DBAN vind geen schijven

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Gebruikersavatar
Oldtimer3
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 75
Lid geworden op: Wo 15 Apr 2015, 12:25

DBAN vind geen schijven

Berichtdoor Oldtimer3 » Di 19 Mar 2019, 15:00

Tja, hoe maak je een interne ( windows )ssd-schijf totaal leeg met dat DBAN in een Linux-Mint- pc.
Dus net als met mijn GParted schijfje dacht ik, dus DBAN ook branden op een schijfje.
En net als met mijn GParted opstarten via F8 en daar klikken op de juiste regel.
DBAN start dan op en volgens de Handleiding dan op Enter drukken en dan gaat hij de schijven zoeken.
Welaan, het scherm wordt even zwart en vervolgens de volgende mededeling - Cat: can't open / proc /
cmdline : no such file or directory - Dus , wat is er aan de hand , ik weet het niet en hoop op een tip.
Heb dus 3 interne schijven met Windows 10 en Mint en Pers. map ieder op een schijf. Vr. gr.
;) Op een Puch, komt de tijd Terug.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: DBAN vind geen schijven

Berichtdoor Joan » Di 19 Mar 2019, 15:05

Waarom Dban?
Met Gparted kan je eenvoudig een drive indelen.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Oldtimer3
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 75
Lid geworden op: Wo 15 Apr 2015, 12:25

Re: DBAN vind geen schijven

Berichtdoor Oldtimer3 » Di 19 Mar 2019, 15:19

Ik dacht dat Dban een schijf totaal Windows vrij kon maken, zodat er niets op blijft staan van Windows, vandaar.
Het gaat dus niet om een drive indelen, dat doet inderdaad mijn favoriete GParted. Vr. gr.
;) Op een Puch, komt de tijd Terug.
Anjo
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 18
Lid geworden op: Di 01 Jan 2019, 18:56

Re: DBAN vind geen schijven

Berichtdoor Anjo » Di 19 Mar 2019, 15:56

Je kunt in Gparted ( in Mint) toch gewoon de betreffende schijf aanklikken en Formateren als kiezen?

Als je dat desnoods twee maal doet heb je imho weinig MS spul achter gelaten hoor.

Onder MS zou je zerofill kunnen draaien, dan staat je schijf enkel vol nullen.
Gebruikersavatar
Oldtimer3
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 75
Lid geworden op: Wo 15 Apr 2015, 12:25

Re: DBAN vind geen schijven

Berichtdoor Oldtimer3 » Di 19 Mar 2019, 16:05

Anjo, dat van GParted wist ik natuurlijk wel, maar misschien gaat de pc. de deur uit en dan moet zeker die W.10 schijf niet met verborgen files blijven zitten.
En dat zerofill kun je natuurlijk niet draaien als je in Windows zit, dus leek dat DBan me wel wat. Vr. gr.
;) Op een Puch, komt de tijd Terug.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: DBAN vind geen schijven

Berichtdoor Joan » Di 19 Mar 2019, 17:11

Met het programma "Schijven" kun je de drive ook vullen met nullen, maar duurt wel langer dan normaal formatteren. Alles is dan voor normale gebruikers verdwenen en alleen met speciale apparatuur mogelijk nog iets terug te vinden.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Oldtimer3
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 75
Lid geworden op: Wo 15 Apr 2015, 12:25

Re: DBAN vind geen schijven

Berichtdoor Oldtimer3 » Di 19 Mar 2019, 18:25

Dat wist ik niet Joan, daar gaan we dus eens naar kijken, dat dat progje Schijven dat ook kon was mij niet bekend.
De tijdsduur maakt mij niet uit, haastige spoed, doet mijn Puch geen goed !!! Vr. gr.
;) Op een Puch, komt de tijd Terug.
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: DBAN vind geen schijven

Berichtdoor peer » Wo 20 Mar 2019, 07:19

als je de schijf gewoon zelf wil blijven gebruiken is het meer dan voldoende om met Gparted op de schijf een nieuwe partititabel te plaatsen en dan een nieuwe partitie te maken.

zerofill onder windows ken ik niet maar onder linux is het commando:

Code: Selecteer alles

sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sdX
waarbij sbX de schijfis (sdb,sdc,....)
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten