bijwerkbeheer

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
kemris71
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 11
Lid geworden op: Za 07 Dec 2019, 19:50

bijwerkbeheer

Berichtdoor kemris71 » Zo 02 Aug 2020, 19:11

Hoi allen
Ben als newbee seniorplusser nu toch een maand of 5 bezig met Linux Mint en ben er best tevreden over.
Regelmatig krijg ik via het updating schild de info dat er bijwerkpakketten beschikbaar zijn.
Zo ook vorige week en na de aanpassing kon ik de pc verder gebruiken, helaas toen ik donderdag opnieuw wou opstarten kreeg ik
alleen een zwart scherm met de melding
error symbol 'grub_calloc'
grub rescue
Deze melding heb ik ook teruggevonden (via andere pc) op Ask Ubuntu
Het verwondert mij dat op Linux mintnl geen foutmeldingen te zien zijn,
In de bijwerkpakketten heb ik momenteel : grub2 (PC/Bios)version het vierkantje nieuwe versie 2.02-2ubuntu 8.16 maar uitgevinkt.
Is het veilig om dat pakket toch te installeren?? Ik ging ervan uit dat dit de voorbereidingen waren van linux 19.3 upgrade naar LinuxMint 20.
Is de punt 20 versie nu al verschenen of niet ?
Heb via mijn installatie CD het MBR kunnen terugplaatsen en momenteel werkt de pc terug als voorheen.
Doe ik toch beter een nieuwe installatie van mint 20 om terug actueel te zijn of wacht ik best nog.
Alsvast dank
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 513
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: bijwerkbeheer

Berichtdoor Pjotr » Zo 02 Aug 2020, 19:19

Die jongste actualisering van Grub lijkt hier en daar problemen op te leveren. Aangezien het praktische veiligheidsbelang van die actualisering vrij klein is, zou ik 'm gewoon uitgeschakeld houden (via een rechtsklik kun je 'm op de zwarte lijst gooien).
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
tuinvrouw
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: Di 19 Apr 2016, 22:09

Re: bijwerkbeheer

Berichtdoor tuinvrouw » Ma 03 Aug 2020, 19:54

Goedenavond. Ik heb hetzelfde probleem maar ik heb het geinstalleerd via bijwerkbeheer in Mint 19.3 vorige week op 30 juli 2020. Ik kan nu werkelijk niets meer, ook niet in de bios kunnen komen en ook geen andere CD rom kunnen starten. Waar kan ik entering resecue mode... grub rescue>- vinden? of moet ik nu een hieuwe harde schijf installeren?
Mvg tuinvrouw
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 513
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: bijwerkbeheer

Berichtdoor Pjotr » Ma 03 Aug 2020, 20:02

Goedenavond. Ik heb hetzelfde probleem maar ik heb het geinstalleerd via bijwerkbeheer in Mint 19.3 vorige week op 30 juli 2020. Ik kan nu werkelijk niets meer, ook niet in de bios kunnen komen en ook geen andere CD rom kunnen starten. Waar kan ik entering resecue mode... grub rescue>- vinden? of moet ik nu een hieuwe harde schijf installeren?
Mvg tuinvrouw
Start je computer op vanaf de Mint-DVD (of USB-staafje), start Timeshift en zet een recente momentopname terug.
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
tuinvrouw
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: Di 19 Apr 2016, 22:09

Re: bijwerkbeheer

Berichtdoor tuinvrouw » Di 04 Aug 2020, 18:58

Goedenavond. Het is mij gelukt om op te starten met een DVD Mint 19.3. Waar moet ik dan met timeshift de backup terug zetten? Ik heb sda1,2 en 3.Ik heb een boot script uit geprint en daar zie ik Boot sector Grub2 vl.99-2.00 is installed in de bootsector van sda1 and looks at sector97129432 of the same hard drive for core.img.core img is at this location and looks for (,msdos1)/boot/grub.
Kan de grub ook gerepareerd worden met bootrepair?. Bij voorbaat hartelijk dank
tuinvrouw
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: Di 19 Apr 2016, 22:09

Re: bijwerkbeheer

Berichtdoor tuinvrouw » Di 04 Aug 2020, 18:59

Kan ik misschien ook in de map grub de map van 30-07 weghalen want blijft de grub van april staan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 513
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: bijwerkbeheer

Berichtdoor Pjotr » Di 04 Aug 2020, 20:19

Zet de momentopname terug op de rootpartitie.
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten