Wi-Fi?

Allerhande Hardware vragen
1eduard

Wi-Fi?

Berichtdoor 1eduard » Ma 26 Apr 2021, 16:02

Hoi,

Ik heb gisteren Linux Mint (versie 20.1) geïnstalleerd.
Ik krijg de Wi-Fi niet aan de praat.

Zou iemand (in het engels!) mij kunnen uitleggen hoe de Wi-Fi wel werkt? B.v.d.

1eduard
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Wi-Fi?

Berichtdoor Joan » Ma 26 Apr 2021, 16:29

Waarom in het Engels? Dit is het Nederlandstalige Linux Mint forum.
Niet alle leden beheersen het Engels voldoende om de vragen goed te begrijpen en begrijpelijke antwoorden te geven.

Als je in het Engels wilt communiceren kan je beter naar https://forums.linuxmint.com/ gaan of https://www.linux.org/forums/mint.160/ of een ander Engelstalig forum.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Wi-Fi?

Berichtdoor DeBaas » Ma 26 Apr 2021, 17:15

Beste Eduard ik heb geen Engelstalige versie geïnstalleerd staan, dus je dient e.e.a. zelf in de juiste context te plaatsen.
Sluit je systeem aan met een netwerkkabel.
Ga naar Bijwerkbeheer, vul je wachtwoord in (enter) en update je systeem, eventueel gevolgd door opnieuw opstarten.
Ga naar Stuurprogrammabeheer.
Vul je wachtwoord in (enter)
Het systeem probeert nu ontbrekende drivers te vinden.

Wordt er geen passende driver gevonden zul je op zoek moeten naar 3th party ondersteuning.
Met de terminal.
lspci
of
lsusb
zou je het ID van je WiFi chipset moeten kunnen vinden voorbeeld lsusb: ID 0bda:c811 Realtek Semiconductor Corp. 802.11ac NIC
waarbij de 0bda:c811 de naam en het typenummer van de chipset bevat en de bijbehorende software op het internet kan worden gevonden.
Geef ons de juiste gegevens en we kunnen helpen zoeken.

Of Terminal:
voorbeeld:
inxi -Nxxx
Network: Device-1: Qualcomm Atheros AR8121/AR8113/AR8114 Gigabit or Fast Ethernet vendor: ASUSTeK P5KPL-CM driver: ATL1E
v: N/A port: dc00 bus ID: 02:00.0 chip ID: 1969:1026
Device-2: Realtek 802.11ac NIC type: USB driver: usb-network bus ID: 1-4:4 chip ID: 0bda:c811 serial: 123456
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 385
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Wi-Fi?

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Ma 26 Apr 2021, 18:29

Beste Eduard ik heb geen Engelstalige versie geïnstalleerd staan, dus je dient e.e.a. zelf in de juiste context te plaatsen.
Inderdaad, het Engelstalige forum zal daar beter geschikt voor zijn. Het is wel zo dat altijd een deel van de Engelstalige versie geïnstalleerd werd. Als ik hulp zoek op een Engelstalig forum, dan plaats ik eerst de taal in het Engels, daarna terug in het Nederlands. Dat gaat vrij eenvoudig. SysteemInstellingen -> TaalInstellingen -> Enkel de taal in het Engels plaatsen (Niet de regio en tijdweergave, anders verander je de locale!). Daarna uitloggen en terug inloggen. Er zal gevraagd worden bepaalde mappen te hernoemen (bv. Documenten naar Documents) - NIET DOEN! De zaak opzoeken en vervolgens de taal terug in het Nederlands plaatsen, uitloggen en terug inloggen. Dat verloopt altijd probleemloos.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Wi-Fi?

Berichtdoor Joan » Di 27 Apr 2021, 03:29

Dit is waarschijnlijk een spam account.
Diverse namen en e-mail adressen.

Verwacht geen antwoord.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten