Ik zie mijn USB stick niet in mijn persoonlijke map bij apparten/bestandssysteem

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
erwin33
Junior
Junior
Berichten: 60
Lid geworden op: Di 25 Dec 2018, 00:04

Ik zie mijn USB stick niet in mijn persoonlijke map bij apparten/bestandssysteem

Berichtdoor erwin33 » Za 22 Feb 2020, 19:25

Hoe en waar kan ik de inhoud van mijn USB stick bekijken?
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 904
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Ik zie mijn USB stick niet in mijn persoonlijke map bij apparten/bestandssysteem

Berichtdoor dirkjanl » Za 22 Feb 2020, 19:36

Omdat ik niet weet welke desktop je gebruikt kan ik alleen een algemeen antwoord geven:
Open 'Bestandsbeheer' en zorg via de menuoptie 'Voorkeuren' dat de 'zijbalk' getoond wordt. In de zijbalk vind je - vaak - onderaan 'Apparten' en daar staat de usb-stick in. Als het goed is.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: Ik zie mijn USB stick niet in mijn persoonlijke map bij apparten/bestandssysteem

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Za 22 Feb 2020, 19:45

lijkt er sterk op dat je USB Stick niet door je systeem herkend wordt :
voer eens in de terminal het commando : " lsblk " uit , weet je al wat meer mee :

voorbeeld :
gatut50@gatut50-X75VD:~$ lsblk
NAME MAJ:MIN RM SIZE RO TYPE MOUNTPOINT
sda 8:0 0 111,8G 0 disk
├─sda1 8:1 0 512M 0 part /boot/efi
└─sda2 8:2 0 111,3G 0 part /
sdb 8:16 1 57,8G 0 disk
└─sdb1 8:17 1 57,8G 0 part /media/gatut50/USB-STAAFJE

sr0 11:0 1 1024M 0 rom
gatut50@gatut50-X75VD:~$

waar sdb/sdb1 staat voor de USB Stick die ik ingeplugd heb .

mogelijk een defecte USB Stick of USB poort ?

of , een eerdere onoordeelkundige verwijdering van de stick na gebruik ( uitwerpen / veilig verwijderen van het station ) .
verwijder in eerste instantie eens de USB stick en herstart eens je computer ... terug de USB inpluggen ... and see what's happening ?
Laatst gewijzigd door tytsjerksteradiel op Za 22 Feb 2020, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Debian Bookworm_Cinnamon
erwin33
Junior
Junior
Berichten: 60
Lid geworden op: Di 25 Dec 2018, 00:04

Re: Ik zie mijn USB stick niet in mijn persoonlijke map bij apparten/bestandssysteem

Berichtdoor erwin33 » Za 22 Feb 2020, 20:01

Omdat ik niet weet welke desktop je gebruikt kan ik alleen een algemeen antwoord geven:
Open 'Bestandsbeheer' en zorg via de menuoptie 'Voorkeuren' dat de 'zijbalk' getoond wordt. In de zijbalk vind je - vaak - onderaan 'Apparten' en daar staat de usb-stick in. Als het goed is.
Ik gebruik Mint. En hoe jij het beschrijft zie ik hem niet staan, niet onder apparaten.
erwin33
Junior
Junior
Berichten: 60
Lid geworden op: Di 25 Dec 2018, 00:04

Re: Ik zie mijn USB stick niet in mijn persoonlijke map bij apparten/bestandssysteem

Berichtdoor erwin33 » Za 22 Feb 2020, 20:10

lijkt er sterk op dat je USB Stick niet door je systeem herkend wordt :
voer eens in de terminal het commando : " lsblk " uit , weet je al wat meer mee :

voorbeeld :
gatut50@gatut50-X75VD:~$ lsblk
NAME MAJ:MIN RM SIZE RO TYPE MOUNTPOINT
sda 8:0 0 111,8G 0 disk
├─sda1 8:1 0 512M 0 part /boot/efi
└─sda2 8:2 0 111,3G 0 part /
sdb 8:16 1 57,8G 0 disk
└─sdb1 8:17 1 57,8G 0 part /media/gatut50/USB-STAAFJE

sr0 11:0 1 1024M 0 rom
gatut50@gatut50-X75VD:~$

waar sdb/sdb1 staat voor de USB Stick die ik ingeplugd heb .

mogelijk een defecte USB Stick of USB poort ?

of , een eerdere onoordeelkundige verwijdering van de stick na gebruik ( uitwerpen / veilig verwijderen van het station ) .
verwijder in eerste instantie eens de USB stick en herstart eens je computer ... terug de USB inpluggen ... and see what's happening ?
Zit nu even niet achter de Linux PC, maar hoe kun je de USB veilig verwijderen uit het station? Heb hem gewoon verwijderd, toen mijn PC opnieuw opgestart maar er gebeurde niets.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Ik zie mijn USB stick niet in mijn persoonlijke map bij apparten/bestandssysteem

Berichtdoor Joan » Za 22 Feb 2020, 20:32

Neem meen andere stick en probeer het daarmee.
Probeer een andere usb poort of dat wel werkt.

Hiermee kan je ontdekken of het een usb probleem is of iets anders.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Ik zie mijn USB stick niet in mijn persoonlijke map bij apparten/bestandssysteem

Berichtdoor stegiman » Za 22 Feb 2020, 23:12

Linux Mint heeft een vreemde eigenschap:
Als je usb-stick 3.0 (blauwe kleur) dan zou je in principe ook in usb poort 3.0 moeten steken.
Maar bij sommige usb-stick 3.0 moet je bij Linux Mint in usb 2.0 inpluggen.

Vandaag nog meegemaakt.
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: Ik zie mijn USB stick niet in mijn persoonlijke map bij apparten/bestandssysteem

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Za 22 Feb 2020, 23:25

USB 3.0 is fysiek compatibel met USB 2.0, waardoor het de nieuwe USB-standaard is geworden.
U kunt een USB 3.0-randapparaat aansluiten op de USB 2.0-poort van een computer, of juist een USB 2.0-randapparaat op de USB 3.0-poort van een computer.
U kunt zelfs een USB 2.0-kabel gebruiken om een USB 3.0-apparaat aan te sluiten op een USB 3.0-poort van uw computer.
Als het apparaat, de kabel of de poort echter USB 2.0 is, zijn de overdrachtsnelheden ook beperkt tot die van USB 2.0.

USB 2.0 EN USB 3.0 zijn perfect onderling compatibel ... alleen een kwestie van overdrachtsnelheid .

Linux Mint heeft hier geen fluit mee te maken ... het " vreemde " gedrag van USB sticks is dikwijls te herleiden tot het onoordeelkundig gebruik ervan door de gebruiker .
Debian Bookworm_Cinnamon
erwin33
Junior
Junior
Berichten: 60
Lid geworden op: Di 25 Dec 2018, 00:04

Re: Ik zie mijn USB stick niet in mijn persoonlijke map bij apparten/bestandssysteem

Berichtdoor erwin33 » Za 22 Feb 2020, 23:45

Nog even opgezocht ik heb Linux Mint XFCE Sylvia, dus misschien helpt dat mijn probleem te achterhalen? Ik zie overigens wel in een soort diskmanager (weet even niet hoe het heet) al mijn schijven staan, en dus ook de USB stick. Maar hier kan ik niet de inhoud in lezen. Dus Linux ziet hem wel degelijk en hij doet het gewoon. Ik heb hem geformatteerd om en een ISO voor Windows 10 opgezet wil dus weten of dat goed gelukt is dus ik wil de bestanden die er nu op staan in lezen. Heb al diverse poorten geprobeerd maar dat lukt dus niet.
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: Ik zie mijn USB stick niet in mijn persoonlijke map bij apparten/bestandssysteem

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Zo 23 Feb 2020, 04:32

volledigheidshalve :
windows is geen Linux Mint ... m.b.t. het veilig verwijderen van hardware / USB's :

wat voor windows geldt :
https://www.techzine.be/nieuws/workplac ... eer-nodig/

geldt niet voor Linux Mint ( Ubuntu ) , nog steeds van toepassing :
https://help.ubuntu.com/stable/ubuntu-h ... ve.html.nl
Debian Bookworm_Cinnamon
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Ik zie mijn USB stick niet in mijn persoonlijke map bij apparten/bestandssysteem

Berichtdoor stegiman » Zo 23 Feb 2020, 08:19

Linux Mint heeft hier geen fluit mee te maken ... het " vreemde " gedrag van USB sticks is dikwijls te herleiden tot het onoordeelkundig gebruik ervan door de gebruiker .
Let op wat je zegt.
Lees beter.
Onoordeelkundige gebruik zijn uw woorden.
Ieder besturingssysteem zitten bugfouten.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Ik zie mijn USB stick niet in mijn persoonlijke map bij apparten/bestandssysteem

Berichtdoor emvedeesje » Zo 23 Feb 2020, 09:28

Klik eens de knop Menu en typ vervolgens nemo en enter.
Nu zou je in bestandsbeheer van nemo moeten staan. (er zijn nog andere mogelijkheden om daar te geraken)
Links heb je een zone met Mijn computer en Apparaten
Bij apparaten worden de gevonden volumes getoond, behalve het huidige OS.
Daar worden dus ook de USB-sticks en USB-schijven getoond.

Plaats eens een USB-stick waarvan je zeker weet dat er iets op staat.
Deze zou nu in deze zone bij Apparaten moeten te zien zijn.
Als dat niet zo is, gebruik een andere USB-poort.

Merk ook op: in linux kan je een volume koppelen (=mount) en ontkoppelen (=unmount)

Je ziet in nemo of een volume gekoppeld is als er een wit driehoekje achter de naam staat.
Staat dat driehoekje er niet ? klik op de naam van het volume en het driehoekje verschijnt + het volume is nu gekoppeld.
Om te ontkoppelen klik je gewoon op het driehoekje. (er zijn nog andere manieren om te ontkoppelen)

Een USB koppeling resulteert normaal in een volledige koppeling, waardoor dus het witte driehoekje er direct staat.

Benieuwd wat je nu ziet...

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
erwin33
Junior
Junior
Berichten: 60
Lid geworden op: Di 25 Dec 2018, 00:04

Re: Ik zie mijn USB stick niet in mijn persoonlijke map bij apparten/bestandssysteem

Berichtdoor erwin33 » Zo 23 Feb 2020, 13:10

Ik moest blijkbaar Nemo nog installeren, was niet voor geïnstalleerd. Ik deed daar een ander USB stick in, en die zag hem gelijk, maar die andere die problemen geeft niet. Terwijl hij wel zichtbaar is in 'schijven'.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Ik zie mijn USB stick niet in mijn persoonlijke map bij apparten/bestandssysteem

Berichtdoor Jamint » Zo 23 Feb 2020, 14:04

Ik moest blijkbaar Nemo nog installeren, was niet voor geïnstalleerd. Ik deed daar een ander USB stick in, en die zag hem gelijk, maar die andere die problemen geeft niet. Terwijl hij wel zichtbaar is in 'schijven'.

Dag Erwin, Als je Nemo hebt geïnstalleerd heb je nu twee bestandsbeheerders aan boord, en dat is niet goed, ofwel:
je hebt nu twee kapiteins aan boord en dat kan niet!

Linux 18.3 (Sylvia) Xfce, wat jij gebruikt, zoals je aangeeft hier op Za 22 Feb 2020, 23:45uur heeft standaard als bestandsbeheerder Thunar die gewoon meekwam toen je jouw Linux Sylvia installeerde

Je moet Nemo z.s.m. verwijderen voor in problemen te komen.
Start Terminal of Terminalvenster en kopieer en plak zonder iets te doen met de tekst met o.a. jouw inlognaam + naam van je computer, die je daar ziet, meteen daarachter de volgende opdracht: (klik op: SELECTEER ALLES)

Code: Selecteer alles

sudo apt-get purge nemo

Je zal je inlogwachtwoord in moeten voeren. Doe dat rustig. Het gekke is dat je niets ziet gebeuren, dat is normaal.
Druk daarna de entertoets in.
Er zal nu een lijst worden opgesomd met bestanden die verwijderd gaan worden, met aan het einde j/n (ja of neen)
Type j en daarna enter en wacht rustig af tot je weer de cursor ziet knipperen achter jouw inlognaam + naam van je computer.
Daarna en ÈCHT NIET EERDER!...Type: ctrl+shift+q waarna Terminal(venster) zich afsluit.


Terug naar je probleem: Jij moet op jouw bureaublad of in bestandsbeheer Thunar gewoon je USB stick zien. Anders is er iets niet goed met je USB stick
Laatst gewijzigd door Jamint op Zo 23 Feb 2020, 14:24, 2 keer totaal gewijzigd.
If it ain't broken, don't fix it.
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: Ik zie mijn USB stick niet in mijn persoonlijke map bij apparten/bestandssysteem

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Zo 23 Feb 2020, 14:17

na de instructies van Jamint uitgevoerd te hebben ;

herformatteer de " probleem " stick met bvb het programma " Formatteur voor USB-staafjes " .
hou je strickt aan de instructies m.b.t. het " veilig verwijderen van hardware & USB's " ( géén ongeoorloofde handelingen ! ).
plaats er een paar bestanden op en test uit of je Linux Mint de stick en de nieuw geplaatste bestanden moeiteloos herkent .
Laatst gewijzigd door tytsjerksteradiel op Zo 23 Feb 2020, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Debian Bookworm_Cinnamon

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten