Harddisk geschikt voor laptop (temperatuur)

Allerhande Hardware vragen
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 211
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Harddisk geschikt voor laptop (temperatuur)

Berichtdoor oldbutMint » Wo 20 Mei 2020, 11:45

Hallo,

Ik werk met LM 19.1 32bit Mate.
Op een HP laptop.
De harddisk (250 GB) daarin is aan vervanging toe (uit dreigende taal).
Ik dacht aan een conventionele harddisk.
De specificatie van twee kandidaten zegt, dat de max. gebruikstemperatuur 60 gradenC. is.
Nu had ik recent de temperaturen op de laptop bijgehouden, en (bij videostreaming) zag ik dat de temperaturen
van de 4 meetpunten na enige tijd stegen tot ca. 55 graden. (de twee andere meetpunten zijn de procesorkernen, die gaan tot 65 graden omhoog).
En dan is de zomer nog niet echt present!
Ik vind de marge naar 60 graden wel erg klein.
Moet dit een contraindicatie zijn een hd in te zetten??

oldbutmint
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 805
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Harddisk geschikt voor laptop (temperatuur)

Berichtdoor DeBaas » Wo 20 Mei 2020, 13:44

Met de terminal opdracht sensors zie je diverse temperaturen.
Met de terminal opdracht sudo hddtemp /dev/sda de temperatuur van je HDD/SSD

Test met de oude HDD in je machine terwijl deze hard aan de slag is ;)

Code: Selecteer alles

user@user-MacBook:~$ sudo hddtemp /dev/sda
[sudo] wachtwoord voor user:
/dev/sda: SanDisk SDSSDA120G: 43°C
aartje
Senior
Senior
Berichten: 198
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 22:29

Re: Harddisk geschikt voor laptop (temperatuur)

Berichtdoor aartje » Wo 20 Mei 2020, 15:20

Eerlijk gezegd vind ik het nogal hoge temperaturen die je meet. een graad of
40 a 45 lijkt me beter. Ik vraag me af of de laptop niet vervuild is en/of de fan wel
goed werkt. Heb je hem wel eens van binnen schoongemaakt ?
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 805
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Harddisk geschikt voor laptop (temperatuur)

Berichtdoor DeBaas » Wo 20 Mei 2020, 17:29

Onderstaande is van mijn PC,
daar zie je de werkelijke temperatuur van de processor, 43,5 graden
de nominale werktemperatuur, 60 graden
en de kritische max temperatuur 95,0 graden.
In deze grote behuizing blijven mijn HDD's zo'n 33 graden.

Code: Selecteer alles

[root@ed_pclos_pc ed]# hddtemp /dev/sda
/dev/sda: ST3400620AS: 36°C
[root@ed_pclos_pc ed]# hddtemp /dev/sdb
/dev/sdb: SAMSUNG HD103UJ: 31°C
[root@ed_pclos_pc ed]# hddtemp /dev/sdc
/dev/sdc: WDC WD3200AAKS-22SBA0: 33°C

[ed@ed_pclos_pc ~]$ sensors
atk0110-acpi-0
Adapter: ACPI interface
Vcore Voltage: 1.17 V (min = +0.80 V, max = +1.60 V)
+3.3 Voltage: 3.28 V (min = +2.97 V, max = +3.63 V)
+5 Voltage: 5.06 V (min = +4.50 V, max = +5.50 V)
+12 Voltage: 12.60 V (min = +10.20 V, max = +13.80 V)
CPU FAN Speed: 1875 RPM (min = 600 RPM, max = 7200 RPM)
CHASSIS1 FAN Speed: 1088 RPM (min = 600 RPM, max = 7200 RPM)
POWER FAN Speed: 1171 RPM (min = 600 RPM, max = 7200 RPM)
CPU Temperature: +43.5°C (high = +60.0°C, crit = +95.0°C)
MB Temperature: +34.0°C (high = +45.0°C, crit = +95.0°C)
Dan die van een Macbook,
De werkelijke temperatuur van de processor 75 graden, in dit geval onder load, in rust 51.
De maximum temperatuur voor deze processor ligt echter een stuk hoger, 105 graden.
De rest van de temperatuursensors liegen er ook niet om.
De SSD in deze Macbook blijft echter op een keurige 43 graden.

Code: Selecteer alles

user@user-MacBook:~$ sudo hddtemp /dev/sda
/dev/sda: SanDisk SDSSDA120G: 43°C

user@user-MacBook:~$ sudo sensors
coretemp-isa-0000
Adapter: ISA adapter
Core 0: +75.0°C (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 1: +78.0°C (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)

nouveau-pci-0200
Adapter: PCI adapter
temp1: +81.0°C (high = +95.0°C, hyst = +3.0°C)
(crit = +95.0°C, hyst = +2.0°C)
(emerg = +135.0°C, hyst = +5.0°C)

applesmc-isa-0300
Adapter: ISA adapter
Exhaust : 6184 RPM (min = 2000 RPM, max = 6200 RPM)
TB0T: +33.0°C
TB1T: +33.0°C
TB2T: +31.0°C
TB3T: +33.2°C
TC0D: +80.8°C
TC0P: +67.2°C
TN0D: +76.8°C
TN0P: +57.8°C
TTF0: +64.2°C
Th0H: +76.2°C
Th1H: +63.2°C
ThFH: +63.0°C
Ts0P: +30.8°C
Ts0S: +46.8°C
Door de constructie van een laptop/notebook/macbook wordt, als het goed ontworpen is, de temperatuur voor onderdelen niet te hoog.
Op sommige plaatsen in de machine kan, mag het wel lekker warm worden.
Ik zou concluderen dat een harddisk rustig vervangen kan worden door een nieuwe ;)
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 211
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Re: Harddisk geschikt voor laptop (temperatuur)

Berichtdoor oldbutMint » Do 21 Mei 2020, 08:14

Ik zou concluderen dat een harddisk rustig vervangen kan worden door een nieuwe ;)
@DeBaas,
Heel veel dank voor je uitgebreide onderzoek en rapportage..

Betrekt je conclusie hierboven zich op mijn of je eigen computer(s)?

Ik heb ook nog wel kritiek op mijn eigen vraag: er worden door de in de menubalk geactiveerde temperatuurregistratie 6 'meetpunten' bewaakt, alleen van 5 en 6 is duidelijk dat ze de processorkern betreffen (core1 en core2), de andere 4 hebben een soort rangnummer, zodat ik niet kan zien wie staat voor welk computeronderdeel (dat relevant warm wordt).

Verder was mijn vrees dat de harddisk te heet werd (wat tot overliijden zou leiden).
Mijn waarneming was dat tijdens het streamen van een film van internet (dus film bekijken op mijn computerscherm, geen opslag o.i.d.) de 4 niet-benoemde temperaturen nogal opliepen.
Mijn gedachte nu: is het eigenlijk wel zo dat de harddisk hard moet werken en daardoor heter wordt?
Ik weet dus niet wat er bij streaming allemaal in mijn computer gebeurd....

Het ontstoffen van de computer is een goed plan, maar is niet zo easy bij een laptop,
De ventilator blaast trouwens wel warme lucht uit (en schakelt ook vanzelf terug en op in intensiteit (te horen aan het geruis)).

Ik zal de meetsessie die DeBaas beschrijft in zijn voorlaatste bericht gaan doen bij de HP.

oldbutmint
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 805
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Harddisk geschikt voor laptop (temperatuur)

Berichtdoor DeBaas » Do 21 Mei 2020, 10:55

Ik was ook nieuwschierig naar de temperaturen en heb mijn eigen PC als voorbeeld genomen.
Als portable heb ik momenteel een, voorheen, totaal vastgelopen Macbook in "onderhoud"
Gezien de benodigde Apple software niet meer word aangeboden deze met succes voorzien van Mint Cinnamon Tricia.
Deze portable als temperatuur vergelijk in het voorbeeld gebruikt.
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 211
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Re: Harddisk geschikt voor laptop (temperatuur)

Berichtdoor oldbutMint » Do 21 Mei 2020, 21:18

Met de terminal opdracht sensors zie je diverse temperaturen.
Met de terminal opdracht sudo hddtemp /dev/sda de temperatuur van je HDD/SSD

Test met de oude HDD in je machine terwijl deze hard aan de slag is ;)
Vanmiddag even geprobeerd:
het zat niet echt mee, want:
'sensors' geeft dezelfde 6 als die onderaan in de taakbalk enthousiat staan te doen, het scheelt een graadje op zijn hoogst;
de andere opdracht geeft de melding: type en naam van de harddisk, en de bekendmaking dat die geen sensor heeft......
Niks met 'meten is weten' helaas.

oldbutmint
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Harddisk geschikt voor laptop (temperatuur)

Berichtdoor Jamint » Za 23 Mei 2020, 10:54

@Oldbutmint,

Je bent véél te diep aan het graven aangaande temperatuur van een HDD!
Dat stadium zijn we al bijna 30 jaar gepasseerd!

Van 1992 tot wel 1997/98 gebruikte ik nog dagelijks voor tekstbewerking (ik schrijf graag) een tweedehands Macintosh II met een Quantum 5,25” 40MB HDD.
Weet je wat voor een waarschuwingssticker er op de bovenzijde van de HDD behuizing was geplakt? Een symbolische voorstelling van een hand die zich dreigt te branden aan een oppervlak. Als die Mac II een uurtje of twee luidruchtig stond te zoemen was de bovenzijde van de HDD echt heet: je hield je vinger er niet op gedrukt. En de HDD? Ik heb de machine prima werkend met een vers Macintosh System 6 weggegeven in 2007.

Waar je meer beducht op moet zijn is dat je weet dat de nieuwe 2,5” HDD niet over het vervloekte Automatic Power Management systeem beschikt waardoor de Load Cycle Count van de Harddisk, als het tegen zit, al na zo’n twee jaar aan zijn maximum zit, bijgevolg de S.M.A.R.T status van de schijf op ‘fail’ staat. Ik weet, uit ervaring, dat Hitachi 2,5” 500 GB HDD’s dit probleem hadden.

Informeer dus vóór aanschaf of de nieuwe HDD van APM is voorzien. Zo ja: links laten liggen! en koop desnoods een SDD. Die zijn door de bank genomen de laatste jaren erg betrouwbaar geworden en heel interessant: een 250 GB SDD kost écht geen fortuin meer.
Als je tot het laatste besluit: zet dan wel de swapneiging op 0 of uiterlijk op 5:

Zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... iging.html*

* Onze dank gaat uit naar Pjotr voor deze informatie.
If it ain't broken, don't fix it.
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 211
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Re: Harddisk geschikt voor laptop (temperatuur)

Berichtdoor oldbutMint » Za 23 Mei 2020, 11:26

@Jamint,

Weet je zeker dat die functie zo heet (APM oftewel Automatic Power Management)??
Ik heb namelijk net gisteren een Seagate 2,5" ST1000LM048 aangeschaft (nog net niet uitgepakt), maar op de Seagate site kan ik niks vinden over APM....
Dus in de specificaties van die hdd -die ik voorgeschoteld krijg- staat niets wat op APM lijkt

Als iemand anders van de forummers dit wel weet / beter kan zoeken dan ik / geinformeerde vriendjes heeft, houd ik me aanbevolen (mogelijk kan ik hem nu nog zonder problemen omruilen, hoewel ik niet veel trek in die hassle heb).

oldbutmint
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Harddisk geschikt voor laptop (temperatuur)

Berichtdoor Jamint » Za 23 Mei 2020, 21:21

@oldbutmint,

De informatie over de functionaliteit(en) van Advance Power Management is versnipperd.
APM is ooit ontwikkeld door IBM en Microsoft en had iets van doen met het BIOS. Daarover weet ik niets meer.

Wel weet ik dat het ook wordt gebruikt om de lees/schrijf arm van een HDD te parkeren wanneer de laatste gedurende een bepaalde tijd niet wordt gebruikt. Je hoort dan een zacht klikgeluid. S.M.A.R.T. registreert dat, en als jij de schijf dan weer benadert door bijvoorbeeld een save opdracht wordt dat geteld als één Load Cycle.

Jou aangekochte Seagate schijf heeft een maximale Load Cycle Count, ofwel Laad-/loscycli volgens het datablad van 600000.(*)
Stel dat je computer 2 uur per dag aan staat en APM je schijf na 10 seconden inactiviteit parkeert (niet uitzonderlijk) dan leert een rekensom:
360 (Load Cycles) x 2 (uur) x 365 (dagen) = 262800 Load cycles per jaar.

Dat betekent puur rekenkundig dat je nieuwe Seagate schijf na 2 jaar en enkele maanden al een S.M.A.R.T fail status zou hebben.

Ik weet niet of de soep zó heet, zó extreem wordt opgediend, maar het bovenstaande is gewoon een mathematisch feit.
Ik vind het kort gezegd totaal treurig dat fabrikanten – en nu wordt ik écht gallisch – als een verdienmodel hebben dat een schijf mogelijkerwijs al na enkele jaren maar kapot moet gewoon, omdat hij opzettelijk zo is geconstrueerd.

(*bron: https://www.seagate.com/www-content/pro ... 1609nl.pdf)
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
VuurVosje
Senior
Senior
Berichten: 126
Lid geworden op: Di 11 Sep 2018, 12:08

Re: Harddisk geschikt voor laptop (temperatuur)

Berichtdoor VuurVosje » Za 23 Mei 2020, 22:50

Wel weet ik dat het ook wordt gebruikt om de lees/schrijf arm van een HDD te parkeren wanneer de laatste gedurende een bepaalde tijd niet wordt gebruikt. Je hoort dan een zacht klikgeluid.
Nu kom je bij de klepel, en die staat los van APM. :D
HDD clicking is afhankelijk van merk en type icm Linux (in Windows ging het vaak wel goed), niet van APM. Kortom: brakke powermanagement implementatie.
Wel kon je het soms zelf oplossen door met HDparm of APM powermanagement op een andere waarde te zetten.
https://www.thinkwiki.org/wiki/Problem_ ... e_clicking

Ik had ook zo'n HDD en het klikken gaat erg snel...net een machinegeweer :0
Sindsdien koop ik alleen nog SSD's...

Ik vind het kort gezegd totaal treurig dat fabrikanten – en nu wordt ik écht gallisch – als een verdienmodel hebben dat een schijf mogelijkerwijs al na enkele jaren maar kapot moet gewoon, omdat hij opzettelijk zo is geconstrueerd.
Geen poep praten aub.
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 211
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Re: Harddisk geschikt voor laptop (temperatuur)

Berichtdoor oldbutMint » Zo 24 Mei 2020, 09:32

Slecht nieuws dus van jullie....
Naar aanleiding van deze laatste inputs zit ik even naar de commandline opdracht 'hdparm' te kijken, en zie er 3 opties die mogelijk kunnen helpen:

hdparm

onder options:
-B =set Advanced Power Management setting (1-255)
-Z =disable Seagate auto-powersaving mode
-S =set standby (spindown) timeout
Kunnen deze settings helpen mijn nieuwe hd langer te laten meegaan dan ca. 2 jaar?
En: is er een mogelijkheid zo'n setting voortdurend te laten gelden (dus dat ik de betreffende hdparm opdracht niet na iedere boot opnieuw moet invoeren)?

oldbutmint
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 805
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Harddisk geschikt voor laptop (temperatuur)

Berichtdoor DeBaas » Zo 24 Mei 2020, 10:41

Me al een tijd niet mee beziggehouden.......
--laptopmode-- en de daarbij behorende instellingen zijn op de diverse fora uitvoerig beschreven.
Ooit eens ingesteld op mijn Sony en (nu helaas overleden) HP laptops en nooit meer naar omgekeken.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Harddisk geschikt voor laptop (temperatuur)

Berichtdoor Jamint » Zo 24 Mei 2020, 11:05

Dag olbutmint,

Nogmaals: staar je niet blind op de puur mathematische voorstelling die ik heb gegeven. Dat is pure theorie. De praktijk is overwegend het totaal aanspreken door (system)software van de schijf en dat gegeven is heel grillig.

Antwoord op je brandende vraag:

Ja dat kan.

Je moet de waarde onder:
B =set Advanced Power Management setting instellen op maximaal 128.

Ik heb het weer even getest met een een oude 80GB 2,5¨ Hitachi Travelstar 5K160.
Die staat op het APM Level 128 en parkeert (klikt) ongeveer om de 30 á 45 seconden. Dus 1 loadcycle per 30 á 45 seconden.
Dat is aanvaardbaar maar toch heeft deze bij 7154 uren gebruik al een totale loadcycle count van 149118.

Dan een 2,5”Seagate Momentus 5400.6:

Eveneens APM level 128 en hier een totale loadcycle count van 257626 bij 6579 uren gebruik.
Dat is 42,2 % méér load Cycles bij minder bedrijfsuren.
(Het is een complexe materie dus opnieuw: Staar je niet blind op deze waarden. Het is pure mathematiek die ik hier voorstel.

Dan ter vergelijking: De in de PC die ik nu gebruik gemonteerde 3,5” 500GB WD-blue heeft géén APM feature en daar zijn de getallen respectievelijk: 10510 uren gebruik en evident de helft* daarvan: 5184 load cycles.


(* Daarin zit een discrepantie waar ik nooit de oorzaak van heb kunnen vinden gedurende de 8 jaar dat deze materie mij interesseert)
If it ain't broken, don't fix it.
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 211
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Re: Harddisk geschikt voor laptop (temperatuur)

Berichtdoor oldbutMint » Zo 24 Mei 2020, 13:55

@DeBaas: jammer dat je die oude kennis niet meer paraat hebt...

@Jamint:
B =set Advanced Power Management setting instellen op maximaal 128.
Waarom op maximaal 128? Ik begrijp dat 1 maximaal powersaving betekent, dus zo vaak mogelijk de hd stilzetten, en 255 (hoogst mogelijke instelwaarde) de minimale powersaving (geen powersaving), dus de hd helemaal niet uitzetten.
Omdat ik de betreffende laptop -waar de hd in kwestie in moet komen- wel op schoot, maar altijd aan het lichtnet gebruik (de accu houdt sowieso niet zo lang), is powersaving van het systeem om de accu te sparen in mijn geval een non-issue.
Als ik die waarde op 255 zou zetten, zou dat dan andere levensduurverkortende effecten op de hd hebben?

Nog over je eerdere reactie, met de verwijzing naar de heet wordende computer/hd:
ik denk dat als de fabrikant aangeeft dat de max. werktemperatuur 70 graden mag zijn, het niet onverstandig is om daar duidelijk onder te willen blijven. Vandaar mijn focus op temperatuurbeheersing.

NB: voor het goede begrip APM is regulering (vermindering) van het energieverbruik door het frequent uitschakelen (laten stoppen) van de harddisk tijdens een gebruikssessie van de computer. Met als nadeel dat elke nieuwe start een punt induceert op een aftellende (met eindpunt hd-exitus) reeks?

oldbutmint

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten