Bevestigen van cookie-instellingen werkt niet bij ING website

Vragen over software en applicaties
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Bevestigen van cookie-instellingen werkt niet bij ING website

Berichtdoor Lucien » Wo 19 Feb 2020, 00:56

Ik gebruik Linux Mint en Firefox met Startpage. Daarin open ik mijn ING account voor internet bankieren. Sinds kort krijg ik direct na het opstarten van de ING website een scherm waarin ik gevraagd wordt cookies te accepteren of de cookie-instelling aan te passen. Dat is iets nieuws van ING. Er zijn dan drie instel-opties: Basis-Persoonlijk-Compleet. Vervolgens moet ik dat "Bevestigen".
Ik stel dan in op 'Basis' en klik op 'Bevestigen". Maar blijkbaar werkt dat bevestigen niet, want iedere keer als ik de ING-website open moet ik weer mijn cookie instelling aanpassen en bevestigen. Heel irritant.
ING gebeld, maar volgens hen lag het aan mijn browser of provider. Ik heb toen Chromium geprobeerd maar dat maakte niets uit en mijn provider is KPN Planet dus ook niet iets exoties. Heb dit probleem als klacht bij Klachtenkompas ingediend en ook een reactie gekregen, maar dat bestond uit allerlei instellingen binnen Internet Explorer. Heb ik dus niets aan. Ze willen nu telefonisch contact.
Vraag: heeft iemand dit probleem ook met ING of weet iemand een oplossing? Ik heb dit probleem bij geen enkele andere website waarbij ik cookies kan instellen.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Bevestigen van cookie-instellingen werkt niet bij ING website

Berichtdoor Joan » Wo 19 Feb 2020, 02:17

Geen vraag om cooky bevestiging. Ik log met een kastje.
Wat ik wel had was een ingevulde inlognaam met wachtwoord dat ik niet kende en mijn eigen wachtwoord werd niet herkend.
Na het klikken op gegevens vernieuwen werd een venster over het venster voor wachtwoord vernieuwen geplaatst en na klikken werd een vreemde site zonder slotje geopend waar ik bijna een nieuw wachtwoord had ingetypt. Na extra controle en sluiten van dat tabblad kwam ik op de normale ING website.

P.S.
Bij mij stond het op compleet en heb ik aangepast naar basis, maar ook daarmee geen cooky vragen.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 805
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Bevestigen van cookie-instellingen werkt niet bij ING website

Berichtdoor DeBaas » Wo 19 Feb 2020, 10:11

Voor de veiligheid..........
Sluit firefox.
Hernoem de map /home/username/.mozilla/firefox
Start firefox en check ing opnieuw.
Als dit cookieverschijnsel nu niet meer optreed is er iets mis met de door jou ingestelde pagina's/voorkeuren/add-ons.
Als het verschijnsel nu ook optreed zet dan de originele firefox map weer terug en kijk eens in de /etc/hosts files of daar vreemde verwijzingen in staan.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Bevestigen van cookie-instellingen werkt niet bij ING website

Berichtdoor Jamint » Do 20 Feb 2020, 00:44

Geen vraag om cooky bevestiging. Ik log met een kastje.
Wat ik wel had was een ingevulde inlognaam met wachtwoord dat ik niet kende en mijn eigen wachtwoord werd niet herkend.
Na het klikken op gegevens vernieuwen werd een venster over het venster voor wachtwoord vernieuwen geplaatst en na klikken werd een vreemde site zonder slotje geopend waar ik bijna een nieuw wachtwoord had ingetypt. Na extra controle en sluiten van dat tabblad kwam ik op de normale ING website.

P.S.
Bij mij stond het op compleet en heb ik aangepast naar basis, maar ook daarmee geen cooky vragen.

Ik kan er geen brood van bakken. Wèl dat je een ervaring had die m.i. niet pluis is. Goed dat je zo alert was om je wachtwoord niet in te vullen!

Als ik een suggestie mag doen: Ik gebruik al jaren in Firefox de extensies NoScript en uBlock Origin en de door je beschreven anomalieën die - rilling - toch wel overeenkomen met het gedrag van phishing pagina’s kun je hiermee grotendeels voorkomen.
NoScript blokkeert zoals het al zegt scripts die naast de eigenlijke doelstelling: uitgebreide functionaliteit toevoegen aan een webpagina, zoals pop-ups, ook van minder allooi kunnen zijn.
Pop-ups kunnen- of erger pop-unders, zijn vaker de kruiwagen voor minder frisse functionaliteiten op webpagina’s.
uBlock-Origin blokkeert ook scripts maar vooral add’s, add’s en nog eens add’s middels filterlijsten.
We weten allemaal dat malware niet zo’n grip krijgt op onze besturingssystemen, maar met het selectief toelaten van scripts en blokkeren van add’s ben je naast het gebruik van Linux extra beveiligd.

Voor de ING laat ik alleen scripts toe van het domein: ing.nl en dat is voldoende.
Add’s blokkeer ik allemaal. Niet slechts van de ING alleen maar algemeen, dus ik weet ook niet of de ING advertenties plaatst op zijn pagina’s.

Terug naar de cookies: Ik heb het zojuist, 00:19 uur nog eens getest in de veronderstelling dat de ING aan het sleutelen is geweest met zijn pagina’s sinds mijn laatste inlog in het afgelopen weekend, maar neen: ik krijg geen cookiemelding(en) en kom gewoon op mijn inlogpagina met lege velden voor gebruikersnaam en wachtwoord. (Ik sla ook geen wachtwoorden op in de browser, noch heb ik ‚formuliergeschiedenis bewaren’ aangevinkt)
If it ain't broken, don't fix it.
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: Bevestigen van cookie-instellingen werkt niet bij ING website

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Do 20 Feb 2020, 03:19

... Als ik een suggestie mag doen: Ik gebruik al jaren in Firefox .......
als ik er ook een paar mag doen ?
Één van de voornaamste redenen waarom ik een 5/ 6-tal jaren terug exclusief naar Linux Mint , had evengoed Ubuntu kunnen zijn , overgestapt ben is het beveiligingsaspect van dito besturingssysteem .

Als webbrowser en zoekmachine heb ik gekozen voor respectievelijk FireFox en Google , voor hun relatieve “ betrouwbaarheid “ … maar dan met dien verstande dat ik er geen blind vertrouwen in heb ;

heb b.v.b. geen FireFox account en staat qua beveiligingsinstellingen op alle gebied op zijn strengst … heb ook geen Google account .

mijn wachtwoorden hou ik zelf bij … hoeven ze voor mij niet te doen .
Koekies dien je tegenwoordig te aanvaarden wil je gebruik maken van websites , heb daar niet echt een probleem mee … deze worden na elk internet bezoek gewist
instellingen in FireFox ; koekies en websitegegevens verwijderen zodra Firefox wordt gesloten … soms vergeet Firefox er een paar , maar help hun een handje door ze dagdagelijks manueel te verwijderen .

tja , telkens ik als internetbankier , wordt er geëist dat ik een of ander koekie niveau aanvaard wil ik gebruik maken van hun diensten … irritant ? Neen niet echt , integendeel , geeft mij een veiligheidsgevoel .

wat mij wel stoort , bvb bij ING( .BE ! ) , is dat je nu kan opteren voor in te loggen met je ING Card Reader via een “ nieuwe pagina “ …
Welkom op de nieuwe login pagina!
De internet browser die u gebruikt, geeft u toegang tot de nieuwe login pagina voor particulieren.
waarin , na je Bankkaartnummer en ING ID ingevuld te hebben er een optie “ Bewaar je bankkaartgegevens “ voorgesteld wordt …
dag Jan , met alle ******** maar niet met den deze ...
Debian Bookworm_Cinnamon
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Bevestigen van cookie-instellingen werkt niet bij ING website

Berichtdoor stegiman » Do 20 Feb 2020, 11:37

Ik gebruik nooit pc of laptop voor internetbankieren.
Daarvoor gebruik ik uitsluitend tablet dat enkel voor bankieren wordt gebruikt.
Tablet wordt ook niet gebruikt voor internet.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Bevestigen van cookie-instellingen werkt niet bij ING website

Berichtdoor Joan » Do 20 Feb 2020, 13:27

stegiman ,
Hoe kun je internetbankieren zonder internet?
In mijn geval was het duidelijk dat men mijn rekening heeft proberen te hacken waardoor ik mijn wachtwoord moest vernieuwen. Door middel van een venster dat "ze" over het ING venster hadden geplaatst werd ik naar een niet afgesloten vreemde site geleid. Dat gaat bekabelt of niet bekabeld (wifi) via internet.
Ik was extra voorzichtig omdat ik mijn belangrijke wachtwoorden niet opsla en er een gebruikersnaam en wachtwoord op de ING site was ingesteld.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Bevestigen van cookie-instellingen werkt niet bij ING website

Berichtdoor Lucien » Do 20 Feb 2020, 14:26

Heb intussen contact met ING via Klachtenkompas. Daar is mijn communicatie te volgen voor wie dat wil.
Heb intussen een zestal ING-links uitgetest en constateerde het volgende. Bij vier links verschijnt een cookie-scherm waarbij het bevestigen van mijn instellingen niet werkt. Daarbij zit de link die ik t/m januari dagelijks heb gebruikt zonder cookie-scherm. Bij de twee andere links verschijnt geen cookie-scherm als ik wil inloggen. Dus die gebruik ik die nu.
In Linux speelt het bovenstaande met de browsers Firefox en Chromium. In Windows 10 ook met Firefox, maar niet met Chrome.
Op Klachtenkompas vindt de medewerker het ook vreemd en zet het door naar de deskundigen. Ben benieuwd.
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: Bevestigen van cookie-instellingen werkt niet bij ING website

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Do 20 Feb 2020, 14:33

stegiman ,
Hoe kun je internetbankieren zonder internet?
In mijn geval was het duidelijk dat men mijn rekening heeft proberen te hacken waardoor ik mijn wachtwoord moest vernieuwen. Door middel van een venster dat "ze" over het ING venster hadden geplaatst werd ik naar een niet afgesloten vreemde site geleid. Dat gaat bekabelt of niet bekabeld (wifi) via internet.
Ik was extra voorzichtig omdat ik mijn belangrijke wachtwoorden niet opsla en er een gebruikersnaam en wachtwoord op de ING site was ingesteld.
Hoe kun je internetbankieren zonder internet?

We hebben hier nog steeds 2 desktoppen en zeven laptops in huis ( uit de hand gelopen hobby ? ) waarmee dit tot op heden niet gelukt is .

We hebben dan ook nog eens een tabletje ( draait onder windows 10 … foei tytsjerksteradiel ) , maar ja , dat is een gadget voor moeder de vrouw en de kindjes , eerder een speeltje dan een werkinstrument ( heeft iPod mij gelapt )

alle gekheid op een stokje , zonder verder in detail in te gaan op hoe je dit best aanpakt , je kan niet voorzichtig genoeg zijn als je het internet induikt … te beginnen met internetbankieren ... … over het internet
Debian Bookworm_Cinnamon
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Bevestigen van cookie-instellingen werkt niet bij ING website

Berichtdoor Joan » Do 20 Feb 2020, 18:06

tytsjerksteradiel, Ik begrijp niet goed wat ik met je verhaal moet ontdekken. Kan jij ook internetten zonder internetverbinding?

Je herhaalt mijn vraag maar geeft geen antwoord.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: Bevestigen van cookie-instellingen werkt niet bij ING website

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Do 20 Feb 2020, 18:24

tytsjerksteradiel, Ik begrijp niet goed wat ik met je verhaal moet ontdekken. Kan jij ook internetten zonder internetverbinding?

Je herhaalt mijn vraag maar geeft geen antwoord.
communicatiestoornis ... of verkeerd ge -[/quote] van mijnentwege ?
dacht dat duidelijk zou zijn dat dit een reactie is op deze reactie :
" Ik gebruik nooit pc of laptop voor internetbankieren.
Daarvoor gebruik ik uitsluitend tablet dat enkel voor bankieren wordt gebruikt.
Tablet wordt ook niet gebruikt voor internet."

zal er in de toekomst meer rekening mee dienen te houden .
Debian Bookworm_Cinnamon
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Bevestigen van cookie-instellingen werkt niet bij ING website

Berichtdoor stegiman » Do 20 Feb 2020, 22:19

Hoe kun je internetbankieren zonder internet?
Daar heb je gelijk: zonder internet geen bankieren.
Maar er is wel een verschil:
Bij gewone pc moet je internet op en dan naar de bank.
Op die manier moet je goed controleren of je niet op verkeerde website komt.
Bij tablet moet ik een app installeren en na controle kan je pas effectief gebruiken mits nog een controle.
Vanaf dan gaat de app naar de juiste bank en dat is veel veiliger:
Maar zoals gezegd: ik gebruik de tablet niet om op internet te gaan en hiermee bedoeld ik iets zoeken in Google.com of zo.

De reden ervan is dat ik in verleden 2 keer iets gevonden had dat te maken had met hacking.
Ik werd daarvoor beloond geweest.
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Bevestigen van cookie-instellingen werkt niet bij ING website

Berichtdoor Lucien » Do 20 Feb 2020, 23:48

Volgens mij raken we een beetje van mijn topic af.
Overigens is het wettelijk zo geregeld dat zg basic cookies, die nodig zijn om een site laten functioneren, altijd mogen worden toegepast, zonder optie om ze te kunnen uitzetten. Bij extra cookies moet de consument altijd de optie worden geboden om ze te kunnen uitschakelen. Dat is ongeacht de browser of het os dat je gebruikt.
Als bij een aantal links van ING het uitzetten van extra cookies nu niet mogelijk is omdat de Bevestingsknop niet werkt, voldoen ze dus niet aan de wettelijke regelgeving.
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: Bevestigen van cookie-instellingen werkt niet bij ING website

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Vr 21 Feb 2020, 13:42

De wetgeving is duidelijk , zowel in
Belgie : https://www.gegevensbeschermingsautorit ... as/cookies
Voor functionele cookies is geen voorafgaande toestemming van de bezoeker vereist. Een cookie wordt aangemerkt als functioneel indien de cookie noodzakelijk is voor de communicatie of voor het verlenen van een dienst waar de bezoeker van de website expliciet om heeft gevraagd (bijvoorbeeld cookies waarmee een formulier of winkelwagentje kan worden bewaard of weergegeven). Er wordt aangenomen dat de betreffende persoon impliciet toestemming geeft voor dit soort cookies, op voorwaarde dat deze persoon wordt gemeld dat ze worden gebruikt en dat ze niet langer dan nodig worden bewaard of door de bezoeker zelf kunnen worden gewist. Voor het plaatsten van statistische cookies om informatie te verkrijgen over het publiek dat de website bezoekt en de manier waarop bezoekers op de website terechtkomen (analyse van de navigatie en het soort publiek) is wel voorafgaande
toestemming vereist.

Nederland : https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... s-plaatsen
Niet voor alle cookies is toestemming nodig
Voor cookies die geen of weinig inbreuk op de privacy maken, is geen toestemming van de bezoeker nodig. Dit zijn vaak cookies die een website beter laten werken. Het gaat bijvoorbeeld om:
Analytische cookies
Websites gebruiken analytische cookies om bijvoorbeeld bezoekersstatistieken bij te houden. Zo krijgen zij beter inzicht in het functioneren van de website. Analytische cookies hebben nauwelijks gevolgen voor de privacy.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn nodig om een dienst of webshop te laten functioneren. Dit zijn bijvoorbeeld bestanden die bijhouden wat er in een winkelwagentje zit.
Debian Bookworm_Cinnamon
Gerben1000
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 111
Lid geworden op: Ma 27 Jan 2014, 13:46

Re: Bevestigen van cookie-instellingen werkt niet bij ING website

Berichtdoor Gerben1000 » Vr 21 Feb 2020, 14:36

Ik bankier met ING gewoon met de PC en met de ING app.
Doordat ik gebruik maak van wachtwoordmanager Keepasxc kom ik altijd zonder enige twijfel in het juiste inlogscherm van ING.
Wel zo veilig. Ik niet start nooit eerst de browser en daarna naar het ING inlogscherm. Ik pas dit toe voor al mijn accounts.
Keepass is een prachtig programma.
Wbt de cookies. Die vraag krijg ik niet.

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten