Intel microcode

Vragen over software en applicaties
Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 100
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

Intel microcode

Berichtdoor shoshinsha » Ma 13 Jul 2020, 21:49

Inmiddels Mint 20 geïnstalleerd en naar wens aangepast (met dank aan Pjotr!). Werkt prima.
Wat me opvalt: in Stuurprogrammabeheer wordt aangegeven dat er geen stuurprogramma's aanwezig zijn, bij Mint 18.3 krijg ik daar de volgende gegevens:
Intel(R) Celeron(R) CPU N2830 @2.16GHz

Microcode voor processor

intel-microcode (open bron)

Versie 3.20200609.0ububtu0.16.04.1
Processor microcode firmware for Intel CPUs


Ik heb in de loop van de tijd een paar keer, via Bijwerkbeheer updates van die microcode gekregen en geïnstalleerd. Nu met Mint 20 heb ik er nog niets van gezien. Is dit al op een of andere manier verwerkt in de onderliggende Ubuntu-versie, of in de nieuwste kernel?
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1601
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Intel microcode

Berichtdoor stegiman » Di 14 Jul 2020, 00:43

Dat is ondertussen verandert.
Maar geen zorg want Linux mint let nu extra op.
Normaal gezien zou je opmerking krijgen in systeemrapporten. (vastgestelde problemen)
Daar worden nog eventuele stuurprogramma voorgesteld om te installeren.

Ik zelf had zowel bij Linux mint als bij LDME4 3 voorstellingen gekregen.

Bij systeeminformatie vind je alles over uw systeem of via terminal met

Code: Selecteer alles

inxi -Fxz
Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 100
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

Re: Intel microcode

Berichtdoor shoshinsha » Di 14 Jul 2020, 21:36

@ stegiman
Dank voor de reactie. Bij mij geeft systeemrapporten aan dat er niets aan de hand is. Nog niets? Op ubuntuupdates.org vind ik dezelfde Intel Microcode update-versie als ik in Mint 18.3 had, maar nu voor Ubuntu 20.04, namelijk: 3.20200609.0ubuntu0.20.04.2_amd64.deb. Ik heb die nog niet opgehaald, misschien dat de Mint ontwikkelaars die binnenkort in Programmabeheer plaatsen.

Het lijkt er op dat op dit moment bij mij een oude versie onder Mint 20 draait, met het terminal commando dmesg | grep 'microcode' komt als resultaat:
[ 0.000000] microcode: microcode updated early to revision 0x838, date = 2019-04-22
[ 1.826577] microcode: sig=0x30678, pf=0x8, revision=0x838
[ 1.826647] microcode: Microcode Update Driver: v2.2.

Ik kan niet meer nagaan of er onder Mint 18.3 een microcode update in april 2019 heeft plaatsgevonden, vandaar: "het lijkt er op".

Kortom: waarschijnlijk is het het verstandigst nog even af te wachten wat er gaat gebeuren.
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1601
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Intel microcode

Berichtdoor stegiman » Wo 15 Jul 2020, 00:44

Microcode is gewoon processor code dat machinetaal omzet.
Hoe meer kernen uw processor heeft, hoe meer Microcode regels er zijn.


Had je Linux Mint 20 volledig nieuw geïnstalleerd want dat zou je toch Ubuntu 20.04 moeten hebben?
Ik zelf heb bij Linux Mint 20 (Virtualbox) wel Ubuntu 20.04
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: Intel microcode

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Wo 15 Jul 2020, 01:29

...
Microcode voor processor
...
Nu met Mint 20 heb ik er nog niets van gezien. Is dit al op een of andere manier verwerkt in de onderliggende Ubuntu-versie, of in de nieuwste kernel?
een " fresh install " van LInux Mint 20 komt met de intel microcode : 3.20191115.1ubuntu3
als U via bijwerkbeheer ( als U dit niet genegeerd hebt ? ) de beschikbare actualiseringen binnengehaald hebt
dan gebruik U de nieuwe versie : 3.20200609.0ubuntu0.20.04.2 ( volgens mij is dit wel gebeurd bij de updates na installatie )

of dit al dan niet het geval is kan U dit nagaan in " bijwerkbeheer " > tonen > bijwerkgeschiedenis ... dat wordt scrollen ....

of U kan het controleren via de terminal : copy paste dmesg | grep microcode

U zou dit moeten krijgen als output :

Code: Selecteer alles

....:~$ dmesg | grep microcode
[ 0.000000] microcode: microcode updated early to revision 0x2f, date = 2019-11-12
[ 0.582968] microcode: sig=0x306d4, pf=0x40, revision=0x2f
[ 0.583037] microcode: Microcode Update Driver: v2.2.
... :~$
deze CPU beveiligingsupdates zijn super belangrijk ... altijd binnenhalen is de boodschap
Debian Bookworm_Cinnamon
Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 100
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

Re: Opgelost: Intel microcode

Berichtdoor shoshinsha » Wo 15 Jul 2020, 14:56

@stegiman & @tytsjerksteradiel
Eerst de "adminstratieve" opmerkingen: ja, ik heb een schone installatie gedaan van Mint 20, dus Ubuntu 20.04 is de basis; de eerste stap na installatie was het binnenhalen van alle updates uit Bijwerkbeheer, daar blijkt versie 3.20200609.0ubuntu0.20.04.2 tussen te zitten (ook gecontroleerd met Synaptic: staat gemarkeerd als geïnstalleerd); het commando "dmesg | grep microcode" geeft bij mij het resultaat uit mijn voorgaande post, enigszins afwijkend van het resultaat bij tytsjerksteradiel, wellicht door een andere processor?
Zo te zien geeft dat Terminal-commando dus niet de meest recent geïnstalleerde versie van de microcode-update. Ik heb ook nog even gekeken naar het resultaat in MInt 18.3, waar die nieuwste versie ook al geïnstalleerd was, via de Terminal krijg ik een identieke uitkomst aan die onder Mint 20 (die van mijn vorige post).

De verwarring aan mijn kant is ontstaan door het resultaat uit Stuurprogrammabeheer: in MInt 18.3 geeft dat de informatie uit mijn eerste post, in Mint 20 wordt geen stuurprogramma gesignaleerd. Kortom: Mint 20 geeft een ander resultaat, maar dat zegt kennelijk niets over het feit dat de nieuwste microcode al wel geïnstalleerd is.

Dank voor jullie bijdragen.
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: Intel microcode

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Wo 15 Jul 2020, 16:29

Microcode is gewoon processor code dat machinetaal omzet.
1/ wat is een CPU-microcode :

Een processormicrocode lijkt op processorfirmware. De kernel kan de firmware van de processor updaten zonder dat deze via een BIOS-update hoeft te worden bijgewerkt. Een microcode-update wordt bewaard in vluchtig geheugen, dus de BIOS / UEFI of kernel werkt de microcode bij elke opstart bij.

Processors van Intel en AMD hebben mogelijk updates van hun microcode nodig om correct te werken. Deze updates herstellen bugs / errata die van alles kunnen veroorzaken, van onjuiste verwerking tot code- en gegevensbeschadiging en systeemvergrendelingen.

Het is erg moeilijk om zeker te weten of je een microcode-update nodig hebt of niet, maar het is helemaal niet veilig om ze gewoon te negeren. U merkt hun effect misschien niet op en uw kostbare gegevens zijn stilzwijgend beschadigd of een belangrijk programma misdraagt ​​zich stilletjes. Of u kunt een van die onverklaarbare en zeldzame softwareproblemen of hardwareproblemen ervaren.

2/ Verwijzen naar de output van het commando “ dmesg | grep 'microcode “ was inderdaad misleidend , beter is van in Synaptic pakketbeheer na te gaan welke intel microcode geïnstalleerd is

3/ van zodra er in Linux Mint een update van de intel microcode uitgegeven wordt krijgt U hier onmiddellijk de melding van in bijwerkbeheer … uit voorgaande kan U afleiden dat dit sterk aan te bevelen is van deze te installeren

onder Linux Mint 19 & 20 is de laatste nieuwe versie : 3.20200609.0ubuntu0.20.04.2
onder LMDE4 is dit 3.20200609.2~deb1
Debian Bookworm_Cinnamon
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 527
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Intel microcode

Berichtdoor mutse » Wo 15 Jul 2020, 17:04

Meer info daarover: https://wiki.archlinux.org/index.php/Microcode

Ook gevonden: waarom het moet worden geüpdatet ... https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=103501.0
Laatst gewijzigd door mutse op Wo 15 Jul 2020, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: Intel microcode

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Wo 15 Jul 2020, 17:19

Arch Linux is geen LINUX MINT
Debian Bookworm_Cinnamon
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 527
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Intel microcode

Berichtdoor mutse » Wo 15 Jul 2020, 17:22

Arch Linux is geen LINUX MINT
... speelt geen rol, het is 'Linux' en het gaat hem om de achtergrond informatie.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: Intel microcode

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Wo 15 Jul 2020, 17:31

Arch Linux is geen LINUX MINT
... speelt geen rol, het is 'Linux' en het gaat hem om de achtergrond informatie.
dit is een LINUX MINT FORUM , geen ARCH LINUX FORUM

belangrijk is van zowel de bezoekers , leden en deelnemers ervan correct te informeren , de geposte informatie m.b.t. LINUX MINT lijkt mij meer dan voldoende en duidelijk genoeg om te weten wat al dan niet belangrijk is onder LINUX MINT m.b.t. de Microcode .
Debian Bookworm_Cinnamon
Gebruikersavatar
VuurVosje
Senior
Senior
Berichten: 126
Lid geworden op: Di 11 Sep 2018, 12:08

Re: Intel microcode

Berichtdoor VuurVosje » Do 16 Jul 2020, 12:30

Nou, nou... :-x
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: Intel microcode

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Do 16 Jul 2020, 16:21

Nou, nou... :-x
" achtergrondinformatie " ?

We kunnen misschien het onderwerp uitdiepen door hier uitgebreid uit te pluizen hoe dit allemaal in zijn werk gaat met bvb :
Debian / Ubuntu / Fedora 32 / Arch Linux / Void Linux / Manjaro / Artix Linux / Gentoo / ArcoLinux / Redcore Linux / Calculate Linux / Solus / Debian Testing / openSUSE Tumbleweed / Endeavour OS / Obarun / Siduction / Parabola Libre / CloverOS / Parrot GNU/Linux / PCLinuxOS / Anarchy Linux en nog zoveel andere ....

en voor het volledig plaatje te hebben , het populaire Windows niet vergeten

dit zal nieuwkomers & beginnelingen een beter inzicht doen krijgen in het begrip microcode en best tevreden “ daily users “ zeker op prijs stellen ::)

en doen inzien , zoals mijn verstrekte informatie duidelijk aangeeft , hoe belangrijk en hoe eenvoudig dit is onder LINUX MINT , van gebruiks- en onderhoudsvriendelijkheid gesproken :D
Debian Bookworm_Cinnamon
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Intel microcode

Berichtdoor Joan » Do 16 Jul 2020, 18:08

Ja, genoeg.
Houdt het bij reacties op de vraagsteller.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten