lock icons at startuo

Vragen over software en applicaties
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

lock icons at startuo

Berichtdoor JosVa » Ma 28 Dec 2020, 15:42

Hello,
Ik ben ooit eens gestart met Mint v15 en heb nu van bijna het begin v20 aan het lopen. Moet zeggen dat het goed loopt. Was het niet dat af en toe bij het opstarten bijna alle desktop iconen een lock-embleempje (hangslotje) tonen. Alleen de computer en documenten folder iconen zijn zonder. Als ik die applicaties wil starten meldt Mint dat ze al lopen en ik ze niet mag/kan starten. En als het probleem blijft dan moet ik maar herstarten of onder een andere gebruiker inloggen. Sommige programma's starten wel maar als ik bijvoorbeeld een schermafdruk maak dan wordt die niet opgeslagen omdat er toegangsproblemen zijn tot de folder. De procedure van afsluiten van Mint vlak daarvoor is steeds zonder problemen verlopen. De beste manier om weer als standaard gebruiker in te loggen is de IBM-oplossing: trek de stekker eruit en wacht een minuut.
Iemand een idee?
Wat ik ook soms merk is dat een programma niet willen afsluiten en gewoon in de wacht gaat staan. Ook dan helpt de IBM oplossing voor een verder probleemloos lopen van v20 ook met dat programma dat dwars lag.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: lock icons at startuo

Berichtdoor emvedeesje » Ma 28 Dec 2020, 17:34

Vermoedelijk verwijst zo'n icon naar iets op een volume dat op dat ogenblik (nog) niet gemount is...

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: lock icons at startuo

Berichtdoor JosVa » Di 29 Dec 2020, 10:54

Zoekende op het internet vind ik dat een lock-icon aangeeft dat een andere gebruiker het programma geopend heeft en jij er dan niet meer bij kunt. En dat terwijl jij de enige gebruiker bent die op die PC heeft ingelogd. Heeft dus schijnbaar niks te maken met de locatie maar wel met de gebruiker. Waarom meldt Mint bij Thunderbird en Firefox dat die al in gebruik zijn terwijl ik daar in de Monitor niks van zie? Dit probleem is nieuw voor mij sinds v20.
Moet trouwens zeggen dat ik v20 ook al 2x opnieuw geinstalleerd heb omdat er na een update problemen waren. Wat ook zie is dat diverse Linux versies 32bit niet meer ondersteunen. Moet ik dan ook maar de nieuwste hardware kopen om nog gewoon wat dingetjes op de PC te kunnen doen?
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: lock icons at startuo

Berichtdoor JosVa » Di 29 Dec 2020, 14:28

Wat me net nog opviel is dat de externe USB HDD door Mint hernoemt is van Usbhdd naar Usbhdd1. Ik zie wel nog overal de naam Usbhdd staan maar in de Schijven staat dat die nu naam\Media\Usbhdd1 heet. In de Media folder staat wel nog de Usbhdd maar die is alleen nog toegankelijk met root-rechten. Heeft dit te maken met de andere gebruiker die Mint overneemt bij het opstarten? Betekent dit dat ik ofwel een gehackte PC heb ofwel Mint zijn bootprocedure niet geheel danwel niet correct afwerkt? Of kan het zijn dat de USB-stick die bij het opstarten nog in de PC stak zichzelf nu aanmeldt onder /dev/sdd1 die eerder van de Usbhdd van /dev/sdd1 was. De Usbhdd schuift dan naar /dev/sdh1 en krijgt daarom ook een nieuwe naam zoals Usbhdd1 en Mint denkt dat dit dan voortaan maar zo moet blijven ook al zit die USB stick er bij het starten niet in?
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: lock icons at startuo

Berichtdoor JosVa » Di 05 Jan 2021, 10:51

Is gisteren weer gebeurd. Beperkte toegang doordat de andere onzichtbare gebruiker meer rechten heeft. Folders die ik na mijn gebruikelijke root-inloggen niet kan lezen en zo ja toch niet in kan schrijven. En mijn Usbhdd disk die weer hernoemd wordt naar Usbhdd1. Kan dat niet wijzigen want ik krijg geen rechten ook al staat de optie ¨openen als root¨ in het keuzemenu onder linker muisknop omdat die ander daarvoor meer rechten heeft.
Na een herstart werkt alles weer normaal en kan ik door het verwijderen van de Usbhdd folder de schijf in de media folder deze na een herstart weer openen en nu weer zonder die 1 erachter.
Wat me ook opvalt is dat ik Mint v20 met kernel 5.4.0-xx draai en niet kernel 5.8.0. Die zie ik wel bij de kernels staan en is door Mint automatisch de voorkeur gegeven aan 5.4.0. Wat is het verschil? Want 4 wordt tot 2025 ondersteund en 8 maar tot 2021 ondanks het hogere nummer?
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: lock icons at startuo

Berichtdoor emvedeesje » Di 05 Jan 2021, 11:55

Wat ook zie is dat diverse Linux versies 32bit niet meer ondersteunen.
Dit kon je reeds lang geweten hebben dat de Mint 19 versies de laatsten zijn die op 32bit draaien.
Ik zie wel nog overal de naam Usbhdd staan maar in de Schijven staat dat die nu naam\Media\Usbhdd1 heet.
Dit is het gevolg van het verwijderen van de usb-schijf zonder eerst te ontkoppelen, en daarna weer aan te sluiten.
Kan je enkel als volgt oplossen:
ontkoppel die schijf

Code: Selecteer alles

sudo nemo
verwijder usbhhd en usbhdd1 in naam/media
sluit nemo
koppel die schijf opnieuw
En als dit niet zou lukken moet je het vanaf een Live-usb doen.
Beperkte toegang doordat de andere onzichtbare gebruiker meer rechten heeft.
Waar haal je "onzichtbare gebruiker" ?
Zoiets is er niet in linux.

Blijf af van de kernels als je systeem geen fouten geeft.

Alles samengevat...
Neem me deze uitspraak niet kwalijk, want ze is goed bedoeld: Ik denk dat je wilt lopen vooraleer je kan gaan.
Daarmee wil ik zeggen: begin eenvoudig, leer, leer bij, herinstalleer desnoods, studeer, en n doe het stap voor stap, en traag.
Nooit teveel ineens doen, want als er wat mis gaat weet je dan niet van waar het komt.

Groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: lock icons at startuo

Berichtdoor JosVa » Wo 06 Jan 2021, 13:00

Michael, mijn computerkennis is begonnen bij de eerste MSX die ik toen al in machinetaal middels een tape trucjes kon leren door op lege plekjes in het RAM geheugen zelfgemaakte code te kopiëren.
Ik heb gisteren v5.8.0-33 geactiveerd en v5.4.0-59 in de watten gelegd. Moet zeggen dat ik tot nu toe weer lekker in Mint v20 werk.
Tja, wat denk jij dat ik denk als ik lees dat jij een Mint-v19.3 expert bent en ik pas sinds een half jaar problemen heb met v20?
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: lock icons at startuo

Berichtdoor JosVa » Do 07 Jan 2021, 10:38

Denk dat ik de website gevonden heb waar ik al een tijdje naar op zoek ben.

The how-to's, tips and tricks on this website are mainly written for Linux Mint 20.1 Ulyssa.
https://easylinuxtipsproject.blogspot.com/p/2.html

Solutions for some bugs in Linux Mint 20.1 for beginners and for advanced users.
https://easylinuxtipsproject.blogspot.com/p/bugs.html
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: lock icons at startuo

Berichtdoor mutse » Do 07 Jan 2021, 12:07

Denk dat ik de website gevonden heb waar ik al een tijdje naar op zoek ben.

The how-to's, tips and tricks on this website are mainly written for Linux Mint 20.1 Ulyssa.
https://easylinuxtipsproject.blogspot.com/p/2.html

Solutions for some bugs in Linux Mint 20.1 for beginners and for advanced users.
https://easylinuxtipsproject.blogspot.com/p/bugs.html
@ JosVa,
welk verschil is er dan met de door jou opgegeven link en de volgende ??? : https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/2.html ... dat Nederlandstalig is ???

Beiden zijn wél van dezelfde auteur.
...Het is maar een weten ...
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: lock icons at startuo

Berichtdoor JosVa » Do 07 Jan 2021, 16:59

Tja, zal ik zeggen: je hebt gelijk. Jammer dat je me daar een maand geleden niet al naar gewezen hebt.
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: lock icons at startuo

Berichtdoor mutse » Do 07 Jan 2021, 20:51

Tja, zal ik zeggen: je hebt gelijk. Jammer dat je me daar een maand geleden niet al naar gewezen hebt.
Misschien was dat ook niet van doen ...???

Maar ik denk dat je verstandig en wijs genoeg bent om dat te lezen/te ontdekken als je de vele onderwerpen/oplossingen en tips, die hier aan bod komen op het forum, eens goed door leest.

Hopelijk heb je nu al de oplossing voor uw probleem gevonden en is dat opgelost ???
Succes.

Groet,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: lock icons at startuo

Berichtdoor JosVa » Za 09 Jan 2021, 13:06

Hoi Mutse,
Ja, ik heb een oplossing gevonden en een mogelijke oorzaak.
Gewoon op de multiboot PC na formatteren van de partitie Mint v20.1 opnieuw geinstalleerd en na de updates alle kunstjes geleerd zoals ik er graag in werk. Is wel weer effe zoeken op het internet en werken in de terminal en met rootrechten in /home en /etc maar gelukkig vaak met copy-paste via internet. Voorlopig loopt alles weer lekker.
En ik begin te denken dat er software en hardware problemen zijn:
- Mijn dagelijkse PC is een wat oudere Intel 64b en Linux ondersteunt Intel in tegenstelling tot Windows niet volledig.
- Af en toe denk ik dat het BIOS niet lekker loopt, de blower is wel eens plots op voluit gegaan en de PC crashte terwijl er 3 variabele blowers inzitten die altijd heel stil draaien. En in december heb ik een 1Tb SSD Sata gekocht. Daarvoor heb ik al jaren een frontpaneel met een 2 deurtjes. Een voor sata, de ander door PCI. Dat werkte een dagje goed maar stopte er zomaar mee tijdens folders copieren in Mint. Die sata wordt nu in het BIOS niet meer herkend. De PCI wel. Maar gek genoeg op mijn andere, nog oudere, Athlon 32b PC achter dat deurtje daar werkt die sata SSD sindsdien probleemloos.
Misschien dan toch maar een andere 64b PC zoeken?

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten