Vragen bij aankoop nieuwe laptop.

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Oscaar
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: Wo 11 Sep 2019, 12:06

Vragen bij aankoop nieuwe laptop.

Berichtdoor Oscaar » Wo 11 Sep 2019, 13:35

Ik sta op het punt om een nieuwe laptop te kopen en zou die willen omzetten van windows naar linux mint.
Zijn er bepaalde dingen waar ik rekening mee moet houden voor een vlotte overgang? (enkel mbt installatie van OS)
Ik las dat wifi instellingen en bepaalde grafische kaarten wel eens voor wat ‘installatieproblemen’ kunnen zorgen. En dezelfde vraag voor aansluiting met de printer die aangesloten is op vaste desktop/pc die op windows draait.
Dus, zijn er bepaalde merken van laptops die jullie voorkeur hebben of zijn mijn bekommeringen allemaal verleden tijd met de nieuwte linux mint versie en maakt het allemaal niet zo veel verschil uit ??

Alvast bedankt.
Oscaar the noob.
Gebruikersavatar
Maik
Senior
Senior
Berichten: 251
Lid geworden op: Za 12 Dec 2009, 09:51

Re: Vragen bij aankoop nieuwe laptop.

Berichtdoor Maik » Wo 11 Sep 2019, 14:35

Pak simpelweg nooit het nieuwste van het nieuwste want het kan wel eens zijn dat bepaalde drivers nog niet ingebakken zijn in de kernel waardoor bepaalde hardware moeilijk of niet gaat werken.
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... linux.html

Ik heb hier een oudere Lenovo Thinkpad T410 welke feilloos werkt. Ook heb ik een Acer Aspire E 15 E5-571-5696 waar ik Linux op draaide zonder problemen. In deze machines zit enkel Intel spul voor wat betreft de grafische kaarten. Zolang je niet gamed zou ik dat pakken en geen nVidia of AMD grafische kaarten.
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
Wil je een afbeelding plaatsen? Kijk dan hier: Afbeeldingen plaatsen
Oscaar
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: Wo 11 Sep 2019, 12:06

Re: Vragen bij aankoop nieuwe laptop.

Berichtdoor Oscaar » Wo 11 Sep 2019, 15:03

Bedankt voor de reactie Maik. Interessante link ook voor een linux newbie eindgebruiker zoals mezelf! ;)
Greetz
Gebruikersavatar
Spooky
Junior
Junior
Berichten: 34
Lid geworden op: Di 06 Aug 2019, 23:23
Locatie: België

Re: Vragen bij aankoop nieuwe laptop.

Berichtdoor Spooky » Wo 11 Sep 2019, 15:16

Hallo Oscaar welkom op ons Linux Mint Forum!
Aan de hand van je vraag zie ik (we) dat je niet helemaal op de hoogte bent van de "Linux" mogelijkheden.

Zoals... Koop Nooit een Nieuwe laptop met Windows om die er dan af te gooien, dat is weggegooid geld, je betaald namelijk voor die win OS!
Plus je koopt een laptop waar de hardware is afgestemd op Windows waar je dan gaat proberen Linux op te draaien dat is vragen om problemen.
Koop Geen Nieuw Probleem!

De oplossing is heden ten dagen eenvoudig, er bestaan Laptops waar Linux Mint reeds op is geïnstalleerd!
Je kan een kant en klare kopen of hem zelf samenstellen
(Mail eventueel naar de desbetreffende winkel met je wensen, ze zullen je met alle plezier voorstellen doen qua hardware aan de hand van je budget)

Hier zijn enkele links
https://laptopmetlinux.nl/
https://laptopzelfsamenstellen.nl/cat/l ... compatibel
https://www.bytesatwork.be/assemblage-s ... 14446.html (deze winkel ken ik persoonlijk)
(Vraag Dave om er Linux Mint op te installeren zij zal de hardware aanpassen indien nodig (Laptops worden opgestuurd aan een meer prijs van 9 euro))
https://www.linuxlaptop.be/

Veel succes!
Trotse bezitter van...
CLEVO W670SC (4 jaar jong) met LM 19.3 Cinnamon
MSI GT70........(6 jaar jong) met LM 19.3 Cinnamon
Gebruikersavatar
Maik
Senior
Senior
Berichten: 251
Lid geworden op: Za 12 Dec 2009, 09:51

Re: Vragen bij aankoop nieuwe laptop.

Berichtdoor Maik » Wo 11 Sep 2019, 15:29

Dat is ook een optie natuurlijk, dank Spooky.
Hier is er nog eentje om aan de lijst toe te voegen: https://www.ubuntushop.be/index.php/en/
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
Wil je een afbeelding plaatsen? Kijk dan hier: Afbeeldingen plaatsen
Oscaar
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: Wo 11 Sep 2019, 12:06

Re: Vragen bij aankoop nieuwe laptop.

Berichtdoor Oscaar » Wo 11 Sep 2019, 16:54

Hallo Spooky,
Bedankt voor de reactie.
Ik ben inderdaad vrij nieuw op Linux maar heb me de afgelopen week toch wat zitten verdiepen in wat Linux nu net is vergeleken met Windows en heb nu denk ik toch een vrij goed algemeen beeld te hebben van de mogelijkheden en voor-en nadelen van linux tov windows.
De laptop waar ik nu op type draait ook al op ubuntu maar de koeling en de batterij is stuk, vandaar ook dat ik een nieuwe laptop ga kopen.
Ik stel de vraag als eindgebruiker. Ik wil gewoon een laptop met distro die ik dagdagelijks kan gebruiken voor dagdagelijkse dingen. (gn hardcore gamer of zware foto/video-editing etc.)
De voornaamste reden waarom ik overstap op Linux is veiligheid/privacy (malware etc.) en het onderhoudsvriendelijke van het OS.

Ik snap dat de gangbare laptops afgestemd zijn op Windows en dat Linux beter/’vlotter’ zal lopen en de mogelijkheden van Linux beter tot hun recht komen op een Linuxlaptop dan op een andere. Maar is dat verschil ook zo groot voor een ‘simpele eindgebruiker’ als mezelf?
1/ Aan welke problemen kan ik me dan verwachten door Windows te vervangen door Linux?
Ik ben gn IT’er maar schrik niet af om wat ‘commands’ in te voeren op de terminal om eventueel een paar dingen (beter) te laten draaien als dat niet zoals bij windows ‘vanzelf’ gaat. Ik vind het wel belangrijk dat ik gn uren/dagen ga moeten zoeken/ proberen om het OS/software te laten draaien en/of mijn eenvoudig gebruik te kunnen doen. Heb weinig of geen problemen ervaren op ubuntu voor wat ik de laptop gebruik in alle geval.
2/ Heb je enig idee wat het aandeel in de kost van het WindowsOS is bij een nieuwe laptop? Ik was sowieso al van plan om de lokale computerwinkel binnen te lopen en te vragen of het mogelijk is om daar een laptop te bestellen zonder dat Windows er al opstaat. Ik ben zeker geen fan van Microsoft en zijn beldrijfspolicy (evenmin van google/facebook en co maar dat is iets waar ik later zelf wel de nodige maatregelen zal voor treffen ;) ) … dus als het mogelijk is om hun niet te betalen voor iets wat ik toch niet ga gebruiken ben ik zeker voorstander voor een alternatief!

Nu, mijn laptop hier begint ondertussen alweer ‘angstaanjagende’ geluiden te produceren en wil echt wel vrij snel een nieuwe laptop aanschaffen.
Ik ben voormiddag trouwens nog op de site van linuxlaptop.be geweest.

Dus is het voor mij echt de moeite om nog enkele dagen/ een week te wachten om voor een linuxlaptop te gaan???
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Vragen bij aankoop nieuwe laptop.

Berichtdoor Pjotr » Wo 11 Sep 2019, 19:00

In mijn ervaring is een laptop met voorgeïnstalleerde Windows, doorgaans goedkoper te krijgen dan een vergelijkbare laptop zonder besturingssysteem of met voorgeïnstalleerde Linux.... Waarschijnlijk heeft dat te maken met schaalvoordelen. En natuurlijk met de verdiensten die de fabrikant ontleent aan de proefversies van betaalde Windowsprogramma's die er standaard op staan.

Overigens heeft een voorgeïnstalleerde Windows één voordeeltje: je kunt daarmee, direct na aankoop, makkelijk het BIOS bijwerken naar de nieuwste versie. Daarna kun je Windows er desgewenst gewoon helemaal af gooien. Zo pak ik het meestal zelf aan. :D
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Gebruikersavatar
Spooky
Junior
Junior
Berichten: 34
Lid geworden op: Di 06 Aug 2019, 23:23
Locatie: België

Re: Vragen bij aankoop nieuwe laptop.

Berichtdoor Spooky » Wo 11 Sep 2019, 19:15

Ik stel de vraag als eindgebruiker. Ik wil gewoon een laptop met distro die ik dagdagelijks kan gebruiken voor dagdagelijkse dingen. (gn hardcore gamer of zware foto/video-editing etc.)
Ik ben tevreden over mijn Clevo, wil je een 17 inch dan zou ik voor deze gaan.
https://laptopmetlinux.nl/product/clevo-n871el/
Wil je een windows "look a like" dagdagelijkse dingen doen distro, kies dan het OS Linux Mint uit de mogelijke keuzes qua OS.
en zeer snel leverbaar als het moet.
Maar is dat verschil ook zo groot voor een ‘simpele eindgebruiker’ als mezelf?
1/ Aan welke problemen kan ik me dan verwachten door Windows te vervangen door Linux?
Het gaat niet over het verschil, maar om het feit dat het wel eens zou kunnen dat sommige hardware van je nieuwe laptop niet compatibel gaat zijn met Linux.
2/ Heb je enig idee wat het aandeel in de kost van het WindowsOS is bij een nieuwe laptop?
Ik was sowieso al van plan om de lokale computerwinkel binnen te lopen en te vragen of het mogelijk is om daar een laptop te bestellen zonder dat Windows er al opstaat.
Een OS Win10 Pro 64bit maakt je €157 lichter. Sommige Windows PC boeren (zij die hun eigen systemen in elkaar steken) zullen je een win laptop verkopen zonder OS.
Andere zijn gebonden aan M$ en zullen enkel systemen verkopen met Win10 erop.
Maar Beiden zullen GEEN moeite doen om te controleren of hun hardware compatibel is met Linux.

Maar ik begrijp nog steeds Niet waarom je een Win Laptop zou kopen (met of zonder OS) om daar dan Linux op te zetten???
Met het risico dat die hardware niet compatibel gaat zijn!
en waarom €157 weg werpen die je extra kan investeren in een kant en klare (zelf samengestelde) Linux laptop met 2 jaar garantie???

Als je nog even tijd hebt Ik zou voorstellen dat je eens contact op neemt (mailt) met Dave van https://www.bytesatwork.be/contacts/
Ik heb zeer goede ervaringen met deze PC Boer.
Zet in je mail uiteen dat je een nieuwe Laptop zoekt met Linux Mint 19 OS, wat je ermee wil doen en wat je budget is.
Hij zal je een laptop voorstellen met wat kan en niet kan qua hardware (moest je zelf enige voorkeur hebben qua hardware).
Trotse bezitter van...
CLEVO W670SC (4 jaar jong) met LM 19.3 Cinnamon
MSI GT70........(6 jaar jong) met LM 19.3 Cinnamon
Oscaar
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: Wo 11 Sep 2019, 12:06

Re: Vragen bij aankoop nieuwe laptop.

Berichtdoor Oscaar » Wo 11 Sep 2019, 19:53

Spooky,
Het gaat niet over het verschil, maar om het feit dat het wel eens zou kunnen dat sommige hardware van je nieuwe laptop niet compatibel gaat zijn met Linux.


>> dus zoals Maik al zei?? ..."koop niet het nieuwste van het nieuwste..." snap ik en het nieuwste van het nieuwste ligt ook trouwens buiten mn budget.

Een OS Win10 Pro 64bit maakt je €157 lichter.
>> Bedoel je nu dat een laptop die in de winkel pakweg 750€ kost, zonder OS Win10 pro nog gn 600€ waard zou zijn?? Echt zoveel??? hmmm :vraagteken: ..anyway...

Bedankt voor de reacties
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Vragen bij aankoop nieuwe laptop.

Berichtdoor Joan » Wo 11 Sep 2019, 20:26

Ik heb een jaar geleden een gebruikte Dell van 6jaar zonder systeem gekocht voor €200 en werkt prima.
Dell is ook een uitstekend merk voor Linux.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Spooky
Junior
Junior
Berichten: 34
Lid geworden op: Di 06 Aug 2019, 23:23
Locatie: België

Re: Vragen bij aankoop nieuwe laptop.

Berichtdoor Spooky » Wo 11 Sep 2019, 21:02

Bedoel je nu dat een laptop die in de winkel pakweg 750€ kost, zonder OS Win10 pro nog gn 600€ waard zou zijn?? Echt zoveel??? hmmm :vraagteken: ..anyway...
En dan ben je nog geen eigenaar, je koopt een eenmalige licentie.
Is je Win10 Kaduk en heb je geen restore gemaakt dan moet je een nieuwe licentie kopen.
M$ moet ergens zijn centen vandaan halen.

@Joan
Dat is inderdaad de goedkoopste oplossing.
Wil je de minste hardware problemen ga dan voor een DELL van een paar jaar jong.
Trotse bezitter van...
CLEVO W670SC (4 jaar jong) met LM 19.3 Cinnamon
MSI GT70........(6 jaar jong) met LM 19.3 Cinnamon
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Vragen bij aankoop nieuwe laptop.

Berichtdoor Pjotr » Wo 11 Sep 2019, 21:52

en waarom €157 weg werpen die je extra kan investeren in een kant en klare (zelf samengestelde) Linux laptop met 2 jaar garantie???
Omdat het de flaptop helemaal geen € 157,-- duurder maakt. De flaptopfabrikant betaalt waarschijnlijk iets van 15 tot hooguit 50 euro per Windowslicentie aan Microsoft voor een OEM-versie op z'n flaptopserie. En zelfs die verdient-ie waarschijnlijk nog grotendeels terug met proefversies van betaalde programma's die hij er vervolgens op gooit. :D

Ter vergelijking, zie:
https://www.digitaltrends.com/computing ... nsing-fee/

Kerncitaat:
"As an example, in 2014 Microsoft reportedly charged notebook manufacturers a mere $15 to install Windows 8.1 on each device that sold for less than $250, down from the standard $50 fee."
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Oscaar
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: Wo 11 Sep 2019, 12:06

Re: Vragen bij aankoop nieuwe laptop.

Berichtdoor Oscaar » Wo 11 Sep 2019, 23:05

@Spooky... volgens mij betaal je bij aankoop van een nieuwe laptop, zoals Pjotr zegt, ook maximaal 50€ aan licentie voor het windows10 OS ... dus 157€ weggesmeten geld lijkt me lichtelijk overdreven!
Nu die 50€ of zelfs 15€ betaal ik ook liever niet aan microsoft als ik hun produkt niet ga gebruiken.
Ik ben ook niet meer geneigd om nog een tweedehands laptop aan te schaffen, bij mijn vorige tweedehands aankopen/afkopen waren de batterijen telkens binnen de korste keren naar de vaantjes en volgden de koeling en/of processor kort nadien! Dus nee bedankt, "been there, done that" ...al een paar keer teveel!

Ik heb dit allemaal al een beetje overwogen! Ik bevraag me morgen nog wel eerst even bij de shops waarvan je me de links doorstuurde wat ze me aanbieden voor een budget van ongeveer 600€/750€ ultramax.

Voorlopig onthou ik: "koop niet het nieuwste van het nieuwste" en Dell als voorkeurmerk voor linux maar dat ligt denk ik ook "net" iets boven mijn budget.

@Pjotr .. ben jij de beheerder van de blog "makkelijkelinuxtips" ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Vragen bij aankoop nieuwe laptop.

Berichtdoor Pjotr » Wo 11 Sep 2019, 23:16

Dell als voorkeurmerk voor linux
Niet mee eens: het gaat om wat er in het kastje zit, en dat kopen alle computerfabrikanten van slechts enkele apparatuurfabrikanten in de wereld. Ruwweg gezegd: die elders gekochte zooi proppen ze in hun eigen kastje, plakken hun eigen merkje erop en klaar. Het merkje is dus eigenlijk vrij onbelangrijk.

Samengevat: koop inderdaad niet het nieuwste van het nieuwste, vermijd AMD-videokaarten en vermijd WiFi-chipsets van Broadcom. Dan zit je voor 95 % goed. Helaas is 100 % zekerheid niet te geven.
@Pjotr .. ben jij de beheerder van de blog "makkelijkelinuxtips" ?
Inderdaad ja. :)
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Oscaar
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: Wo 11 Sep 2019, 12:06

Re: Vragen bij aankoop nieuwe laptop.

Berichtdoor Oscaar » Wo 11 Sep 2019, 23:40

@Pjotr ...ok super! ;) ... bedankt voor "to-the-point-tips" één van de komende dagen doe ik mn aankoop en gebruik ik jouw blog voor wat er moet gebeuren voor de switch! ;) Heb al wat zitten lezen en is echt wel interessant voor een computerleek als mezelf! Als ik vragen heb of als er problemen opduiken die ik niet dadelijk kan oplossen met jouw blog aan mn zijde stuur ik je nog wel een berichtje hier! greetz

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten