Back-up programma als Karens Replicator voor Linux

Vragen over software en applicaties
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 131
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Back-up programma als Karens Replicator voor Linux

Berichtdoor JanKol » Za 20 Apr 2019, 20:40

Toen ik nog met Microsoft Windows werkte was er een grandioos goed back-up programma. Dat was Karens Replicator, geschreven door de helaas jong overleden Karen Kenworthy. De erven hebben haar (gratis beschikbare) programma’s online gehouden maar of zij er nog aan ontwikkelen etc. weet ik niet.

Het mooie van Karens Replicator was dat je een back-up maakte en die steeds kon bij werken, dus in de back-up zelf en niet zoals meer gebruikelijk met aanvullingen (incremental back-ups). Ook kon je kiezen voor comprimeren of juist niet. Als je niet comprimeerde werd de zaak één op één gekopieerd en kon je de back-up direct gebruiken. Ik had dan altijd een externe schijf, welke door regelmatig de back-up bij te werken steeds up-to-date was. Die schijf had ik dan altijd bij mij zodat als er thuis iets mis zou gaan ik mijn gegevens niet kwijt zou zijn en er zo nodig onderweg direct toegang toe kon hebben.

Bestaat er een dergelijk programma voor Linux Mint is nu mijn vraag….
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Back-up programma als Karens Replicator voor Linux

Berichtdoor emvedeesje » Zo 21 Apr 2019, 10:53

Ik gebruik al jaren FreeFileSync in Linux.
Dit beantwoordt aan de gewenste beschrijving die je geeft. Omtrent comprimeren: heb dit niet nodig en heb me er ook niet in verdiept en weet dus ook niet of dit daar een mogelijkheid is.

1-Hier een TAR.GZ downloaden voor Linux: https://freefilesync.org/download.php
2-Bestandsbeheer: Maak in je HOME map een map Programmas
3-Bestandsbeheer: R-klik de TAR.GZ en uitpakken naar de map home/USER/Programmas
4-Bestandsbeheer; in de map home/USER/Programmas/FreeFileSync klik op het tandwiel Freefilesync

Zo kan je al wat gaan experimenteren.

Indien gewenst kan ik je wat op pad brengen qua instellingen.
En als FreeFileSync je bevalt kan je er later een starter van aanmaken.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 131
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Re: Back-up programma als Karens Replicator voor Linux

Berichtdoor JanKol » Wo 19 Jun 2019, 13:11

Hartelijk dank, dit is precies wat ik zocht!! Ik heb even met mijn reactie gewacht tot ik het programma wat langer gebruikt had en ben er zeer tevreden over.
Doet precies wat ik wil al moet ik zeggen dat Karens Replicator iets gebruiksvriendelijker was.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Back-up programma als Karens Replicator voor Linux

Berichtdoor Joan » Wo 19 Jun 2019, 17:30

Luckybackup werkt op ongeveer dezelfde manier. LMNLwiki Luckybackup
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Back-up programma als Karens Replicator voor Linux

Berichtdoor emvedeesje » Wo 19 Jun 2019, 17:41

Nog een tip voor FreeFileSync.
Bij de Synchronisatie-instellingen kan je aanduiden wat er moet gebeuren met te verwijderen bestanden.
Standaard staat ingesteld om deze naar de prullenbak te sturen.
Na verloop van een lange tijd kan die schijf vollopen door die bewaarde bestanden in de prullenbak.
Daarom stel ik in: Permanent verwijderen.

groeten van Michael.
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 131
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Re: Back-up programma als Karens Replicator voor Linux

Berichtdoor JanKol » Ma 08 Jul 2019, 16:04

Toch nog even een vraagje over FreeFileSync. Je kunt aangeven dat bepaalde mappen "uitgesloten worden van kopiëren". Dat heb ik gedaan maar op een bepaald moment stopte het synchroniseren omdat een bestand in een map niet kon worden gevonden en laat dat nu een map zijn waarvan ik had gezegd dat die NIET gekopieerd mocht worden... Na afloop van het kopiëren (stand "bijwerken") bleken er wel uitgesloten mappen te zijn gekopieerd. Doe ik iets fout?
Concreet: ik wil de inhoud van min Dropbox niet in de back-up meenemen omdat die al in de cloud staat. Ook de verborgen mappen van dropbox (.dropbox en .dropbox-list). Een bestand uit .dropbox-list was kennelijk onvindbaar en daarom kreeg ik die melding, een map derhalve die ik NIET wilde kopiëren.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Back-up programma als Karens Replicator voor Linux

Berichtdoor emvedeesje » Ma 08 Jul 2019, 18:34

Zelf heb ik nog geen uitsluitingen nodig gehad.
Dus geen ervaring mee.
Het enige wat ik erover vind: https://freefilesync.org/manual.php?topic=exclude-items

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 131
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Re: Back-up programma als Karens Replicator voor Linux

Berichtdoor JanKol » Ma 08 Jul 2019, 22:25

Dank Michael voor de reactie. Heb wel ontdekt waarom het fout ging. Ik had b.v. getypt /dropbox en dat moest zijn \dropbox\. Althans volgens de instructie van FreeFileSync en nu volgende keer maar kijken of het werkt. Overigens zijn er veel data die vooral met Mint te maken hebben en weinig met wat ik heb gemaakt, en dat Mint-spul wil ik - om capaciteitsredenen - niet opslaan, want bij een herinstallatie of zo maakt Mint die dingen toch zelf aan. Ook wil ik om capaciteitsreden op de back-upschijf bijvoorbeeld Dropbox uitsluiten, want die data staan toch al veilig bij Dropbox.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Back-up programma als Karens Replicator voor Linux

Berichtdoor Joan » Ma 08 Jul 2019, 23:17

Een map uitsluiten doe je met /mapnaam of /map* (* = alle mappen met mapnaam....)
Bestanden in een map uitsluiten doe je met /mapnaam/ of /mapnaam/bestand* (alle bestand...) of /mapnaam/bestand.j* (alle bestanden met extensie.j.. (jpg jpeg jxt jkl enz.)

Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Jokerteken
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 131
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Re: Back-up programma als Karens Replicator voor Linux

Berichtdoor JanKol » Di 09 Jul 2019, 13:54

Het uitsluiten van een map had ik gedaan zoals je schrijft Joan, dus met een "slash" (om maar een NieuwNederlands woord te gebruiken), dus b.v /home/jan/Drpobox . Helaas werkte dat niet. Nu zag ik in het helpbestand van FreeFileSync dat er een "backslash" moet worden gebruikt, dus \home\jan\Dropbox (https://freefilesync.org/manual.php?topic=exclude-items). Of dat voor Linux ook moet weet ik nog niet, daarom probeer ik dat maar bij de volgende keer; tenslotte lijken de voorbeelden op de webpagina mij wel erg "Windowsachtig". De "slash" werkt in elk geval niet zo is gebleken.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Back-up programma als Karens Replicator voor Linux

Berichtdoor Joan » Di 09 Jul 2019, 22:59

De \ wordt normaal niet in Linux gebruikt om locaties (mappen en bestanden) te scheiden, maar misschien werkt het met dat programma ook in Linux.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten