USB-stick bootable maken lukt niet

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 129
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

USB-stick bootable maken lukt niet

Berichtdoor JanKol » Ma 02 Sep 2019, 22:02

Omdat ik systeemvakproblemen met Mint 19.1 heb wil ik Mint 19.2 installeren. Echter zie ik geen kans de USB-stick, Kingston DTSE9 / 16GB, bootable te maken. Als ik opstart met de oudere 4GB USB-stick met Mint 19.1 er op zie ik in het boot menu van het BIOS deze USB-stick netjes staan. Als ik de Kingston stick met Mint 19.2 er insteek wordt die niet gezien. Daarom Mint 19.2 verwijderd en Mint 19.1 er op gezet met als merkwaardig gevolg dat ook Mint 19.1 op deze stick niet in het bootmenu van het BIOS voorkomt; ik heb Mint 19.1 er op gezet, omdat ik van de oudere USB-stick weet dat die in het BIOS-menu wordt getoond. Die wel werkende USB-stick heeft onvoldoende capaciteit voor Mint 19.2, want die had ik als eerste geprobeerd om Mint 19.2 op te zetten. Helaas wordt deze ook niet in het BIOS-menu getoond. Iemand een idee? Oh ja, een nieuwe USB-stick kopen is natuurlijk mogelijk maar ik wil graag weten waarom een Kingston USB-stick niet werkt al gewenst.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: USB-stick bootable maken lukt niet

Berichtdoor Joan » Di 03 Sep 2019, 03:49

Probeer de stick eens opnieuw te formatteren, gewoon met "Formateur voor usb staafjes" in Menu > Hulpmiddelen. Kijk dan in de bios of deze wordt herkend.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 129
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Re: USB-stick bootable maken lukt niet

Berichtdoor JanKol » Di 03 Sep 2019, 15:37

Dank voor je reactie Joan. Ik heb de USB-stick steeds geformatteerd met het door jou genoemde programma. Daarna het ISO bestand op de USB-stick gezet door op het ISO-bestand rechts te klikken en de opdracht "Opstartbaar USB-staafje maken" te klikken. Overigens heb ik indertijd Mint 19.1 en eerdere versies ook zo op een USB-stick gezet en dat werkte wel.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: USB-stick bootable maken lukt niet

Berichtdoor Joan » Di 03 Sep 2019, 15:51

Heb je NA het formatteren en VOOR het vullen van de stick in de bios gekeken?
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Maik
Senior
Senior
Berichten: 251
Lid geworden op: Za 12 Dec 2009, 09:51

Re: USB-stick bootable maken lukt niet

Berichtdoor Maik » Di 03 Sep 2019, 16:15

Waarom steeds in de BIOS kijken.... In de BIOS is het éénmalig de opstartvolgorde veranderen, meestal USB Flashdrive of USB HDD bovenaan zetten, opslaan en dan zou het moeten werken om op te starten met elke opstartbare USB stick die gemaakt wordt.
Probeer eens een ander usb slotje om te kijken of het dan werkt.
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
Wil je een afbeelding plaatsen? Kijk dan hier: Afbeeldingen plaatsen
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: USB-stick bootable maken lukt niet

Berichtdoor Joan » Di 03 Sep 2019, 16:43

Oh ja, een nieuwe USB-stick kopen is natuurlijk mogelijk maar ik wil graag weten waarom een Kingston USB-stick niet werkt al gewenst.
JanKol kijkt graag in de bios of zijn staafje wordt herkend en in dit geval niet zo'n gek idee.
Als de schoon geformatteerde stick wel zichtbaar is, is het de installatie van de live versie die problemen geeft.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 129
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Re: USB-stick bootable maken lukt niet

Berichtdoor JanKol » Di 03 Sep 2019, 22:38

Inderdaad heb ik het met een "schone" USB-stick geprobeerd en dan wordt die niet herkend; eigenlijk wel logisch want het is dan een lege en nog geen "bootable" stick. Ik heb het geprobeerd, als reactie op de opmerking van Maik, op alle USB-poorten....
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 805
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: USB-stick bootable maken lukt niet

Berichtdoor DeBaas » Wo 04 Sep 2019, 17:19

Na het aanmaken van een opstarbare USB, welke methode heb je gebruikt?, dien je vaak de pc eerst uit te zetten voor deze bij opstart word herkent.
Soms dien je een andere USB poort te gebruiken.
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 129
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Re: USB-stick bootable maken lukt niet

Berichtdoor JanKol » Di 01 Okt 2019, 21:05

Het heeft wat geduurd voordat ik hier weer reageer. Alles nog eens overdenkende kom ik tot de conclusie dat het aan mijn laptop kan liggen en dat die geen USB-sticks groter dan een bepaalde capaciteit accepteert om van op te starten. Ik kom hier op omdat een 4GB USB-stick wel opstart en de 16GB USB-stick niet opstart....
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 805
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: USB-stick bootable maken lukt niet

Berichtdoor DeBaas » Di 01 Okt 2019, 23:50

Hier de Terminal methode:
Plaats de USB stick
sudo fdisk -l # bepaal welke /dev/sdX je USB is, X = a-z
cd Downloads # of andere plaats waar de .iso staat
sudo bs=4M if=Naamvande.iso of=/dev/sdX status=progress && sync

Let goed op dat je de juiste /dev/sdX kiest, bijvoorbeeld /dev/sda overschrijft je primaire harddisk.

Je kunt ook het programma Balena Etcher gebruiken dit schrijft, in dd modus, alleen naar USB.
Dit program is aanwezig voor zowel Linux, Mac als Windows.
https://www.balena.io/etcher/
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 129
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Re: USB-stick bootable maken lukt niet

Berichtdoor JanKol » Zo 06 Okt 2019, 20:07

Vreemde zaak met Medion.... Zo maar eens geprobeerd en de USB-stick in eeen USB-aansluiting gedaan en wat schetst mijn verbazing: de laptop start op vanaf de USB-stick, terwijl die in het BIOS venster Boot niet is te zien.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten