Mint installeren op laptop met een SSD en HDD.

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Gebruikersavatar
Spooky
Junior
Junior
Berichten: 34
Lid geworden op: Di 06 Aug 2019, 23:23
Locatie: België

Mint installeren op laptop met een SSD en HDD.

Berichtdoor Spooky » Wo 07 Aug 2019, 02:33

Mint installeren op laptop met een SSD en HDD.
Verleden maand heb ik om te oefenen Mint 19.1 cinnemon met een bootable USB stick vlekkeloos kunnen installeren op een laptop.
Ik moet toegeven dat ik gemakkelijkheidshalve Mint zelf de partities heb laten indelen (Laptop heeft 1 HD)

Nu is het tijd om mijn persoonlijke Laptop "om te Linuxen"
LT specs:
  • Clevo 64bit i7 4710MQ @ 2.5Gig
    RAM: 16GB DC DDR3 @ 799MHz
    MB: Notebook W65_67SC
    GPU: GForce GTX950M
    HDD: 120GB Samsung SSD 850 EVO (RAPID enabled, Firmware up-to-date)
    1T Western Digital WDC WD10JPVX

    Audio: Sound Blaster Cinema2
    DVD-RW: TSSTcorp SN-208FB
Probleem is dat deze een SSD en een HDD heeft, hoe partitioneer ik deze best?
Ik heb al vele YT vids en sites bekeken maar geen gevonden waar men een SSD en HHD
gecombineerd partitioneerd of waar men elkaar tegenspreekt als het om 1 HD gaat.

Zo heb ik een video gezien waar men voor /tmp, /dev, /usr, /var, enz voor elk apart een partitie van 10GB maakt, is dit nodig???
De ene maakt een boot partitie de andere niet, de ene gebruikt ext4 de andere ext2 hiervoor.
fat32 kom ik ook nog tegen en Flag???
Ik kom installaties tegen met en zonder Swap partitie, maar ik neem aan dat ik met 16GB RAM geen Swap partitie nodig heb?
(ik gebruik geen hibernation)

Mijn huidige partitionering is als volgt:
SSD: OS
HDD:
  • par1 Documenten
    par2 Media
    par3 Games
Kunnen de HDD partities behouden blijven, gaat Linux deze "zien" en de content herkennen?
Of is deze soort Windows partitie indeling overbodig in Linux?

Als laatste vraag, op deze LT komen 2 accounts is dit van belang bij het partitioneren (aangaande /usr) ?

Mijn excuses voor de vele vragen, veel opzoekwerk over Linux brengt als nieuwkomer ook verwarring teweeg en/of is contradictorisch.

Bij voorbaat alvast bedankt voor jullie interesse en hulp!
Trotse bezitter van...
CLEVO W670SC (4 jaar jong) met LM 19.3 Cinnamon
MSI GT70........(6 jaar jong) met LM 19.3 Cinnamon
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Mint installeren op laptop met een SSD en HDD.

Berichtdoor Joan » Wo 07 Aug 2019, 04:38

Ja, veel vragen, maar er zijn ook veel oplossingen voor.

Over hdd of ssd hoef je geen zorgen te hebben. Ze zijn gepartitioneerd dus geschikt voor Linux Mint.
Hoe groot de partities minimaal moeten zijn kun je vinden in de "Release announcement" van iedere distro op https://www.linuxmint.com/download_all.php

Gebruik je Windows en wil je Windows toegang geven tot de Linux partities? Formatteer dan op het juiste moment de partitie met fat of ntfs.
Fat en ntfs hebben hun eigen voor en nadelen, maar het kan met beide.

Gebruik je geen Windows kies dan voor "Ernaast installeren". Je kunt dan zelf de grootte van de nieuwe partitie bepalen door in het venster, wat daarvoor tijdens de installatie wordt getoond, te schuiven zonder eerst een partitie te maken.
Wil je het zelf bepalen, maak dan, voor installeren, met Gparted (van de live versie) de partitie gereed met het ext4 systeem-formaat.

Welke Linux Mint je ook gebruikt, het regelt zelf of er een swap-partitie of swap-file gewenst is en maakt dat zelf aan, maar dat kan je ook uitzetten. LM 19.x maakt een swap-file oudere versies gebruiken een swap-partitie en die is dan ongeveer zo groot als je werkgeheugen. Deze partitie kan je naderhand ook voor andere dingen gebruiken als je dat dan ook in de fstab aanpast (eenvoudig met een #).

Met de Linux Mint live versie kun je alles controleren en er normaal mee werken. Er wordt niets opgeslagen als jij dat niet wilt. De live versie zelf kan je niet aanpassen en wordt daarin niets opgeslagen. Met Gparted kan je elke partitie controleren en aanpassen.

In Linux Mint zelf kan je zoveel accounts maken als je wilt en is niet van belang voor of bij het installeren.

Wil je de partities van een of andere drive koppelen aan je systeem, dan kan je dat in fstab doen.

Op de LMNL wiki staat een beschrijving van alle belangrijke stappen voor installatie van Linux Mint.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Spooky
Junior
Junior
Berichten: 34
Lid geworden op: Di 06 Aug 2019, 23:23
Locatie: België

Re: Mint installeren op laptop met een SSD en HDD.

Berichtdoor Spooky » Wo 07 Aug 2019, 13:25

Bedankt voor het snelle antwoord Joan!

Hier kan ik mee aan de slag, ik wist ook het bestaan niet van de LMNL Wiki!
(gewoonlijk surf ik door Engelse sites) deze ga ik eerst eens grondig doornemen.
Ongetwijfeld komen er nog vragen.
De installatie is geen urgentie, dus ik kan beter voorbereid zijn en
met wat meer kennis van zaken aan de partitionering beginnen.
Trotse bezitter van...
CLEVO W670SC (4 jaar jong) met LM 19.3 Cinnamon
MSI GT70........(6 jaar jong) met LM 19.3 Cinnamon
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Mint installeren op laptop met een SSD en HDD.

Berichtdoor Joan » Wo 07 Aug 2019, 15:20

Heel goed. De meeste tijd wordt versleten met passen en meten.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Spooky
Junior
Junior
Berichten: 34
Lid geworden op: Di 06 Aug 2019, 23:23
Locatie: België

Re: Mint installeren op laptop met een SSD en HDD. [Opgelost]

Berichtdoor Spooky » Vr 09 Aug 2019, 18:42

Relaas van mijn Linux Mint 19.2 installatie.
BIOS gecontroleerd
  • Secure Boot uit!
    UEFI aan!
    Device opstart volgorde controleren
Instalatie was via opstartbare USB stick.
Bij het kiezen van welk soort installatie koos ik "Wis schijf en installeer Linux Mint". (Zonder manueel partitie gedoe).
Dit zou (na veel opzoek werk) de beste optie zijn, stap je over naar een pure Linux Mint PC/Laptop zoals ik.
Mijn HDD zou ik naderhand wel configureren met fstab zoals Joan reeds voorstelde.
Met de hulp van een video van Joe Collins op youtube is de installatie een fluitje van een cent.

Na de installatie...
WiFi werd meteen gevonden enkel het paswoord invoeren was nodig.
Drivers voor mijn Nvidia werden aangeboden voor installatie.
Ik had een oude bekabelde mini muis aangesloten maar dat werkte niet goed.
De inhoud in de vensters bleef scrollen van boven naar beneden en terug.
Muis eruit en een draadloze Logitec aangesloten en die werkte meteen perfect.
Groot was mijn verbazing toen ik mijn 3 partities zag van mijn 1T HDD in de Zijbalk bij apparaten!
Die had LM reeds gekoppeld Ik kon alle inhoud openen met de standard programma's die reeds waren geïnstalleerd.
Geen fstab nodig zoals Joan had aangeraden!
Nog groter was mijn verbazing als ik er onder klikte op Netwerk.
Hierin stond reeds mijn netwerkprinter, NAS en andere zooi te wachten die aan mijn thuisnetwerk hangen.

Als dit geen "Out of the Box Experience" is dan weet ik het niet meer!
Nu kan het Tweaken beginnen, ik kan niet wachten
Trotse bezitter van...
CLEVO W670SC (4 jaar jong) met LM 19.3 Cinnamon
MSI GT70........(6 jaar jong) met LM 19.3 Cinnamon
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Mint installeren op laptop met een SSD en HDD.

Berichtdoor Joan » Za 10 Aug 2019, 04:25

Fijn om te lezen. Succes.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten