Schijf wissen.

Klets over Linux Mint Nederland en Vlaanderen
ReivanHo
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: Ma 31 Aug 2020, 16:22

Schijf wissen.

Berichtdoor ReivanHo » Ma 31 Aug 2020, 16:36

Als ik mijn pc wil wegdoen, waar Windows 10 op heeft gedraaid, en ik installeer Linux Mint daarop, bestaat dan nog de mogelijkheid om data, die in Windows stonden, terug te halen? Of word alles overschreven?

Bijvoorbaat dank

ReivanHo
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 903
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Schijf wissen.

Berichtdoor dirkjanl » Ma 31 Aug 2020, 19:24

Als je de standaard / voorgestelde procedure volgt dan wordt alles overschreven. Als je in staat bent om de schijf in verschillende, zeg 2, partities in te delen en als je bestanden op één daarvan staan, dan kun je bij het installeren kiezen voor "Iets anders" en dan de lege partitie kiezen voor Linux Mint alswel de grub.
Mijn advies is: zet al je bestanden op een externe schijf en doe een nieuwe installatie op heel de schijf, de voorgestelde procedure. Dan loop je tegen de minst mogelijke problemen aan. Of je moet al vlot met Linux kunnen werken, dan kan het op een andere manier.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
ReivanHo
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: Ma 31 Aug 2020, 16:22

Re: Schijf wissen.

Berichtdoor ReivanHo » Ma 31 Aug 2020, 21:11

Ik heb al redelijk veel Linux distributies geïnstalleerd. Edoch, op deze schijf stond Windows 10 als update van Widows 7. Ik had echter problemen met het terugbrengen naar de fabrieksinstellingen. Omdat de PC goed werkte, heb ik er Linux Mint 20 opgezet, omdat LM goed ligt. Ik heb ervoor gekozen om de hele schijf van 250 Gb te gebruiken. Installatie was goed. Ik heb de PC toen naar de Recycle winkel gebracht. Toen belde mijn dochter, of dat wel verstandig was. Mijn zorg is nu of Linux volledig de schijf overschrijft en dat oude Windows bestanden volledig worden gewist. Mocht dat niet het geval zijn, dan zal ik de PC terug moeten halen om alsnog de harde schijf volledig leeg te trekken en opnieuw LM te installeren. Want op Windows stonden natuurlijk allerlei zaken die alleen voor mij van belang zijn. Mijn dochter dacht dat er wel slimme jongens zijn, die die oude bestanden kunnen achterhalen. Hetgeen een nachtmerrie zou zijn. Eigenlijk is er, behalve bij de partitioning waarin je de schijf volledig door Linux laat innemen en de schijf gewist wordt, geen artikel wat hierover gaat.

Ik hoop, dat ik mijn dilemma duidelijk heb uit kunnen leggen.

Bedankt voor Uw snelle reactie.

ReivanHo
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 805
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Schijf wissen.

Berichtdoor DeBaas » Ma 31 Aug 2020, 21:23

Met de juiste tools, zowel hard als software en het nodige geduld (weken) kun je van een disk oude gegevens ophalen.
Dat doen ze op TV bij CSI programma's meestal heel snel.
In werkelijkheid zou ik me daar na een herschrijven van een besturingsysteem, waarbij een verse installatie op de gehele disk, geen zorgen over maken indien je geen staats of criminele gegevens op de disk had staan waar gericht naar gezocht gaat worden door indrukwekkende instanties. ;)
Ben je paranoia dan dien je een paar spijkers door de harddisk te jassen of de disk demonteren en de schijven in stukken slaan.
ReivanHo
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: Ma 31 Aug 2020, 16:22

Re: Schijf wissen.

Berichtdoor ReivanHo » Di 01 Sep 2020, 06:34

Ik heb geen staatsgeheimen of iets dergelijks, dus vertrouw ik erop dat het wel goed zit. In ieder geval bedankt voor de geboden hulp!

Met vriendelijke groet,
ReivanHo

Terug naar “Linux Mint NL”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten