kan Linux mint 19.03 xfce niet herinstalleren

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
aartje
Senior
Senior
Berichten: 198
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 22:29

Re: kan Linux mint 19.03 xfce niet herinstalleren

Berichtdoor aartje » Vr 26 Jun 2020, 08:29

Ik heb het op de laagste snelheid gebrand. Het probleem ligt- denk ik - ergens anders. Ongeveer twee weken geleden heb ik , aan de hand van een site van een Linux Mint gebruiker, handelingen verricht om mijn computer sneller te laten lopen. Daarna begon het te haperen en stotteren, vandaar dat herinstallatie nodig bleek. Heb geprobeerd de handelingen terug draaien, maar het wil me maar niet lukken.
Dit heeft er misschien helemaal niets mee te maken, maar zou het niet kunnen zijn dat de computer te warm wordt.
Zoals je zegt is de computer oud (en misschien vervuild van binnen) en de problemen begonnen op een warme dag (zoals zoveel
problemen met computers op hete dagen). Je zegt verder dat hij het 's-morgens opeens wel weer deed (koelste deel van de dag)
Misschien is het verstandig om de computer eens goed schoon te maken van binnen en alle contacten goed na gaan door alle kaarten, memory en
kabels eens goed na te gaan. Misschien is er ergens een slecht contact. Het is maar een suggestie en dit heeft er waarschijnlijk niets mee
te maken.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: kan Linux mint 19.03 xfce niet herinstalleren

Berichtdoor Jamint » Vr 26 Jun 2020, 13:16

Ik heb het op de laagste snelheid gebrand. Het probleem ligt- denk ik - ergens anders. Ongeveer twee weken geleden heb ik , aan de hand van een site van een Linux Mint gebruiker, handelingen verricht om mijn computer sneller te laten lopen. Daarna begon het te haperen en stotteren, vandaar dat herinstallatie nodig bleek. Heb geprobeerd de handelingen terug draaien, maar het wil me maar niet lukken.
Dit heeft er misschien helemaal niets mee te maken, maar zou het niet kunnen zijn dat de computer te warm wordt.
Zoals je zegt is de computer oud (en misschien vervuild van binnen) en de problemen begonnen op een warme dag (zoals zoveel
problemen met computers op hete dagen). Je zegt verder dat hij het 's-morgens opeens wel weer deed (koelste deel van de dag)
Misschien is het verstandig om de computer eens goed schoon te maken van binnen en alle contacten goed na gaan door alle kaarten, memory en
kabels eens goed na te gaan. Misschien is er ergens een slecht contact. Het is maar een suggestie en dit heeft er waarschijnlijk niets mee
te maken.


@Aartje,

Nu ik de copy/paste uitdraai uit de Inxi terminalopdracht van Sadegh hier voor de zoveelste keer goed lees zie ik dat ik iets over het hoofd heb gezien. Waarschijnlijk omdat zo'n terminal copy/paste zo ongeveer een platte tekst weergave is. (In Terminal is de tekst mooi gescheiden in blauw en wit.) Wel, temperatuur lijkt mij inderdaad nogal hoog. Er is sprake van 60 graden Celsius. Dat is niet extreem, maar tweemaal de Inxi uitdraai bij mij komt qua processortemp. niet hoger dan 27 respectievelijk 31 graden C.

@sadegh,

Je zou inderdaad de suggestie van Aartje eens kunnen proberen: Schroef de kast van de computer eens open en blaas overal zoveel mogelijk stof weg. Bij voorkeur m.b.v. een spuitbus samengeperste lucht. Beter niet zelf gaan blazen want uitgeademde lucht heeft een hoog vochtigheidspercentage.
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: kan Linux mint 19.03 xfce niet herinstalleren

Berichtdoor mutse » Vr 26 Jun 2020, 15:37

Aanvullend: wanneer je de computer schoon blaast <... de fan van de ventilator tegenhouden !
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: kan Linux mint 19.03 xfce niet herinstalleren

Berichtdoor Jamint » Vr 26 Jun 2020, 17:12

Aanvullend: wanneer je de computer schoon blaast <... de fan van de ventilator tegenhouden !


Da's een goede aanvullende tip mutse. :)
Ventilators kunnen wel wat hebben maar zo'n DC (gelijkstroom) ventilator, en dat zijn het allemaal in een computer, kun je afschuwelijk over de kop laten draaien door er een flinke luchtstroom op te zetten. Meestal overleven deze meestal plastic Chinese massaproduktjes het wel maar toch... het is niet goed voor het ding, behalve als het een robuuste Papst(*) is maar dat is weer een heel ander verhaal. (over produktkwaliteit)

(*)https://www.ebmpapst.nl/producten/compa ... /index.php
If it ain't broken, don't fix it.
aartje
Senior
Senior
Berichten: 198
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 22:29

Re: kan Linux mint 19.03 xfce niet herinstalleren

Berichtdoor aartje » Za 27 Jun 2020, 10:54

Ik heb het op de laagste snelheid gebrand. Het probleem ligt- denk ik - ergens anders. Ongeveer twee weken geleden heb ik , aan de hand van een site van een Linux Mint gebruiker, handelingen verricht om mijn computer sneller te laten lopen. Daarna begon het te haperen en stotteren, vandaar dat herinstallatie nodig bleek. Heb geprobeerd de handelingen terug draaien, maar het wil me maar niet lukken.
Dit heeft er misschien helemaal niets mee te maken, maar zou het niet kunnen zijn dat de computer te warm wordt.
Zoals je zegt is de computer oud (en misschien vervuild van binnen) en de problemen begonnen op een warme dag (zoals zoveel
problemen met computers op hete dagen). Je zegt verder dat hij het 's-morgens opeens wel weer deed (koelste deel van de dag)
Misschien is het verstandig om de computer eens goed schoon te maken van binnen en alle contacten goed na gaan door alle kaarten, memory en
kabels eens goed na te gaan. Misschien is er ergens een slecht contact. Het is maar een suggestie en dit heeft er waarschijnlijk niets mee
te maken.


@Aartje,

Wel, temperatuur lijkt mij inderdaad nogal hoog. Er is sprake van 60 graden Celsius. Dat is niet extreem, maar tweemaal de Inxi uitdraai bij mij komt qua processortemp. niet hoger dan 27 respectievelijk 31 graden C.

@sadegh,

Je zou inderdaad de suggestie van Aartje eens kunnen proberen: Schroef de kast van de computer eens open en blaas overal zoveel mogelijk stof weg. Bij voorkeur m.b.v. een spuitbus samengeperste lucht. Beter niet zelf gaan blazen want uitgeademde lucht heeft een hoog vochtigheidspercentage.
Bij mij is het, bij een kamertemperatuur van ca. 24 graden :

System Temperatures: cpu: 30.0 C mobo: N/A gpu: nvidia temp: 42 C

Die 60 graden lijkt me wel erg hoog...
sadegh
Junior
Junior
Berichten: 52
Lid geworden op: Wo 13 Mei 2020, 10:45

Re: kan Linux mint 19.03 xfce niet herinstalleren

Berichtdoor sadegh » Za 27 Jun 2020, 20:43

Hi , er is een nieuwe kwestie. Ik heb de nieuwe Mint(20) met behulp van baleno...gebrand op een USB, maar het lukt me niet om het te installeren. Krijg weer scherm van de oude Mint(19.2) met wachtwoord. Is het beter dat ik het als een nieuwe topic op de site plaats , of weet u de oplossing al?
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: kan Linux mint 19.03 xfce niet herinstalleren

Berichtdoor Jamint » Za 27 Jun 2020, 22:30

Hi , er is een nieuwe kwestie. Ik heb de nieuwe Mint(20) met behulp van baleno...gebrand op een USB, maar het lukt me niet om het te installeren. Krijg weer scherm van de oude Mint(19.2) met wachtwoord. Is het beter dat ik het als een nieuwe topic op de site plaats , of weet u de oplossing al?
@sadegh,

Het lijkt een gecompliceerd probleem. Vervelend hoor! :0
Heb je een andere computer waarmee je ook vooruit kunt? Als dat zo is zou ik écht beginnen met wat ik op Do 25 Jun 2020, 09:39 uur stap voor stap heb geschreven(1) want je moet echt eerst definitief af van die oude Linux op je computer.
Dat is een complete dwarsligger, ofwel volgens Google Translate: خواب

(1)Tip: Print de gebruiksaanwijzing uit dan heb je het bij de hand op papier.
If it ain't broken, don't fix it.
sadegh
Junior
Junior
Berichten: 52
Lid geworden op: Wo 13 Mei 2020, 10:45

Re: kan Linux mint 19.03 xfce niet herinstalleren

Berichtdoor sadegh » Za 27 Jun 2020, 23:03

Ja, ik heb een tijd geleden een andere tweedehands computer ( Desktop ) gekocht,simpelweg omdat huidige , na bijna 15 jaar dienst , de status van een bejaarde heeft bereikt; maar...daar zit er Windows op en al mijn pogingen om Mint daarin te installeren, is mislukt, zo zit ik , inderdaad met een complex. Aanstaande woensdagavond is er een groepsontmoeting met NLLGG . Ik ga al mijn moed bij elkaar roepen, om te vragen of iemand in Apeldoorn of omgeving woont ; en of ie bereid is tegen een kleine vergoeding Mint in de andere computer wil installeren.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 805
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: kan Linux mint 19.03 xfce niet herinstalleren

Berichtdoor DeBaas » Zo 28 Jun 2020, 16:38

Is een tikkie uit mijn "wijk" Maar mocht je ooit verdwalen in de buurt van Den Haag/Loosduinen je bent gratisch welkom voor een installatie(poging) sessie.
Kan je nog niet uitnodigen bij de computerclub, deze is momenteel op Corona-retraite.
sadegh
Junior
Junior
Berichten: 52
Lid geworden op: Wo 13 Mei 2020, 10:45

Re: kan Linux mint 19.03 xfce niet herinstalleren

Berichtdoor sadegh » Zo 28 Jun 2020, 21:00

Bedankt , De Baas , dat doet me deugd. Wie weet ,misschien treffen we elkaar toch ooit.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten