externe IDE harde schijf aankoppelen

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
edcon
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 17
Lid geworden op: Ma 05 Mei 2014, 20:54

externe IDE harde schijf aankoppelen

Berichtdoor edcon » Za 01 Jun 2019, 17:42

Hallo.
Ik krijg mijn oude IDE schijf (aangesloten via USB ) niet aangekoppeld. Hij is wel zichtbaar in het programma 'schijven' - zie bijlage- . Wat moet ik doen?
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 805
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: externe IDE harde schijf aankoppelen

Berichtdoor DeBaas » Za 01 Jun 2019, 20:04

Hoe is deze schijf geformatteerd?
Indien NTFS installeer/gebruik ntfs-config
edcon
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 17
Lid geworden op: Ma 05 Mei 2014, 20:54

Re: externe IDE harde schijf aankoppelen

Berichtdoor edcon » Zo 02 Jun 2019, 15:58

Welke optie kan gewijzigd om ntfs automatisch te koppelen en hoe doe ik dat?

bvd
Edcon
edcon
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 17
Lid geworden op: Ma 05 Mei 2014, 20:54

Re: externe IDE harde schijf aankoppelen

Berichtdoor edcon » Zo 02 Jun 2019, 16:00

De schijf is een oude windows schijf dus NTFS, neem ik aan.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 903
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: externe IDE harde schijf aankoppelen

Berichtdoor dirkjanl » Zo 02 Jun 2019, 18:08

Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
edcon
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 17
Lid geworden op: Ma 05 Mei 2014, 20:54

Re: externe IDE harde schijf aankoppelen

Berichtdoor edcon » Ma 03 Jun 2019, 14:34

Hallo Dirkjan,
Ik heb je raad opgevolgd en bij 'schijven' - koppelopties de optie: 'in gebruikersinterface' aangevinkt ( de optie erboven was al aangevinkt). Bij het starten van de computer ,externe hd is aangesloten, (computer draait volledig op :Linux Mint 19) krijg ik de melding: Kan opslagmedium niet aankoppelen, wrong fs type, bad superblock on /dev/sdb1, missing code page or helper program, or other error.
Bij het controleren van de hd in 'Schijven' staat er Fout bij controleren bestandsysteem - Error checking filesystem on /dev/sdb1 : Process exit code 8: e2fsck 1.44.1. (24-Mar-2018) e 2fsck: the ext2 superblock is corrupt while trying to open / dev/sdb1 (udisks-error-quark,0).
Klinkt allemaal heel heavy. Bestaat er een program om dat te repareren?

mvgr. Edcon
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 903
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: externe IDE harde schijf aankoppelen

Berichtdoor dirkjanl » Ma 03 Jun 2019, 19:31

Edcon, daar heb ik geen kennis van, misschien anderen?

Vr gr,
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: externe IDE harde schijf aankoppelen

Berichtdoor Joan » Ma 03 Jun 2019, 21:50

Het gaat over partitie sda1, normaal de C; drive voor Windows. Zijn er meer partities op die drive?
Kijk eens of je de schijf met Gparted kan bereiken en de aanwezige partities kunt aan-/afkoppelen.

Staat er niets belangrijks op die partitie dan kan je hem met Gparted opnieuw formatteren.
Kan je helemaal niets met de drive, probeer hem dan eens intern aan te sluiten.
Een andere mogelijkheid is het aanmaken van een nieuwe partitie tabel met Gparted, Let wel op, dit verwijdert alle informatie op de schijf.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 805
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: externe IDE harde schijf aankoppelen

Berichtdoor DeBaas » Ma 03 Jun 2019, 22:03

NTFS partities in Windows 10 met CMD terminal als Administrator "chkdsk X: /F" laten controleren, vervolgens de schijf veilig verwijderen.
X staat voor de driveletter.
aartje
Senior
Senior
Berichten: 198
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 22:29

Re: externe IDE harde schijf aankoppelen

Berichtdoor aartje » Di 04 Jun 2019, 08:23

Hallo Dirkjan,
Ik heb je raad opgevolgd en bij 'schijven' - koppelopties de optie: 'in gebruikersinterface' aangevinkt ( de optie erboven was al aangevinkt). Bij het starten van de computer ,externe hd is aangesloten, (computer draait volledig op :Linux Mint 19) krijg ik de melding: Kan opslagmedium niet aankoppelen, wrong fs type, bad superblock on /dev/sdb1, missing code page or helper program, or other error.
Bij het controleren van de hd in 'Schijven' staat er Fout bij controleren bestandsysteem - Error checking filesystem on /dev/sdb1 : Process exit code 8: e2fsck 1.44.1. (24-Mar-2018) e 2fsck: the ext2 superblock is corrupt while trying to open / dev/sdb1 (udisks-error-quark,0).
Klinkt allemaal heel heavy. Bestaat er een program om dat te repareren?

mvgr. Edcon
Dit lijkt er dus op dat je een NTFS partitie mount als type ext4. Daarom zou ik de schijf eerst eens met gparted proberen te bereiken, zoals al
eerder is voorgesteld.
edcon
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 17
Lid geworden op: Ma 05 Mei 2014, 20:54

Re: externe IDE harde schijf aankoppelen

Berichtdoor edcon » Di 04 Jun 2019, 18:24

Hallo, ik heb mijn probleem, gedocumenteerd met voorbeelden, zichtbaar gemaakt op de volgende link: https://www.welsteil.nl/toelichtingGparted.odt
Wel even doorklikken want het is een ODT bestand. GParted kan de externe hd dus wel zien! Hoe nu verder?
Mvrgr. Edcon
edcon
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 17
Lid geworden op: Ma 05 Mei 2014, 20:54

Re: externe IDE harde schijf aankoppelen

Berichtdoor edcon » Di 04 Jun 2019, 21:20

https://www.welsteil.nl/Schermafdruk-7.png Zou het ook te maken kunnen hebben met een corrupt superblock zoals schermprintje 7 aangeeft?

Edcon
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: externe IDE harde schijf aankoppelen

Berichtdoor Joan » Di 04 Jun 2019, 21:55

Je gaf aan dat je de drive wel in Windows kon lezen. Kopieer de belagrijke data van de corrupte partitie dan naar een andere partitie en formatteer de partitie.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
edcon
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 17
Lid geworden op: Ma 05 Mei 2014, 20:54

Re: externe IDE harde schijf aankoppelen

Berichtdoor edcon » Wo 05 Jun 2019, 10:35

Ik kan de HDD ook niet meer in Windows lezen. De HDD zit nu in een IDE-behuizing verbonden met USB aan mijn laptop. De oude desktop waar de HDD oorspronkelijk in zat heeft het begeven.
Als ik de HDD aansluit op een andere laptop met Windows herkent deze hem niet, wat ooit wel het geval was. Misschien zijn er instellingen veranderd door Linux of GParted, ik weet het niet. Ik heb wel een site gevonden waar je een 'bad superblock' mee kan recoveren op https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1245536. Is dat wat?
Gr. Edcon
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: externe IDE harde schijf aankoppelen

Berichtdoor Joan » Wo 05 Jun 2019, 20:16

Als je al diverse veranderingen hebt aangebracht voor een opstart in Linux en de drive nergens meer is aan te spreken, lijkt het mij niet mogelijk om dat nog naar Windows terug te zetten.
Met Gparted kan je niet veel veranderen. Als je formatteert of een nieuwe partitietabel aanmaakt is alles verwijderd. Als je "doe een poging tot gegevensherstel" hebt geprobeerd moet je daarvan ook een rapport hebben kunnen lezen.

Als je in de MBR met programma's als superblock-herstel gaat werken geef ik je weinig hoop dat er nog iets klopt van de driveindex. Dan wordt het waarschijnlijk opnieuw partities maken als dat dan nog kan. De instellingen die in dat artikel staan zijn drivespecifiek, omdat elke drive zijn eigen instelling heeft.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten