Is Mint 20.xx wel stabiel?

Vragen over software en applicaties
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 129
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Is Mint 20.xx wel stabiel?

Berichtdoor JanKol » Wo 25 Nov 2020, 18:58

Mint 20 is niet direct mijn favoriet. Ik ondervind veel problemen met de werking ervan:
1. De TP-link homeplugs (TL-PA8010P) werkten sinds de aanschaf prima, maar de laatste tijd onder Mint 20 vaak helemaal niet of soms te dele.
2. Al eerder meldde ik dat het opstarten meldingen geeft dat ACPI niet goed werkt ( viewtopic.php?p=30603#p30601 ) op de Medion laptop E7227.
3. Op de Dell laptop kan ik opeens niet meer updaten.

1. TP-link homeplugs.
Deze indertijd aangeschaft om vlotte verbinding tussen de computers, de Ziggo router, de printer en de Synology NAS te bewerkstelligen. Sinds een paar weken is het regelmatig hommeles en werkt de homeplug vaak niet maar ook weer wel. Na één of meer keren herstarten van de computer werkt de homeplug soms wel…. Om niet stil te vallen gebruik ik dan de draadloze verbinding maar., al is dat niet mijn bedoeling Alleen is de verbinding met de netwerkprinter gewoonlijk wel aanwezig (bedraad èn draadloos) maar de NAS wordt vaak niet gezien. De printer en de NAS werken via dezelfde hub, die op één van de homeplugs is aan gesloten.
Ik heb 3 identieke homeplugs in gebruik.

2. ACPI.
Zie bij dat forum onderwerp: viewtopic.php?p=30603#p30601.

3. Updaten Dell computer
Dit levert opeens problemen op. Tot vorige week was updaten een kwestie van op het schildje klikken, actualiseren starten, wachtwoord ingeven en bestanden ophalen, uitpakken en installeren. Dat werkt niet meer. Wel verschijnt er een mededeling:

Er is een fout opgetreden.
E: dpkg werd onderbroken; voer handmatig ‘dpkg -- configure -a’ uit om het probleem te verhelpen.
E:_cache->open() failed, please report.

Helaas moet ik die handeling als root uitvoeren en hoe dat moet weet ik niet. Ook kan ik het wijzigen of beter aanbrengen van het rootwachtwoord, dat standaard “wachtwoordloos” zou zijn, niet meer vinden.

Bovenstaande schreef ik een paar dagen geleden op. Maar kwam nog niet aan plaatsing op het forum toe. Inmiddels niet stilgezeten:

Voor de Dell heb ik de zaak fors aangepakt omdat Mint daarop helemaal geen bedraade verbinding meer kon maken en de wifi op de plaats waar deze staat niet optimaal is. Gewoon de zaak opnieuw geïnstalleerd…. En laat bedraad weer werken en laten de back-ups nu wel installeren!

Als ik dan juist redeneer ligt het derhalve niet aan de homeplugs maar aan de software om ze vanaf de computers te benaderen…. En die is onderdeel van Mint.

Wel is merkwaardig dat programma’s, die ik via het Reservekopie-gereedschap, weer wilde installeren wat problemen opleverde. Oké programma’s, die niet in de programma database van Mint voorkomen, kunnen niet worden geïnstalleerd, snap ik. Maar dat er ook een paar, welke er wel in staan, niet meekomen kan ik dan weer niet volgen.

Kortom: Mint 20.xx lijkt mij nog niet echt zo stabiel als 19 was
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Is Mint 20.xx wel stabiel?

Berichtdoor Pjotr » Wo 25 Nov 2020, 19:13

Op al mijn machines draait Mint 20 prima stabiel. Geen probleem. :)
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Is Mint 20.xx wel stabiel?

Berichtdoor DeBaas » Wo 25 Nov 2020, 20:41

Homeplug heeft meestal een energiesaving modus.
Dit kan problemen geven als de opeenvolgende instelling niet klopt na een power out.
Probeer opnieuw te paren.
Sluit de eerste op de primaire router aangesloten homeplug als eerste aan,
druk de pairknop in en sluit de secundaire homeplug aan en druk de pairknop in.
Check de verbinding.
Werkt deze niet wacht dan tot op beide homeplugs de pairing indicatie uit staat en druk vervolgens eerst de 1e dan de 2e weer in.
Als dit werkt, hetzelfde maar dan met homeplug 1 en 3.
De eerste homeplug gaat dan niet in powersaving, 2 en 3 worden geactiveerd door apparaten die een aanvraag doen via die apparaten.
Een printer achter een homeplug doet alleen een aanvraag bij inschakelen en als deze printer in standby staat wacht deze op een aanvraag van elders. Word nu een printopdracht via een van de andere homeplugs verstuurd komt deze niet aan als de homeplug waarachter de printer staat in powersaving staat.
De printer zou dus, als het kan, op dezelfde switch moeten staan als de 1e homeplug, of je moet hem inschakelen vlak voor je gaat printen, of je zorgt dat deze een WiFi verbinding heeft met de router.
De meeste homeplugs kunnen (ook met linux) bekeken worden. als het systeem in rust verkeerd kun je dan zien dat alleen de primaire homeplug actief staat, de anderen pas wanneer er een apparaat daarop actief wordt.

Hier ben ik achter gekomen doordat de netwerkverbinding van mijn Blue-ray speler met Netflix regelmatig niet wenste te verbinden.
Eenmaal bovenstaand uitgevoerd, probleem opgelost.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1588
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Is Mint 20.xx wel stabiel?

Berichtdoor stegiman » Do 26 Nov 2020, 00:05

TL-PA8010P heeft compleet niks met Linux te maken.
Een router heeft ook niks met Linux te maken.
Welke Linux maak totaal niks uit.

Kijk eerst of je wel de nieuwste firmware (klik) hebt.

Het heeft totaal niks te maken waar de printer staat.
Wel moet je zorgen dat de printer een vaste IP adres heeft.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Is Mint 20.xx wel stabiel?

Berichtdoor DeBaas » Do 26 Nov 2020, 00:48

De updatefouten kunnen komen door onverwachte netwerkfouten.
Een niet bereikbare printer kan komen door netwerkfouten.
Die zul je eerst moeten oplossen voor je aan update reparaties begint.
De reparatie voer je uit in terminal (Ctrl+Alt+T)
sudo apt update
sudo dpkg -- configure -a
sudo apt upgrade
sudo apt dist-upgrade

Bij vraag naar wachtwoord je gebruikerswachtwoord ingeven, root is in Linuxmint/Ubuntu standaard niet geactiveerd.
Wachtwoord voor root ingeven: (hoeft niet is toch niet geactiveerd)
sudo su -
passwd
exit
Wachtwoord voor gebruiker ingeven:
sudo passwd gebruikersnaam

De eerste gebruiker is altijd lid van de sudoers groep, die mag, mits opnieuw paswoord is ingegeven (bijna) alles op de PC.

Oudere machines hebben vaak geen, een niet complete of afwijkende ACPI ondersteuning.
Dan kun je de meldingen beschouwen als een mededeling, die klopt.
Gebruikersavatar
HappyLinuxUser
Junior
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: Wo 17 Apr 2019, 09:43

Re: Is Mint 20.xx wel stabiel?

Berichtdoor HappyLinuxUser » Vr 27 Nov 2020, 12:40

Op mijn Werk heb ik nu iets van 60 laptops draaien met Linux mint 20.
Dell 5540, 5550, 5570, 5580, 5590 en 3900.
Linux draait op alles stabiel.
Probleem wat ik tegen kom is dat bijvoorbeeld Teams niet goed werkt vanuit Citrix naar lokaal omdat de camera dan niet gevonden wordt. Deze wordt lokaal wel gevonden.
Het het omschakelen van meerder beeldschermen naar beamer of weer terug wil nog wel eens een probleem op leveren met Citrix, omdat deze dan niet helemaal goed meer wil scalen. :(
Opnieuw starten van de laptop is dan de enige oplossing.

Betreft het updaten, dit laat ik allemaal automatisch doen door Linux.
Ga naar Update manager
Edit, preferences
Tabblad Automation
Apply updates automaticly. Deze aan zetten
Remove obsolete kernels and dependencies. Deze ook aan zetten.

Mocht het fout gaan, dan wil je terug kunnen vallen op een backup.
Vanuit de Update Manager
Edit, System Snapshots
Settings
Tab Schedule
Monthly keep 1
Weekly keep 2
Tab Users
Hier kun je de gebruiker van de laptop nog aanvinken.

Met deze settings hebben wij nooit problemen. Het loopt als een trein en altijd up to date.
Wel zul je nog een rode stip bij het update schild zien staan, dat er updates zijn, maar deze verdwijnt vanzelf weer na een update.
Wat heb ik eraan als ik alles meteen de eerste keer goed doe?
Daar leer ik toch niks van. 8)
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Is Mint 20.xx wel stabiel?

Berichtdoor Pjotr » Vr 27 Nov 2020, 23:51

Op mijn Werk heb ik nu iets van 60 laptops draaien met Linux mint 20.
(....)
Betreft het updaten, dit laat ik allemaal automatisch doen door Linux.
Daarmee neem je wel een groot risico. Automatisch bijwerken zou ik nooit aanraden voor professioneel gebruik.
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 129
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Re: Is Mint 20.xx wel stabiel?

Berichtdoor JanKol » Za 28 Nov 2020, 19:08

Mijn reactie op de tweede reactie, die van DeBaas:
De “pairing” van de homeplugs is wel in orde. Als ik alles betrek op de Dell wordt het wel duidelijk, dat Mint de boosdoener moet zijn, zoals ik hieronder zal uitleggen.

Er zijn drie homeplugs geïnstalleerd. Op homeplug één is een laptop (Medion) aangesloten, op nr. twee is de Ziggo router aangesloten en op nr. drie is een hub aangesloten. Op deze hub zijn de Dell laptop, de Synology NAS en de Lexmark printer aangesloten. Blijf ik nu bij de drie op de hub aangesloten apparaten, dan zouden die – onafhankelijk van de homeplugs – met elkaar behoren te communiceren via de hub. En laat dat nu precies niet het geval zijn geweest. Vanaf de Medion werd de printer prima aangestuurd, dus via twee homeplugs èn via de hub. Dat werkt meestal (!) naar wens. Ook het benaderen van de NAS ging langs die weg prima. Echter: de Dell zag de bedraade verbinding via de hub niet. Dan is mijn conclusie dat het aan de Dell ligt ofwel aan Mint. Draadloos werkte wel, al was dat nooit erg geweldig omdat het signaal boven wat zwak is (reden o.m. om bedraad te willen werken). Ik ben blij dat de Dell nu weer bedraad functioneert.

Overigens ben ik bang dat mijn problemen met Mint ook mede kunnen voortkomen uit de leeftijd van de laptops, namelijk allemaal meer dan 10 jaren oud…. Maar ja, middelen om te vervangen zijn momenteel niet beschikbaar, dus blijf ik roeien met de riemen die ik heb.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Is Mint 20.xx wel stabiel?

Berichtdoor DeBaas » Za 28 Nov 2020, 19:27

Enige wat ik me kan voorstellen is, dat de DHCP opdracht vanaf de modemrouter dóór de homeplugs niet goed doorkomt bij de Dell.
Zet voor de test eens een handmatig adres, gateway en dns in de netwerkverbindingen van de Dell en check of e.e.a. nu wel werkt.

Bijvoorbeeld (Ziggo) adres:192.168.178.5, gateway:192.168.178.1, 1 dns:192.168.178.1(modemrouter) en 8.8.8.8(google)

Heb dit meegemaakt op een computerbijeenkomst waar regelmatig de dhcp opdracht via 2x homeplug niet goed werd overgebracht.
Sommige PC/laptops hadden daar geen probleem mee, anderen weer wel.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1588
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Is Mint 20.xx wel stabiel?

Berichtdoor stegiman » Za 28 Nov 2020, 23:36

Kan je eens zeggen wat jij met hub bedoeld?
Is dat een switch en zo ja: welk merk en model is het?
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 129
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Re: Is Mint 20.xx wel stabiel?

Berichtdoor JanKol » Zo 29 Nov 2020, 19:18

Dank voor de reacties.

DeBaas: De Dell stuurde de printer, welke is aangesloten op de hub, niet aan en na herinstallatie van Mint gebeurt dat wel weer. Vanaf de Dell werkten de printer en de NAS direct via de hub en niet via de homeplugs. De homeplugs gaven alleen de opdrachten van de computer beneden door en internet van Ziggo.

Stegiman: de term hub is kennelijk wat in ongebruik geraakt. Tegenwoordig is de switch de “verbinder” tussen netwerkapparaten (zie ook: https://www.seniorweb.nl/computerwoordenboek/h/hub).
Overigens is het een TP-link switch TL-SG1008D Gigabit
Gebruikersavatar
HappyLinuxUser
Junior
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: Wo 17 Apr 2019, 09:43

Re: Is Mint 20.xx wel stabiel?

Berichtdoor HappyLinuxUser » Ma 30 Nov 2020, 11:31

Op mijn Werk heb ik nu iets van 60 laptops draaien met Linux mint 20.
(....)
Betreft het updaten, dit laat ik allemaal automatisch doen door Linux.
Daarmee neem je wel een groot risico. Automatisch bijwerken zou ik nooit aanraden voor professioneel gebruik.
Ik begrijp dat je dit zegt, maar het werkt tot nu toe prima. Ik ik liep een tijd terug tegen het Grub update probleem aan, wat gelukkig wel weer heel snel te herstellen was met de time shift.
Maar gezien wij lokaal verder ook echt niks doen op de laptop is het risico voor ons heel klein.
Crasht deze, nieuwe oem image terug zetten en klaar. Als het een productie machine was geweest had ik hier denk ik niet voor gekozen.
Wat heb ik eraan als ik alles meteen de eerste keer goed doe?
Daar leer ik toch niks van. 8)
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1588
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Is Mint 20.xx wel stabiel?

Berichtdoor stegiman » Do 03 Dec 2020, 15:45

Doe dit in terminal vanwege uw eerste bericht:

Code: Selecteer alles

rm /var/lib/apt/lists/* -vf

Code: Selecteer alles

apt-get update

Code: Selecteer alles

apt-get upgrade
Daarna opnieuw opstarten.

Moest het dan nog niet lukken dan dit in terminal doen:

Code: Selecteer alles

ls -l /var/lib/apt/lists

Nota: buiten bovenstaande ook kijken in beheer / systeemrapporten of je daar nog iets moet doen.

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten