van windows naar linux

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
kemris71
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 11
Lid geworden op: Za 07 Dec 2019, 19:50

van windows naar linux

Berichtdoor kemris71 » Wo 11 Dec 2019, 12:24

beste allen
Ben momenteel in testfaze wat betreft overschakeling. Mijn hoofdbezigheid op pc is vooral muziekaal gericht en werk dus meestal met midi e DAW programmas
Cubase, en CakeWalk.Administratieve taken horen er uiteraard ook bij evenals internet.
Mijn voorkeur zou uitgaan naar Mint mate langs vista.
Info PC : Packard bell, Intel pentium D, 2'8Ghz, 2Gb ,Bios Sata schijf 500Gb met 3 partities waarvan 1: Windows Vista , vrije partietie 2 =180GB voorzien voor linux
partietie 3 is werkruimte voor audio.
Bevindingen tot nu toe op deze pc met vista:
Verkleinen van de ruimte (shrink) gaat niet : niet mogelijk indie systeem aanwezig is. Primaire partie actief maken, NIET doen als er geen systeem op staat!!!!
bootmanger easy cd (mooi tooltje) geeft opstartmogelijkheden maar indien de iso dvd hiermee word opgestart bevriest het scherm en geeft zelfs geen menu.
Directe opstart via bootmenu van de installatie DVD geeft hetzelfde effect. geen keuzemenu en bevriest het scherm.
Test met Tina 19.2 32 of 64 bit (beide iso gedownload) starten op maar bevriezen De versie XFec 32 bevriest op vista pc maar werkt wel op Dell PC met XP!!!!
hiermee wordt momenteel verder getest. Een oude ubuntu versie 6.10 edgy geeft wel een menukeuze en test momenteel het geheugen.
Voor zover ik kan besluiten is er iets mis met het opstarten van de distros. Is de download afhankelijk van het land ??? Is ubuntu dan een oplossing.
Gräag enkele adviezen
grtjs
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 810
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: van windows naar linux

Berichtdoor DeBaas » Wo 11 Dec 2019, 14:21

Wat weing info over je systeem.
Bij opstarten van de Live DVD/USB geef direct pijltje naar beneden, dan krijg je een opstart menu.
Kies de veilige of compatibele optie en probeer............
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1308
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: van windows naar linux

Berichtdoor Joan » Wo 11 Dec 2019, 14:34

Probeer eens of de oplossing op de officiële Linux Mint site werkt Release Notes for Linux Mint 19.2 Xfce -Solving freezes during the boot sequence
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
kemris71
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 11
Lid geworden op: Za 07 Dec 2019, 19:50

Re: van windows naar linux

Berichtdoor kemris71 » Vr 13 Dec 2019, 20:27

Hello Mr Debaas en Joan
Dank voor de tip:opstarten met pijltje naar beneden.Na het doorlopen van de startprocedure (ellenlange lijst) kreeg ik een werkende versie die ik dan ook liet installeren. Na het heropstarten lukte alleen de recovery mode. Hierna een herstelmenu met opties
Normaal opstarten
Clean
Dpkg
fsck
grub
root
Alsik hier normaal opstarten aanduid verloopt alles zoals het moet
In een van de vluchtige lijnen heb ik genoteerd "//etc/default/reS bestand of map bestaat niet.
Deze nota is gemaakt op DellPrecission Workstation met XP waarop de19.2Xfce van de eerste maal lukte.
Aangezien ik de mate versie prefereer op een snellere en jongere pc dient de Dell alstestpc
Welke extra gegevens zijn er nodig buiten processor,Clock,geheugen, hardeschijf zodatik daar rekening mee kan houden indien ik er toch niet uit zou geraken.
Dank en grtjs vanwege een seniorplus + newbie
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1308
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: van windows naar linux

Berichtdoor Joan » Vr 13 Dec 2019, 20:42

Op https://www.linuxmint.com/download_all.php vind je alle Linux Mint distributies.
Kies er een en kijk dan bij Announcement voor de systeem eisen.
Bij Release Notes vind je de eventuele oplossingen voor installatieproblemen.

Als je het Engels niet goed begrijpt kan je het met Google vertalen bewerken.

Als je daar toch nog vragen over hebt zullen we je graag verder helpen.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 810
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: van windows naar linux

Berichtdoor DeBaas » Vr 13 Dec 2019, 23:41

kemris71
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 11
Lid geworden op: Za 07 Dec 2019, 19:50

Re: van windows naar linux

Berichtdoor kemris71 » Ma 16 Dec 2019, 13:35

hoi
Een tweetal dagen heeft het goed en naar believen gewerkt, maar afgelopen weekend is er iets raars gebeurd.
Bij het nemen van een vieruurtje is het toestel blijven aanstaan, toen ik terugkwam was het scherm donker, vond ik nog normaal aangezien ik de slaapfunctie niet had aangepast. Vreemd genoeg geen leven meer in te brengen. Noodgedwongen een harde restart en opgestart in recovery mode zodoende kon ik terug inloggen en na het ingeven van het ww kreeg ik naam ,datum hr en melding loading van ramsdisk. hierna volgde het tilde teken en $. Dit heeft me de mocgelijkheid gegeven om de codes eens na te gaan (deed me denken aan de dosperiode) wat ook een verduidelijking was hoe het systeem te gebruiken. Helaas geraak ik niet terug in het et systeem.
Aangezien het sysreem gewerkt heeft vermoed ik toch dat de systeemeisen voldoen.
Wie heeft de tip voor dit euvel
groetjes van een newbieplus +

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten