Microsoft’s “ windows boot manager “ BIOS

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Microsoft’s “ windows boot manager “ BIOS

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Wo 28 Jul 2021, 14:37

Koop dit nooit : laptop met “ windows boot manager “

Nu al enkele jaren op tientallen laptops diverse linux besturingssystemen probleemloos geïnstalleerd , echter nooit eerder meegemaakt ;

Meet de mafiosi , bij de installatieprocedure kwam een prachige bios setup , o zo mooi , te voorschijn met als eerste boot optie “ windows boot manager “ , begin ze maar te schudden , niet te omzeilen / uit te schakelen … enkel op het laagste pitje in te stellen ( zoals ik eerder vermelde : ik ben geen IT / ICT Guru ) .

Op het ogenblik van de installatie , naar aloud gebruik niet beter op gevonden dan Windows 10 volledig te verwijderen tijdens te installatie … doe niet aan Multi Boot , althans zeker niet met Windows ( is het eerste wat ik er af gooi ) .

Met als resultaat : kon er geen enkel Linux besturingssysteem meer op geïnstalleerd krijgen .

Het was een recente ( 2018 ) i7 , 8G ram / 128 G LVM / 1 T HDD .

Louter gepost voor info , niet voor verder advies te krijgen ; heb beide “ schijven “ en geheugen module verwijderd … ligt nu waar hij thuishoort , namelijk in het containerpark .

Voorwaar ik zeg jullie , een laptop met Microsoft’s “ windows boot manager “ BIOS komt hier nooit meer binnen .
Debian Bookworm_Cinnamon
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Microsoft’s “ windows boot manager “ BIOS

Berichtdoor Mogenblue » Wo 28 Jul 2021, 20:11

Gewoon je computer zelf in elkaar zetten, joh.

Veel leuker.

:idee:
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: Microsoft’s “ windows boot manager “ BIOS

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Wo 28 Jul 2021, 21:08

Gewoon je computer zelf in elkaar zetten, joh.
Veel leuker...
kan het mij voorstellen , maar ik heb het over laptops ...
Debian Bookworm_Cinnamon
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 811
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Microsoft’s “ windows boot manager “ BIOS

Berichtdoor DeBaas » Wo 28 Jul 2021, 22:04

windows bootmanager is het resultaat van een installatie van Windows met secureboot instellingen aan.
Wat dient te gebeuren is de secureboot optie in het UEFI BIOS uitzetten.
Vaak kun je deze opties pas bereiken als je eerst een paswoord aanmaakt voor opstartbeveiliging en een herstart.
Nu zou je, na het ingeven van dat paswoord, de secureboot, fastboot en tpm uit moeten kunnen schakelen.
Check dan gelijk of de optie voor het bootmenu aanstaat.
Na een herstart kun je het paswoord weer verwijderen.
PAS OP vergeet dat paswoord tijdens het werken met de instellingen niet, je kunt er anders NOOIT meer bij.
Het vroegere "batterijtje loshalen" werkt niet meer op de meeste UEFI machines.
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: Microsoft’s “ windows boot manager “ BIOS

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Wo 28 Jul 2021, 22:39

windows bootmanager is het resultaat van een installatie van Windows met secureboot instellingen aan.
Wat dient te gebeuren is de secureboot optie in het UEFI BIOS uitzetten.
Vaak kun je deze opties pas bereiken als je eerst een paswoord aanmaakt voor opstartbeveiliging en een herstart.
Nu zou je, na het ingeven van dat paswoord, de secureboot, fastboot en tpm uit moeten kunnen schakelen.
Check dan gelijk of de optie voor het bootmenu aanstaat.
Na een herstart kun je het paswoord weer verwijderen.
PAS OP vergeet dat paswoord tijdens het werken met de instellingen niet, je kunt er anders NOOIT meer bij.
Het vroegere "batterijtje loshalen" werkt niet meer op de meeste UEFI machines.
ik vrees dat we niet over hetzelfde praten , kan het helaas niet meer reproduceren gezien de laptop in kwestie bij de vuilnis ligt ,
heb het over een BIOS scherm dat ik nog nooit eerder gezien heb , totaal verschillend van het oude bekende blauwe BIOS / EFI scherm .

de te volgen gebruikelijke procedures bij het installeren van linux ( verwijderen van windows ) zijn mij al van in den beginne bekend > nooit problemen mee gehad .
vooraleer ik de effectieve installatie opstarte had ik in windows de snelle opstart uitgeschakeld ( anders geraakt U gewoonweg niet in dito biosscherm ) , CSM en Secure Boot uitgeschakeld ... boter aan de galg , bleef als eerste boot optie gaan voor " secure boot manager " ... expliciet vermeld )
Debian Bookworm_Cinnamon
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 811
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Microsoft’s “ windows boot manager “ BIOS

Berichtdoor DeBaas » Do 29 Jul 2021, 01:08

"CSM aan" laat je in oude BIOS emulatie mode opstarten, "CSM uit" zoekt altijd naar EFI bootmanagers.
"Secureboot aan" staat alleen met key beveiligde opstart en geen CSM toe.
Fastboot niet voor Linux, kan opstartproblemen en/of data corruptie veroorzaken.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Microsoft’s “ windows boot manager “ BIOS

Berichtdoor Jamint » Do 29 Jul 2021, 01:18

@ tytsjerksteradiel,

Wat een desillusie is dit toch. :0

Het doet mij denken aan een topic hier van zo'n anderhalf jaar geleden waarin ter sprake kwam: de Windows only computer waarop het onmogelijk is een Linux systeem te installeren. Maar Mac Mini's liggen blijkbaar ook al dwars als het gaat om het installeren van LInux:
https://www.techrepublic.com/article/20 ... actor-pcs/

Wat is dat Windows boot manager nu eigenlijk precies? Kan iemand daar een helder en onomwonden antwoord op geven? :)
Ik bedoel:
Is het een Microsoft versie van het BIOS/UEFI? Dus is bij productie van de computer gekozen voor Windows Boot Manager in plaats van het BIOS/UEFI?
Of is de Windows Boot Manager een opstartkeuzeprioriteit van de computer die je instelt in het BIOS/UEFI?

Ik stel deze vraag ook omdat mijn beide computers op leeftijd beginnen te komen (twee stuks HP Compaq desktops gekomen met windows XP en 7) en voor mij voor iets tweedehands van jongere datum alleen nog Windows 10 computers resten.
Maar ook voor anderen is deze kwestie te belangrijk om maar over ons heen te moeten laten komen met de gedachte: we zien wel als het zover is. Want stel: je koopt nu een nieuwe computer en als de garantie voorbij is wil je het plan ten uitvoer brengen om er Linux op te zetten... nou je zit dan lelijk met de gebakken peren als dat onmogelijk is. ::)
If it ain't broken, don't fix it.
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: Microsoft’s “ windows boot manager “ BIOS

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Do 29 Jul 2021, 03:10

Niet echt , het is niet de eerste maal dat Microsoft een pater op mijn achterwerk schildert , ben een paar honderd € eurootjes kwijt en een ervaring rijker … leren kost nu eenmaal geld .

Dat het nu een nieuwe of een 2dehandse laptop betreft , het wordt alsmaar meer oppassen geblazen als men er een zuivere en moderne Linux laptop wil van maken .

De adder onder het gras was , is en zal altijd de BIOS zijn ; het Basic Input Output System , of nu het UEFI ; Unified Extensible Firmware Interface ,
en tot hoever deze door het zichzelf beschermende Microsoft virus geïnfecteerd zijn ... lees " windows boot manager " .
Debian Bookworm_Cinnamon
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Microsoft’s “ windows boot manager “ BIOS

Berichtdoor Mogenblue » Do 29 Jul 2021, 07:29

Ik stel deze vraag ook omdat mijn beide computers op leeftijd beginnen te komen (twee stuks HP Compaq desktops gekomen met windows XP en 7) en voor mij voor iets tweedehands van jongere datum alleen nog Windows 10 computers resten.
Maar ook voor anderen is deze kwestie te belangrijk om maar over ons heen te moeten laten komen met de gedachte: we zien wel als het zover is. Want stel: je koopt nu een nieuwe computer en als de garantie voorbij is wil je het plan ten uitvoer brengen om er Linux op te zetten... nou je zit dan lelijk met de gebakken peren als dat onmogelijk is. ::)
Ik heb in 2018 een nieuwe HP laptop gekocht voor ongeveer 350 euro. Ik zat een beetje te hannesen met partities en heb toen maar de hele schijf gewist en Linux erop gezet. Voor zover ik me kan herinneren ging dat zonder problemen. De accu was na een jaar al versleten en hij staat nu al twee jaar in de kast. Ik vind een desktop toch prettiger werken.
Met een draadloos toetsenbord kun je in de woonkamer je tv als monitor gebruiken. Werkt prima.

Ik denk dat je de instructies van deBaas goed moet onthouden. Ergens noteren of zo.
Ik heb een spreadsheet voor al mijn computer dingen en als ik daar mee te maken had zou ik die instructies in mijn spreadsheet opnemen. Dan raak je het nooit meer kwijt.
Ik heb daar onder meer de hele installatie procedure in staan met alle tweaks en hulptoepassingen voor de werkbalk.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 811
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Microsoft’s “ windows boot manager “ BIOS

Berichtdoor DeBaas » Do 29 Jul 2021, 09:59

Windows boot manager
De UEFI machine zoekt automatisch naar opstartgegevens in de EFI partitie op de HDD/SSD
Met secureboot ingeschakeld moeten deze opstartgegevens voldoen aan een ingegeven beveiligingssleutel, default standaard die van Microsoft.
Die opstartgegevens worden in het UEFI BIOS geheugen opgeslagen en melden zich in de instelschermen voor Windows als "Windows boot manager" voor Mint en Ubuntu als "ubuntu"
De meeste UEFI machines laten toe dat je je gewenste opstart sequentie instelt je zet dan "ubuntu" als eerste en "Windows boot manager" als tweede.
Kun je die instellingen niet vinden, en blijft de nieuw geïnstalleerde Linux onzichtbaar, kun je via een rEFInd opstart medium meestal toch doorstarten naar Linux.
In Linux kun je dan via het terminal programma efibootmgr alsnog de opstartvolgorde wijzigen en/of ongewenste opstart managers verwijderen.

UEFI is niet alleen BIOS, maar een compleet mini besturingsysteem.
Microsoft noemt het veilig, helaas kan het UEFI bij uitstaande maar wel onder spanning staande machines soms via de netwerkaansluiting worden benaderd.

Misschien kun je nu bij een volgend project wél een machine aan de praat krijgen.
Het is mij zelfs gelukt een MacBook uit 2008 met gewiste SSD van, naar keuze, Windows10 of Mint te voorzien.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Microsoft’s “ windows boot manager “ BIOS

Berichtdoor Jamint » Do 29 Jul 2021, 11:41

@ DeBaas,

Goede tips allemaal van je! :)

Ik heb ze gekopieerd en in een Libre office document geplakt, dat ik ga uitwerken als Instructies voor inactiveren van de Windows Boot manager, zodat ik het ook in de toekomst bij de hand heb bij installeren van 'Linux 21' ;)
Als ik dat klaar heb - kan best even duren - zal ik het hier op Linux.nl posten. Misschien kan het een plaatsje krijgen ergens als naslag. Weet niet of er een forum onderdeel geschikt is voor tips.
@Joan ?

Nog even een vraag m.b.t. een rEFInd opstart medium moeten gebruiken in het geval een Windows Boot Manager installeren van Linux tegenhoudt.
Betekent het dat bijvoorbeeld Rufus als opstartmedium, (zie: https://rufus.ie/nl/) gebruikt moet worden om de BIOS/UEFI te benaderen met Windows 10 nog aanwezig op je schijf, of moet je Rufus pas gebruiken nadat je Windows 10 hebt verwijderd?

Ik haal namelijk een schijf uit een computer en mount die extern middels een dock in Linux om dan m.b.v. Gparted alle partities te verwijderen.

Ik denk dat ik daarom de kern van het probleem nu snap: (CORRIGEER MIJ A.U.B !)
Een volledig gewiste Windows only schijf - zo noem ik het maar voor het gemak - heeft toch nog de Windows Boot Manager actief in het BIOS/UEFI en zal daarom niet toestaan dat Linux opstart.
Klopt dat?
If it ain't broken, don't fix it.
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: Microsoft’s “ windows boot manager “ BIOS

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Do 29 Jul 2021, 12:25

......
Misschien kun je nu bij een volgend project wél een machine aan de praat krijgen.
Het is mij zelfs gelukt een MacBook uit 2008 met gewiste SSD van, naar keuze, Windows10 of Mint te voorzien.
Voor alle duidelijk , wij hebben hier actueel 5 laptops in dienst die respectievelijk , 2 exemplaren onder Debian 10.10 en 3 exemplaren die nog steeds onder LMDE 4 draaien ( deze van vrouw & kinderen ) .
ik doe al sinds jaren mijn Linux installaties zelf : zo goed als altijd “ schone “ installaties en Single Boot met mijn persoonlijke laptop als uitzondering die Multi Boot draait met DEBIAN & LMDE 4 .
Ze zijn allemaal van het merk ASUS , maak hier zeker geen reclame ; de probleem laptop was ook een ASUS ( FX753VD of iets dergelijks ) .
Ik was dus niet aan het experimenteren laat staan mijn proefstuk toe .

Dit gezegd zijnde , lees aandachtig de installatie instructies van De Baas .

@ Jamint , niet verwarren bios / uefi en schijven , zal De Baas ( reeds ? ) U wel duidelijk maken ?
Debian Bookworm_Cinnamon
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: Microsoft’s “ windows boot manager “ BIOS

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Do 29 Jul 2021, 14:13

Tot slot , wat mij betreft , zoals De Baas goed definieert :

“ UEFI is niet alleen BIOS, maar een compleet mini besturingssysteem “

wat in dit topic niet aan bod gekomen is ; er bestaat niet iets zoals een universele bios / uefi .

– deze software is als ik het zo mag noemen wordt aangeleverd door een 42-tal fabrikanten ( de belangrijkste is AMI : American Megatrends Inc. ) .
– elk type laptop / computer heeft zijn eigen bios / uefi versie .

Er bestaan dus zoveel bios / uefi versies als er leveranciers en type laptop / computers bestaan .

Problemen met het installeren van een linux besturingssysteem op een windows computer heeft enkel en alleen te maken met de mate waarin Microsoft invloed gehad heeft bij de ontwikkeling van de aangeleverde bios / uefi versie .

Microsoft is er van alouds voor bekend om dit mini besturingssysteem te misbruiken om zoveel mogelijk te beletten dat er een ander besturingssysteem op een “ windows computer “ geplaatst wordt ...

… onder het mom van de gebruiker te beschermen , hilarisch als U weet dat uitgerekend Windows het besturingssysteem bij uitstek is om aangevallen te worden door al wat maar kwalijk is .
Microsoft is zelfs niet in staat van zijn eigen OS efficient te beschermen .


Sommige versies zijn Linux vriendelijk , andere zijn gewoonweg anti ( ga ze niet noemen , maar er zijn fabrikanten van computers die er bewust voor kiezen om een bios / versie te gebruiken die radicaal anti Linux is ) .

Het is en blijft hoe dan ook de volledige verantwoordelijkheid van de computer fabrikant om te beslissen met welke leverancier van het gebruikte bios / uefi ze in zee gaan .

Of topic : het is en blijft de verantwoordelijkheid van de gebruiker om toepassingen te installeren die niet degelijk ondersteund worden kwa reparatie- en beveiligingsupdates .
Debian Bookworm_Cinnamon
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Microsoft’s “ windows boot manager “ BIOS

Berichtdoor HWE64 » Do 29 Jul 2021, 15:01

Offtopic: @tytsjerksteradiel, kun je misschien de fabrikanten benoemen die WEL Linux ondersteunen in het Bios/Uefi?
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 811
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Microsoft’s “ windows boot manager “ BIOS

Berichtdoor DeBaas » Do 29 Jul 2021, 15:39

Kies in gparted voor:

Schijf > Partitietabel aanmaken > msdos > Toepassen (Device > Create Partition table > msdos > Apply)
Als je een schijf voorbereid voor een machine die geen (U)EFI ondersteund of in legacy/CSM (BIOS) mode (moet) draaien.

Schijf > Partitietabel aanmaken > gpt > Toepassen (Device > Create Partition table > gpt > Apply)
Als je een schijf voorbereid voor een machine die in (U)EFI mode draait.

Je hebt dan een lege schijf zonder OS verwijzingen.
Oude operating verwijzingen kunnen nog wel aanwezig zijn in het UEFI BIOS.

https://www.ct.nl/achtergrond/vermijd-p ... stalleren/

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten