Thunderbird backup terugplaatsen werkt niet

Vragen over software en applicaties
Lucien
Held
Held
Berichten: 381
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Thunderbird backup terugplaatsen werkt niet

Berichtdoor Lucien » Do 14 Mar 2019, 16:40

Ik zie wel meer Thunderbird problemen op het forum, maar net anders dan mijn probleem. Ik heb de hdd in mijn Thinkpad laptop vervangen door een ssd. Vooraf alle mappen incl de xxxx.default map van .thunderbird op een stick gebackupt. Na het terugzetten van de default map op de ssd had ik alleen een tiental willekeurige 3 jaar oude emails in mijn inbox en verder was er niets, ook geen adresboek en lokale mappen. Nog een paar keer geprobeerd maar niets. Mijn zoon (student ict, maar nooit met thunderbird gewerkt) heeft uren zitten experimenteren met als resultaat is dat ik nu een inbox heb met pakweg 40 van de laatste, actuele emails (ik had er honderden) en de meeste van mijn lokale mappen. Verder niets, geen out box en ook geen adresboek.
Wat ik nog heb is het stickje met de gekopieerde xxxx.default map en de oorspronkelijke hdd die ik in een usb3 behuizing heb gestopt. Hoe krijg ik alles terug? Ik heb overigens vaker thunderbird verplaatst zonder enig probleem.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Thunderbird backup terugplaatsen werkt niet

Berichtdoor Joan » Do 14 Mar 2019, 17:35

Werkt de oude Thunderbirt op de hdd nog wel goed? Waarschijnlijk is er dan met de backup iets mis gegaan. Kopieer deze dan opnieuw,
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Thunderbird backup terugplaatsen werkt niet

Berichtdoor DeBaas » Do 14 Mar 2019, 17:58

De ultimate kopie is de map .thunderbird in je home map.
~/.thunderbird
Als je deze bewaart op een extfs geformatteerde schijf, staan er ook alle rechten van de gebruiker op, als het tegenzit zelfs root rechten.
Plaats deze kopie op dezelfde plek van je nieuwe installatie en check of de rechten kloppen.

Ander probje zou kunnen zijn dat je van versie 5.x naar 6.x verplaatst.
Upgrade dan eerst de oude versie en maak daar een kopie van.

Zomaar wat gedachten, succes.
Lucien
Held
Held
Berichten: 381
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Thunderbird backup terugplaatsen werkt niet

Berichtdoor Lucien » Do 14 Mar 2019, 18:30

Hoe kan ik thunderbird op de oude hdd testen als die nu in een externe usb behuizing zit? Als ik die schijf aan mijn laptop hang, zie ik allemaal mappen die mij inhoudelijk niets zeggen. Een daarvan moet .thunderbird bevatten.
Lucien
Held
Held
Berichten: 381
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Thunderbird backup terugplaatsen werkt niet

Berichtdoor Lucien » Do 14 Mar 2019, 20:31

Ben in die externe hdd gedoken via mijn laptop. Dan kom ik bij de map .thunderbird met daarin de 'xxxxxx.default' die ik had gekopieerd. Open ik die dan krijg ik weer een scherm vol mappen waar onder nóg een map 'xxxxxx.default' (dezelfde) en een map 'Mail'. Open ik die map 'Mail', dan krijg ik weer een scherm met 60 mappen waar onder 'pop.kpnmail' en een map 'Local folders'. In de laatste zitten inderdaad mijn lokale mappen die ik dus weer heb, maar de emails van mijn in- en out-box zie ik niet en ook niet mijn adresboek. waar zouden die dan moeten zitten.
Ik las op interne (ging over soortgelijk thunderbird probleem in windows) dat mails nooit weg zijn, zelfs niet als ze zijn verwijderd, maar dat ze niet meer zichtbaar zijn.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Thunderbird backup terugplaatsen werkt niet

Berichtdoor Joan » Do 14 Mar 2019, 22:50

Als er een default-map in de default-map van Thunderbirt zit, heb je de backup niet goed gemaakt of niet goed teruggezet.
Bij een default-map hoort ook een profiles.ini bestand. Kijk in profiles.ini naar het nummer dat bij de map hoort. De rest is niet belangrijk.

Hernoem de profiles.ini door er .org (of een deel van het nummer) achter te zetten.
Plaats die twee bij elkaar horende in de normale Thunderbird map.

Daarna kan je de goede uitzoeken door de extra extensie profiles.ini aan te plassen.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Thunderbird backup terugplaatsen werkt niet

Berichtdoor DeBaas » Do 14 Mar 2019, 22:58

Nogmaals de map met de naam .thunderbird, niet gedeeltes van de inhoud van die map.
Als je wil testen en er staat al een .thunderbird in je nieuwe install, hernoem deze dan en zet de backup .thunderbird ervoor in de plaats.

Van verwijderde mails is in principe alleen de header van de mail gewijzigd in de database.
Echter tijdens comprimeren word een nieuwe database geschreven waarin al die lege plekken niet meer aanwezig zijn, dus de inhoud van de verwijderde mail is dan weg.
Lucien
Held
Held
Berichten: 381
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Thunderbird backup terugplaatsen werkt niet

Berichtdoor Lucien » Vr 15 Mar 2019, 13:49

Voor de duidelijkheid: ik heb geen verkeerde backup gemaakt of verkeerd teruggezet. De default-map in de default-map zat in de oorspronkelijke hdd. (dat wist ik niet en hoe dat kan weet ik ook niet). Ondanks dat werkte thunderbird goed.
Vanaf die oorspronkelijke hdd heb ik een kopie van de map .thunderbird op een usb-stickje gezet (om terug te zetten op de nieuwe ssd). Dus ook op dat stickje zit in de map .thunderbird een default-map in een default-map. Ik heb dus geen goede backup.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Thunderbird backup terugplaatsen werkt niet

Berichtdoor Joan » Vr 15 Mar 2019, 14:30

Met een default-map in de default-map van Thunderbirt is het ergens toch niet goed gegaan met kopiëren.
Haal die map met de bijbehorende profile.ini er uit en zet apart.

Thunderbirt is het e-mail programma. De default-map is de e-mail database en profile.ini is de verwijzing naar een Thunderbirt e-mail database.
Thunderbirt zoekt standaard de profile.ini in de .thunderbirt map en gebruikt die gegevens voor het nummer van de database. Het zoekt niet in de e-mail database naar profile.ini.

Het is mogelijk dat er verschillende databases in Thunderbirt zitten. Daarom wordt ook wel geadviseerd om de hele .thunderbirt map te kopiëren.
Om andere in Thunderbirt aanwezige db's te gebruiken hoeft je enkel het nummer in profile.ini aan te passen (of het goede account te gebruiken).
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Lucien
Held
Held
Berichten: 381
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Thunderbird backup terugplaatsen werkt niet

Berichtdoor Lucien » Vr 15 Mar 2019, 19:06

Heb mijn zoon de reacties op mijn topic laten lezen en hij heeft het toen opgelost. Alles is nu weer aanwezig. Dus dank voor de support!

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten