Grsync (synchronisatie & backup)

Vragen over software en applicaties
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Grsync (synchronisatie & backup)

Berichtdoor Jamint » Do 30 Jul 2020, 13:59

Dag allemaal,

Ik heb een probleem met Grsync, dat ik gebruik voor backup.

http://www.opbyte.it/grsync/download.html (Dit is de officiele web-pagina, maar het zit ook in de software-repository van Linux, waar ik het vandaan heb.)

Ik gebruik het al langere tijd en omdat ik het – gelukkig! – nog nooit nodig heb gehad zie ik nu pas bij toeval dat het zich gedraagt als archiefbeheer en niet als backupbeheer.

Dat vergt even een uitleg….
Bij het maken van de backup laat Grsync bij mij tóch bestanden staan op de backupschijf die ik (allang) heb verwijderd van mijn werkschijf.
Dat is dus niet de bedoeling, want wat ik definitief wil bewaren gaat naar een archiefschijf of brand ik op een gegevens-CD/DVD.

De instellingen in Grsync zijn bij mij als volgt:

Afbeelding

Het vinkje bij verwijderen op doel op bovenstaand plaatje geeft als extra info als je het aanwijst:
“Doelbestanden die niet in de bron voorkomen verwijderen”
(“Delete extraneous files from destination directory”)


Dat zou toch OK moeten zijn maar toch heb ik het mis, want de persoonlijk map op mijn backupschijf is nu al 247,1 GB groot terwijl deze op mijn werkschijf maar 176,7 GB groot is.
Van echte synchronisatie kan ik dus niet spreken :0

Ik doe dus iets niet goed met de Grsync-instelingen... maar wat? ::)

Dank als iemand de verlossende antwoorden heeft!
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 916
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Grsync (synchronisatie & backup)

Berichtdoor dirkjanl » Do 30 Jul 2020, 17:24

Bij mij zijn beiden gelijk. En dit zijn mijn instellingen. Het enige verschil dat ik zo snel zie is dat jij bij de bron de gebruikersnaam zonder '/' hebt staan.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Grsync (synchronisatie & backup)

Berichtdoor Jamint » Do 30 Jul 2020, 19:11

@dirkjani,

Dank voor je reactie!

Ik ga vannacht een nieuwe, dus initiële backup doen met jouw instellingen, en ga het dan eens een week aanzien.
Vreemd vind ik ook dat het pad niet is afgesloten met een backslash – net als een correcte URL – terwijl de bronmap zo is ingesteld door Grsync, dus niet met de hand ingevoerd/getypt. (weet zelfs niet of dat wel kan)

Ik koppel het verloop hier nog terug, want voor iedereen is het functioneren van een goede backup absoluut essentiëel!
If it ain't broken, don't fix it.

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten