Vastloper

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
hyami
Nieuweling
Nieuweling

Vastloper

Berichtdoor hyami » Do 09 Jan 2020, 15:06

Ik heb op een oude laptop Linux Mint 19.3 Xfce geïnstalleerd. Het primaire doel voor deze laptop is dat kinderen er youtube filmpjes op kunnen afspelen. Ik loop echter tegen een apart issue aan; Wanneer de laptop opstart met de accu is er niets aan de hand. Alles doet het naar behoren. Echter, wanneer de voeding er aan hangt, krijg ik bij het inlogscherm nog een paar knippers van de cursor voor het wachtwoord. Daarna bevriest het beeld. Muis en toetsenbord doen niets meer. Wanneer ik op de accu opstart en na het inloggen de voeding er aan hang, hangt het systeem ook binnen 10 seconden.

Ik ben op dit gebied nog een leek. Kan iemand me op dat niveau vertellen welke stappen ik kan proberen om dit issue op te lossen?
stegiman
Moderator
Moderator

Re: Vastloper

Berichtdoor stegiman » Do 09 Jan 2020, 23:24

Misschien is uw versie minder geschikt voor uw laptop.
Probeer eens met MX Linux (klik) dat veel lager eisen heeft
hyami
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor hyami » Vr 10 Jan 2020, 08:07

MX Linux ga ik misschien ook wel proberen, maar vooralsnog wil ik graag proberen het issue op te lossen. De laptop heeft één van de eerste i3 processors met 4GB geheugen en zou deze versie van Mint wel moeten kunnen draaien (Ik heb hier ook een core2duo met 2GB die geen problemen geeft).
In de bios had ik nog geprobeerd het dynamisch aanpassen van de clockspeed aan banden te leggen. Ik kan me zomaar voorstellen dat er iets verandert qua performance settings op het moment dat de voeding er aan gehangen wordt.
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder

Berichtdoor Joan » Vr 10 Jan 2020, 21:46

Voor zover ik begrijp werkt de laptop zonder net aansluiting goed op de batterij en met net voeding zijn er problemen.
Dan licht het niet aan Mint maar aan de netstroom aansluiting. Hardware probleem.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
hyami
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor hyami » Za 11 Jan 2020, 09:42

Correct; zonder net aansluiting werkt het naar behoren. Met net aansluiting loopt het vast.
Om het direct op een hardware probleem te gooien, lijkt me iets te voorbarig. Voordat ik Linux Mint op deze laptop zette, heeft er Windows 10 op gedraaid. Toen speelde dit probleem niet. Kan het wellicht een driver issue zijn? Ik kan me op zich voorstellen dat bij een aangesloten net aansluiting de laptop meer energie mag verbruiken. Zou het kunnen dat er op het gebied van de cpu of igp iets fout gaat bij het (om)schakelen naar een hogere performance instelling?
Pjotr
Held
Held

Berichtdoor Pjotr » Za 11 Jan 2020, 10:29

Kijk eens op het ondersteuningsgedeelte van de webstek van de laptopmaker, of er een nieuwer BIOS beschikbaar is. Zo ja, installeer het en probeer opnieuw.
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 22.1 Xia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder

Berichtdoor Joan » Za 11 Jan 2020, 11:56

"Zou het kunnen dat er op het gebied van de cpu of igp iets fout gaat bij het (om)schakelen naar een hogere performance instelling?"

Dat zou niet mogen gebeuren omdat het voeding gedeelte niets direct met het moederbord zou mogen doen.
Zoals in jouw geval kan het zijn dat de oplaadstroom of -spanning ineens veel wijzigt, waardoor de voeding van het moederbord wordt verstoord.
Probeer het eens met een andere netstroom adapter.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
DeBaas
Moderator
Moderator

Berichtdoor DeBaas » Za 11 Jan 2020, 15:42

Mogelijk:
installeer
sudo apt install laptop-mode-tools

Howto en info:
https://github.com/rickysarraf/laptop-m ... de.txt#L46

Te configureren:
To configure laptop mode, you need to edit the configuration file, which is
located in /etc/default/laptop-mode on Debian-based systems, or in
/etc/sysconfig/laptop-mode on other systems.

Nu nog de voor jou juiste instellingen vinden................

Of haal (tijdelijk) deze instellingen weg
sudo apt purge laptop-mode-tools
hyami
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor hyami » Wo 15 Jan 2020, 13:06

Van het weekend de suggestie van Pjotr geprobeerd en de laatste versie van de bios erop gezet. Dat leek in eerste instantie te werken omdat ik een keer kon opstarten met de voeding eraan. Daarna helaas niet meer.

De suggestie van Joan heb ik inmiddels ook uitgeprobeerd. Ik had een nog iets zwaardere voeding liggen van een andere laptop, maar ook dat geeft nog geen structurele verbetering.

Die laptop mode tools ga ik binnenkort even uitproberen.

Terug naar “%s” Installatie & Boot