Grub verdwenen na opstarten Windows

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Swartenhont
Junior
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: Vr 02 Nov 2018, 14:43

Grub verdwenen na opstarten Windows

Berichtdoor Swartenhont » Di 30 Jul 2019, 16:32

Hoi Allemaal,

Heb gezocht in dit forum maar vond niets.
Ik draai Mint 19.1 Mate, op een ssd.
Op een andere SSD staat Windows 10.
Mijn default OS is Mint, maar af en toe ontkom ik niet aan een bezoekje aan Windows.....
Grub werkt goed, alleen als ik kies voor Windows, is Grub bij de volgende herstart verdwenen, en kan ik niet meer bij mijn Mint.

Het heeft ooit goed gewerkt, maar nu durf ik niet meer naar de Windows schijf, anders heb ik een probleem.
Timeshift draait, en backups in overvloed,.
"Even" uitproberen durf ik dus niet, ook Boot Repair verandert er niets aan. Hoe kan ik dit blijvend verhelpen?
Linux Mint 21.3 Virginia| | 16-core AMD Ryzen 9 7950X | AMD Navi 21 [Radeon RX 6900 XT | Asrock X670E Steel Legend
Swartenhont
Junior
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: Vr 02 Nov 2018, 14:43

Re: Grub verdwenen na opstarten Windows

Berichtdoor Swartenhont » Vr 02 Aug 2019, 16:34

Het lijkt wel of de Windows bootmanager Grub overschrijft, hoewel ze beide op een andere hdd staan.
Linux Mint 21.3 Virginia| | 16-core AMD Ryzen 9 7950X | AMD Navi 21 [Radeon RX 6900 XT | Asrock X670E Steel Legend
Swartenhont
Junior
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: Vr 02 Nov 2018, 14:43

Re: Grub verdwenen na opstarten Windows

Berichtdoor Swartenhont » Za 17 Aug 2019, 12:05

Waarschijnlijk heb ik een wel erg curieus probleem aangekaart, er zijn geen reacties.
Zelf ontdekte ik mijn fout, Mint overnieuw geinstalleerd en grub op de partitie (in dit geval ook schijf) geinstalleerd waar ook de Windows Boot Manager staat.
Alle problemen opgelost, wellicht kan iemand anders hier zijn voordeel mee doen.
Linux Mint 21.3 Virginia| | 16-core AMD Ryzen 9 7950X | AMD Navi 21 [Radeon RX 6900 XT | Asrock X670E Steel Legend
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Grub verdwenen na opstarten Windows

Berichtdoor DeBaas » Za 17 Aug 2019, 15:46

Er zijn zo veel UEFI gerelateerde en gelukkig bij elke machine weer anders problemen dat het zonder de juiste info ondoenlijk is daar een gefundeerd antwoord op te geven.
Voortaan graag wat Machine en OS info zoals:
UEFI of BIOS installatie
Volgorde van de installatie
Geïnstalleerd op welke schijf/partitie
Geïnstalleerd terwijl 1e of 2e schijf al of niet is aangesloten.

Heel beperkt uitgelegd:
In principe wordt UEFI gelezen van de 1e schijf.
Windows schrijft maar wat graag zichzelf in de boot sequence in UEFI op de eerste plaats. is dat niet de eerste schijf wordt deze bij de volgende boot overgeslagen.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten