Problemen met Wine update

Vragen over software en applicaties
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Problemen met Wine update

Berichtdoor Wilfried1954 » Di 14 Mei 2019, 07:16

In het begin na installatie Linux Mint 19.1 heb ik nogal wat gesukkeld alvorens ik een Windows programma kon uitvoeren met Wine. Maar gisteren was er een upgrade, en Wine zat erbij. Na upgrade werkte er geen enkel Windows programma meer. Gelukkig kon ik de klok terugzetten met TimeShift en werkt alles terug.

Maar ik kan toch de enige niet zijn die Wine gebruikt? Ik vraag mij af of het iets met een configuratie is of iets dat ik totaal anders doe dan iemand anders. Ik weet ook niet goed hoe ik dit kan debuggen. Iemand een idee?
aartje
Senior
Senior
Berichten: 199
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 22:29

Re: Problemen met Wine update

Berichtdoor aartje » Di 14 Mei 2019, 09:43

In het begin na installatie Linux Mint 19.1 heb ik nogal wat gesukkeld alvorens ik een Windows programma kon uitvoeren met Wine. Maar gisteren was er een upgrade, en Wine zat erbij. Na upgrade werkte er geen enkel Windows programma meer. Gelukkig kon ik de klok terugzetten met TimeShift en werkt alles terug.

Maar ik kan toch de enige niet zijn die Wine gebruikt? Ik vraag mij af of het iets met een configuratie is of iets dat ik totaal anders doe dan iemand anders. Ik weet ook niet goed hoe ik dit kan debuggen. Iemand een idee?
Ik heb hetzelfde probleem gehad met Mint Mate 19. Na een update waar ook wine inzat werkten alle
Windows-programma's onder wine niet meer. Normaal zoek ik het uit maar de volgende dag moest ik op
vakantie en heb ik de rootpartitie met Clonezilla teruggezet en Wine updaten uit gezet in het updatebeheer.
Na mijn vakantie kijk ik (misschien ?) wel verder naar dit probleem, misschien is het sowies dan al opgelost.
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: Problemen met Wine update

Berichtdoor Wilfried1954 » Di 14 Mei 2019, 10:20

Dank je. Ik post alleszins hier terug als ik het heb opgelost. Voorlopig staat de Wine update bij mij ook uit in Bijwerkbeheer.

Ik heb wel het volgende experiment gedaan op een andere machine (met Linux Mint 19.1 MATE waar nog geen Wine opstond):
In programmabeheer installeren Wine-stable - werkt niet, dan Wine-stable-amd64 - werkt niet, dan Wine64 - werkt niet (telkens terug ongeinstalleerd. Dan Wine-installer - werkte ook nog niet, maar het verschil was wel dat ik in de terminal de opdracht 'wine' kon uitvoeren - dat was dus een vooruitgang.

Das (altijd in terminal): wine program.exe - en toen begon het ding van alles te installeren. Het reclameerde op mono en nog iets met HTML tags (dat heb ik beide geanulleerd want niet nodig). Maar wine program.exe werkte nog niet.

Het volgende bracht echter de oplossing (altijd in terminal): winecfg - dan gaat er een toepassing open met wat keuze. Gewoon OK klikken. Nu werkt het wel. Ik heb nog wel Wine moeten instellen om *.exe bestanden open te doen, default stond er mono en dat heb ik niet (en ook niet nodig).

Nu ben ik op deze machine gaan kijken en Wine-installer is niet geinstalleerd, alleen Wine-stable en Wine64.

Ik heb nu zo'n vermoeden dat ik hier ook Wine-installer moet installeren na de upgrade, en dan werkt het misschien. Maar voorlopig kan ik mij niet permitteren van dit te doen voor het geval er iets mis zou lopen.

Ik laat het alleszins weten als ik terug geprobeerd heb en het is gelukt / mislukt.

Groetjes, Wilfried

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten