Vraag over datapartitie

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
Lilith
Nieuweling
Nieuweling

Vraag over datapartitie

Berichtdoor Lilith » Zo 16 Okt 2011, 15:35

Hallo,

In Windows 7 heb ik een externe partitie gemaakt om beide gescheiden te houden en niet dat ik na een fout mijn datapartitie kwijt raak.
Het is een NTFS partitie met 64 KB clusters. Linux herkent de partitie en kan er ook op schrijven.
Maar hoe zit het nu met NTFS onder Linux? Gebruikt Linux ook de $logfile?
Waarom moet ik na elke opstart de partitie zelf mounten? Waarom gebeurt dit niet vanzelf?

Screenshot van layout:
Afbeelding
bas
Guru
Guru

Re: Vraag over datapartitie

Berichtdoor bas » Zo 16 Okt 2011, 21:33

Zover ik weet gebruikt Linux de $logfile niet.
NTFS is wel automatisch te mounten, dat zou met het programma ntfs-config kunnen.
Staat in synaptic, ik heb het alleen zelf nooit gebruikt.
Acer Aspire 5749: Linux Mint Debian Edition Cinnamon

dropbox

Twitter @bdekruijf

Afbeelding
Lilith
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Lilith » Ma 17 Okt 2011, 10:12

Hallo

Dank je voor het antwoord.
Linux gebruikt de $Logfile dus niet en dat zal problemen kunnen geven wanneer ik de partitie ga gebruiken in Windows.
Om de compatibiliteit te waarborgen heb ik met Gparted gekozen voor een FAT32 partitie. Windows kan deze ook gebruiken en het geeft me een veiliger gevoel. Het is nog niet zo lang geleden dat Linux schrijf- en leesoperaties voor NTFS onder de knie had.
De 4 GB per bestand grens is geen probleem. Als ik mijn Dvd's rip kan ik in Acidrip de bestanden splitsen in meerdere bestanden.
Alleen is de FAT 115 MB groot en gebruikt Linux 4 KB clusters op FAT32. Niet dat dit een groot probleem is, maar ik had liever 32 KB per cluster gezien zodat de FAT 8x kleiner wordt.
Arie
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Arie » Ma 17 Okt 2011, 11:02

Hallo

Dank je voor het antwoord.
Linux gebruikt de $Logfile dus niet en dat zal problemen kunnen geven wanneer ik de partitie ga gebruiken in Windows.
nee het geeft geen problemen.
Om de compatibiliteit te waarborgen heb ik met Gparted gekozen voor een FAT32 partitie. Windows kan deze ook gebruiken en het geeft me een veiliger gevoel. Het is nog niet zo lang geleden dat Linux schrijf- en leesoperaties voor NTFS onder de knie had.
ntfs is veel degelijker dan fat(32), ik zou persoonlijk voor ntfs kiezen
De 4 GB per bestand grens is geen probleem. Als ik mijn Dvd's rip kan ik in Acidrip de bestanden splitsen in meerdere bestanden.
Alleen is de FAT 115 MB groot en gebruikt Linux 4 KB clusters op FAT32. Niet dat dit een groot probleem is, maar ik had liever 32 KB per cluster gezien zodat de FAT 8x kleiner wordt.
4kb per cluster is veel voordeliger dan 32 kb per cluster.
Afbeelding
Lilith
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Lilith » Ma 17 Okt 2011, 21:26

Gelukkig had ik op mijn Linux partitie genoeg ruimte vrij om alles van de FAT32 partitie over te tanken. Daarna heb ik een nieuwe NTFS partitie aangemaakt. Dat was niet moeilijk.

Ik heb altijd zoiets van vragen en dingen opsteken van een ander. Toch maakt hij een $Logfile aan van 64 MiB. Het overtanken van de data gaat op een harde schijf toch snel.
Mocht Mint in de soep lopen dan staat mijn data veilig en hoef ik niet alles over te tanken van mijn back-up wat langer duurt (Dvd's e.d.).
Het handwerkmatig mounten is een kwestie van het volume aanklikken. Niet veel werk en in Linux is er voor elk probleem een oplossing. Zo vind ik AcidRip beter dan Windows Dvdshrink.
Arie
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Arie » Ma 17 Okt 2011, 21:33

vertrouw niet te veel op dvd's om je backups op te maken, ze gaan korter mee dan je denkt. zelf geef ik de voorkeur aan 2,5" usb hd's. compact, minder kwetsbaar dan dvd's en per mb goedkoper
Afbeelding
Lilith
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Lilith » Ma 17 Okt 2011, 23:16

vertrouw niet te veel op dvd's om je backups op te maken, ze gaan korter mee dan je denkt. zelf geef ik de voorkeur aan 2,5" usb hd's. compact, minder kwetsbaar dan dvd's en per mb goedkoper
Dat staat op de planning :)

Is deze indeling een goede indeling?
Afbeelding
Arie
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Arie » Ma 17 Okt 2011, 23:21

als je die ext4 alleen voor het OS gebruikt en de instellingen ervan en al je data op de ntfs zet kan je die partitie veel kleiner maken.
ik weet niet waar je windows nog voor nodig hebt, anders is windows in virtualbox mss een oplossing
Afbeelding
Lilith
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Lilith » Di 18 Okt 2011, 00:11

Dank je voor de tip, maar ik neem de marge ruim. Een volle harddisk is mij nog nooit overkomen omdat ik niet zo'n downloader ben. Er staan vooral een paar Dvd films op, muziek, afbeeldingen en documenten.
Acidrip is een fijn programma om dvd's mee te rippen :)

Terug naar “Newbie vragen”