Map Downloads per ongeluk verwijderd

De plek voor je tutorials en howto's
Lucien
Held
Held
Berichten: 408
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Map Downloads per ongeluk verwijderd

Berichtdoor Lucien » Zo 14 Mei 2023, 00:23

Ik heb per abuis mijn map Downloads verwijderd. Zaten toevallig juist wat downloads in die ik nog naar Documenten moest overzetten. Hoe krijg ik die map weer terug? Er staat op die plek nu een zwart icoontje met een geel driehoekje. Heb Testdisk geprobeerd, maar de datum waarop het gebeurde zie ik niet terug.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Map Downloads per ongeluk verwijderd

Berichtdoor emvedeesje » Zo 14 Mei 2023, 09:39

Zit die map nog in de Prullenbak?
Selecteren en terugzetten.
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Lucien
Held
Held
Berichten: 408
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Map Downloads per ongeluk verwijderd

Berichtdoor Lucien » Ma 15 Mei 2023, 14:08

Zit niet in de prullenbak want is niet gedelete maar verwijderd. Dat is echt weg, maar is met progs als Testdisk terug te halen, maar ik zie de verwijderde map niet. Mijn ict-zoon heeft gisteravond opnieuw Testdisk toegepast maar ziet de map ook niet. Hij heeft vervolgens alle systeemmappen doorlopen maar komt helemaal nergens gedelete of verwijderde bestanden tegen (die ik zoek dus ook niet) en dat is vreemd. Er moeten gedelete bestanden in de systeemmappen zitten, behalve als je nog nooit iets hebt gedelete of je prullenbak hebt geleegd. Heel raar dus.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 817
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Map Downloads per ongeluk verwijderd

Berichtdoor DeBaas » Ma 15 Mei 2023, 14:30

Harddisk of SSD?
Harddisk? na meerdere schrijfacties is er waarschijnlijk niets meer te herstellen.
Gebeurt er weer zoiets, direct de machine uitzetten en de harddisk alleen nog benaderen met een extern systeem.
SSD?
Na een trim actie helaas, pindakaas.
Staat waarschijnlijk op automatisch iedere dag..........
Lucien
Held
Held
Berichten: 408
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Map Downloads per ongeluk verwijderd

Berichtdoor Lucien » Ma 15 Mei 2023, 14:47

Is een SSD en ik heb de laptop daarna niet meer gebruikt om de reden die u aangeeft. Alleen voor emails
Binnenhalen van e-mails,
Lees en schrijfacties, mogelijk een dag later dan de oorzaak.
De machine draait dan op de achtergrond een SSD trim actie die alle verwijderde datablokken naar 0 zet. (fstrim)

Helaas acht ik het onwaarschijnlijk dat er nog gewiste data is terug te halen.

De map Documents (maar dan leeg) kun je weer aanmaken in je /home/gebruikersnaam/ map
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1611
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Map Downloads per ongeluk verwijderd

Berichtdoor stegiman » Ma 15 Mei 2023, 15:48

Zet back-up van timeshift terug als je dat ingesteld had. (Het is te vergelijken met herstelpunt bij Windows) (het mag zelfs een oude backup zijn)
Vreemd dat je downloads data naar documenten wilt verplaatsen.
Slechts gewoonte: iets belangrijk is beter extern opslaan zoals usb-stick zoals ik tiental jaren doet en op zijn beurt weer een back-up
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 817
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Map Downloads per ongeluk verwijderd

Berichtdoor DeBaas » Ma 15 Mei 2023, 17:54

Ik vond deze samenevatting:

The TRIM command allows SSDs to manage the available storage space and improves SSD performance and speeds up the SSD read and write process. Simply put, TRIM is an SSD optimization feature that is primarily designed to address the problem of SSD slowdown after use.

♨ Is enable TRIM good for SSD?

Obviously there are some advantages to enable TRIM on SSD, but this action may make it impossible to recover deleted or mistakenly deleted data by any means. Therefore, if your data is as critical as enough, then you need to consider whether you need to enable the TRIM command.
Lucien
Held
Held
Berichten: 408
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Map Downloads per ongeluk verwijderd

Berichtdoor Lucien » Ma 15 Mei 2023, 18:34

Staat Trim standaard aan als je een verste Mint installeert? Ik heb dat destijds niet aangezet. Waar kun je dat zien?
Bij een beschrijving van Timeshift lees ik dat het alleen de systeeminstellingen reset. En als je het zo instelt dat home ook wordt reset dat de mappen dan leeg zijn, dus dat je voor een backup moet zorgen.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Map Downloads per ongeluk verwijderd

Berichtdoor emvedeesje » Ma 15 Mei 2023, 18:39

Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 817
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Map Downloads per ongeluk verwijderd

Berichtdoor DeBaas » Ma 15 Mei 2023, 23:17

Ik heb een standaard Mint installatie een op een van harddisk naar SSD verhuisd. Na de vraag van Lucien even gechecked, Ja trim (fstrim) staat standaard aan. Daar is met Google heel veel over te vinden.
Lucien
Held
Held
Berichten: 408
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Map Downloads per ongeluk verwijderd

Berichtdoor Lucien » Di 23 Mei 2023, 17:49

Ik ben die map systeemmap Downloads met inhoud dus kwijt. Op de plek waar die map stond staat nu een zwart map-icoontje met een geel driehoekje. Klik ik daar op dan komt de melding 'Kan home/Lucien/Downloads niet vinden'. Hoe maak ik weer een nieuwe normale map Downloads aan ? Wat ik nu download wordt als los document opgeslagen omdat die map ontbreekt.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 916
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Map Downloads per ongeluk verwijderd

Berichtdoor dirkjanl » Di 23 Mei 2023, 18:28

Misschien zo:
Maak een nieuwe map "Download" aan in je Home en vertel al je programma's (onder andere de browsers) die downloaden dat ze daar naar toe moeten?
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Lucien
Held
Held
Berichten: 408
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Map Downloads per ongeluk verwijderd

Berichtdoor Lucien » Wo 24 Mei 2023, 19:57

Die nieuwe Download map heb ik nu, maar dat 'vertellen' zodat downloads weer in die map binnenkomen, hoe doe je dat? Ze komen nu gewoon in Home binnen.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 817
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Map Downloads per ongeluk verwijderd

Berichtdoor DeBaas » Wo 24 Mei 2023, 21:42

In de browser instellingen, zoek naar downloads en pas het pad aan.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 916
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Map Downloads per ongeluk verwijderd

Berichtdoor dirkjanl » Do 25 Mei 2023, 16:37

Afbeelding
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264

Terug naar “Tutorials / Howto's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten