Kortdurend willen gebruiken van W-dows

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 211
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Kortdurend willen gebruiken van W-dows

Berichtdoor oldbutMint » Di 14 Jan 2020, 10:25

Hi,

Ik gebruik LM (actueel 19.1 Mate) en heb geen W-dows computer...
Ik wil/moet kortdurend een W-dows programma uitvoeren.
Op LM Wine geinstalleerd en de *.exe geprobeerd: het is een programma dat eerst nog .Net programmadelen en nog wat anders wil installeren, en dat wil dus niet...
Het gevolg is dat het betreffende programma niet onder Wine gedraaid kan worden.
Ik heb gezocht naar een W-dows trial versie /download daarvan. (het moet 7, 8 of 10? zijn), maar hoewel meerdere (verouderde?) sites zeggen dat dat zou kunnen en naar plekken linken, kom ik geen werkende downloadmogelijkheid tegen.
Het moet wel iets legaals zijn, dus wat Microsoft zelf aanbiedt, en geen 'zwart' spul.

Ziet iemand hier een oplossing voor? (behalve W-dows aanschaffen: dat gaat niet gebeuren).

Dank,
oldbutmint
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Kortdurend willen gebruiken van W-dows

Berichtdoor Pjotr » Di 14 Jan 2020, 11:33

Volledig legale proefversie van Windows 10:
https://www.microsoft.com/en-us/evalcen ... enterprise
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Kortdurend willen gebruiken van W-dows

Berichtdoor Joan » Di 14 Jan 2020, 19:07

Zoek eens naar IE10.Win7.For.Windows.VirtualBox.zip. Legale Virtualbox versie.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Kortdurend willen gebruiken van W-dows

Berichtdoor stegiman » Di 14 Jan 2020, 23:30

Zoek naar Windows 10 licentie en die zijn goedkoop.
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 211
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Re: Kortdurend willen gebruiken van W-dows

Berichtdoor oldbutMint » Do 16 Jan 2020, 19:15

Ik heb nu Virtualbox 5.2.34 geinstalleerd op de LM desktop computer.
Ik heb van de site 'https://github.com/magnetikonline/linux ... windows-81' de versie Windows 8.1 gehaald, en die volgens de aanwijzingen op die site in Virtualbox aan de praat gekregen. Omdat ergens voorbijkwam dat 1024 MB ram voor Win8.1 voldoende was (ondergrens) heb ik de VM machine 1024 MB toebedeeld.
Nu kan ik in Virtualbox deze Win8.1 starten en komt er een blauw scherm met info over het systeem en de momentele user (username en pw bijvoorbeeld) en een aantal regels met aanwijzingen hoe Win8.1 aan te melden en evt. de aanmelding te verlengen.
Langs de linkerrand staan 4 iconen, en er staat een prullebak en nog een symbolische link(?).
Rechtsonder in de hoek staat inmiddels dat ik 90 dagen mag gebruiken, dus de aanmelding is gelukt (ging vanzelf).
Maar: ik kom niet weg van die beginpagina, en krijg geen normale desktop te zien.
Ook zie ik niet hoe ik het programma dat ik wil draaien op de Windows desktop krijg..
Komt misschien dom over, maar ik heb geen ervaringen met windows later dan 98se...
Heeft iemand een aanwijzing voor mij?
NB ik heb van de Oracle site de usermanual voor 5.2.34 gedownload, maar daar vind ik -tot nog toe- geen info waar ik op dit punt iets aan heb.
NB2: kan het zijn dat 1024 MB ram te weinig is, waardoor Win8.1 toch niet echt loopt?
(de hele desktop heeft 4 GB, wat misschien te weinig is om VM's te draaien)

oldbutmint
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Kortdurend willen gebruiken van W-dows

Berichtdoor mutse » Do 16 Jan 2020, 19:28

oldbutMint,

Installeer Windows in virtualbox --- doe dit eens als volgt zoals op volgende website prima beschreven staat ...
Volg de instructies nauwgezet op !! (---makkelijker dan dit kan het niet...)

---> https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... albox.html

Succes.
Groet,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 211
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Re: Kortdurend willen gebruiken van W-dows

Berichtdoor oldbutMint » Do 16 Jan 2020, 20:14

@mutse,
Bedankt voor deze link.
De tekst is inderdaad superduidelijk, enkel zie ik dat de redenen om niet 8.1 of hoger te gaan gebruiken, wel aangekondigd, maar niet meer besproken worden.
Dus ik ga dan maar voor Win7 (hoewel de ondersteuning eergisteren is geeindigd).
Ik ben benieuwd hoe ver ik kom....

oldbutmint
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 211
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Re: Kortdurend willen gebruiken van W-dows

Berichtdoor oldbutMint » Vr 17 Jan 2020, 11:13

@mutse -2

Ik kan nog melden dat het gisteavond gelukt is een VM met Win7 te installeren aan de hand van de superduidelijke instrucites.
En de Win7 werkte ook nog met het programma dat ik wilde draaien.
Goed dus.
Ondanks de beeindigde ondersteuning van 7 werd er nog hevig en langdurig geupdate....
Ik hoop dat VM een effectieve 'sandbox' is, zodat de rest van mijn computer/aangesloten netwerk geen gevaar loopt.

Dank aan jou en de schrijver van de webinstructies (Pjotr??).

oldbutmint
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Kortdurend willen gebruiken van W-dows

Berichtdoor mutse » Vr 17 Jan 2020, 15:03

@ oldbutMint,
@mutse -2
Ik kan nog melden dat het gisteravond gelukt is een VM met Win7 te installeren aan de hand van de superduidelijke instructies.
En de Win7 werkte ook nog met het programma dat ik wilde draaien.
Goed dus.
Ondanks de beëindigde ondersteuning van 7 werd er nog hevig en langdurig geupdate....
Ik hoop dat VM een effectieve 'sandbox' is, zodat de rest van mijn computer/aangesloten netwerk geen gevaar loopt.

Dank aan jou en de schrijver van de web instructies (Pjotr??).
Graag gedaan!

Doe in VirtualBox, met Windows7, géén internetzaken en zeker géén bankzaken. Zorg dat W7 altijd up-to-date is!

Aangezien jou probleem opgelost is, zet eens vóór -- Re: Kortdurend gebruiken van W-dows -- de vermelding: <Opgelost>.
Dit is fijn voor leden die ook met zo'n probleem zitten ... ze kunnen dan lezen welke oplossing er is aangereikt.( = een kleine moeite )
Met dank.

Groet,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 211
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

<Opgelost> Re: Kortdurend willen gebruiken van W-dows

Berichtdoor oldbutMint » Ma 20 Jan 2020, 10:24

Voor zover ik zag doet Win7 (in de Virtualbox) de updates uit zichzelf, zonder mij iets te vragen of te laten beslissen...
Ik zie dan als ik W. afsluit op het scherm iets in de trant van: 'W. installeert nu 3 van 45 updates. Sluit W. niet af en schakel de computer niet uit..'

Ik doe geen internetinkopen of -bankieren met Win7, want ik blijf echt wel in de Linux wereld leven.

Zoals gezegd ging de Virtualbox installatie geolied met de handleiding in de link, het ging wel om (als enige te kiezen) Win7, welke uitgefaseerd is, maar misschien komen er nog wel handleidingen voor latere versies beschikbaar.

Aan je laatste wens heb ik voldaan.

Dank voor ieders hulp.
oldbutmint

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten