Opstartbestanden Linux 19.2 mate

Vragen over software en applicaties
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Opstartbestanden Linux 19.2 mate

Berichtdoor Jamint » Wo 01 Jul 2020, 09:40

Dag allemaal,

Per abuis heb ik de 'informatie module'(1) uit de opstarttoepassingen verwijderd i.p.v. uitgevinkt. ::)
Oh Oh.... :'( en dat precies waar Pjotr voor waarschuwt op:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... t.html#ID4

Het staat normalerwijze in de menubalk van Linux mate aan de rechterzijde weergegeven d.m.v. een symbooltje voorstellend: een dikke zwarte tekstballon voorzien van een vraagteken.
Uiteraard wil ik die belangrijke 'informatie module' weer terug zien in de menubalk en heb gezocht in /bin en /sbin naar het onderdeel maar de namen van de bestanden zeggen mij niets.

Kan iemand mij vertellen wat de naamgeving is in de mappen /bin of /sbin? Dan kan ik deze kopiëren en plakken in het venster toevoegen in het configuratiebestand: voorkeuren opstartbestanden.

Heel hartelijk dank voor een reactie!

(1) Ik kan mij de gebruikelijke naam ook niet meer herinneren :0
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
Leen2911
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: Do 09 Aug 2012, 08:47

Re: Opstartbestanden Linux 19.2 mate

Berichtdoor Leen2911 » Wo 01 Jul 2020, 11:23

ik heb eens gezocht voor je en een schone mint 19.2 in een virtualbox gezet en bij voorkeuren opstart toepassingen gekeken
maar zie niks van een informatie module met een vraag teken .
kan het ook anders heten bv systeem rapporten
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Opstartbestanden Linux 19.2 mate

Berichtdoor Jamint » Wo 01 Jul 2020, 12:41

ik heb eens gezocht voor je en een schone mint 19.2 in een virtualbox gezet en bij voorkeuren opstart toepassingen gekeken
maar zie niks van een informatie module met een vraag teken .
kan het ook anders heten bv systeem rapporten

@Leen2911,
Dank voor de moeite! :)

Toevalligerwijze was ik met hetzelfde bezig maar dan omslachtiger: Installatie op een externe HDD, en daarna vond ik ook niets terug bij opstarttoepassingen. Pas na het updaten van de installatie was het zichtbaar in de opstarttoepassingen: het heet inderdaad Systeemrapporten (maar dan zonder spatie) en de opdrachtregel is: mintreport-tray
Tezamen met het commentaar genaamd: Problemen analyseren en de vertraging: 40 seconden had ik dit ingevoerd in Voorkeuren: Opstarttoepassingen onder het knopje TOEVOEGEN maar het wordt niet geaccepteerd.
Pas nadat ik hernieuwd een poging waagde zonder de naam in te voeren lukte het toevoegen wel.
Naar oude Macintosh gewoonte om altijd te herstarten na een zelf uitgevoerde systeemmodificatie, bleek er lege ruimte te zijn ontstaan in de menubalk. Waarschijnlijk was daar iets nieuws maar onzichtbaar.
Dat het de door mij toegevoegde maar nutteloze mintreport-tray was bleek nadat ik het verwijderde in het venster van Opstarttoepassingen: Direct verdween de lege ruimte in de Mint menubalk.

Mijn voorzichtige conclusie: waarschijnlijk blijft er een schaduw, een schim achter ergens in Mint die conflicteert met dezelfde opstarttoepassing bij na verwijdering trachten deze opnieuw toe te voegen?

Het is voor iemand die diepgaande kennis heeft van Linux - IK NIET! - misschien een uitdaging de oorzaak te vinden, maar ik vermoed nu dat het niet aanwezig zijn van deze functionaliteit zo'n enorm bezwaar is.
Per slot van rekening heb ik op mijn hoofdwerkstation onder Cinnamon 19.1 - die deze functionaliteit niet heeft - nog nooit enig nadeel ondervonden van de afwezigheid van deze opstarttoepassing.
If it ain't broken, don't fix it.

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten