Voor het eerst een NAS maar LM vind het niet in het netwerk

Hoe zet je een netwerk op? Hoe deel je bestanden?
kneops
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 20
Lid geworden op: Ma 09 Jul 2012, 21:41

Voor het eerst een NAS maar LM vind het niet in het netwerk

Berichtdoor kneops » Zo 12 Jan 2020, 17:16

Dit is voor mij de eerste NAS, een Synology D218+ en ik zit meteen met mijn handen in het haar ;).
De twee manieren om hem te benaderen werken niet:
- http://synologynas:5000/
- http://find.synology.com/

Ik heb ook nog de Assistent geïnstalleerd maar die vind ook niks. Het enige dat ik terugkrijg is dat hij misschien geblokkeerd wordt door de firewall, maar ik heb geen idee hoe ik dat moet checken. Als ik kijk onder Netwerk of Firewall configuratie zie ik niks wat op de NAS lijkt. Ik heb echt geen idee hoe nu verder :(.

Ik dacht dat het nog verschil uitmaakte waar ik hem plaats, bij de pc in de netwerk switch of meteen 'vooraan' bij het modem van Ziggo, maar dat heeft ook niks opgeleverd.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Voor het eerst een NAS maar LM vind het niet in het netwerk

Berichtdoor stegiman » Zo 12 Jan 2020, 23:12

Waar je uw NAS zet maak niks uit zolang het in uw netwerk is.
Dat kan router, switch, powerline.

synologynas:5000/ --> had je dat ingesteld en aangemeld?
Find.sygnology.com zo weluw nas moet vinden.

Controleer of je de netwerkkabel goed had ingeduwd: lampje moet groen zijn (bij sommige merken is dat orange)
Had je de NAS een vaste IP adres gegeven?
Je kan altijd achteraan de NAS in een kleine gaatje blijven prikken tot de lampjes flikkeren.
Volgens de handleiding heb je een knop als reset en dat moet je 4 seconden duwen tot je pieptoon hoort.
Dat zet alles terug naar fabriekstoestand.

Nota: als je meerdere netwerkkabels kan aansluiten moet je voor ieder aansluiting een aparte vaste IP adres geven zoals 192.168.0.101 en 192.168.0.102
Het kan zijn dat je vette rode 0 moet vervangen voor 1 of een andere getal naargelang uw provider of uw eigen instellingen.

Nota: ik heb ook 2 synology NAS maar een andere model.
De verbinding heeft niks met Linux of Windows te maken.
Dat is puur NAS instellingen.
Wel kan het zijn dat uw firewall blokkeert maar standaard is in Linux firewall uit.
Je kan dat vinden: start / zoekopdracht en typ fire
(Ook systeeminstellingen en onderaan firewall)
Swissybear1957
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 23
Lid geworden op: Di 07 Jan 2020, 01:15
Locatie: Boechout, BELGIË

Re: Voor het eerst een NAS maar LM vind het niet in het netwerk

Berichtdoor Swissybear1957 » Zo 12 Jan 2020, 23:19

hoe wil je de NAS benaderen?

SMB ? NFS?

wat wil je juist benaderen? een shared folder?

iets meer uitleg aub

ik heb hier enkel een goedkoope Medion NAS die ik via SMB benader met een vaste IP, want SSH kan deze niet aan

best eerst een IP toewijzen aan de NAS en NFS inschakelen
dan moet je de NAS onder Netwerken kunnen zien, indien niet, SMB onder advanced inschakelen
nu moet je het zien onder smb://en hier de IP adress
Swissybear1957
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 23
Lid geworden op: Di 07 Jan 2020, 01:15
Locatie: Boechout, BELGIË

Re: Voor het eerst een NAS maar LM vind het niet in het netwerk

Berichtdoor Swissybear1957 » Zo 12 Jan 2020, 23:21

stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Voor het eerst een NAS maar LM vind het niet in het netwerk

Berichtdoor stegiman » Zo 12 Jan 2020, 23:38

NAS kan je gewoon door als voorbeeld 192.168.0.100 in uw browser typen. (mogelijk moet je geavanceerd klikken om toe te laten)
5000 gaat vanzelf.
SMB is voor Windows.
NFS is alleen bedoeld om mappen te benaderen.

In Linux mint kan zeer goed de NAS bereiken in Nemo / netwerk mits goed ingesteld.
kneops
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 20
Lid geworden op: Ma 09 Jul 2012, 21:41

Re: Voor het eerst een NAS maar LM vind het niet in het netwerk

Berichtdoor kneops » Ma 13 Jan 2020, 09:30

Bedankt voor jullie reacties! Dat bracht me wel op het idee om mijn VPN eens uit te zetten. Ja daar had ik niet aan gedacht omdat ik die al jaren gebruik en alles werkt altijd dus ik vergeet dat ik die eigenlijk heb, maar dit was dus het euvel. Uitzetten van de VPN werkte, alleen eenmalig. Als ik na het benaderen van de NAS de VPN weer aanzet is alles oké, maar staat de VPN aan en wil ik dan pas de NAS weer benaderen werkt het weer niet, ook niet als ik de Share Local Folders optie aanzet. Geen idee hoe ik dat moet oplossen.

Even uitleg over wat ik er eigenlijk mee wil: puur lokaal gebruik tussen mijn Linux en mijn Windows pc (alleen maar voor Lightroom) en op de NAS komen alleen maar foto's te staan. Hij moet niet verbonden zijn met internet.

Achteraf dus geen idee gehad van wat een NAS aansluiten eigenlijk betekent, maar wat ik wilde was dat ik op beide pc's een map heb "Fotografie" die ik kan gebruiken op beide pc's. Ik heb ook nog een DAS maar die gebruik ik alleen maar vanuit Linux als backupstation.
Swissybear1957
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 23
Lid geworden op: Di 07 Jan 2020, 01:15
Locatie: Boechout, BELGIË

Re: Voor het eerst een NAS maar LM vind het niet in het netwerk

Berichtdoor Swissybear1957 » Ma 13 Jan 2020, 10:30

daarom mijn vraag vroeger

je zult er NFS en SMB nodig hebben
kneops
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 20
Lid geworden op: Ma 09 Jul 2012, 21:41

Re: Voor het eerst een NAS maar LM vind het niet in het netwerk

Berichtdoor kneops » Ma 13 Jan 2020, 10:59

Heb ik beide nu ook aanstaan, en ik kan hem nu via netwerk ook vinden op Linux (Windows moet ik nog doen).
Ik ga nu proberen om hem na opstarten pc meteen zichtbaar te krijgen in mijn mappenlijst (tip of link?) want dat zou wel het handigste zijn omdat ik regelmatig backups maak via rsync.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Voor het eerst een NAS maar LM vind het niet in het netwerk

Berichtdoor stegiman » Ma 13 Jan 2020, 14:20

Herstart eens de router.
kneops
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 20
Lid geworden op: Ma 09 Jul 2012, 21:41

Re: Voor het eerst een NAS maar LM vind het niet in het netwerk

Berichtdoor kneops » Do 16 Jan 2020, 21:22

Bedankt, dat heeft gewerkt. Ik ben nog niet zover dat ik hem heb kunnen mounten, maar hij wordt na opstarten (duurt een tijdje) in elk geval wel alvast gevonden via Netwerk.

Nog een vraagje:

Ik heb bij het installeren een gebruikersnaam en wachtwoord moeten opgeven, maar na inloggen zie ik bij de gebruikers ook Administrator en Guest staan. Ben ik dan geen Administrator? Moet ik hier verder iets mee? Ik zie dat ik mezelf wel kan toevoegen aan een groep Administrator, maar als ik kijk naar de status van die Administrator staat hij uitgeschakeld.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Voor het eerst een NAS maar LM vind het niet in het netwerk

Berichtdoor stegiman » Do 16 Jan 2020, 23:03

Als je zelf een gebruikersnaam had ingesteld ben je gebruiker van uw NAS.
Maar je kan als gebruiker ook dezelfde rechten hebben als administrator.
Administrator blijft administrator en die heeft altijd en overal volledige rechten.
Ik raad aan om admin een totaal ander paswoord te geven maar zorg ervoor dat je later nog weet welke paswoord het is.
Dat is belangrijk voor hackers want hackers weten ook dat admin de meest voorkomende naam is.
Paswoord minsten 12 tekens met cijfers, hoofdletter, letters.

Had je gebruikersnaam met volledige administrator rechten gegeven dan raad ik aan om admin uit te schakelen in configuratiescherm / gebruikers
Als er geen reden voor guest is dan die ook volledig uit te schakelen.

Let op: dat je als gebruikersnaam rechten is ingesteld bij mappen.

Nooit paswoord opslaan in uw browser.
Het is heel gemakkelijk te achterhalen.
kneops
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 20
Lid geworden op: Ma 09 Jul 2012, 21:41

Re: Voor het eerst een NAS maar LM vind het niet in het netwerk

Berichtdoor kneops » Vr 17 Jan 2020, 09:47

Bedankt voor de uitleg! Admin is uitgeschakeld en alleen ikzelf ben de actieve gebruiker.

Wachtwoorden nooit opslaan in de browser? Ik doe niet anders :( Ik gebruik daarnaast ook Keepass, maaar omdat ik ook websites maak en onderhoud moet ik dagelijks in- en uitloggen in tientallen websites/fora etc.. Dit valt niet onder dit topic, maar jij raadt dit dus echt af?

Ik krijg die NAS overigens nog niet gemount. Ben er al een paar dagen mee bezig en heb al veel gelezen en vele manieren geprobeerd, maar op de een of andere manier krijg ik het niet voor elkaar. SMB en NFS zijn beide ingeschakeld en het ip-adres haalde ik uit de ip-waarde die aangegeven stond in de NAS en via ipconfig de ip van mijn computer.

Ik heb bijvoorbeeld deze geprobeerd:
https://askubuntu.com/questions/1050460 ... untu-18-04

Is iemand bekend met deze tool? Dat zou makkelijker moeten werken maar ik zie hem nergens staan synaptic dus weet niet of het te vertrouwen is.
https://www.linuxuprising.com/2018/11/e ... linux.html

TOEVOEGING: Als ik de NAS op zich wel kan vinden via 'Ga naar netwerk', kan de Synology Assistent zelf hem toch niet vinden (???). Ik wilde deze optie uitproberen maar daar kom ik dus ook niet verder mee:
https://www.synology.com/en-global/know ... nology_NAS
kneops
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 20
Lid geworden op: Ma 09 Jul 2012, 21:41

Re: Voor het eerst een NAS maar LM vind het niet in het netwerk

Berichtdoor kneops » Vr 17 Jan 2020, 10:54

Weer iets verder. Smb stond niet geïnstalleerd maar ik dacht dat dat ook niet nodig was. Smb is voor Windows en NFS voor Linux toch?

Ik kan nu via Ga naar netwerk naar de map Photo gaan en die koppelen. Automatisch koppelen lukt nog niet.
Ook vraag ik me af ik niet de hele NAS in zijn geheel kan koppelen zodat ik meteen toegang heb tot mijn eigen /home, zowel als de default mappen van de NAS, dus photo, video. music. Kan dat?
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Voor het eerst een NAS maar LM vind het niet in het netwerk

Berichtdoor stegiman » Vr 17 Jan 2020, 11:09

NAS heeft totaal niks met Linux te maken. (tenminste als je niks had gewijzigd in Linux voor de NAS)

Ga naar uw nas en bij Netwerk / netwerkinterface en maak daar een screen van.
Ga nu naar Gedeelde map en klik op een van de gedeelde map en klik dan op bewerken en dan machtigingen en maak daar een screen van.

Screen = ALT + Print screen
kneops
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 20
Lid geworden op: Ma 09 Jul 2012, 21:41

Re: Voor het eerst een NAS maar LM vind het niet in het netwerk

Berichtdoor kneops » Vr 17 Jan 2020, 11:21


Terug naar “Netwerken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten