HDD

Kom binnen en praat hier gezellig met mede Mint-gebruikers over alles en nog wat
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

HDD

Berichtdoor JosVa » Ma 11 Jan 2021, 11:10

Hoi,
Helaas kan ik niet met zoek en vind terug in de tijd kijken want die meldt mij dat er teveel items zijn met mijn zoekargumenten. Dus dan maar zelf een nieuwe ge- of her-opend.
Wat ik niet snap is dat Mint en dan vooral versie 20 en 20.1 bij het installeren wel alle disks laat zien die er in en aan de PC hangen. In het BIOS vind ik die ook allemaal terug. Maar na het opstarten zie ik daar weinig support van terug. Als ik een HDD middels USB insteek dan heb ik meteen op het beeldscherm die schijf in beeld. Als die USB er bij het opstarten al inzit moet ik in fstab en disks gaan rommelen om die voor een zelfgeschreven backup.sh beschikbaar te maken. Pas ik fstab aan wordt dat later weer veranderd door Mint. Hetzelfde maar dan een beetje anders voor de interne sata HDD's die ik wel met de hand kan mounten maar niet automatisch actief zijn. Moet ik daarvoor een koppel-aan.sh voor schrijven en activeren in de startup? Wat ik ook zie is na een upgrade van v20 naar v20.1 maar ook na updates van de kernel er weer allerlei handmatige acties nodig zijn om de Mint de gewenste kunstjes weer te leren. In dit kader vraag ik me ook af waarom de grub elke keer herschreven wordt als er verder toch niks aan hardware veranderd is?
Moet zeggen dat Windows daar toch een beetje soepeler mee omgaat.
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: HDD

Berichtdoor mutse » Ma 11 Jan 2021, 14:56

@ JosVa,

Misschien kan je het eens overwegen om Debian te gebruiken ... of, een rolling release ...?
Zoals:
antiX;
Manjaro;
MX Linux;
of ... PCLinuxOS64 - Maté - (ook een 'rolling release' distro -- niet zo bekend maar echt wel héél goed).

Voel je vrij ...
Succes.

Groet,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: HDD

Berichtdoor JosVa » Ma 11 Jan 2021, 16:28

Och weet je......vandaag Mint v20 weer opnieuw geïnstalleerd omdat er na de vorige installatie een 500Mb verder niet gebruikte FAT partitie op de schijf bijgeschreven was. Kon die alleen in HOOFDLETTERS nog een naam geven. Toen die een naam kreeg startte Mint v20.1 niet meer op. Aangezien ik nu heel wat ervaring heb in OS installeren dus maar weer van begin af aan. Moet zeggen: gaat nu wel vlugger en vooral beter. De USB en interne harde schijven laten zich ook makkelijker integreren en mijn Data.sh (ofwel autoexec.bat versie) werkt nu flitsend na wat kleine aanpassingen. Moet je wel eerst allemaal stap voor stap leren. Maar waarom alles zo onhandig gaat? Dat snap ik nog steeds niet. Denk dat de ontwerpers van v20 niet KISS-denken maar vinden dat de eindgebruikers dan maar geen gebruik van hun zeer deskundige kennis hadden moeten maken? Maar dat zie je tegenwoordig overal. Ook W10 verteld jou wat je doen moet om Microsoft beter te laten lopen. In mijn auto moest ik vele bladzijden beschrijving doorspitten om in de computer zaken uit te zetten inplaats van naar behoefte in te schakelen. Hadden de makers in Frankrijk voor me bedacht. Had ik dus maar geen Citroen moeten kopen?
Leuk om te zien dat de DVD na installatie wel automatisch eject en je gevraagd wordt om na verwijderen op ENTER te drukken. Maar dan moet je wel de IBM-unplug oplossing gebruiken want er gebeurt verder niks als je dat doet. En zo zijn er nog heel wat zaakjes die voor een klein beetje verbetering in aanmerking komen. Met de e-toets kun na het kiezen van de optie bij het opstarten in de grub mutaties aanbrengen maar opslaan van een aanpassing van de naam W7 is me tot nu toe nog niet gelukt. Misschien dat dat onder v19.x nog wel werkt?
Och ja, het internet staat er vol mee.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: HDD

Berichtdoor JosVa » Di 12 Jan 2021, 21:11

Nou loopt alles lekker. Rommel wat met programma's installeren om te zien waar die backupschijf van 1Tb te vol mee staat. Voor een schijf van 120Gb krijg je daarvoor die mooi in stukken gesneden taart in kleurtjes te zien. Voor de bijna volle 1Tb wordt geen taart gebakken maar kun je wel lezen hoe groot alle subfolders zijn. Nou kan die van 250Gb met een paar duizend TR spelletjes er wel af. Heb ik jaren geleden mijn vrije tijd mee gevuld. Moet zeggen: Mint v20 versie 5.4.0.60 loopt lekker en tot 2025. Dus maar niet meer upgraden zoals de vorige keer met v20.1.
Sluit Mint netjes af nadat ik alle programma's gestopt heb en wat denk je? Krijg ik een mooi zwart scherm. Probleem is echter wel dat de PC nog staat te draaien. De lampjes branden en de blower draait stil zijn rondjes. Zou er dan toch nog ergens iets van Mint actief zijn?
Nou dan maar weer terugvallen op die IBM tool. Die werkt tenminste altijd.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: HDD

Berichtdoor JosVa » Di 12 Jan 2021, 22:04

Weer wat nieuws. Of ouds? Wie zal het zeggen? Heb achter in de PC een USB HDD die ik na de backup altijd umount maar de stekker blijft erin. Stop net in de voorkant een andere USB HDD voor wat copy/paste en wat zie ik? Staat die umounted HDD achter weer actief voor in het scherm. Ongevraagd door Mint gemount. Want ja, laten we eerlijk zijn, je hebt die USB toch in je PC zitten voor je weet maar nooit of niet soms?
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: HDD

Berichtdoor JosVa » Wo 13 Jan 2021, 10:04

Net weer wat gezien bij het opstarten. Kreeg na installatie dat zwarte scherm met die grote M bij het inloggen. Was na een tijdje veranderd in de bureaublad achtergrond die daarna als actief ingesteld is. Zag er leuker uit dan alles in het zwart. Maar is nu zomaar weer een zwart scherm. En weet je..........ik heb daar niks aan ingesteld. Heeft Mint v20 voor mij bedacht. Zullen we maar zeggen?
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: HDD

Berichtdoor stegiman » Wo 13 Jan 2021, 23:24

Wat is eigenlijk de vraag?
Als je iets ziet maak dan een foto of printscreen van zodat we tenminste kunnen zien wat je eigenlijk bedoeld.

Gebruik je geen Timeshift niet?
Dat is vergelijkbaar als herstelpunt in Windows met het verschil: je kan waar je wilt Timeshift plaatsen.
Je kan altijd via browser (ook met live) Timeshift gebruiken. Wel steeds de locatie en niet de map selecteren.!!!

Als je dan back-up maak moet je alleen nog data back-uppen en niet de hele schijf.
Dan gaat het vlugger en zijn de bestanden minder groot.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: HDD

Berichtdoor JosVa » Do 14 Jan 2021, 22:05

Mijn probleem? Ik zie dingen verkeerd gaan die ik eerder ook goed heb zien gaan. En dat zie ik wereldwijd steeds vaker. Wordt misschien een beetje grijs tussen mijn oren?

Ik heb een USB-data-backup schijf die ik middels een backup.sh bij het opstarten rsync en dan umount. Zijn toch gewone Linux commando's of niet soms? Voordeel is dat ik die USB-backupschijf nu op elke computer en OS kan hergebruiken.Werkte voorheen al jaren perfect in Windows met xcopy in een autoexec-tool die de schijf met disk-ejector.exe onzichtbaar maakte tot de volgende boot. Kun je bij problemen altijd weer alle (een-dag-oude) data/mail bestanden hergebruiken. Dus waarom niet ook in Linux met *.sh en rsync zo'n tool programmeren?

Mijn vraag is waarom ik tegen zaken oploop waarvan ik verwacht dat de programmeurs die intussen wel al opgelost hebben. Zaken die ik in eerdere Mint versies terug tot v17 niet zag. Zal wel aan mijn oudere PC liggen. Maar gek genoeg ben ik niet de enige als ik op internet verder kijk. Moet wel zeggen dat de naam Intel dan wat vaker opduikt?
Weet je, als je niks bijzonders doet dan loopt alles perfect. Mijn vrouw draait ook v20 in plaats van W10 en zij zonder problemen. Opent een mail. Kijkt wat op internet. Speelt een internet-spelletje. Dat loopt altijd wel. Weinig werk voor mij op haar computer. Maar ik zie een computer als ondergeschikte werknemer. Tja en dan? W10 is trouwens geen haar beter en zelfs slechter dus dan toch liever Mint v20.

Ik verwacht van computers dat het OS steeds dezelfde stappen zet en niet afhankelijk van ....tja wat?......iets anders doet dan je verwacht. Maar ik moet ook zeggen dat de krant er tegenwoordig vol mee staat dat veel meer rommelig verloopt dan vroeger toen iedereen nog alleen met papier werkte.
Ben nu een paar dagen bezig geweest om 2 multiboot PC's weer betrouwbaar lopend te krijgen. Gelukkig dat het weer buiten goed meewerkt en ik middels internet veel oplossingen vind. Alles loopt voorlopig weer redelijk voorspelbaar dus 2021 ziet er tot de volgende updates voorlopig goed uit.
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: HDD

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Vr 15 Jan 2021, 00:49

...
Met alle respect , verwart U ergens niet besturingssystemen met back-up systemen ?

Het is immers zo dat ze maar één zaak gemeen hebben , het zijn vrije keuzes .

Voor de rest kan ik maar weinig of niets bijdragen aan dit onderwerp gezien we hier onder mijn dak maar “ gewone gebruikers “ zijn van dit noodzakelijk kwaad , desalniettemin prachtig werkinstrument :

Hebben het weliswaar enkel nodig voor wat te mailen , wat te surfen , te communiceren met diverse diensten v/d overheid alsook met de werkgever van mijn echtgenote , de hoge school waar mijn dochters aan studeren ( waar ze nu al maanden de voordeur niet van gezien hebben ) , wat te bankieren , wat te LibreOffice’en , wat te GIMP’en , wat te VLC’en , wat te Musicscore’n , wat te Skype’n , wat te Youtube’n… en niet te vergeten .. Shoppen ! meer is dat niet ?

Elkeen is hier vrij van met hun computer / laptops te doen wat ze willen:
wij hebben de luxe van over 2 desktops , 7 laptops en 1 transformerbook te beschikken waar volgende distro’s op draaien : Debian 10.7 , LMDE 4 , Linux Mint 20.0 en 20.1 , en ja hoor , nog eens Windows 10 ook !

Dienstdoend hoofd systeemmanaging van het gezin zijnde ( alleen maar wat dit betreft ) , kan ik U meegeven dat ik tot heden geen enkel probleem gehad heb dat ik niet , alhoewel niet geschoold op dat gebied , opgelost gekregen heb .

Alleen wat back-up’s betreft ben ik heel streng ; ieder lid van het gezin is verantwoordelijk voor het back-up’en van hun persoonlijke belangrijke data ( wat dan ook ) .

ik vertrouw echter geen enkel back-up systeem , iedereen beschikt hier over voldoende USB stick’s om dit zelf bij te houden .

Een besturingssysteem / de HD mag gerust crashen , herinstalleren of een nieuwe schijf plaatsen doe ik inmiddels met mijn ogen dicht en met de vingers in de neus .
Debian Bookworm_Cinnamon
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: HDD

Berichtdoor JosVa » Vr 15 Jan 2021, 12:01

Nou ben er maar blij mee dat voor jou/jullie alles naar wens werkt. Voor mij werkte alles vanaf v17.x tot v19.x 32b prima. Kon zelfs de resolutie in het niet door Linux-drivers ondersteunde scherm aanpassen in xorg.conf. Werkt helaas niet meer in v20 64b. Maar wel met een achterdeurtje middels screen.sh na wat snuffelen op engelstalige websites.
En die automatische rsync backup bij het opstarten is voor ons een uitkomst. Heb ik al een paar keer veel plezier van gehad. Moet wel zeggen dat ik daarvoor OS multiboot, data, backup en tools elk op een apparte harde schijf heb staan.

Wat ik me wel afvraag is waarom er zoveel forums zijn als alles toch goed werkt?
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: HDD

Berichtdoor Mogenblue » Vr 15 Jan 2021, 18:06

Die forums zijn er om de onderwerpen een beetje te classificeren. Het brengt een beetje orde in de veelheid van vragen die gebruikers hebben.
Gebruikers lopen best wel eens tegen problemen aan. Je kan het zo nalezen in elk van de onderwerpen.
Soms ligt het aan het systeem, soms aan de gebruiker, soms aan allebei.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: HDD

Berichtdoor JosVa » Vr 15 Jan 2021, 21:56

Net weer wat meegemaakt. Start Mint nog even op voor een email. Alles werkt gewoon alleen Thunderbird opent de locale folders niet. Nou staan die op mijn data-HDD en dat is niet de Mint-HDD. Bekijk de eigenschappen van die schijf en zie niks bijzonders. Alleen erop schrijven mag ik niet. Geen rechten. Kijken kan wel. Voor umount moet ik mijn wachtwoord invoeren terwijl mounten met een klik gaat. Computer maar uitgezet. Tijd voor koffie en toilet. Een half uurtje daarna weer opgestart en wat denk je? Ben nu weer als vanouds volledig de baas over de data-schijf en de rest van de PC.
Iemand een idee wat ik verkeerd doe want ik kan me niet herinneren dat ik in de vorige sessie ergens iets aan de instellingen veranderd heb?
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: HDD

Berichtdoor JosVa » Zo 17 Jan 2021, 11:50

Je blijft je verbazen. Gaat het een dagje goed en alles doet het prima. Zit ik lekker wat te kaarten in Kpatience, speel een spelletje uit en kies voor nog eens. Kpatience legt je kaarten dan heel snel een voor een neer..........en na het leggen van de eerste kaart in de rechterbovenhoek crasht ie. Zit ik weer op de desktop met verder niks actief aangeklikt. Gelukkig kan ik Kpatience heropenen en het spel na nieuw leggen toch uitspelen. Heb ik nog niet eerder meegemaakt. Jullie wel?
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: HDD

Berichtdoor Jamint » Zo 17 Jan 2021, 13:41

Je blijft je verbazen. Gaat het een dagje goed en alles doet het prima. Zit ik lekker wat te kaarten in Kpatience, speel een spelletje uit en kies voor nog eens. Kpatience legt je kaarten dan heel snel een voor een neer..........en na het leggen van de eerste kaart in de rechterbovenhoek crasht ie. Zit ik weer op de desktop met verder niks actief aangeklikt. Gelukkig kan ik Kpatience heropenen en het spel na nieuw leggen toch uitspelen. Heb ik nog niet eerder meegemaakt. Jullie wel?
Neen. Maar daar moet ik meteen bovenop melden dat ik Kpatience, een fantastische applicatie overigens!, speel onder Linux 19.1.
Wat ik wel in Kpatience meemaak bij het valsspelen m.b.v. ctrl-z (undo) :D :D is soms, dus niet altijd, niet meer correct weergeven van de meldingen links onderin het venster over het al of niet kunnen voltooien van een spelletje. het blijft dan bijvoorbeeld hangen op de melding: "Kan niet beoordelen... etc."
If it ain't broken, don't fix it.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: HDD

Berichtdoor JosVa » Zo 17 Jan 2021, 14:02

Ja, die CTRL-Z truc werkt soms de analyse tegen. Maar die is heel vlug weer te zien als ik een of twee kaarten gewoon leg of schuif. Bevalt de analyse me niet dan CTRL-Z ik nog een of een paar keer. Ik denk dat CTRL-Z te direct en daardoor te vlug werkt. Als ik te vaak en te vlug klik.......tja dan loopt de software van Kpatience op achter.
Moet wel zeggen dat in mijn geheugen Mint v19.x minder storingsgevoelig was. Krijg soms het idee dat er op de achtergrond iets draait wat v20 op willekeurige ogenblikken een beetje vertraagd.

Terug naar “Het Mint café”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten