HEIC fotobestanden van apple

Fotografie en grafische bewerking
Monty23
Junior
Junior
Berichten: 47
Lid geworden op: Za 31 Okt 2015, 23:29

HEIC fotobestanden van apple

Berichtdoor Monty23 » Zo 12 Mei 2024, 17:00

Hallo Mint-vrienden,
je voelt 'm al aankomen, Apple is weer zo vriendelijk om de foto's die je met een i-phone maakt (nieuwere versies) een .heic extensie te geven. Natuurlijk is er geen programma te vinden die deze bestanden netjes overzet naar .JPG of .jpeg. Dank u wel mijnheer apple!
Weet iemand een oplossing om dit op een wat snelle manier om te zetten?
Natuurlijk gaat het met GNU image, maar dat is een vrij lange weg en foto voor foto. Als je honderden foto's hebt ben je wel even bezig! Er zijn in Windows ook betaalde versies die dit kunnen, maar vrij duur.
Lijkt me sterk dat de Ubuntu gemeenschap nog geen gemakkelijke en bruikbare oplossing heeft gevonden, maar wie kent die?

Dank bij voorbaat en een fijne Moederdag
Monty
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 837
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: HEIC fotobestanden van apple

Berichtdoor DeBaas » Zo 12 Mei 2024, 19:49

Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 403
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: HEIC fotobestanden van apple

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Zo 12 Mei 2024, 20:33

Mijn Samsung-telefoon slaat eveneens afbeeldingen op in heic-formaat. Het is dus niet louter een Apple-aangelegenheid. Ik heb dat uitgeschakeld omdat Shotwell die foto's niet terugvond op mijn telefoon en dus niet kon downloaden. De vraag is waarom je die foto's naar jpeg wil converteren? De Afbeeldingenkijker van Linux Mint laat die netjes zien, maar ik merk aan de andere kant dat LibreOffice dat formaat ook niet kent. Ik ga even nakijken of recente versies van LO dat wel kunnen, anders maak ik een featurerequest om dergelijke afbeeldingen in LO te kunnen gebruiken.
Monty23
Junior
Junior
Berichten: 47
Lid geworden op: Za 31 Okt 2015, 23:29

Re: HEIC fotobestanden van apple

Berichtdoor Monty23 » Ma 13 Mei 2024, 20:39

Hallo 'de Baas' en 'Mentha',
hartelijk dank voor jullie reactie.
Maar eigenlijk bedoelde ik iets anders. Namelijk -zoals ik schreef- 'om de bestanden op een wat snelle manier te converteren'.
Idd ook afbeeldingsweergave in Mint laat de Heic bestanden keurig netjes zien en bovendien kun je ze dan als .jpeg opslaan. Net zoals in GNU en waarschijnlijk ook nog andere progs. Maar dat gaat foto voor foto!
Probleem is alleen, als je van een vakantie met meer dan 1000 foto's zit (en wie weet meer) dan kost je dat eventjes tijd.

Ik werk al vele jaren met o.a. KPhotoAlbum waar ik vele duizenden foto's in heb staan, KPA accepteert .heic ook niet. Verder ga ik regelmatig, als ik met video bezig ben (b.v. vakantie films en andere) nog wel eens graag wat foto's invoegen. Ook dat gaat met .heic helaas niet. (Pinnacle)

By the way: om mijn archieven overzichtelijk te houden nummer ik elke foto voortlopend en hou die in een register bij. Hierdoor ben ik in staat om ook na jaren snel en doeltreffend een foto of een serie terug te vinden. Dit voortlopende nummeren doe ik met gimp en daar kun je dus honderden foto's in enkele seconden een nieuwe naam geven zoals b.v. van 100 t/m 256 als je wilt. Gimp herkent vele extensies ook de RAW bestanden. Maar de .heic bestanden moet ook hier stuk voorstuk openen, converteren en bewaren.

En dit bedoel ik nu. Het moet toch mogelijk zijn om een groot aantal .heic bestanden met één druk op de knop te converteren en de extensie te veranderen in jpg? Hiervoor zocht ik een weg.

Maar zo of zo heel hartelijk dank voor jullie bijdragen en wie weet kom ik er ooit nog eens uit. Ik blijf zoeken.
Groetjes
Monty
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 837
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: HEIC fotobestanden van apple

Berichtdoor DeBaas » Ma 13 Mei 2024, 22:12

Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 403
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: HEIC fotobestanden van apple

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Di 14 Mei 2024, 16:44

Het lukt ook uitstekend met

Code: Selecteer alles

find . -type f -iname '*.heic' -exec sh -c 'mogrify -format jpg "{}"' \;
Het is wel zo dat je met conversie naar .jpg een stuk aan beeldkwaliteit inboet.

Terug naar “Fotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten