Netwerk-instellingen

Hoe zet je een netwerk op? Hoe deel je bestanden?
KeesS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 118
Lid geworden op: Vr 19 Nov 2010, 22:28
Locatie: Heemskerk Noordholland

Re: Netwerk-instellingen

Berichtdoor KeesS » Ma 14 Sep 2020, 00:33

Netwerkverbindingen" kom ik boven op (enp3s0)
Klik daar op enp3s0 en dan onderaan op - klikken (min klikken)
Zo simpel is dat zoals reeds is vermeld.
was het maar zo simpel; op - min klikken is daar niet mogelijk wel op + of profiel toevoegen.
Nota: als je VPN had opgezet moet je VPN uitzetten.
Ik heb geen VPN opgezet, .... ik weet niet eens wat VPN is. :(
alle hulp is welkom, maar graag Nederlands; ik ken geen Engels
ben 87 jaar, te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Netwerk-instellingen

Berichtdoor Jamint » Ma 14 Sep 2020, 10:05

Netwerkverbindingen" kom ik boven op (enp3s0)
Klik daar op enp3s0 en dan onderaan op - klikken (min klikken)
Zo simpel is dat zoals reeds is vermeld.
was het maar zo simpel; op - min klikken is daar niet mogelijk wel op + of profiel toevoegen.
Dag Kees,

Linux 18 verschilt daar dus in vergeleken met Linux 19, wat ik gebruik. Zoals ik al zei: helemaal helder staat mij dat niet meer voor de geest.
Kun je rechtsklikken op het niet functionele profiel, en dan kiezen voor verwijderen?
Je moet een netwerkprofiel (ik wist al niet meer dat het profiel heette) ook kunnen verwijderen in Linux 18.

Terzijde:

Het is een hele stap.... Maar ik zou toch in jou geval zodra Linux 20.1 uitkomt - niet eerder ! - overstappen naar deze nieuwe Linux.

Je moet wel vooraf controleren of je computer 64 bit is omdat de nieuwe Linux alleen 64 bit is.
Dat kun je heel snel controleren door Terminal te starten en dan in het venster te plakken:

Code: Selecteer alles

lscpu
daarna de entertoets indrukken.

Als je dan direct daaronder leest:

Architectuur: x86_64
CPU-modus(sen): 32-bit, 64-bit


Kun je die nieuwe Linux gebruiken.

Hoe je die het beste kunt installeren kun je lezen op de waardevolle website:

https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
If it ain't broken, don't fix it.
KeesS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 118
Lid geworden op: Vr 19 Nov 2010, 22:28
Locatie: Heemskerk Noordholland

Re: Netwerk-instellingen

Berichtdoor KeesS » Ma 14 Sep 2020, 22:48

Klik daar op enp3s0 en dan onderaan op - klikken (min klikken)
Zo simpel is dat zoals reeds is vermeld.
Tussen mijn aantekeningen vond ik nog een artikel "Afbeeldingen plaatsen in LinuxMint forum"
Het was een oud artikel uit 2014 over "imgur.com" Ik dacht, wie niet waagt die niet wint, dus proberen maar. Helaas is alles in het Engels, dus het ging mis.

Ik wilde met afbeeldingen laten zien dat zowel met (enp3s0) als met (enp4s7) het bij mij niet mogelijk is om op de min (-) te klikken, De plus (+) wordt in wit aangegeven, maar de min(-) staat in het grijs.
Ook bovenaan op (enp3s0) en/of (enp4s7) met rechtermuisknop aanklikken doet niets.
Dag Kees,

Linux 18 verschilt daar dus in vergeleken met Linux 19, wat ik gebruik. Zoals ik al zei: helemaal helder staat mij dat niet meer voor de geest.
Kun je rechtsklikken op het niet functionele profiel, en dan kiezen voor verwijderen?
Je moet een netwerkprofiel (ik wist al niet meer dat het profiel heette) ook kunnen verwijderen in Linux 18.

Terzijde:

Het is een hele stap.... Maar ik zou toch in jou geval zodra Linux 20.1 uitkomt - niet eerder ! - overstappen naar deze nieuwe Linux.
Is het mogelijk die nieuwe LinuxMint 20.1 ook met upgraden te verkrijgen.
Het is al lang geleden dat ik een nieuwere versie gebrand en geïnstalleerd heb.
Ik vrees dat het zelfs met de "makkelijke tips van Pjotr" toch wel ingewikkeld wordt voor mij.
Je moet wel vooraf controleren of je computer 64 bit is omdat de nieuwe Linux alleen 64 bit is.
Dat kun je heel snel controleren door Terminal te starten en dan in het venster te plakken:

Code: Selecteer alles

lscpu
daarna de entertoets indrukken.

Als je dan direct daaronder leest:

Architectuur: x86_64
CPU-modus(sen): 32-bit, 64-bit



Kun je die nieuwe Linux gebruiken.
Ik heb die Terminal-test uitgevoerd en daaruit blijkt dat mijn PC die 64 bits aan kan.
De LinuxMint 18.1 die ik nu draai is ook 64 bits.
Hoe je die het beste kunt installeren kun je lezen op de waardevolle website:

https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Ik zal die "tips"uitgebreid gaan bestuderen, maar hoop dat het met upgraden voor mij gemakkelijker gaat.
alle hulp is welkom, maar graag Nederlands; ik ken geen Engels
ben 87 jaar, te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1600
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Netwerk-instellingen

Berichtdoor stegiman » Ma 14 Sep 2020, 23:44

Best niet upgraden maar volledig nieuwe Linux Mint 20 of hoger te installeren.
Van 18 naar 20 zou ik niet doen.
Wel eerst vooraf backup maken van uw data.
KeesS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 118
Lid geworden op: Vr 19 Nov 2010, 22:28
Locatie: Heemskerk Noordholland

Re: Netwerk-instellingen

Berichtdoor KeesS » Di 15 Sep 2020, 01:00

Best niet upgraden maar volledig nieuwe Linux Mint 20 of hoger te installeren.
Van 18 naar 20 zou ik niet doen.
Wel eerst vooraf backup maken van uw data.
Wat is het bezwaar om direct van LinuxMint 18 naar 20 te gaan?
Moet ik dan eerst een 'tussenstap' maken naar LinuxMint 19?

Ik zie daar tegenop omdat die installatie(s) voor mij knap ingewikkeld zijn/worden.

Er wordt door mij dagelijks een Rsync-backup gemaakt op de externe harde schijf.
Een ander vriendelijk forum-lid heeft dat netjes voor mij in orde gemaakt.
Klik, klik in de terminal en klaar is KeesS :D
alle hulp is welkom, maar graag Nederlands; ik ken geen Engels
ben 87 jaar, te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg
Gebruikersavatar
Arie
Senior
Senior
Berichten: 271
Lid geworden op: Zo 13 Dec 2009, 17:16

Re: Netwerk-instellingen

Berichtdoor Arie » Di 15 Sep 2020, 11:58

Maar ik zou toch in jou geval zodra Linux 20.1 uitkomt - niet eerder ! - overstappen naar deze nieuwe Linux.
Nergens voor nodig om op 20.1 te wachten :
Mint 20 is meer dan een maand na Ubuntu 20.04 uitgekomen
Ubuntu 20.04 is begin augustus uitgekomen.
Alle (veiligheids)updates van Ubuntu zitten automatisch in Mint
En tot slot, lees de release notes van de punt versies van Mint eens door, zoals Clem zelf zegt is een upgrade naar een punt versie niet nodig
“Only when the last tree has been cut down, the last fish been caught, and the last stream poisoned, will we realize we cannot eat money.” ― Cree Indian Prophecy
Linux Mint Cinnamon 21.2 LTS
LMDE 5 Cinnamon
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Netwerk-instellingen

Berichtdoor Jamint » Di 15 Sep 2020, 13:22

Maar ik zou toch in jou geval zodra Linux 20.1 uitkomt - niet eerder ! - overstappen naar deze nieuwe Linux.
Nergens voor nodig om op 20.1 te wachten :
Mint 20 is meer dan een maand na Ubuntu 20.04 uitgekomen
Ubuntu 20.04 is begin augustus uitgekomen.
Alle (veiligheids)updates van Ubuntu zitten automatisch in Mint
En tot slot, lees de release notes van de punt versies van Mint eens door, zoals Clem zelf zegt is een upgrade naar een punt versie niet nodig
Als je een doorgewinterde of redelijk handige Linux gebruiker bent: Ja. Maar Kees schrijft in rood onderaan elke post van hem: Linux is al moeilijk genoeg.
Als je zijn post aandachtig leest merk je hoe moeilijk het voor hem is. (Ik ben 63 en merk al vaker hoe lastig nieuwe dingen zijn i.t.t. 10 jaar geleden.)

Mijn suggestie is dus gericht aan Kees - niet aan het algemene auditorium - en in die suggestie neem ik mee zijn kennelijke vaardigheden met Linux, én wat vaker door doorgewinterde Linux gebruikers wordt gesuggereerd: Wacht op puntuitgaven van Linux (Ubuntu) waar de meeste schoonheidsfoutjes die voor minder handige Linux gebruikers toch een bezwaar kunnen zijn, worden- of zijn weggepoetst.
If it ain't broken, don't fix it.
KeesS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 118
Lid geworden op: Vr 19 Nov 2010, 22:28
Locatie: Heemskerk Noordholland

Re: Netwerk-instellingen

Berichtdoor KeesS » Di 15 Sep 2020, 15:24

En tot slot, lees de release notes van de punt versies van Mint eens door, zoals Clem zelf zegt is een upgrade naar een punt versie niet nodig
@Arie,
wat zijn "de release notes"?
waar kan ik die of dat vinden?
Is dat in de Nederlandse taal?
Wie is Clem?

VrGr, KeesS
alle hulp is welkom, maar graag Nederlands; ik ken geen Engels
ben 87 jaar, te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg
KeesS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 118
Lid geworden op: Vr 19 Nov 2010, 22:28
Locatie: Heemskerk Noordholland

Re: Netwerk-instellingen

Berichtdoor KeesS » Di 15 Sep 2020, 15:45

Ik herhaal mijn vraag:
wat is het bezwaar om van LinuxMint 18.1 over te stappen naar LinuxMint 20.1 ?
Moet ik dan een "tussenstap" maken naar LinuxMint 19 ?

Jaren geleden las ik op het forum dat men ook kan updaten of upgraden naar een nieuwere versie.
Dat heb ik toen gedaan en is me goed bevallen; het was voor mij véél makkelijker dan het ingewikkelde *.iso downloaden, op dvd branden en installeren.
Daarom de vraag: "kan ik ook upgraden van LinuxMint 18.1 naar LinuxMint 20.1" ?
En, zoja, hoe moet ik dat ook alweer doen ??

VrGr, KeesS
alle hulp is welkom, maar graag Nederlands; ik ken geen Engels
ben 87 jaar, te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Netwerk-instellingen

Berichtdoor Jamint » Di 15 Sep 2020, 17:23

Ik herhaal mijn vraag:
wat is het bezwaar om van LinuxMint 18.1 over te stappen naar LinuxMint 20.1 ?
Moet ik dan een "tussenstap" maken naar LinuxMint 19 ?

Jaren geleden las ik op het forum dat men ook kan updaten of upgraden naar een nieuwere versie.
Dat heb ik toen gedaan en is me goed bevallen; het was voor mij véél makkelijker dan het ingewikkelde *.iso downloaden, op dvd branden en installeren.
Daarom de vraag: "kan ik ook upgraden van LinuxMint 18.1 naar LinuxMint 20.1" ?
En, zoja, hoe moet ik dat ook alweer doen ??

VrGr, KeesS
Dag Kees,

Upgraden naar Linux 20 vergt een minimale installatie van Linux 19.3 en jij gebruikt Linux 18.
Dat kun je lezen op een Engelstalige pagina,(1) waaruit ik die mededeling hieronder even vertaal:

...Om te upgraden naar Linux 20 moet u een 64bits versie van Linux 19.3 in gebruik hebben...

Ook moet je voldoende vaardigheid hebben met de opdrachtregel in Terminal. In Terminal worden gedurende het upgrade-proces tussendoor ook vragen gesteld die je correct moet invoeren.
Het is jammer genoeg geen kwestie meer van enkele opdrachten uitvoeren door meestal keuzes maken middels knoppen en dan geduld hebben tot het proces is afgerond.

(1)
https://linuxmint-user-guide.readthedoc ... nt-20.html
If it ain't broken, don't fix it.
KeesS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 118
Lid geworden op: Vr 19 Nov 2010, 22:28
Locatie: Heemskerk Noordholland

Re: Netwerk-instellingen

Berichtdoor KeesS » Wo 16 Sep 2020, 16:12

Ik herhaal mijn vraag:
wat is het bezwaar om van LinuxMint 18.1 over te stappen naar LinuxMint 20.1 ?
Moet ik dan een "tussenstap" maken naar LinuxMint 19 ?
Dag Kees,

Upgraden naar Linux 20 vergt een minimale installatie van Linux 19.3 en jij gebruikt Linux 18.
Dat kun je lezen op een Engelstalige pagina,(1) waaruit ik die mededeling hieronder even vertaal:

...Om te upgraden naar Linux 20 moet u een 64bits versie van Linux 19.3 in gebruik hebben...

@Jamint,
Upgraden gaat het dus niet worden, maar ik voel er toch veel voor om U advies te volgen en over te gaan naar LinuxMint 20.1. Maar dat moet dan, neem ik aan, een gewone installatie worden met downloaden, branden en installeren vanaf een DVD. (?)
Begrijp ik goed, dat ik voor zo'n 'gewone installatie' de tussenstap naar LinuxMint 19 kan overslaan?

Ik zal hiervoor de makkelijke handleiding van Pjotr eerst goed gaan lezen, herlezen en bestuderen.
Als ik hiervoor voldoende tijd neem en de installatie ga uitvoeren met die handleiding ernaast op mijn laptop, dan moet ik dat toch wel voor elkaar krijgen. (hoop ik) ;)

Die versie LinuxMint 20.1, is die al uit? Of, wanneer komt die uit en waar kan ik dat vinden?

VrGr, KeesS
alle hulp is welkom, maar graag Nederlands; ik ken geen Engels
ben 87 jaar, te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Netwerk-instellingen

Berichtdoor Jamint » Wo 16 Sep 2020, 17:54

Dag Kees,

Als je Linux veilig wil kunnen blijven gebruiken moet je met versie 18 zelfs stoppen uiterlijk op 31 maart 2021, want met ingang van april 2021 houdt namelijk het updaten van Linux 18 op.

Je hoeft niet eerst te gaan upgraden naar Linux 19 omdat bij een nieuwe installatie, als je de schijf helemaal gaat gebruiken voor de nieuwe Linux, deze automatisch helemaal gewist wordt en ook automatisch op de juiste wijze wordt voorbereid voor je nieuwe Linux.

Je kan ook kiezen voor installatie van de nieuwe Linux naast de oude - het installatiescript regelt dat ook helemaal automatisch als je dat kiest - maar in jouw geval heb je daar niet meer zolang plezier van, omdat Linux 18 over een half jaar toch niet meer veilig bruikbaar is.

Linux 20.1 is nog niet uitgegeven. Zodra die uitkomt zie je dat op de volgende (Engelstalige) pagina:
https://linuxmint.com/download_all.php
Linux 20.1 staat dan helemaal bovenaan in het rijtje, dus zonder kennis of moeten lezen van Engels kan het zelfs niet missen. :)

Het handigste is dan de nieuwe Linux te downloaden via de thuispagina van makkelijkelinuxtips:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html waar de linux 20.1 downloadknop dan hoogstwaarschijnlijk de eerste downloadknop is die je ziet.
If it ain't broken, don't fix it.
KeesS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 118
Lid geworden op: Vr 19 Nov 2010, 22:28
Locatie: Heemskerk Noordholland

Re: Netwerk-instellingen

Berichtdoor KeesS » Do 17 Sep 2020, 00:47

Dag Kees,

Je hoeft niet eerst te gaan upgraden naar Linux 19 omdat bij een nieuwe installatie, als je de schijf helemaal gaat gebruiken voor de nieuwe Linux, deze automatisch helemaal gewist wordt en ook automatisch op de juiste wijze wordt voorbereid voor je nieuwe Linux.

Je kan ook kiezen voor installatie van de nieuwe Linux naast de oude - het installatiescript regelt dat ook helemaal automatisch als je dat kiest - maar in jouw geval heb je daar niet meer zolang plezier van, omdat Linux 18 over een half jaar toch niet meer veilig bruikbaar is.
Ik realiseer me nu dat ik vóór zo'n nieuwe installatie eerst mijn zaakjes goed op orde moet hebben.
Het schiet me nu te binnen dat ik een poos geleden een (snellere) ssd-schijf heb laten installeren en dat LinuxMint en mijn DATA en FOTO's over 2 schijven verdeeld is.
Ik moet eerst uitzoeken met Gparted wát wáár staat, dat zal ook wel weer hoofdbrekers opleveren.

Vraag:
Dit heeft niet meer te maken met Netwerken, denk ik.
Is het beter om met vragen hierover naar een ander onderwerp te verkassen? (welk onderwerp?)
Het handigste is dan de nieuwe Linux te downloaden via de thuispagina van makkelijkelinuxtips:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html waar de linux 20.1 downloadknop dan hoogstwaarschijnlijk de eerste downloadknop is die je ziet.
Dat zal ik dan ook doen, en die thuispagina zal ik zeer nog wel nodig hebben.
Ook wil ik U dankzeggen voor de de fijne hulp en het geweldige begrip wat U toont voor mijn situatie.

VrGr. KeesS
alle hulp is welkom, maar graag Nederlands; ik ken geen Engels
ben 87 jaar, te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg
KeesS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 118
Lid geworden op: Vr 19 Nov 2010, 22:28
Locatie: Heemskerk Noordholland

Re: Netwerk-instellingen

Berichtdoor KeesS » Vr 25 Sep 2020, 02:41


Terzijde:

Het is een hele stap.... Maar ik zou toch in jou geval zodra Linux 20.1 uitkomt - niet eerder ! - overstappen naar deze nieuwe Linux.
@jamint,
door fouten van mezelf, of mogelijk door het uitvoeren van terminal-commando's die me geadviseerd zijn kan ik nu mijn desktop-PC niet meer opstarten in LinuxMint 18.1. Mogelijk dat die terminal-commando's waarin 'update', 'upgrade' en 'remove' gebruikt zijn iets toegevoegd of verwijderd hebben waardoor opstarten van de PC niet meer mogelijk is.
Ik krijg een zwart scherm met in kleine witte lettertjes een onbegrijpelijke melding (zie elders in dit forum onder "Netwerkkaarten") in het Engels opdrachten om vermoedelijk de zaak te herstellen.
Op goed geluk en met het woordenboek ernaast, heb ik iets van die opdrachten proberen uit te voeren. Helaas zonder succes. :(
Het resultaat was een zwart scherm met witte tekst (heel klein) die over het scherm scrolde met nu en dan rode regels tekst er tussen.
Ik begrijp dat die rode regels fouten aangeven, maar ik snap niet wát het inhoud.
Na regel: 2086 - 2151/2151 (END) ...stopte het, maar opstarten lukte nog steeds niet.

Er werd steeds om het 'root-password' gevraagd, maar dat wist ik niet meer. Heel dom......het is gelijk aan mijn gebruikers-password, maar dat begint met cijfers en omdat ik niet bemerkt had dat de 'NumLock' was uitgeschakeld kreeg ik steeds een foutmelding.

Jaren geleden heb ik in deze PC een nieuwe ssd-schijf laten installeren. Omdat ik daarop voldoende ruimte had heb ik toen in dual-boot "Voyager" geïnstalleerd.(LinuxMint 18.04.01 als ik het goed heb)
Dat kreeg toen lovende recensies en ik dacht, ik heb ruimte zat laat ik dat eens proberen. Het is toen geïnstalleerd, maar omdat het nieuw en toch een beetje ingewikkeld was heb ik er nooit meer iets mee gedaan.
Nu komt het echter mooi van pas, want ik kan in de Grub wél Voyager opstarten en daar nu in werken en hiermee op het forum komen.

Nu, na dit lange verhaal, mijn vraag:
LinuxMint 20.1 is helaas nog niet uit. Is het verstandig om thans toch maar LinuxMint 20. te installeren ?
Ik hoop met de installatie daarvan alle nu gemaakte fouten te verwijderen en met een schone installatie weer normaal op te kunnen starten.
Of kan ik beter nog even afwachten en intussen met Voyager (ook al oud) door rommelen ?
Ik zou voor LinuxMint 20 dan de vrij komende partitie van LinuxMint 18.1 kunnen gebruiken (denk ik)

Met onderstaande makkelijke tips moet het me wel lukken ;)
Hoe je die het beste kunt installeren kun je lezen op de waardevolle website:

https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
alle hulp is welkom, maar graag Nederlands; ik ken geen Engels
ben 87 jaar, te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1600
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Netwerk-instellingen

Berichtdoor stegiman » Za 26 Sep 2020, 00:22

Als je LinuxMint 20 installeert kan je later zonder moeilijkheden updaten naar 20.1, 20.2 enz tot 20.9 vanaf 21 kan je beter volledig nieuw installeren.
Dus best Linux Mint volledig nieuw installeren.
Oppassen: best eerst backup maken van uw data.

Terug naar “Netwerken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten