Hoe kan ik de werkbalkpictogrammen van Notepadqq wijzigen?

Vragen over software en applicaties
Gebruikersavatar
ocor
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 5
Lid geworden op: Wo 08 Jul 2020, 18:14

Hoe kan ik de werkbalkpictogrammen van Notepadqq wijzigen?

Berichtdoor ocor » Wo 08 Jul 2020, 18:53

Ik ben zeer tevreden met mijn Linux Mint (19.3) met Cinnamon desktop.

Ik heb een (kleine) ergernis: ik gebruik dagelijks Notepadqq (vervanger van Notepad++). Met veel icon thema's, waaronder het thema dat ik nu gebruik, worden de Notepadqq icons donker, terwijl het icon thema dat ik heb gekozen in Linux Mint (Vimix-Ruby-dark) verder overal duidelijk contrasteert met het donkere desktop thema dat ik heb gekozen (vimix-dark- laptop-doder).

Afbeelding

Het lijkt me daarom dat ik het icon thema van Notepadqq moet kunnen wijzigen. De vraag is alleen hoe ik het icon thema van Notepadqq kan wijzigen, zonder het algemene icon thema van Linux Mint te wijzigen? Voor de duidelijkheid: ik bedoel niet het kleurenschema in Notepadqq, aangezien dat niets te maken heeft met de pictogrammen.

Bij voorbaat dank!

Grtz.,
Cor
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 527
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Hoe kan ik de werkbalkpictogrammen van Notepadqq wijzigen?

Berichtdoor mutse » Wo 08 Jul 2020, 23:09

@ ocor,

Zal je toch moeten doen bij de Systeeminstellingen --Voorkeuren --> iconen ... test /probeer het. ???

Groet,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
ocor
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 5
Lid geworden op: Wo 08 Jul 2020, 18:14

Re: Hoe kan ik de werkbalkpictogrammen van Notepadqq wijzigen?

Berichtdoor ocor » Do 09 Jul 2020, 08:02

Bedankt voor je reactie mutse! Ik heb (en had al) geprobeerd wat je voorstelt. Dit zijn mijn systeeminstellingen:
Afbeelding

Daarin kan ik natuurlijk via 'Themes' de icoontjes van het systeem aanpassen. Maar dat wil ik niet. Ik wil alleen de icoontjes van Notepadqq aanpassen. Als ergens ofwel in de instellingen van Notepadqq of ergens in een configuratiebestand van Notepadqq een verwijzing staat naar de te gebruiken icoontjes, dan zou k dat daarin moeten kunnen wijzigen. De vraag is: kan dat inderdaad en zo ja waar?
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Hoe kan ik de werkbalkpictogrammen van Notepadqq wijzigen?

Berichtdoor Joan » Do 09 Jul 2020, 11:21

Open de eigenschappen van een map of bestand en klik op het icoon. Je krijgt dan een enorme lijst met soorten en voorbeelden van iconen.
Hierin kun je zien dat een icoon standaard uit deze verzameling aan een map of bestand wordt gekoppeld. Kies je hieruit voor een ander icoon dan is de kans groot dat de map of bestand op en andere manier wordt behandeld bij openen.

Het zal daarom niet eenvoudig zijn om uit te pluizen waar en of een enkel icoon of icoon-groep kan worden aangepast.
Je hebt 'dark' ingesteld. Dan zal er waarschijnlijk ook een lichte versie zijn, probeer dat verschil eerst eens te bekijken.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
ocor
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 5
Lid geworden op: Wo 08 Jul 2020, 18:14

Re: Hoe kan ik de werkbalkpictogrammen van Notepadqq wijzigen?

Berichtdoor ocor » Za 11 Jul 2020, 13:38

Hallo Joan, bedankt voor je reactie. Ik denk inderdaad dat ik het zo moet doen. Dat heb ik ook al eens gedaan voor Shutter, zodat in de systemtray niet het standaard gekleurde icoontje verschijnt, maar een lichte monochrome versie:
Afbeelding

Ik begrijp in ieder geval uit jullie antwoorden dat er geen standaard manier is om de werkbalkpictogrammen van Notepadqq te veranderen of alleen voor Notepadqq een ander thema te kiezen.

Thanks. Ik ga eens puzzelen!

Grtz.,
Cor
Gebruikersavatar
ocor
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 5
Lid geworden op: Wo 08 Jul 2020, 18:14

Re: Hoe kan ik de werkbalkpictogrammen van Notepadqq wijzigen? [OPGELOST]

Berichtdoor ocor » Di 14 Jul 2020, 22:24

Eureka! Ik vond de oplossing van mijn eerder gemelde probleem met de pictogrammen in de werkbalk van Notepadqq hier: https://superuser.com/questions/1239746 ... lbar-icons.

In het kort: de reden dat Notepadqq de verkeerde (of onzichtbare) icoontjes toonde, is dat Notepadqq een qt(5) applicatie is, terwijl Cinnamon gtk(2/3) gebruikt.

De oplossing is dus om er voor te zorgen dat qt applicaties een icon thema gebruiken dat goed zichtbaar is in combinatie met je huidige gtk instellingen. Dit doe je als volgt:
sluit eerst Notepadqq. Dan:

Code: Selecteer alles

$ sudo apt install qt5ct qt5-style-plugins
$ export QT_QPA_PLATFORMTHEME=qt5ct
$ qt5ct
Nu start de grafische interface met de instellingen voor qt5. Hierin kun je het standaard icon thema kiezen voor qt applicaties. Kies Adwaita en klik daarna op toepassen (apply).
Start nu Notepadqq opnieuw en... voilà! De volledige instructies en de complete uitleg kun je lezen als je bovenstaande link volgt.

Mijn kopie van Notepadqq ziet er nu als volgt uit:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Hoe kan ik de werkbalkpictogrammen van Notepadqq wijzigen?

Berichtdoor Joan » Wo 15 Jul 2020, 01:09

Mooi, en fijn dat je een werkende oplossing vermeld..
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten