Printer annuleert opdrachten

Allerhande Hardware vragen
Swake
Senior
Senior
Berichten: 274
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: Printer annuleert opdrachten

Berichtdoor Swake » Di 18 Apr 2023, 21:40

Modem router is het probleem niet. Printopdracht draadloos van identieke laptop met W10 wordt wel uitgevoerd. Alle instellingen staan goed (zijn ook niet veranderd) en het probleem deed zich ineens voor. Melding 'door printer geannuleerd' krijg ik niet met de W10 laptop. Ook printen vanaf mijn iphone gaat probleemloos. Deze HP printer heeft Direct Print, zodat hij zelfs zonder een router print.
Als die kan printen zonder printopdracht via modem/router print die via het wifi mobiele netwerk en niet via het wifi thuisnetwerk .
Op die printer staat een display , hoe is de printer daar ingesteld . Mobiel printen of printen via het wifi thuisnetwerk .

https://www.pci.nl/oplossing/veilig-mobiel-printen/
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Swake
Senior
Senior
Berichten: 274
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: Printer annuleert opdrachten

Berichtdoor Swake » Di 18 Apr 2023, 21:59

N.B: Met Linux kun je niet mobiel printen , Windows en MAC (Imac of Iphone) wel
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Lucien
Held
Held
Berichten: 401
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Printer annuleert opdrachten

Berichtdoor Lucien » Di 18 Apr 2023, 23:50

Het werkte prima, tot vandaag, en ik heb niets gewijzigd. Zal kijken hoe het ding is ingesteld. Na aankoop werkte het plug and play. Met direct print zou het overal mee werken volgens HP.
Swake
Senior
Senior
Berichten: 274
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: Printer annuleert opdrachten

Berichtdoor Swake » Wo 19 Apr 2023, 00:02

Met direct print zou het overal mee werken volgens HP.
https://www.hp.com/nl-nl/shop/offer.asp ... ess-direct

Lees
Schakel wireless direct in.

https://www.youtube.com/watch?v=cc9OGfHIwbc
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Lucien
Held
Held
Berichten: 401
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Printer annuleert opdrachten

Berichtdoor Lucien » Wo 10 Mei 2023, 19:54

Mijn zoon heeft opnieuw de printer ingesteld op het thuis-netwerk en het werkt weer. Hij snapt ook niet wat de oorzaak van het probleem was. Als het lukt voeg ik een printscreen van zijn instellingen bij.

Dat werkt blijkbaar niet
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 811
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Printer annuleert opdrachten

Berichtdoor DeBaas » Wo 10 Mei 2023, 20:51

Als de printer werkt met een DHCP instelling kan het zijn dat deze soms een ander IP adres krijgt.
Windows gebruikt tegenwoordig een extra functie, WSD, en vind dan het gewijzigde IP.
Linux zal waarschijnlijk zoeken naar het originele IP adres.
Mogelijk kun je je printer een vast IP adres geven.
Of de volgende keer het IP adres checken en in Linux de eigenschappen van de printer aanpassen.

A Linux command line utility to discover and list WSD enabled computers and printers on a home network.
https://fitzcarraldoblog.wordpress.com/ ... e-network/
Lucien
Held
Held
Berichten: 401
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Printer annuleert opdrachten

Berichtdoor Lucien » Wo 10 Mei 2023, 23:11

Dat kan. Maar hoe kan het dat de printer ruim een jaar prima werkt en ineens niet meer. Hij wordt opnieuw ingesteld, werkt prima en een half jaar later hetzelfde? Dat is het vreemde. Misschien na een Mint-update of upgrade. Met Mint 19 geen probleem gehad. Werkte plug and play. Hetzelfde geval met mijn desktop met Mint. In het verleden had ik jaren een Samsung printertje dat na een Mint-upgrade nooit meer met Mint heeft gewerkt. Wel met W10.
aartje
Senior
Senior
Berichten: 199
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 22:29

Re: Printer annuleert opdrachten

Berichtdoor aartje » Do 11 Mei 2023, 09:35

Wat DeBaas zegt, je IP-adres, uitgedeeld door je router kan na een half jaar anders worden,
check daarom in je router de "leasetime" van je printerIP-dadres, misschien staat die op een half jaar.
Je zou die fors kunnen verhogen (10 jaar ?)
Lucien
Held
Held
Berichten: 401
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Printer annuleert opdrachten

Berichtdoor Lucien » Do 11 Mei 2023, 11:49

Aha, werkt dat zo. Ga ik nakijken. verklaart een hoop.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Printer annuleert opdrachten

Berichtdoor emvedeesje » Za 13 Mei 2023, 16:23

Ook al werkte het vroeger gedurende een zeer lange tijd, en nu plots niet meer...
Wat DeBaas zegt, een vast IP-adres geven, klopt.
Doen, en je hebt er nooit geen last meer van.
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Lucien
Held
Held
Berichten: 401
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Printer annuleert opdrachten

Berichtdoor Lucien » Ma 22 Mei 2023, 13:53

Het is me duidelijk. Vraag me dan toch af waarom de printer het op het ene apparaat niet meer deed en op de andere wel bleef werken (beide Linux Mint 21). En voor een plug and play printer (volgens HP en volgens Makkelijke Linuxtips) vind ik het niet logisch dat je iets (ip-adres) in je modem moet gaan aanpassen. Meeste 'gewone' computergebruikers weten niet eens hoe je in je modem moet komen.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1603
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Printer annuleert opdrachten

Berichtdoor stegiman » Ma 22 Mei 2023, 15:45

niet logisch dat je iets (ip-adres) in je modem moet gaan aanpassen
Dat heeft niemand gezegd maar wel uw eigen printer een vaste IP adres geven.
Gewoon op de panel van de printer gebruiken en dan ga je naar locatie netwerk (meestal schuiven met uw vinger op de panel)

Kan je dat vinden?

Dat bij de ene Linux computer wel kan en bij een andere Linux computer niet heeft alleen met instellingen te maken.
Dat kan zijn: firewall, verkeerde IP adres gegeven aan uw printer, misschien is er een tweede router.
De ene is wifi verbinding en bij de andere netwerkkabel. Dus het kan van alles zijn.
Misschien staat bij de ene computer VPN of zo aan en bij de andere niet.
Lucien
Held
Held
Berichten: 401
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Printer annuleert opdrachten

Berichtdoor Lucien » Di 23 Mei 2023, 00:03

Op de printer zelf zit alleen aan/uit knop en geen panel om iets in te stellen.
Beide computers staan op het thuisnetwerk en op 1 router en staan identiek ingesteld. Maar in ieder geval werkt alles nu, dus dank voor de support.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1603
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Printer annuleert opdrachten

Berichtdoor stegiman » Di 23 Mei 2023, 07:23

Hoe komt het dat het nu wel werkt?
Lucien
Held
Held
Berichten: 401
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Printer annuleert opdrachten

Berichtdoor Lucien » Wo 28 Jun 2023, 19:28

Mijn zoon had de printer opnieuw geïnstalleerd en daarna werkte het twee weken. Daarna werden weer alle printopdrachten geannuleerd. Vervolgens heeft hij de printer een eigen ip-adres gegeven (zoals was geadviseerd) waarna het probleem was opgelost, ..... tot vanavond. Nu worden mijn printopdrachten alweer geannuleerd. Staat nu wel een 1-tje bij het printer icoontje. Als ik de cursor op het printer-icoontje zet staat er de volgende tekst: Status No suitable destination host found bij cups-browsed.

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten