Toetsenbord commando uitschakelen Linux

Klets over Linux Mint
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Toetsenbord commando uitschakelen Linux

Berichtdoor Jamint » Zo 27 Sep 2020, 01:45

Ik zat vanavond mijn oude Macintosh bestanden eens door te spitten en vond een allang vergeten WordPerfect documentje van heel wat jaren geleden waarin ik de toetsencombinatie om een Linuxcomputer uit te schakelen had gedocumenteerd.
Het is AltGr + PrtScr (printscreen) + o
Waar ik die info vandaan heb? Géén idee, maar ik moet het lang geleden van Internet hebben geplukt.

Als je deze toetscombinatie gebruikt is de computer nagenoeg meteen 'dood'. Het lijkt dus wel een 'dodemansknop' :0
Alle gekheid op een stokje verder, want ik vind dat toch vreemd. Want het is dus echt: "Poef, uit". >:D
Ik krijg de indruk dat Linux zichzelf niet netjes afsluit; normalerwijze zichtbaar door het oplichtend Linux symbool en de 'aftelpuntjes' daaronder, dit alles gecentreerd in een verder zwart scherm.
Maar omdat het dus in Linux - bij mij is dat 19.1 - standaard aanwezig is zou ik denken het is niet bezwaarlijk om zo uit te schakelen.
Enfin... ik heb het dus slechts één keer getest.

Is er iemand die meer weet over dit abrupte uitschakelen bij gebruik van deze 'toetscombo', en of het ja/neen bezwaarlijk is deze te gebruiken?

Toegevoegd 02:51 uur

Het commando veroorzaakte na gebruik toch twee onregelmatigheden blijkt achteraf:
A) Hoewel ik voor het gebruik alle applicaties had afgesloten - absolute discipline bij mij - zag ik dat Firefox de Menubalk, noch de Bladwijzerbalk toonde. Beiden heb ik altijd actief. Het viel mij niet op omdat ik de Bladwijzer-zijbalk gebruik en Ctrl+Q bij afsluiten.
B) Na zoals gebruikelijk Linux m.b.v. de menuknop 'uitschakelen' te willen verlaten gebeurde er zeker een halve minuut niets. Pas daarna werd het keuzevenster zichtbaar maar ook na verloop van - bij mij - 10 seconden voorafgaand aan het standaard commando 'uitzetten' duurde het opnieuw erg lang voor dat daadwerkelijk gebeurde.

Mijn conclusie is tot nu dat het zet-uit toetsenbordcommando dus 'rare' bijkomstigheden veroorzaakt.

Het lijkt mij niet verstandig dit commando te gebruiken!

Opmerkelijk: Waarom zit er in Linux een, hoewel vrijwel onbekend commando dat naar het schijnt/blijkt anomalieën veroorzaakt?
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 99
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

Re: Toetsenbord commando uitschakelen Linux

Berichtdoor shoshinsha » Ma 28 Sep 2020, 15:13

Hallo Jamint.

Mogelijk staat hier: https://askubuntu.com/questions/730153/ ... ltgr-crash (Engelstalig) het begin van het antwoord. De vraagsteller kreeg bij het per ongeluk gelijktijdig aantikken van AltGr en PrtSc een crash en een reboot.

In een antwoord wordt er op gewezen dat bij veel toetsenborden de Print Screen (PrtSc) en System Request (SysRq) onder dezelfde toets zitten (op mijn toetsenbord wordt SysRq niet vermeld, ik waag de test liever niet). De toetscombinatie Alt+SysRq+[EEN LETTER] staat bekend als Magic SysRq Command die direct een commando naar de kernel stuurt.

Op de Wikipediapagina https://en.wikipedia.org/wiki/Magic_SysRq_key (Engelstalig) staat een uitgebreid overzicht van de bedoeling van en een overzicht van de diverse commando's.
De combinatie Alt+SysRq+"o" (zowel voor QWERTY als AZERTY indeling) forceert een afsluiting.

Er wordt niets gezegd over eventuele bijkomende gevolgen van dit commando, maar ik zou me niet verbazen dat een dergelijke geforceerde afsluiting wat losse eindjes achterlaat.
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Toetsenbord commando uitschakelen Linux

Berichtdoor Jamint » Ma 28 Sep 2020, 20:42

Hallo Jamint.

Mogelijk staat hier: https://askubuntu.com/questions/730153/ ... ltgr-crash (Engelstalig) het begin van het antwoord. De vraagsteller kreeg bij het per ongeluk gelijktijdig aantikken van AltGr en PrtSc een crash en een reboot.

In een antwoord wordt er op gewezen dat bij veel toetsenborden de Print Screen (PrtSc) en System Request (SysRq) onder dezelfde toets zitten (op mijn toetsenbord wordt SysRq niet vermeld, ik waag de test liever niet). De toetscombinatie Alt+SysRq+[EEN LETTER] staat bekend als Magic SysRq Command die direct een commando naar de kernel stuurt.

Op de Wikipediapagina https://en.wikipedia.org/wiki/Magic_SysRq_key (Engelstalig) staat een uitgebreid overzicht van de bedoeling van en een overzicht van de diverse commando's.
De combinatie Alt+SysRq+"o" (zowel voor QWERTY als AZERTY indeling) forceert een afsluiting.

Er wordt niets gezegd over eventuele bijkomende gevolgen van dit commando, maar ik zou me niet verbazen dat een dergelijke geforceerde afsluiting wat losse eindjes achterlaat.
@ shoshinsha,

Mooi dat je dat allemaal hebt gevonden ! :)

Al met al is het nu wel helder wat er gebeurt als gevolg van dit commando. Figuurlijk wordt abrupt de stekker uit een Linux-sessie getrokken. Dat is wat ik dus ervoer geïllustreerd met mijn opmerking: "Poef, uit". Het is figuurlijk de stroom er meteen afgooien. Je zou net zo goed de verbinding met het lichtnet kunnen onderbreken (*) of de accu uit een Laptop trekken.

Heel onwenselijk voor de stabiliteit van Linux als je dat i.p.v. de knop uitschakelen onderin het menu altijd gaat gebruiken. Wat de bestandsbeheerder in Linux exact doet bij normaal afsluiten van een Linux sessie weet ik niet maar het is een duidelijke activiteit die enige tijd in beslag neemt anders was "Poef, uit". ook wel OK.

De enige zin van dit toetscommando naast bij een total crash uitschakelen lijkt mij een lopende versleuteling door ransomware onderbreken om te redden wat er te redden valt, maar ja... dat is zo vergezocht imaginair.

Gelukkig ondervind ik geen problemen meer. Ik heb dat met opzet zo'n 4 keer achter elkaar getest door volledig uitschakelen en weer opstarten en tot nu gaat alles goed.

je hebt volkomen gelijk om het niet te gaan testen.

Mijn gevoel zoals ik in de nagekomen berichtgeving omschreef met uitzetten - na eenmaal dat commando te hebben gebruikt - was werkelijk van de orde: "Hemel! Wat heb ik toch gedaan!" :0 :0

(1):
Ik herinner mij van Macintosh zo'n tweëntwintig jaar geleden dat als door een stroomonderbreking de computer was uitgevallen, je bij herstarten de melding zag: "De computer is de laatste keer niet goed uitgeschakeld. Schijf-EHBO controleert nu de computer en eventuele fouten worden hersteld."
Eigenlijk zou iets vergelijkbaars ook in Linux gunstig zijn. Ik gebruik al wel jaren achtereen een UPS (Uninterrupted Power Supply) maar niet iedereen vindt deze investering zinnig. (Het voert hier te ver: maar ik heb naast mijn computer/beeldscherm ook mijn modem op de UPS aangesloten)
If it ain't broken, don't fix it.

Terug naar “Linux Mint”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten