Voltooide USB-stick niet in BIOS zichtbaar

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Gebruikersavatar
RiksDaalder
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: Wo 02 Aug 2017, 16:39

Voltooide USB-stick niet in BIOS zichtbaar

Berichtdoor RiksDaalder » Di 19 Feb 2019, 18:09

Afgelopen weekend bezig geweest om Linux Mint 19.1 Cinnamon op een USB te installeren.
Opzich is dit allemaal goed gegaan maar de uiteindelijke voltooide USB-stick krijg ik niet zichtbaar in het BIOS van de Laptop.
Waar ik de fout in ga weet ik niet en daarom geef ik stapsgewijs aan wat ik gedaan heb.

Hardware: Laptop Akoya E7226T 64 bit.

01: ISO-bestand "linuxmint-19.1-cinnamon-64bit.iso" van het Internet gedownload.
02: Dit ISO-bestand met Rufus op een USB-stick geïnstalleerd.
03: De Laptop opnieuw gestart en met F2 het BIOS-menu opgeroepen.
04: In het menu bij "BOOT" de USB-stick als 1e bootoptie ingesteld en de Laptop opnieuw gestart.
05: De Live-versie wordt gestart en is als demo te bekijken.

Omdat ik Windows 10 al een aantal keren opnieuw heb moeten installeren wil ik Linux Mint graag op een USB stick gaan gebruiken. Deze installatie heb ik op mijn Desktop computer gedaan omdat ik daar de HDD eenvoudig kan afkoppelen en zodoende kan ik voorkomen dat de installatie toch op de harddisk plaats gaat vinden.

06: Ook op de Desktop via de BIOS de opstart volgorde aangepast en een 2e USB-stick bijgeprikt (Sandisk Ultra 32 GB).
07: De installatie vanaf de Live-versie gestart en de nodige vragen beantwoord.
08: Na voltooiing de USB-stick op de Desktop computer getest en alles werkt probleemloos.
09: Als ik nu de voltooide USB-stick in de Laptop prik dan wordt deze niet in het BIOS getoond en kan ik deze dus ook niet booten.
10: Deze hele procedure ook nog op een andere (nieuwe) USB-stick uitgevoerd maar ook hier hetzelfde probleem.
11: Daarna voor de zekerheid "ubuntu-18.04.2-desktop-amd64.iso" gedownload en opnieuw de installatie uitgevoerd, maar ook dit had geen effect.

Ik heb het gevoel dat ik de oplossing moet zoeken in het BIOS van de Laptop waarbij ik kan aangeven dat ik "Secure Boot" op "Disabled" heb gezet. Voor de duidelijkheid sluit ik wat schermprintjes bij.

Afbeelding
Live stick als eerste Boot optie ingesteld

Afbeelding
Voltooide stick niet zichtbaar in het BIOS

Afbeelding
Ingestelde Secure Boot

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen om Linux Mint op mijn Laptop in gebruik kan gaan nemen.
Alvast bedankt voor de moeite.
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 385
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Voltooide USB-stick niet in BIOS zichtbaar

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Di 19 Feb 2019, 19:53

De hamvraag is: Hoe heb je linux op je usb-stick geïnstalleerd? Ik vermoed dat de usb-stick niet bootbaar is (kan je nazien met gparted of de boot-vlagjes wel staan). Een andere reden kan zijn dat hij geen EFI-bootpartitie heeft (terug met gparted te bekijken).
Gebruikersavatar
RiksDaalder
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: Wo 02 Aug 2017, 16:39

Re: Voltooide USB-stick niet in BIOS zichtbaar

Berichtdoor RiksDaalder » Di 19 Feb 2019, 23:10

De USB-stick heb ik geïnstalleerd vanaf de Live versie van Linux Mint 19.1. Daar staat op het bureaublad een CD-icon met daaronder "Installeren".
Als ik met GParted kijk naar de USB-stick dan zie ik: /dev/sdc1, Ext4 en bij Vlaggen alleen Boot staan.
Hoe ik kan zien of deze stick een EFI-bootpartitie heeft is mij niet duidelijk, en ook niet hoe ik deze stick op die manier kan inrichten.

Kun je mij daar nog wat meer info over geven?
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Voltooide USB-stick niet in BIOS zichtbaar

Berichtdoor Joan » Wo 20 Feb 2019, 04:37

Het kan zijn dat de grub installatie op de sda van de pc staat en die moet op de stick en niet op de pc of laptop.

Iets anders kan als de pc niet met UEFI werkt, dan is de installatie op de stick niet bruikbaar met de laptop.
Als je de installatie op de laptop doet zal het daarop wel goed werken en dan waarschijnlijk ook op de pc.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 805
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Voltooide USB-stick niet in BIOS zichtbaar

Berichtdoor DeBaas » Wo 20 Feb 2019, 09:16

In BIOS moet je mogelijk CSM of legacy boot nog aanzetten.
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 385
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Voltooide USB-stick niet in BIOS zichtbaar

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Wo 20 Feb 2019, 09:56

In BIOS moet je mogelijk CSM of legacy boot nog aanzetten.
Als je linux naast Windows wil gebruiken, dan mag je nooit of te nimmer de legacy boot-instellingen wijzigen. Zowel Windows als Linux worden bij installatie geconfigureerd al naargelang deze optie geactiveerd is geworden. Deze instelling wijzigen zal zowel je Windows als je Linux-systeem onbruikbaar maken. Je mag deze instelling enkel wijzigen bij een complete herinstallatie. Als je deze instelling wijzigt, ga na eerst na met de live-usb of alles nog werkt.
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 385
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Voltooide USB-stick niet in BIOS zichtbaar

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Wo 20 Feb 2019, 11:20

Ik vermoed dat er een verschil steekt tussen het aanmaken van een opstartbare live-usb-stick en het installeren van linux op een usb-stick. Ik zou in ieder geval eerst eens proberen de stick aan te maken via de standaard-methode en niet door LM te installeren op een usb-stick. Ik moet nog uitzoeken wat juist het verschil is.

Code: Selecteer alles

sudo blkid
Het linux-systeem

/dev/sda1: UUID="3C38-A478" TYPE="vfat" PARTLABEL="EFI System Partition" PARTUUID="ad8fa55d-b041-4f7c-8d58-6b28fee93c82"
/dev/sda2: UUID="cda8b2a4-86fb-4baa-a0e4-bbf62f918836" TYPE="ext4" PARTUUID="fc5ce4f1-d474-4d19-b42b-9e36774fb9fd"
/dev/sda3: UUID="2f6c4bcd-d778-4d5c-af2a-eb30b48c3e62" TYPE="swap" PARTUUID="732d017f-4c0d-4ef8-a090-b44220cf99e7"

Een opstartbare lm-usb-schijf

/dev/sdc1: UUID="2018-12-17-14-00-47-00" LABEL="Linux Mint 19.1 Cinnamon 64-bit" TYPE="iso9660" PTUUID="09bebfcf" PTTYPE="dos" PARTUUID="09bebfcf-01"
/dev/sdc2: SEC_TYPE="msdos" UUID="044E-AC17" TYPE="vfat" PARTUUID="09bebfcf-02"
Gebruikersavatar
RiksDaalder
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: Wo 02 Aug 2017, 16:39

Re: Voltooide USB-stick niet in BIOS zichtbaar

Berichtdoor RiksDaalder » Wo 20 Feb 2019, 13:57

Bedankt voor jullie adviezen.
Allereerst wat rondgesnuffeld in het BIOS/UEFI van mijn Laptop maar daar kan ik geen spoor ontdekken van de instelling CSM of Legacy.
Wel staat bij de Boot-instelling een afkorting PXE die op enabled is gezet. Volgens info zou dit echter iets te maken hebben met het Netwerk.
Eerlijk gezegd wil ik hierin ook niet al te veel in gaan sleutelen temeer omdat MenthaSuaveolens mij waarschuwt voor mogelijke problemen.

Nu ben ik bezig om vanaf mijn Laptop (met een UEFI configuratie) een USB stick aan te maken.
Vanuit de Live-versie heb ik ontdekt dat de stick die ik daarvoor wil gebruiken bekend staat als /dev/sdc1.
Deze kom ik verderop in de installatieprocedure ook weer tegen maar ik loop vast als ik deze stick kies.
Ik krijg dan de melding "Er is geen basisbestandsysteem gedefineerd. Gelieve dit te herstellen vanuit het schijfindelingsmenu".
Ook nadat ik gekozen heb voor Ext4 loggend bestandsysteem en EFI systeempartitie blijft deze melding komen.

Ik zou graag eerst deze optieinstallatie-procedure proberen om een opstartbare USB-stick is aan te maken voordat ik de (voor mij) ingewikkelde commando's in Linux uit ga voeren. Temeer omdat ik hiervan niet kan inschatten wat de risico's en de effecten kunnen zijn.
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 385
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Voltooide USB-stick niet in BIOS zichtbaar

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Wo 20 Feb 2019, 14:34

Er is normaliter geen reden om de bios-instellingen te wijzigen. Vroeger diende je secure-boot at te vinken en eventueel fast-boot, maar in de meeste gevallen is dat niet meer nodig. Kijk hier voor een gangbare procedure https://tutorials.ubuntu.com/tutorial/t ... -windows#0

Je kan ook Rufus op je Windows-partitie plaatsen: https://rufus.akeo.ie/ en met behulp van Rufus een opstartbare usb-stick aanmaken.
Gebruikersavatar
RiksDaalder
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: Wo 02 Aug 2017, 16:39

Re: Voltooide USB-stick niet in BIOS zichtbaar

Berichtdoor RiksDaalder » Wo 20 Feb 2019, 20:01

Hallo MenthaSuaveolens.

Het probleem zit hem niet in het aanmaken van een USB-installatiemedium, want die heb ik destijds inderdaad ook met Rufus aangemaakt.
En ook het aanmaken vanaf dit installatiemedium naar een USB-stick met de geïnstalleerde versie leverde eerst geen moeilijkheden op, echter deze werkte niet op mijn Laptop (met UEFI).
Daarom heb ik het voorstel van Joan uitgeprobeerd op mijn Laptop maar loop dan vast in de instellingen die in dit proces aan mij wordt gevraagd met uiteindelijk de melding "Er is geen basisbestandsysteem gedefineerd. Gelieve dit te herstellen vanuit het schijfindelingsmenu"
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Voltooide USB-stick niet in BIOS zichtbaar

Berichtdoor Joan » Wo 20 Feb 2019, 20:12

"Er is geen basisbestandsysteem gedefineerd. Gelieve dit te herstellen vanuit het schijfindelingsmenu".
Kijk eens op de wiki bij Aankoppelen onder "Partitie kiezen ", daar staat een / om het bestandsyteem aan te geven.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
RiksDaalder
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: Wo 02 Aug 2017, 16:39

Re: Voltooide USB-stick niet in BIOS zichtbaar

Berichtdoor RiksDaalder » Do 21 Feb 2019, 10:36

Dat was een goed advies Joan. Die slash ("/") was inderdaad de ontbrekende schakel om de installatieprocedure tot een goed einde te brengen.
En..... de voltooide USB-stick, die ik op mijn Laptop aangemaakt heb met de UEFI configuratie, boot nu wel op deze machine. Dus dit is gelukt!!

Nieuwsgierig geworden heb ik deze stick ook in mijn Lenovo Desktop geprikt, echter daar krijg ik vrijwel direct de melding:
ERROR: File
"/Boot/Grub/i386-pc/normal.mod" not found
Entering Rescue mode...
Grub Rescue>"

De map "i386-pc" zie ik inderdaad staan op de "oude" USB-stick waarbij ik geprobeerd heb om deze naar de UEFI-stick te kopiëren, maar daar wordt mij meegedeeld dat ik daar geen rechten voor heb. Is deze gedachte van mij juist en kan ik volstaan met het kopiëren van deze map, en zo ja hoe kan ik dan regelen dat ik de juiste rechten krijg?
Een tweede USB-stick maken voor alleen deze Desktop vindt ik niet handig omdat het dan een heel gepuzzel wordt waar, en op welke stick, wat staat opgeslagen.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Voltooide USB-stick niet in BIOS zichtbaar

Berichtdoor Joan » Do 21 Feb 2019, 17:06

Ja dat is het verschil tussen een BIOS en UEFI. Ik werk alleen met een bios pc en kan daardoor niet controleren of daar een oplossing voor is.

De partities kun je alleen als beheerder (root) bewerken.

Je kunt een aparte stick maken voor bestanden en die in Bestandsbeheer in een Bladwijzer plaatsen. Dat werkt op beide systemen.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
RiksDaalder
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: Wo 02 Aug 2017, 16:39

Re: Voltooide USB-stick niet in BIOS zichtbaar

Berichtdoor RiksDaalder » Do 21 Feb 2019, 23:57

Met de opdracht pkexec nemo in het terminal venster kreeg ik schrijfrechten in de map Boot. De map i386-pc met de 278 *.mod bestanden heb ik herin bijgeplaatst en daarna de Desktop gestart.
Na het tonen van het Linux Mint logo kreeg ik echter de foutmelding You are in emergency mode met een aantal instelmogelijkheden of om opnieuw te booten.

Ik heb sterk de indruk dat mijn wens om met 1 USB-stick zowel op een UEFI, als op een BIOS systeem te werken niet tot de mogelijkheden behoort.

Ik bedank iedereen voor de goede adviezen en de hulp bij mijn vraag.
Ik ben verrast door de bereidwilligheid om ook de beginnende gebruiker de weg te wijzen en heb via dit forum meerdere informatie bronnen gevonden.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Voltooide USB-stick niet in BIOS zichtbaar

Berichtdoor Joan » Vr 22 Feb 2019, 01:10

Je kunt het ook virtueel installeren en kan je jouw usb-stick met bestanden wel in alle systemen gebruiken.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten