scannen

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
darwin
Junior
Junior
Berichten: 65
Lid geworden op: Vr 17 Aug 2018, 07:01

scannen

Berichtdoor darwin » Do 01 Aug 2019, 13:03

Heb Linux mint 18.3 ,en een aangesloten scanner Canon Pixma MP230. Hiermee deed ik scannen en af en toe printen. Nu is de kleureninkt op,de printer geeft dit aan er brandt een lampje,dit krijg ik op geen enkele manier gereset. Als ik wil SCANNEN geeft hij aan kan scanner niet vinden. De verbindingskabel is niet defect [getest}.
Toen ik scanner kocht heb ik hem alleen gebruikt om te scannen en de inkt cartridges niet geplaatst. Naderhand wel geplaatst en wat geprint.Nu probleem met scannen als kleurinkt op is. Misschien kan ik een ander sturingsprogramma downloaden,waarop scanner WEL werkt. Nu gewoon standaard sturingsprogramma gebruikt. [icoon ziet eruit als een lichtschakelaar,sorry dat ik geen screenshot kan toevoegen.] Vraag hoe download ik een ander besturingsprogramma om alleen te scannen met Canon MP 230.
Heb printfunctie niet meer nodig. Bvd Mvgr darwin.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: scannen

Berichtdoor Joan » Do 01 Aug 2019, 16:15

Probeer eens:
- De Canon in de beginstand gebruiken, dus zonder inkt cartridges (wel even opnieuw opstarten of jezelf afmelden).
- In het printmenu (Afdrukbeheer) de printer op alleen zwart of grijs te laten printen.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 211
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Re: scannen

Berichtdoor oldbutMint » Vr 02 Aug 2019, 09:48

Als het inmiddels nog niet gelukt is zou ik het volgende proberen:
GA NAAR:
CONTROL CENTER/ADMINISTRATION/PRINTERS

DE PRINTER VERWIJDEREN.

DAN COMPUTER EN PRINTER UIT ZETTEN

DAN PRINTER LOSKOPPELEN VAN COMPUTER

DAN COMPUTER STARTEN

IN CONTROL CENTER/ADMINISTRATION/PRINTERS
MOET DE PRINTER NU NIET MEER TE ZIEN ZIJN

COMPUTER WEER UIT ZETTEN.

IN DE PRINTER BEIDE CARTRIDGES (DUS KLEUR EN ZWARTWIT)
VERWIJDEREN.

DE PRINTER WEER MET DE COMPUTER VERBINDEN

DE PRINTER AANZETTEN
DE COMPUTER OPSTARTEN

IN CONTROL CENTER/ADMINISTRATION/PRINTERS DE
PRINTER WEER TOEVOEGEN.

ALS IE EERST ZONDER PATRONEN WILDE SCANNEN ZOU DAT
WEER MOETEN GAAN.
darwin
Junior
Junior
Berichten: 65
Lid geworden op: Vr 17 Aug 2018, 07:01

Re: scannen

Berichtdoor darwin » Za 03 Aug 2019, 15:55

Beste oldbutmint,dank voor de duidelijke instructie,echter helaas geen resultaat. naast printer stond er ook nog device,eerst niet verwijderd alleen de printer,
toen dat geen resultaat had,ook device verwijderd,en daarna printer teruggezet,helaas. Denk als ik op een of andere manier de functie van geen inkt
kan uitschakelen,dat printer dan wel werkt zonder inktpatronen,maar hoe?. Is er in MINT geen besturingsprogramma dat te downloaden is?? BVD Gr darwin
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: scannen

Berichtdoor DeBaas » Za 03 Aug 2019, 16:10

Zet de machine aan,
houd de reset (driehoekje in rondje) knop 5 seconden ingedrukt,
loslaten, 5 seconden wachten,
houd de reset knop 5 seconden ingedrukt, loslaten.

Test-test-test.
darwin
Junior
Junior
Berichten: 65
Lid geworden op: Vr 17 Aug 2018, 07:01

Re: scannen

Berichtdoor darwin » Ma 05 Aug 2019, 13:48

Beste ,heb ik gedaan maar niets wil helpen om scanner gereset te krijgen. BVD Gr darwin
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 211
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Re: scannen

Berichtdoor oldbutMint » Wo 07 Aug 2019, 09:44

De Pixma wilde in het verleden WEL scannen (en nog wel zonder inkt-cartridges)..
Was dit met je huidige versie van Linux Mint (18.3) of met een eerdere versie (of met Windows)?
Er zal (IMHO) geen apart stuurprogramma beschikbaar zijn om met dat ding alleen te scannen.
Het zijn combi-apparaten, en de fabrieksdriver (die er sowieso alleen voor Windows (en evt. Mac) is, wil alle functies beschikbaar stellen.
Voor linux is er vrijwel nergens fabriekszijdige ondersteuning, maar dat zal je wel bekend zijn.

Wat ik zelf wel eens doe: booten met een Knoppix live-cd (of -dvd): die Linux-versie kan naar mijn ervarig erg veel.
Misschien ziet Knoppix je printer-scanner en kun je ermee scannen zonder patronen.
darwin
Junior
Junior
Berichten: 65
Lid geworden op: Vr 17 Aug 2018, 07:01

Re: scannen

Berichtdoor darwin » Do 08 Aug 2019, 10:39

Beste oldbutMint,,dank voor je reactie.

Heb eerder alleen gescand met Linux Ubuntu 14 04. Daarna een keer de inkt cartridges geplaatst,en tot mijn verbazing werkte printer direct.
Voorheen moest ik via Terminalvenster voor scannen invoeren scangear MPplus Enter. Nu bij Linux mint scan ik via icoon scannen.

Wat U bedoeld met booten met een Knoppix live cd is me niet helemaal duidelijk.
Hoe kom ik aan die CD,kan ik dit ook programmeren?. Bij voorbaat veel dank Mvgr darwin
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: scannen

Berichtdoor DeBaas » Do 08 Aug 2019, 12:35

Heb je gecontroleerd of je gebruiker (nog steeds) lid is van de groep scanner?
darwin
Junior
Junior
Berichten: 65
Lid geworden op: Vr 17 Aug 2018, 07:01

Re: scannen

Berichtdoor darwin » Zo 25 Aug 2019, 10:11

Bedankt de scanner doet het weer,heb een andere inkt cartridge geplaatst. Mvgr darwin

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten