kan niet kopieren naar externe media

Vragen over software en applicaties
Lucien
Held
Held
Berichten: 381
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

kan niet kopieren naar externe media

Berichtdoor Lucien » Di 19 Mar 2019, 17:31

Ik wil een paar bestanden uit mijn desktop met Mint 17.3 kopiëren op een usb stick of externe usb harddisk. Krijg de melding :'fout bij kopiëren. Bestemming is alleen lezen'. Meerdere sticks en hdd geprobeerd met hetzelfde resultaat. Volgens de 'rechten' van die media zou ik kunnen 'lezen en schrijven'. Kan nu dus ook geen backup op externe hdd maken wat altijd werkte. Formatteren van de media is geen optie omdat er al andere documenten op staan en bovendien werken ze goed met mijn laptop met mint 19.1
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: kan niet kopieren naar externe media

Berichtdoor Joan » Di 19 Mar 2019, 17:55

Welk programma of commando heb je voor het kopiëren gebruikt?
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Lucien
Held
Held
Berichten: 381
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: kan niet kopieren naar externe media

Berichtdoor Lucien » Di 19 Mar 2019, 20:30

gewoon de map markeren, kopieren, plakken. Ook geprobeerd met slepen. Hetzelfde gedaan met de inhoud van de map: alles selecteren, kopieren en plakken. Het zijn procedures die ik altijd probleemloos doe. Ook gisteren nog vanaf mijn laptop naar usb stick.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: kan niet kopieren naar externe media

Berichtdoor Joan » Di 19 Mar 2019, 20:45

Het enige dat ik kan bedenken is een rechtenbeperking van de doelmap.

Sluit alle bestanden en mappen op de externe apparaten.
Ontkoppel de externe apparaten en maak ze los.
Herstart de pc en sluit alles weer aan.
Bekijk de rechten van de doelmap.
Probeer dan een nieuwe lege map in de doelmap te maken.
Als dat lukt moet je ook op de aangegeven manier kunnen kopiëren.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Lucien
Held
Held
Berichten: 381
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: kan niet kopieren naar externe media

Berichtdoor Lucien » Wo 20 Mar 2019, 00:13

Ga ik morgen proberen. Had net dezelfde externe apparaten nog even geprobeerd op mijn laptop. Kopiëren werkte perfect. Overigens was de externe hdd tijdens mijn mislukte kopieerpogingen helemaal leeg en geformatteerd.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: kan niet kopieren naar externe media

Berichtdoor Joan » Wo 20 Mar 2019, 02:29

Een lege geformatteerde drive of partitie kun je ook niet als gebruiker beschrijven. Dat kan alleen met rootrechten.
Het kan wel als je de rechten aanpast of er een map in plaatst met normale gebruikersrechten.

Denk er aan dat JIJ of de groep waarin je bent aangemeld rechten moet hebben om op een locatie te schrijven. Schrijven in een map van een andere gebruiker wordt ook geweigerd.
Dit betekend dat als je op de laptop een andere gebruikersnaam en wachtwoord hebt, je op een ander apparaat geen schrijfrechten voor die bestanden krijgt.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Lucien
Held
Held
Berichten: 381
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: kan niet kopieren naar externe media

Berichtdoor Lucien » Wo 20 Mar 2019, 14:45

Ik heb op mijn desktop en laptops dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord en ik ben de enige gebruiker. Maar zoals gezegd heb ik dit probleem nooit gehad en kopiëren naar usbsticks en externe hdd's (al dan niet na formatteren) doe ik al jaren. Blijkbaar heb ik dus die rootrechten op een of andere manier. Heb net de desktop opgestart en die lege externe hdd er weer aan gehangen en kopiëren lukte nu gewoon maar wel traag. Daarna zie ik op de hdd een aantal thumbnails dus kleine afbeeldingen, zoals gebruikelijk, maar 90% van de afbeeldingen als jpeg icoontjes. Als ik die aanklik opent de afbeelding. Gaat dus nog niet helemaal lekker. Vervolgens mijn hele map met afbeeldingen nu eens gekopieerd naar het stickje en dat ging nu snel en probleemloos. En daar zie ik gewoon alle plaatjes. Misschien zit er een bug in mijn oude desktop met 17.3 en zou ik naar 19.1 moeten, maar het is de enige Mint computer waar mijn Samsung printertje nog op werkt. Sinds Mint 18 was dat over en ik vrees dat het na een upgrade op de desktop dan ook niet meer werkt.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: kan niet kopieren naar externe media

Berichtdoor Joan » Wo 20 Mar 2019, 19:20

Het lijkt mij niet dat je altijd met root rechten werkt.
Het lijkt mij wel dat de hdd een probleem heeft, want voor zover ik begrijp werkt het met hetzelfde systeem (Mint 17) wel op een stick.
Mijn advies:
Deel met Gparted de hdd opnieuw in door de partitie tabel te vernieuwen. Dit wist alle gegevens, dan nieuwe partitie(s) maken en formatteren.
Daarna de rechten van alle nieuwe partities controleren.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten