Ik wacht nog twee jaar op Mint23

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
HWE64
Held
Held

Re: Ik wacht nog twee jaar op Mint23

Berichtdoor HWE64 » Za 17 Aug 2024, 16:39

Kan van deze 'handleiding' een eigen post worden onder bijvoorbeeld Installatie & Boot? Met de naam 'Reservekopie-gereedschap'?
Of in " Software en Aplicaties" ? Dat namelijk de moeilijkheid hier op het forum. Waar plaats ik het.
(heb het zelf al wel opgeslagen :D )
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 22.1 Xfce (Dell deskt. hoofd pc). 2] LM 22.1 Xfce/LMDE 6 Xfce/Clevo lapt). 3] LM 22.1 Xfce (Dell Lapt). 4] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce (HP Desk test pc). 5] ChromeOS Flex (Dell desktop). 6] W11 HP 800 Mini
mutse
Held
Held

Berichtdoor mutse » Za 17 Aug 2024, 18:56

Kan van deze 'handleiding' een eigen post worden onder bijvoorbeeld Installatie & Boot? Met de naam 'Reservekopie-gereedschap'?
In de wiki wordt er wel over uitgelegd ... eventueel kan deze beschrijving aangevuld / verbeterd / aangepast worden ???

https://wiki.linuxmintnl.nl/index.php?t ... servekopie

Ik heb er in ieder geval moeite mee ( ik wil geen systeem verprutsen) en ik zoek een testmogelijkheid op een van m'n laptops met een andere schijf ... (oefenen baart kunst) -- dat testen vraagt nog wel even tijd.
Ik probeer het ook met GRsync (lijkt veel op Reservekopie-gereedschap).
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
aartje
Senior
Senior

Berichtdoor aartje » Za 17 Aug 2024, 20:35

1 teveel
Hoezo ? Mint 21.3 : "Long term support release (LTS), supported until April 2027" en in
2026 komt mint 23 uit, ik neem aan "Long term support release (LTS), supported until April 2031" (of 2029?)
Tegen die tijd zal ik wel nieuwe hardware hebben.... of lig ik in de kist ...
Als je nieuwsgierig ben naar de nieuwe release (Mint 22) dan kan je hem natuurlijk
installeren, maar als je hardware hetzelfde blijft is daar natuurlijk geen enkele noodzaak
voor.
dirkjanl
Guru
Guru

Berichtdoor dirkjanl » Zo 18 Aug 2024, 10:57

Ik heb nog een paar vragen.
In de WIKI staat bij het programma 'reservekopie-gereedschap' de omschrijving:
In de Persoonlijke lijst zit de originele inhoud van mappen en bestanden.
In de Programma lijst staan de programma-namen die met Reservekopie kunnen worden ge-herinstalleerd, inclusief alle afhankelijkheden.
Het gaat mij om de verborgen .programmanaam mappen. In het 2024-08-17-0844-packages.list bestand zie ik niets over deze verborgen mappen. En ook in het bestand 2024-08-17-0841-backup.tar met daarin de persoonlijke gegevens kom ik geen .programmanaam mappen tegen.
Worden die niet meegenomen?

En als ik het goed zie, worden in de 'Programma lijst' programma's als LibreOffice, Thunderbird en Firefox niet meegenomen en dus ook niet hun verborgen .programmanaam mappen. Het gaat mij om de persoonlijke instellingen die ik heb aangebracht en bij een nieuwe installatie niet alles opnieuw wil instellen.
Dit zou betekenen dat ik de verborgen mappen waar de configuratie bestanden in zitten van de voor mij belangrijke programma's altijd zelf dien veilig te stellen.

edit 15 minuten later:
Dat veilig stellen zou ik dan kunnen doen door de .programmanaam mappen van die programma's die ik belangrijk vind toe te voegen als ik de reservekopie van de ''Persoonlijke gegevens' opdracht aan het uitvoeren ben. De stap na het uitsluiten van mappen of bestanden.
Laatst gewijzigd door dirkjanl op Zo 18 Aug 2024, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Linux Mint 20.3 & 22.1 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 22.1 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Swake
Held
Held

Berichtdoor Swake » Zo 18 Aug 2024, 11:10

Is er eigenlijk wel echt een reden om te upgraden van Mint 21.3 naar Mint 22 ?
Hoe ik er over denk . Zolang je geen nieuwere PC of laptop koopt zie ik er het voordeel niet van in om nu van LM 21 te upgraden naar 22 . Het is in het verleden al gebeurt dat bij een nieuwe versie bepaalde oudere hardware niet meer werkt wegens geen ondersteuning meer .
PC1: Ubuntu 20.04.x : LMDE6
PC2: LMDE6 : Manjaro Linux 24.0.x : Linux Mint 21.x :Ubuntu 22.04.x
Linuxtips
Arie
Held
Held

Berichtdoor Arie » Zo 18 Aug 2024, 14:06

@dirkjanl Behalve mappen met hun programma naam bv .thunderbird kunnen configuratie bestanden van programma's ook in .config en .local/share staan
“Only when the last tree has been cut down, the last fish been caught, and the last stream poisoned, will we realize we cannot eat money.” ― Cree Indian Prophecy
Desktop : Linux Mint Cinnamon 22.1 LTS / LMDE 6
Laptop : LMDE 6
Netbook : LMDE 6
dirkjanl
Guru
Guru

Berichtdoor dirkjanl » Zo 18 Aug 2024, 14:42

@Arie, ja, bedank. Ik zie dat inmiddels ook en als ik bijvoorbeeld die van LibreOffice wil veilig stellen (.config/libreoffice) dan wordt dat niet meegenomen. Misschien eerst kopiëren naar bijvoorbeeld Downloads. Ga ik uitproberen.

Edit om 14:45
Ja, dat lukt. Ik heb aangemaakt /home/dirkjanl/Downloads/.config
en daar uit /home/dirkjanl/.config
de mappen libreoffice en Signal naartoe gekopieerd. Ze zijn daarna meegenomen in het maken van de reservekopie van Persoonlijke gegevens.
Ik zou dus op deze manier de mij bekende mappen dienen te kopiëren en na een nieuwe installatie van daaruit kopiëren naar de juiste map.
Linux Mint 20.3 & 22.1 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 22.1 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
DeBaas
Moderator
Moderator

Berichtdoor DeBaas » Di 20 Aug 2024, 10:48

Mijn bevindingen bij Mintupgrade op 3 machines van 21.3 naar 22:
Extra ppa voor WiFi niet meer nodig, drivers voor rtl88*1cu en rtl8822bu zitten al standaard in de kernel.
advies: verwijder éérst de drivers middels synaptic, dan pas de mintupgrade via bekabelde verbinding.
Bij geïnstalleerde extra ppa voor nvidia340 of nvidia390 video driver, zet dit stuurprogramma terug naar de nouveau versie.
Deze 340/390 driver werkt niet (geen beeld) met mint 22.
Verwijder de dkms nvidia340/390 drivers in synaptic
Bovengenoemde ppa's kun je verwijderen.
Na genoemde wijzigingen draait de mintupgrade probleemloos zonder haperingen bij upgrade via bekabeld verbinding, de beide WiFi instellingen zijn dan zonder ingreep weer beschikbaar.
emvedeesje
Guru
Guru

Berichtdoor emvedeesje » Di 20 Aug 2024, 11:49

@DeBaas
geldt dat ook voor nvidia530 & nvidia535 ?
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-22.1 (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
DeBaas
Moderator
Moderator

Berichtdoor DeBaas » Di 20 Aug 2024, 21:13

geldt dat ook voor nvidia530 & nvidia535 ?
Kan ik niet testen maar deze nieuwere kaarten worden volgens mij ondersteund.(correct me if.....)
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder

Berichtdoor Joan » Za 24 Aug 2024, 23:06

Er lijkt een missverstand te bestaan over Reservekopie-gereedschap.
Het programma maakt een lijst van programma's die uit Programmabeheer zijn geïnstalleerd.
Als men de programma's uit de lijst wil terug zetten, worden de programma's gedownload en geïnstalleerd.
Hierin zitten dus geen instellingen of aanpassingen uit de oude geïnstalleerde programma's.
Als men dan een Reservekopie-gereedschap lijst maakt van het nieuwe systeem, staan die programma's er niet meer in. Ze zijn dan namelijk niet uit Programmabeheer geïnstalleerd.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
dirkjanl
Guru
Guru

Berichtdoor dirkjanl » Zo 25 Aug 2024, 10:04

Bedankt Joan.
MenthaSuaveolens
Held
Held

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Zo 25 Aug 2024, 10:08

Er lijkt een missverstand te bestaan over Reservekopie-gereedschap.
Het programma maakt een lijst van programma's die uit Programmabeheer zijn geïnstalleerd.
Als men de programma's uit de lijst wil terug zetten, worden de programma's gedownload en geïnstalleerd.
Hierin zitten dus geen instellingen of aanpassingen uit de oude geïnstalleerde programma's.
Als men dan een Reservekopie-gereedschap lijst maakt van het nieuwe systeem, staan die programma's er niet meer in. Ze zijn dan namelijk niet uit Programmabeheer geïnstalleerd.
Dat is fout. Het Reservekopie-gereedschap maakt een lijst aan van de geïnstalleerde programma's zelfs als die buiten het Programmabeheer geïnstalleerd werden. Ik kan je onmiddellijk enkele voorbeelden geven van software die ik buiten het Programmabeheer geïnstalleerd heb en die toch door het Reservekopie-gereedschap opgelijst worden, bv. numlockx, beid, esci-interpreter, ... De lijst wordt m.i. aangemaakt aan de hand van de lijst van synaptic. In principe vormt dat een probleem bij het terugzetten omdat bv. beid niet in de default synaptic-lijst steekt, maar moet geïnstalleerd worden via een extern .deb-bestand.
aartje
Senior
Senior

Berichtdoor aartje » Ma 02 Sep 2024, 12:04

Is er eigenlijk wel echt een reden om te upgraden van Mint 21.3 naar Mint 22 ?
Ik denk dat ik nog twee jaar wacht op de volgende versie.
zie bv ook https://www.youtube.com/watch?v=2SvItIqnaSE
Toch de stoute schoenen aangetrokken en op mijn Dell-laptop Mint 22 Mate ge-installeerd.
Ik kies voor een lege 25GB partitie naast mijn 25GB 21.3 rootpartitie verder gebruik
ik altijd een aparte home-partitie (van 25GB) en een swap-partitie. Dus geen swap-file
en home-directory op mijn root-partitie. Ik vind een swap-file en homedirectory op een
root-partitie namelijk heeeeel lelijk. Ik wil namelijk niet dat mijn root-partitie ooit
vol kan raken....
En de rest van mijn disk (ssd) blijven datapartities (ntfs, ivm ook aanwezige win10 en ext4)
Leuk dat het me lukte maar ik merk totaal geen verschil met Mint 21.3, dus dat blijf ik
voorlopig als standaard houden.

Verder heb ik Mint 22 Mate ook op mijn netbook (Samsung N210 met 2GB geheugen en
Samsung 128GB 830 SSD) ge-installeerd en daar gekozen voor een automatische
installatie op de hele schijf (weg Win7 en oude verlopen Ubuntu 14(?))
Er werd één grote partitie op mijn schijf aangemaakt (en efi-partitie ?), een rootpartitie met een swapfile
van 6GB en de home-directory er op.
Dat is dus niet meer te gebruiken, zo traaaaag. Met mijn oude Mint was nog prima te
werken met deze computer.

Waar zijn de tijden gebleven dat ik nog prima dual-boot (win3.11, slackware-linux) kon
werken op een desktop met een 486DX 50 MHz CPU en 16 MB geheugen en 360 MB HD?
Processor van 1 CPU van 50MHz naar 2 CPU 1,6GHz (factor 60?), geheugen van 16MHz
naar 2GB (factor 125), HD van 360MB naar 128GB (factor 355)

Ik vind de systemen echt geen factor 100 beter geworden.....
Sorry, voor deze overpeinzing
HWE64
Held
Held

Berichtdoor HWE64 » Ma 02 Sep 2024, 12:53

Ik verwacht gewoon dat de LM 23 nog veel trager zal zijn.
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 22.1 Xfce (Dell deskt. hoofd pc). 2] LM 22.1 Xfce/LMDE 6 Xfce/Clevo lapt). 3] LM 22.1 Xfce (Dell Lapt). 4] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce (HP Desk test pc). 5] ChromeOS Flex (Dell desktop). 6] W11 HP 800 Mini

Terug naar “%s” Installatie & Boot