W10 / Linux

Vragen over software en applicaties
Blokker
Junior
Junior
Berichten: 68
Lid geworden op: Do 31 Dec 2015, 14:45

W10 / Linux

Berichtdoor Blokker » Wo 12 Feb 2020, 13:17

Op mijn SSD staan W10 en Linux. Nu zijn er wat problemen met W10. Als ik W10 vernieuwd wordt de partitie met Linux dan ook overschreven of is er een methode om dit te voorkomen?

Blokker
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 810
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: W10 / Linux

Berichtdoor DeBaas » Wo 12 Feb 2020, 21:10

Je kunt bij installatie aangeven waar Windows moet komen te staan.
Windows overschrijft de boot sequentie van Linux.
Voor UEFI is het voldoende als je de opstartvolgorde in het UEFI BIOS weer wijzigt naar ubuntu uefi als eerste.
Voor MBR kan het handig zijn om VOOR de nieuwe installatie de MBR opstart naar bijv. een USB stick te schrijven. sudo grub-install /dev/sdX , gevolgd door sudo update-grub (X is de USB letter)
Na installatie van Windows, als Linux dus niet meer opstart, start Linux wel op van USB en door naar de Mint installatie. Vervolgens sudo grub-install /dev/sdX en sudo update-grub. (X is de HDD letter)
Blokker
Junior
Junior
Berichten: 68
Lid geworden op: Do 31 Dec 2015, 14:45

Re: W10 / Linux

Berichtdoor Blokker » Wo 12 Feb 2020, 21:42

Dit wordt een beetje te veel van het goede. De PC is geleverd zonder CD-Rom speler, maar wel met cd's van W10 en het mobo.(Wel goed over na gedacht???) Moet ik de kast open maken, de HD loskoppelen en dan een losse CD-rom er tussen hangen. Er is nl. geen voedingsaansluiting over. Als het dan nog een beetje tegen zit moet Linux ook weer geinstalleerd worden. Zit ik nu even niet oop te wachten.

Blokker
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1600
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: W10 / Linux

Berichtdoor stegiman » Wo 12 Feb 2020, 23:43

Maar tegenwoordig worden pc geleverd zonder cdrom.
Je kan perfect werken met usb-stick I.p.v. cdrom.
Cdrom is echt ouderwets manier.

Je kan tegenwoordig Windows 10 iso bestand gewoon downloaden op deze pagina (klik)
Met Rufus (klik) kan je iso bestand naar usb-stick laten zetten en het is meteen opstartbaar.
Bij opstart van pc naar bios gaan en bij boot usb-stick als eerste boot zetten.
Dan werkt het precies hetzelfde als vroeger met cdrom.
De dikke voordeel ervan dat je geen cd of dvd meer nodig hebt en usb-stick kan je altijd weer formateren.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 810
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: W10 / Linux

Berichtdoor DeBaas » Do 13 Feb 2020, 00:16

Media creation tool laat je een perfecte Windows 10 installatie USB maken.

https://download.microsoft.com/download ... ol1909.exe
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: W10 / Linux

Berichtdoor emvedeesje » Do 13 Feb 2020, 10:10

Je kunt bij installatie aangeven waar Windows moet komen te staan.
Windows overschrijft de boot sequentie van Linux.
Voor UEFI is het voldoende als je de opstartvolgorde in het UEFI BIOS weer wijzigt naar ubuntu uefi als eerste.
Voor MBR kan het handig zijn om VOOR de nieuwe installatie de MBR opstart naar bijv. een USB stick te schrijven. sudo grub-install /dev/sdX , gevolgd door sudo update-grub (X is de USB letter)
Na installatie van Windows, als Linux dus niet meer opstart, start Linux wel op van USB en door naar de Mint installatie. Vervolgens sudo grub-install /dev/sdX en sudo update-grub. (X is de HDD letter)
Dit is een fijne tip !
Bedankt DeBaas.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Blokker
Junior
Junior
Berichten: 68
Lid geworden op: Do 31 Dec 2015, 14:45

Re: W10 / Linux

Berichtdoor Blokker » Do 13 Feb 2020, 14:49

Heb er nu zelfs een partitie bij gekregen.


Zo ziet het er bij gparted uit:
devices:
/dev/nvmeOn1P1 ntfs
/dev/nvmeOn1P2 ntfs
/dev/nvmeOn1P3 ntfs
/dev/nvmeOn1P4 extended
/dev/nvmeOn1P5 Fat32
/dev/nvmeOn1P6 ext4 Deze staat in windows partitie op schijf 1 partitie 5

/dev/sda1 ntfs
/dev/sda2 ntfs
/dev/sda3 ntfs
/dev/sda4 ntfs

/dev/sdb1 Fat32

In de terminal komt bij het uitvoeren van de sudo de melding: failed to get Canonical path '/cow'
Hoe krijg ik de grub aan de praat, zonder herinstallatie van Linux

Blokker
Blokker
Junior
Junior
Berichten: 68
Lid geworden op: Do 31 Dec 2015, 14:45

Re: W10 / Linux

Berichtdoor Blokker » Do 13 Feb 2020, 20:52

Heb veel sudo opdrachten geprobeerd, maar nog steeds geen succes. Makkelijke Linux tips van Pjotr zitten lezen, maar daar lukt het niet want bij sda staat geen verwijzing naar de root. Had deze benaming nog nooit gezien. Het was altijd /dev/sda1... en nu /dev/nvmeOn1p5 of p6. Is dit een andere indeling of ???

Het zal wel een herinstallatie worden. Is opzich niet zo erg maar alles weer instellen vlgs de lijsten van Pjotr...

Groet
Blokker
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: W10 / Linux

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Vr 14 Feb 2020, 01:38

.... Had deze benaming nog nooit gezien. Het was altijd /dev/sda1... en nu /dev/nvmeOn1p5 of p6. Is dit een andere indeling of ???
uit pure curiositeit een opzoeking naar verricht en kwam uit op : https://askubuntu.com/questions/932331/ ... of-dev-sda

" /dev/sd{x} is the name used by most conventional disks (spinning hard disks) and SSDs that connect via the SATA bus and in some other ways. The /dev/nvme... device name indicates newer NVMe "disks." On the partition table level, they're treated in the same way -- you must simply identify them with a different name "
verder :
This is normal if you have your disk connected through an NVM Express port instead of e.g. a traditional SATA port.
So just imagine in your case /dev/nvme0n1 being equivalent to /dev/sda and e.g. /dev/nvme0n1p6 (which is your / root partition) being equivalent to something like /dev/sda6.
Other than the naming, there should be no notable difference when it comes to simple partitioning operations like growing your root partition. Just follow the guide How to extend my root (/) partition? with your appropriate disk and partition names.
By the way, the command lsblk or lsblk -f can help you a lot to get a quick overview of your disk and partitioning structure and to look up the device names.

.... of je er verder mee geholpen bent is maar de vraag ?
.... of een uitdraai posten van lsblk en / of lsblk -f ?
Debian Bookworm_Cinnamon
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1308
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: W10 / Linux

Berichtdoor Joan » Vr 14 Feb 2020, 13:28

@Blokker

Een nieuwe distributie in VirtualBox installeren heeft ook opslagruimte nodig. De melding dat de drive wordt gewist is dan alleen de drive-ruimte die je in VB hebt gemaakt en niet een drive van je pc.

Wat je het beste kunt doen is een werksysteem installeren met alle instellingen waar je niets aan veranderd. En / of gebruik Timeshift waarmee een systeem snel hersteld kan worden.
Installeer daarnaast een systeem waarin je van alles kunt uitproberen. Als er dan iets fout gaat heb je je veilige en schone werksysteem nog.

Lees op de LMNL wiki wat NVMe is.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Blokker
Junior
Junior
Berichten: 68
Lid geworden op: Do 31 Dec 2015, 14:45

Re: W10 / Linux

Berichtdoor Blokker » Vr 14 Feb 2020, 13:59

@Joan

Mijn mobo staat inderdaad ingesteld op AHCI (dit gebeurt geheel automatisch)
Wat ik daar verder mee aan moet weet ik gewoon niet en laat het zo staan.

Timeshift is leuk maar dan moet ik dus wel Linux kunnen openen.
Heb nu alles verwijderd en draai alleen op W10. Misschien zet ik Linux nog een keer op een aparte partitie op mijn HD en dus niet op de SSD C:\

Bedankt allemaal en misschien kom ik t.z.t. weer problemen tegen als ik Linux weer installeer en dan roep ik wel weer.

Blokker

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten