Kan mappen en bestanden niet uit Luckybackup verwijderen

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
oftheair
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 17
Lid geworden op: Di 15 Apr 2014, 19:20

Kan mappen en bestanden niet uit Luckybackup verwijderen

Berichtdoor oftheair » Za 10 Aug 2019, 16:55

Heb backup gemaakt met m.b.v. Luckybackup op een USB stick. Uit de backup wil ik enige mappen en bestanden verwijderen, met name duplicaten gevonden m.b.v. FSlint .Dat lukt niet. Krijg of foutmelding: "errno30" of " Bestandssysteem is alleen-lezen" of ik heb geen "recht". Ik heb met behulp van Windows en Hdparm "alleen lezen" uitgeschakeld, maar dat helpt niet. Ook wijzigen van rechten met "chmod΅ biedt geen oplossing. Ik heb naar mijn weten alles geprobeerd maar zonder succes.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Kan mappen en bestanden niet uit Luckybackup verwijderen

Berichtdoor Joan » Za 10 Aug 2019, 17:35

Heb je Luckybackup als systeem beheerder (root) gebruikt? Dan lukt het ook niet.
Gebruik voor de home of delen daarin de normale Luckybackup. Zit waarschijnlijk in Menu > Hulpmiddelen.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
oftheair
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 17
Lid geworden op: Di 15 Apr 2014, 19:20

Re: Kan mappen en bestanden niet uit Luckybackup verwijderen

Berichtdoor oftheair » Ma 12 Aug 2019, 20:04

Aanvulling op mijn vraag. Ik heb de backup gemaakt met behulp van rsync . Op een usb stick
heb ik een map Luckybackup aangemaakt. Deze map Luckybackup heb ik aangemerkt als destination bij de rsync operatie.

Mogelijk heb ik bij al mijn manipulaties een "wrong bit'" op de usbstick veroorzaakt. Ik begrijp dat bij het koppelen (mounten) om reden van veiligheid
de inhoud van de usbstick dan op "alleen lezen" wordt gezet.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Kan mappen en bestanden niet uit Luckybackup verwijderen

Berichtdoor Joan » Ma 12 Aug 2019, 20:40

Herhaling: Heb je Luckybackup als systeem beheerder (root) gebruikt?
Open de Bestandsbeheerder (Nemo in Cinnamon), open het muismenu van de stick en klik op Open als beheerder.
Kijk in het beheerdersvenster van de stick naar de rechten en pas die aan. Zie ook Bestandsrechten op de LMNL wiki

Een backup met Luckybackup maat je met Backup.
Locaties (Mappen of directorys) vice versa overeenkomstig maken doe je met Synchroniseren van Luckybackup.

Dus eerst een LB backup maken. Hiermee hoeft niet vooraf een backup-locatie te worden gemaakt, maar mag wel.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
oftheair
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 17
Lid geworden op: Di 15 Apr 2014, 19:20

Re: Kan mappen en bestanden niet uit Luckybackup verwijderen

Berichtdoor oftheair » Do 15 Aug 2019, 17:28

Meer informatie:
De volgende commando's geven nog wat info:
xx-Lenovo-ideapad-500-15ISK ~ $ sudo blkid | grep /dev | grep -v loop
/dev/sdc1: UUID="2017-12-13-14-56-06-00" LABEL="Linux Mint 18.3 Xfce 32-bit" TYPE="iso9660" PTUUID="293c5d77" PTTYPE="dos" PARTUUID="293c5d77-01"

xx-Lenovo-ideapad-500-15ISK ~ $ sudo umount /dev/sdc1/
xx-Lenovo-ideapad-500-15ISK ~ $ sudo fsck -f /dev/sdc1/
'fsck' uit util-linux 2.27.1
e2fsck 1.42.13 (17-May-2015)
fsck.ext2: Is geen map tijdens openen van /dev/sdc1/

Het superblok is onleesbaar of omschrijft geen geldig ext2/3/4-bestandssysteem.
Als het apparaat juist is en werkelijk een ext2-, ext3- of ext4-bestandssysteem
bevat (en niet swap of UFS of iets anders), dan is het superblok beschadigd.
U kunt dan proberen een ander superblok te gebruiken, bijvoorbeeld:
e2fsck -b 8193 <apparaat>
of:
e2fsck -b 32768 <apparaat>

Hoe nu verder?
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Kan mappen en bestanden niet uit Luckybackup verwijderen

Berichtdoor Joan » Do 15 Aug 2019, 19:05

Je zit kennelijk met terminal commando's te werken die je niet begrijpt. DOE DAT NIET, want zo kunnen alleen meer problemen ontstaan!!!

Lees nog eens "Berichtdoor Joan » Ma 12 Aug 2019, 14:40" en geef daarop antwoord, dan weten wij meer over de manier waarop je LB hebt gebruikt en kunnen we een oplossing zoeken.

Lees voor meer info het artikel Luckybackup op de LMNL wiki.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten