Hoe persoonlijke mappen op D-schijf opslaan

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Lucien
Held
Held
Berichten: 381
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Hoe persoonlijke mappen op D-schijf opslaan

Berichtdoor Lucien » Wo 24 Apr 2019, 00:52

In mijn desktop zit een 500Gb ssd met daarop een vers geïnstalleerde dual boot Linux Mint en Windows10. Dat is de C-schijf. Daarnaast zit er een hdd in van 1Tb, de D-schijf. Ik wil mijn persoonlijke mappen (documenten, afbeeldingen, video's e.d.) op de D-schijf opslaan. Dat krijg ik niet voor elkaar.
Ik heb mijn backups (documenten, afbeeldingen, etc) op een externe hdd staan. Die mappen wil ik dus naar de D-schijf kopiëren, maar dat gaat niet. Ook met losse documenten lukt het niet en een map aanmaken op de D-schijf lukt ook niet. Zelfs niet als ik de D-schijf open als administrator en alle rechten optimaal heb ingesteld. Ik kan dus helemaal niets met die D-schijf. Kijk ik naar Eigenschappen, dan staat er 'niet bekend'.
Hoe los ik dit op?
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Hoe persoonlijke mappen op D-schijf opslaan

Berichtdoor mutse » Wo 24 Apr 2019, 08:10

@ Lucien,

Misschien moet je die D-schijf eerst eens formatteren in Windows als NTFS ? Met Gparted kan je dan die schijf verder indelen, zoals je wenst?
Het NTFS-formaat wordt zowel in Windows én in een 'Linux-gestuurd besturingssysteem' zonder probleem bewerkbaar/leesbaar. Uiteraard, de rechten ook goed zetten...
(Dat probleem, zoals ik al meerdere malen lees, op verschillende fora,-- een dualboot met W10 --, zal zich meer en meer voordoen in de nabije toekomst. Beter (is mijn persoonlijke mening) is het om W10 in een virtuele omgeving te draaien. Hou het 'Linux-gestuurd besturingssysteem' zuiver en los van W10.
Ik weet ook wel dat er zijn die W10 niet kunnen 'los laten' omwille van het werk - maar hou ze dan wel gescheiden van elkaar -- dus gebruik een virtualisatie programma.
)

Lukt dat?
Om te helpen,
groet,
mutse.

P.s.:
Hulp ? : Een interessante website:
https://opensource.com/article/18/11/pa ... rive-linux
https://opensource.com/article/19/4/cre ... -partition
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Lucien
Held
Held
Berichten: 381
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Hoe persoonlijke mappen op D-schijf opslaan

Berichtdoor Lucien » Wo 24 Apr 2019, 10:29

De D-schijf is NTFS geformatteerd. Ik heb dit probleem ook op Helpmij Forum gezet omdat, als ik in Windows opstart, het ook niet goed werkt. Dan kan ik de backup mappen van mijn externe hdd ook niet naar D kopieren, maar tot mijn verbazing wel de losse bestanden uit die mappen. En ik kan ook gewoon mappen op de D-schijf aanmaken. In Linux lukt dat dus helemaal niet. Spijt dat ik W10 op deze desktop heb gezet; op mijn oude desktop met W7 werkte alles perfect met dual boot.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Hoe persoonlijke mappen op D-schijf opslaan

Berichtdoor emvedeesje » Wo 24 Apr 2019, 11:44

Heb je er in W10 voor gezorgd dat de "snelle opstart" AF staat?
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... eiden.html

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Lucien
Held
Held
Berichten: 381
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Hoe persoonlijke mappen op D-schijf opslaan

Berichtdoor Lucien » Wo 24 Apr 2019, 19:51

Snelle opstart staat uit. Sprak vanmiddag toevallig een deskundige op computergebied. De zei dat het probleem met Windows en Linux dat ik heb, veroorzaakt kan worden door een corrupt mbr, En toeval bestaat niet: ik kom thuis, start de desktop en hij startte zonder keuzemenu gelijk op in Windows i.p.v. in Linux Mint. Nou heb ik nog een boot-repair dvd (iso) liggen, maar die stamt nog uit de Windows XP tijd en ik weet niet of die dvd inmiddels achterhaald is, dus ik ga weer even op internet zoeken
Lucien
Held
Held
Berichten: 381
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Hoe persoonlijke mappen op D-schijf opslaan

Berichtdoor Lucien » Do 25 Apr 2019, 12:55

Heb voor de zekerheid eerst nog een keer de pc herstart (je weet maar nooit) maar toen ging het hel helemaal mis. Weer Windows, maar de opstart brak af en ik kreeg een 'herstel-scherm' te zien en na een paar minuten de melding 'herstel onmogelijk'. Nog getracht te herstellen met de Linux Mint live-dvd maar die startte ook niet meer op. Wordt dus opnieuw Windows installeren en hopelijk is Mint dan nog wel ok. Balen!!!
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: Hoe persoonlijke mappen op D-schijf opslaan

Berichtdoor Wilfried1954 » Vr 26 Apr 2019, 08:23

Lijkt mij een hardware probleem. Als je nog iets in gang krijgt eens memory test doen, en de harde schijven ook doorzoeken op fouten.
Anjo
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 18
Lid geworden op: Di 01 Jan 2019, 18:56

Re: Hoe persoonlijke mappen op D-schijf opslaan

Berichtdoor Anjo » Vr 26 Apr 2019, 14:08

Beetje mosterd na de maaltijd, maar mss nog op tijd
https://sourceforge.net/p/boot-repair-cd/home/nl/

Die heeft mij al meermalen gered.
Lucien
Held
Held
Berichten: 381
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Hoe persoonlijke mappen op D-schijf opslaan

Berichtdoor Lucien » Vr 26 Apr 2019, 15:08

Niets werkte meer, ook boot repair niet en ook mijn zoon (student ict) kreeg er geen beweging in. Dus heeft hij W10 vers geïnstalleerd en optimaal afgesteld zodat ik er zelf weer een verse Mint naast kan installeren. Ik denk dat ik mogelijk de oorzaak weet waarom alles op tilt ging. Deze pc is UEFI en dat wist ik niet. Mijn vorige met W7, waar alles goed op werkte, was BIOS. Op de site met Tips voor Linux (Linux Mint installeren naast W10 stappenplan) las ik dat je eerst eea in de UEFI moet aanpassen en daar zit ook netjes een stappenplan bij. Dat had ik dus niet gedaan. Weet alleen niet of ik dat zelf ga wagen.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten