Installatie van 20.04 lukt niet

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
sadegh
Junior
Junior
Berichten: 52
Lid geworden op: Wo 13 Mei 2020, 10:45

Installatie van 20.04 lukt niet

Berichtdoor sadegh » Za 19 Sep 2020, 23:19

Ik zet usb of DVD+R van Linux Mint 20.04 in , het geeft aan dat er in zit, maar als ik mijn desktop herstart , veranderd niets . Ik krijg weer het vakje met wachtwoord , tik ik het in en draait er weer Linux Mint 19.03 . Weet iemand waar het aan ligt en wat ik moet doen om de nieuwe Mint te kunnen installeren?
Bij voorbaat dank.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Installatie van 20.04 lukt niet

Berichtdoor Joan » Za 19 Sep 2020, 23:47

Je moet de Linux Mint distributie op een dvd of usbstick branden. Het wordt dan een zelf startende dvd of stick als je die dvd of stick kiest om de pc mee te starten.
Enkel de distributie naar dvd of stick kopiëren werkt niet.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
sadegh
Junior
Junior
Berichten: 52
Lid geworden op: Wo 13 Mei 2020, 10:45

Re: Installatie van 20.04 lukt niet

Berichtdoor sadegh » Zo 20 Sep 2020, 09:19

Ik heb mint 20 op een dvd gebrand, pc herstart, resultaat is helaas het zelfde.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Installatie van 20.04 lukt niet

Berichtdoor emvedeesje » Zo 20 Sep 2020, 09:49

Basispunten:
- hoe werd deze dvd gebrand?
- is de bios ingesteld om van de dvd te kunnen opstarten?

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 903
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Installatie van 20.04 lukt niet

Berichtdoor dirkjanl » Zo 20 Sep 2020, 16:03

Voor het branden van het .iso bestand:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... -mint.html

Maar een LM20.04 bestand ben ik nog niet tegengekomen!?

Wat het opstarten betreft, ik heb een laptop die dat ook niet wilde doen. Toen heb ik steeds een andere F (functie-toets) gebruikt om te achterhalen hoe ik bij de ingestelde opstartvolgorde kon komen. Bleek het uiteindelijk de escape-toets te zijn.
Gewoon wat proberen dus.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
sadegh
Junior
Junior
Berichten: 52
Lid geworden op: Wo 13 Mei 2020, 10:45

Re: Installatie van 20.04 lukt niet

Berichtdoor sadegh » Zo 20 Sep 2020, 21:59

Bedankt voor de tips. Ik zal het proberen.
aartje
Senior
Senior
Berichten: 198
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 22:29

Re: Installatie van 20.04 lukt niet

Berichtdoor aartje » Ma 21 Sep 2020, 09:51

Bedankt voor de tips. Ik zal het proberen.
Ik raad je ook aan om, als je een probleem hebt en hierover hier een vraag stelt, uitgebreid te vermelden
wat je zelf allemaal gedaan hebt en uitgebreid te vermelden wat voor hardware je hebt, hoe uitgebreider
hoe beter.
Als ik zo'n vraag zie die jij stelt, zonder enige info, negeer ik die vraag meestal, ik heb geen zin om
het er uit te trekken en ik heb geen kristallen bol.
sadegh
Junior
Junior
Berichten: 52
Lid geworden op: Wo 13 Mei 2020, 10:45

Re: Installatie van 20.04 lukt niet

Berichtdoor sadegh » Ma 21 Sep 2020, 22:00

Architectuur: x86_64
CPU-modus(sen): 32-bit, 64-bit
Bytevolgorde: Little Endian
CPU's: 2
Online CPU's-lijst: 0,1
Draden per kern: 1
Kernen per voet: 2
CPU-voeten: 1
NUMA-nodes: 1
Producent-ID: AuthenticAMD
CPU-familie: 16
Model: 6
Modelnaam: AMD Athlon(tm) II X2 240 Processor
Stepping: 2
CPU-frequentie (MHz): 2812.771
BogoMIPS: 5625.54
Virtualisatie: AMD-V
L1d-cache: 64K
L1i-cache: 64K
L2-cache: 1024K
NUMA-node0 CPU('s): 0,1
Vlaggen: fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush mmx fxsr sse sse2 ht syscall nx mmxext fxsr_opt pdpe1gb rdtscp lm 3dnowext 3dnow constant_tsc rep_good nopl nonstop_tsc cpuid extd_apicid pni monitor cx16 popcnt lahf_lm cmp_legacy svm extapic cr8_legacy abm sse4a misalignsse 3dnowprefetch osvw ibs skinit wdt hw_pstate vmmcall npt lbrv svm_lock nrip_save
sadegh
Junior
Junior
Berichten: 52
Lid geworden op: Wo 13 Mei 2020, 10:45

Re: Installatie van 20.04 lukt niet

Berichtdoor sadegh » Ma 21 Sep 2020, 22:05

Hi , ik download mint 20 xfce van de site van mint, brand ik het met xfburn op een dvd-rw ,herstart ik de pc, maar krijg ik weer wachtwoord blokje van mint 19.03 . Ook het zelfde distributie van mint gebrand op een usb stick, met behulp van BalenaEtcher, pc herstart, en het resultaat is hetzelfde.
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Installatie van 20.04 lukt niet

Berichtdoor mutse » Ma 21 Sep 2020, 22:58

De gegevens die je hebt gegeven kunnen we niet veel mee aanvangen ...

Welk besturingssysteem staat er NU op de computer ? Is Windows geïnstalleerd ? Welke Windowsversie ?
Heb je de opstartvolgorde al ingesteld in het Bios, zodat er van een DVD kan opgestart worden ...???


! --> Heb je de dvd gebrand zoals hier werd uitgelegd/beschreven ? https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... -mint.html

Installeren : https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... leren.html

enz ... lees dit eens goed na en voer dan strikt uit.

! --> En, voor LinuxMint Xfce gaat het als volgt: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... -xfce.html
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Installatie van 20.04 lukt niet

Berichtdoor emvedeesje » Di 22 Sep 2020, 09:51

De computer heeft bij jou zijn voorkeur opstartmedium gekozen, vandaar...
Het is nodig om bij het opstarten een bepaalde functietoets te drukken om de lijst met opstartbare onderdelen weer te geven.
Daar selecteer je dan de DVD of de geplaatste USB

Op mijn HP computers is dat de F9
Bij mijn vroegere ASUS laptop moest daarvoor de ESC gedrukt worden.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Installatie van 20.04 lukt niet

Berichtdoor Jamint » Di 22 Sep 2020, 11:47

@ Sadegh,

Het wordt bij elke computer anders genoemd. Meestal: Boot Priority order, Boot order of gewoon Boot.
Jij moet ervoor gaan zorgen dat de CD/DVD als eerste komt; dat deze bovenaan staat. Op de tweede plaats de Harddisk, dus daaronder.
Maar het is lastig om zonder een afbeelding van jouw BIOS/UEFI uit te leggen waar je dat moet instellen.

Waarom?

Kijk op de link hieronder hoeveel verschillende BIOS/UEFI schermen er zijn:

https://duckduckgo.com/?q=uefi+boot+ord ... &ia=images

De foto hieronder is misschien de beste om duidelijk te maken waar je moet kijken:

https://www.it4nextgen.com/wp-content/u ... -order.png

Deze is wel voor Windows bedoeld maar dat doet er voor hier niet toe.
Op de foto zie je dat op 1 de CD-ROM staat. Dat moet jij hebben!
Op 2 staat hier Windows, maar daar moet bij jouw de HDD, de harddisk komen, waar bij jouw Linux 19.3 op staat.
Wat er allemaal onder staat kun je vergeten want de foto komt niet van jouw computer!

Tot zover. Maar hoe kom je nu in die UEFI/BIOS?
Gelukkig is dat bij elke computer wél hetzelfde: Vrijwel direct na het opstarten moet je een van de functietoetsen aantikken...
Maar... dan begint het gedoe weer: bij sommige computers moet dat precies op het juiste moment. (niemand van de computerproducenten vertelt ons precies wanneer!) en soms lukt het alleen door continu de juiste toets repeterend te blijven intikken. >:(
Dan weer: Wélke toets? Hier ook weer: Bij elke computer is het anders maar meestal wordt het bij opstarten kort aangegeven. Over het algemeen: F2, F9 of F11, maar ga er maar niet vanuit dát het een van de drie is... soms is het de esc. toets. >:(

Als het eindelijk is gelukt moet je met de pijltoetsen (bij oudere computers) dan naar het onderdeel boot. (Zie nogmaals het plaatje)
Dat wijzigen van de Boot Priority Order doe je door de eerste bovenaan aan te wijzen met de pijltoetsen gevolgd door 'Enter. Dan kun je met een pijltoets kiezen wat je als eerste wil: de CD-ROM dus. Je tikt dan alleen nog 'Enter'
Hetzelfde doe je met die daaronder (2) maar daar kies je voor de HDD.

Om dit alles op te slaan kies je enkele keren Esc. Totdat je komt bij de vraag: Do you want to save changes? Kies dan Yes.

Feitelijk is dat de procedure. Maar nogmaals: het is bij elke computer weer een beetje anders. Het is een kwestie van experimenteren, en dat alles te wijten aan de computerfabrikanten die allemaal zo 'lekker eigenzinnig' zijn. ::)


Noot:

Het allerbelangrijkste is wel dat als je niet zeker bent over wat je hebt gedaan in de BIOS/UEFI altijd net zolang totdat je de vraag krijgt: Do you want to save changes? op esc. drukken en dan No kiezen!
If it ain't broken, don't fix it.
sadegh
Junior
Junior
Berichten: 52
Lid geworden op: Wo 13 Mei 2020, 10:45

Re: Installatie van 20.04 lukt niet

Berichtdoor sadegh » Di 22 Sep 2020, 14:25

Dank ! Ik ga er meteen achteraan.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten