ACPI problemen

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 131
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

ACPI problemen

Berichtdoor JanKol » Ma 19 Okt 2020, 12:44

Mijn laptop, Medion Akoya E7227 (16GB RAM), heeft erg veel moeite met Linux Mint. Medion stelt zich op het riante standpunt dat zij alleen Microsoft Windows ondersteunen en dat feitelijk alleen nog tijdens de garantieperiode; daarna kun je feitelijk “dood vallen”….

Voor mij is dat vervelend al lukt het meestal wel de gerezen problemen te “tackelen”. Nu heb ik er één waar ik geen oplossing voor heb en daarom mijn vraag.

De update van Linux Mint 19.3 naar Linux Mint 20 verliep op zich zonder problemen, echter deed zich een ACPI probleem voor wat vooral merkbaar was door het erg trage opstarten van de laptop. Al zoekende kwam ik op de onvolprezen site van Pjotr iets tegen wat mij wel handig leek. Dat geprobeerd, maar de tijdelijke optie verworpen want tijdens het opstarten bleek het niet mogelijk UEFI te bereiken. Daarom na het starten van de computer de tweede optie, de permanente oplossing gekozen, welke wel toegankelijk bleek (al moest ik steeds 2 keer het toegangswachtwoord ingeven, één keer was kennelijk niet genoeg). De instructies opgevolgd met als resultaat dat ik nu een schermfoto kon maken omdat het venster lang genoeg bleef staan tijdens het opstarten. Overigens weer teruggedraaid, want de tijd, dat het afgebeelde venster bleef staan, is onacceptabel lang. Dit zie ik op de schermfoto:

Afbeelding
Ik laat dat lomp grote ding maar ongewijzigd omdat het dan goed duidelijk is. Overigens komen er nog twee regels te voorschijn maar dat gaat zo snel dat ik die niet kan "vangen" en ook niet kan lezen

Toen herstart en alles ging naar wens. Nou ja, die éne keer. Bij de volgende herstart vandaag was het weer mis.

Iemand een idee, alvast dank voor een reactie?

Overigens had ik Mint 20 ook al eens helemaal opnieuw geïnstalleerd omdat ik eerst vermoedde dat de traagheid en ACPI-problemen door de upgrade werden veroorzaakt; nee dus.
En sinds ik Mint gebruiker ben heeft het touchpad nog nooit gewerkt (de fabrikant in Taiwan geeft overigens “niet thuis” op mijn verzoek om ondersteuning nadat Medion het al had laten afweten….)
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 512
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: ACPI problemen

Berichtdoor Pjotr » Ma 19 Okt 2020, 14:29

Is er een nieuwer BIOS beschikbaar?
https://www.medion.com/nl/service/

Zo ja, installeer het.
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 131
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Re: ACPI problemen

Berichtdoor JanKol » Di 20 Okt 2020, 21:02

Als ik het goed heb, heb ik jaren geleden een keer een update van het BIOS doorgevoerd. Helaas kan ik bij Medion niets gewaar worden over de laatste BIOS-versie voor deze laptop maar ga er, gezien de leeftijd van de computer, van uit dat ik de laatste heb.

De schermfoto is een foto van de tweede keer dat er een ACPI-fout wordt gemeld. De eerste keer is (schermvullend dus lage resolutie) vrijwel direct na het indrukken van de startknop, dan enige seconden later de gefotografeerde en als het Mint-logo zichtbaar is verschijnt het nog een derde keer, soms gevolgd door iets waar je het wachtwoord zou kunnen invullen, maar dat staat er erg kort en wordt snel gevolgd door het grafische inlogscherm.
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 527
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: ACPI problemen

Berichtdoor mutse » Di 20 Okt 2020, 22:58

Een heel herkenbaar probleem.
Dat heb ik ook, maar enkel als ik met LinuxMint20 (Cinnamon) als besturingssysteem werk op de laptop ( een Toshiba Tecra S11 - i5 en 8GB ramgeheugen).
Wanneer ik de Hdd verwissel voor een andere Hdd met daarop een ander 'Linux-gestuurd besturingssysteem' geïnstalleerd, vertoont zich dat niet.
Ik heb er ook geen verklaring voor waarom het zich wél voordoet bij LM 20 (Deb) en met een ander 'Linux-gestuurd besturingssysteem' (Arch) niet (met deze laptop). ???
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: ACPI problemen

Berichtdoor Joan » Wo 21 Okt 2020, 19:13

Het lijkt mij het beste als deze problemen ook worden doorgegeven aan het ontwikkelteam van Linux Mint. Misschien is kunnen ze dat dan oplossen in de nieuwe LM versie.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten