw tip heb ik de scripttaal Lua gevonden.

Wat verduidelijking over de reden van mijn vraag op het forum:
Ik had eerst de intentie om met Python of in Java enkele programma's te maken, waarbij o.a. Berekeningen met gps coördinaten (punten op 1 lijn, koers, kruising van twee koersen enz...).
Het is leuk dat je dan goniometrische bib's hebt in die taal en dat het naast Linux ook bij vrienden op Windows kan draaien.

Daarom wou ik die routines schrijven in java of python.
Naast de sintax-kleuring wou ik ook "sintax"-help, vandaar mijn vraag hier op het forum.
Ik heb het voor geen van beiden rond gekregen in Geany maar wel de scripttaal Lua gevonden bij de aanvullingen bij Geany.

Daardoor ging ik ook eens kijken wat er van Lua al te vinden was in Programmabeheer, Synaptics en op hun officiële website.
http://www.lua.org/
Het draait op Linux en Windows, het blijkt onderhouden te worden en er is een goed werkend forum.
Ze hebben een library met de goniometrische functies (stond ook op mijn wenslijst).
Ik ga die Lua eens installeren en uittesten in Geany.

Bedankt en groeten,
Rudy
Linux Mint 19 Xfce op 64 bit PC (Minigreen) en 32 bit laptop (Packard Bell)
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: chm context helpbestanden voor c en/of python3 in Geany

Berichtdoor Joan » Vr 08 Feb 2019, 17:58

Ik weet niets over de werking van Lua of goniometri. Het zou leuk zijn als daarvan een verhaal of meerdere artikelen op de LMNL wiki komen.
Dus als je zin en tijd hebt, maak daarover dan een pagina op de Linux Mint wiki.

Succes.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Rudy2
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: Vr 11 Jan 2019, 17:39
Locatie: Borgerhout

Re: chm context helpbestanden voor c en/of python3 in Geany

Berichtdoor Rudy2 » Vr 08 Feb 2019, 18:32

Dag Joan,
Lua kan je vergelijken met Python.
Het programma met de coördinaten daar zal wel een jaartje werk aan zijn.
Ik baseer mij op de formules voor piloten, omdat die absoluut goed werken (of men weet exact bepaalde afwijkingen of de grenzen waar ze foutloos tussen werken).
Als het eerlang goed werkt dan laat ik wel iets weten.
Groeten,
Rudy
Linux Mint 19 Xfce op 64 bit PC (Minigreen) en 32 bit laptop (Packard Bell)
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: chm context helpbestanden voor c en/of python3 in Geany

Berichtdoor Wilfried1954 » Di 12 Feb 2019, 18:10

Een alternatief zou zijn de programma's te schrijven in Lazarus. Dat is een Delphi equivalent voor Linux. Je kan compileren voor Linux, Mac en Windows. Lazarus zit in softwarebeheer, maar toen ik het installeerde (dat was in Linux Mint 16) werkte het niet. Het werkte alleen door van hun site te downloaden en te installeren. De taal is object pascal -> dus zoals C++ met kleine syntax verschillen. Je kan kiezen tussen GUI, console, services...
Rudy2
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: Vr 11 Jan 2019, 17:39
Locatie: Borgerhout

Re: chm context helpbestanden voor c en/of python3 in Geany

Berichtdoor Rudy2 » Do 14 Feb 2019, 09:02

Dag Wilfried,
bedankt voor de tip, ik ga die Lazarus zeker eens uittesten.
Ondertussen heb ik nog wat van alles uitgetest.
Python: Syntax help installeren blijkt problematisch.
Lua: Syntaxhelp in Geany idem als bovenstaande, maar voor de Atom IDE bestaan er voor deze taal een hele reeks hulpmiddelen (sommige met +300.000 downloads).
Ik heb voor die Lua nog twee boeken in bestelling want die wil ik wel eens uittesten (blijkt een uitstekende compiler te hebben die snelle programma's maakt).

Ik heb ook een 20-tal basic dialecten uitgetest.
Maar zelfs met de besten (Freebasic, Euphoria...) en met foutloze vrije basic-listings bekwam ik errors (segmentation fault enz...).
Dit feit bekwam ik bij het werken met arrays.
Bij Euphoria moest ik linux nadien resetten want het scherm deed "rare toeren".
Volgens C en C++ programmeurs zou dit te wijten zijn aan een "onveilige compilatie".
Ook merkte ik op dat bijna al deze basic dialecten weinig of niet onderhouden worden (sommigen meer dan 5 jaar).
Dus besliste ik om hier zeker niet mee door te gaan.

Ondertussen heb ik Gambas3 geïnstalleerd:
http://gambas.sourceforge.net/en/main.html
Akkoord die is ook via C++ gecompileerd (of het compileert met de C-compiler???), maar hier bekom ik nare effecten in Linux.
De help functie tijdens het invoeren van een listing is een droom.
Ik heb er reeds een test mee gedaan "berekenen van de afstand op het aardoppervlak tussen twee gps coördinaten".
En dit werkt perfect (en met de verwachtte nauwkeurigheid).
Terloops: Standaard is zelfs de acos (arc-cosinus of boog-cosinus) aanwezig.

Je kan in die Gambas3 werken zoals in de ouderswetse basic interpreters.
Maar je kan evengoed in de Visual basic stijl gaan.
En je kan het ook toepassen als script-taal.
Je kan C-libs aanroepen, er zijn een reeks standaard libs die je maar hoeft aan te vinken (bv. voor werken met database).
Het bied tal aan mogelijkheden.

Die Gambas3 ga ik mee verder maar zal zeker "Lazarus" eens testen.

groeten,
Rudy
Linux Mint 19 Xfce op 64 bit PC (Minigreen) en 32 bit laptop (Packard Bell)
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: chm context helpbestanden voor c en/of python3 in Geany

Berichtdoor Wilfried1954 » Di 19 Feb 2019, 12:58

Goed dat je met Gambas3 verder kan. Die Lazarus is van origine eigenlijk FreePascal. Door het zeer grote succes van Delphi (voor Windows) hebben ze dat gaan uitbreiden en volledig compatibel gemaakt. Ik moest enkele jaren geleden een programma hercompileren voor Linux dat volledig in Delphi geschreven was. En wonder boven wonder moest is geen enkele modificatie aanbrengen in de code.
Ook vind je op internet ongelooflijk veel codevoorbeelden voor Delphi, die dan ook zonder meer in Lazarus te gebruiken zijn.
Vreemd dat je zo weinig vind (of toch de dingen die werken) voor Linux in C of C++. Heb ik altijd raar gevonden. De meeste dingen installeren wel maar ze werken maar half...
Rudy2
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: Vr 11 Jan 2019, 17:39
Locatie: Borgerhout

Re: chm context helpbestanden voor c en/of python3 in Geany

Berichtdoor Rudy2 » Di 19 Feb 2019, 14:09

Dag Wilfried,
bedankt voor uw inbreng.

Ik heb met die Gambas3 ook reeds verder testen gedaan met de Haversine formule om de afstand tussen twee coördinaten op de aardbol te berekenen.
Daar heb ik ook wat gespeeld met wat variaties de goniometrische functies die er in staan.
Gambas3 drie liep daarbij niet vast en het eindresultaat klopte (identieke getalwaarden van de berekening bedoel ik hierbij).

In tegenstelling tot wat ik in een eerder bericht vertelde is er heden een nieuwe update van freebasic.
Voor die freebasic bestaat standaard ook zo'n vernoemd geïndexeerd chm bestand, welk uitzonderlijk goed werkt in Geany IDE (Bij Voorkeuren -> Editor kan je de opdracht ervoor ingeven).
Die nieuwe versie ga ik nog eens bekijken en uittesten of die nog "Segmention Fault" errors nog voorkomen.
Het zou leuk zijn want dan hebben we in Linux twee goed werkende "basic" gebaseerde talen.
Daarbij ga ik dezelfde formule gebruiken als bij Gambas3 (maar waar nodig met de juiste freebasic syntacis hé).
Ik laat hier wel iets weten. (Kan wel een weekje duren, want ik heb ondertussen enkele andere klussen).

Ondertussen zond ik ook een mail naar de Python gemeenschap met een vraag voor CHM helpbestanden. Hier is het dus nog even afwachten.
Ik tracht ook om naast de "basic-variant" mijn programma in Python (of Lua) te maken, voor het probleemloos overbrengen naar andere besturingssystemen.
Reden: Ik heb kennissen die mijn coördinatenprogramma willen gebruiken onder Windows of op een Mac.
Linux Mint 19 Xfce op 64 bit PC (Minigreen) en 32 bit laptop (Packard Bell)

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten