15 jaar oude laptop installeren als hacktop?

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
Basic
Volwaardig lid
Volwaardig lid

15 jaar oude laptop installeren als hacktop?

Berichtdoor Basic » Do 14 Nov 2024, 17:48

Er ligt nog een 15 jaar oude laptop...

Ik kwam op dit idee omdat ik straks leuk een forumpje online gooi en moet leren hoe ik dat beveilig, maar kan dat niet testen zonder dat ik zelf leer hoe ik inbreek op dat gebeuren. Nu weet ik dat je ook speciale OS dingen hebt die hier specifiek voor bedoelt zijn, maar dan moet ik zoveel extra leren en ontdekken....

Ik vraag mij dus af of Mint geschikt is om ook te gebruiken als Hacktop (vond ik een leuke naam). Verder geeft het mij het voordeel dat ik met een tweede systeem iets meer kan uittesten zonder direct mijn eigen spul te vernielen, ik wil toch wel eens wat verder neuzen in het systeem en proberen hoe ik aanpassingen kan maken.

Ik zal hem er morgen bij pakken en eens kijken hoe dat zit.

PS: Er is wel iets stuk met de hardeschijf van tikken en vastlopen met error scherm, dus zal daar ook een goedkope SSD in moeten zetten (weet nog niet hoe dat moet, maar is te leren). Ik neem aan dat dat gewoon kan en het is weer een mooie oefening om een oud beestje functioneel te maken met Mint.
MoreFine M6 - Mint 22 Xcfe + (L)AMPp & phpBB
Asus K73E - Debian 12 CLI
Rpi 3B - Alpine Linux
Rpi ZW - Kali CLI
MacBook Pro a1398 - Destination Unknown
Blade server -

Dagelijkse puinhoop en leren
mutse
Held
Held

Re: 15 jaar oude laptop installeren als hacktop?

Berichtdoor mutse » Do 14 Nov 2024, 20:02

Controleer dat 'oudje' maar of het een 64 bits of 32 bits systeemprocessor heeft.

Er zijn nog weinig distro's ( ... ongeveer een 15-tal) die op een 32 bits systeem computer draaien(werken).

Info: https://itsfoss.com/32-bit-linux-distributions/

Zoek op het internet, aan de hand van de laptopnaam + toevoeging naar een handleiding (how-to) hoe je deze laptop moet openen en hardware moet vervangen.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Basic
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor Basic » Do 14 Nov 2024, 20:35

Heb hem gevonden en het is een Asus K73E, lader moet ik nog even weervinden, voor wat ik online kan vinden is het 64. Verder heb ik geen benul wat het exact is, nooit naar gekeken en zal er achter komen morgen als ik de oplader weer kan vinden.
Rpi 3B - Alpine Linux
Rpi ZW - Kali CLI
Blade server -

mutse
Held
Held

Berichtdoor mutse » Do 14 Nov 2024, 23:20

Deze laptop, de Asus K73E, zou redelijk makkelijk kunnen voorzien worden van geheugen en een andere schijf (3 schroefjes uitdraaien -- met de juiste schroevendraaier).

volgens deze manual: https://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/nb/K7 ... l_Z103.pdf
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Basic
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor Basic » Do 14 Nov 2024, 23:47

Hartelijk dank voor de link, ik ben er erg blij mee en wil hem weer aan de praat hebben. Het liefste wil ik hem weer als daily gebruiken omdat de audiochip formidabel is vergeleken met de Imac en rest wat ik had.

Edit: lader gevonden https://ibb.co/c2R7YSY
Rpi 3B - Alpine Linux
Rpi ZW - Kali CLI
Blade server -

DeBaas
Moderator
Moderator

Berichtdoor DeBaas » Do 14 Nov 2024, 23:59

Asus K73E best leuk apparaat, met een SSD aan boord een verbazingwekkend snelle machine.........
Basic
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor Basic » Vr 15 Nov 2024, 15:51

Ondertussen even gekeken naar geheugen en zie dat ik tot max 16Gb kan gaan (niet volgens fabrikant), nu is het prijs verschil slechts enkele euro ten opzichte van 8GB, maar er staat mij iets bij van vroeger dat meer geheugen niet per definitie sneller of beter is... 16GB kost 24 euro inclusief levering, dat valt mij reuze mee.

Wat betreft SSD weet ik nog niet wat er in past, zelf heb ik aan 250Gb meer dan genoeg, tot op heden heb ben ik nog nooit boven de 100GB gekomen naar mijn weten, dus dit is even een kosten verhaal van wat nut heeft en voordelig is. Ik heb ook geen idee wat het kost en wil er geen vermogen aan uitgeven.

Als iemand een tip heeft dan hoor ik het graag.
Rpi 3B - Alpine Linux
Rpi ZW - Kali CLI
Blade server -

DeBaas
Moderator
Moderator

Berichtdoor DeBaas » Vr 15 Nov 2024, 15:59

Basic
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor Basic » Vr 15 Nov 2024, 18:03

Zojuist een 1TB schijf er in gezet vanuit een oude Imac. Schijf herkend en boot op USB ingesteld.
USB van de MoreFine gepakt die ik eerder heb gebruikt, maar niets wil opstarten, dus nu nieuwe ISO en bootUSB schrijven.
Hopelijk werkt het, want anders is er iets anders mis, ik wou eerst weten of alles het nog wel deed voordat ik spul bestel.

Edit: Opnieuw geprobeerd maar geen resultaat, bios staat goed (zie foto's).

https://ibb.co/LvLQstz
https://ibb.co/4W2kvkP

Edit: Opgelost, bleek een extra optie voor USB te zijn die aan moest staan. Ik ga nu lekker installeren en ga er verder niet teveel aan veranderen, eerst kijekn of alles goed werkt en dan later de nieuwe SSD en Geheugen er in prikken.
Rpi 3B - Alpine Linux
Rpi ZW - Kali CLI
Blade server -

Basic
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor Basic » Vr 15 Nov 2024, 20:06

Inmiddels doet de laptop wat het moet doen en functioneert alles naar behoren, en zoals ik mij herinnerde is het geluid subliem vergeleken met alles wat ik heb. De installatie verloopt zonder problemen en alle extra functie knoppen doen het ook direct. Ik moet zeggen dat Mint qua installatie gewoon heel sterk is en geen problemen heb ondervonden tot nu toe. Ik ben blij dat de laptop het weer doet, niet verwacht dat het allemaal zo makkelijk zou gaan en dat je zo snel een HDD kunt vervangen. OOk prettig om even te zien hoe zo'n geheugen bankje eruit ziet in het echt.

Hoe staat het nu met de snelheid? Om te janken zo slecht! Alles maar dan ook alles is verschrikkelijk langzaam vergeleken met de MoreFine nu, echt immens traag en verre van werkzaam. Het nieuws lezen, video bekijken of een tekstbestandje maken... Het kan op een luie zondag prima met een extra bak koffie. Wil ik hier nog iets mee kunnen is het onvermijdelijk om er een SSD en extra geheugen in te zetten, of dit het gewenste resultaat geeft weet ik niet en kom ik volgende week wel achter.

Wat ik nog wel kan doen is de tips allemaal weer gaan uitvoeren om eens te zien of het echt een groot verschil gaat maken, bij de MoreFine kon ik het wel vernemen, maar wellicht dat het hier pas echt een groot verschil gaat maken.

Zoals ik nu denk wil ik 4G geheugen erbij prikken (mits dat zomaar kan naast de bestaande) en een 120GB SSD, hier heb ik genoeg aan en doe er verder weinig mee. Als ik gewoon voor goedkoop ga ben ik dan een 25 euro kwijt in totaal en kan er nog een paar jaar plezier van hebben dankzij Mint.

PS: Firefox opstarten duurt 19 seconden en YouTube een 14 seconden om in te laden.... :D
Rpi 3B - Alpine Linux
Rpi ZW - Kali CLI
Blade server -

DeBaas
Moderator
Moderator

Berichtdoor DeBaas » Za 16 Nov 2024, 10:12

Bij geheugen bijprikken, let op dat je twee, met dezelfde specificaties, modules inprikt, dat scheelt weer in snelheid.
Basic
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor Basic » Zo 17 Nov 2024, 15:52

Bedankt voor de tip, ik zal er rekening mee houden.
Rpi 3B - Alpine Linux
Rpi ZW - Kali CLI
Blade server -

Swake
Held
Held

Berichtdoor Swake » Zo 17 Nov 2024, 17:49

Ik vraag mij dus af of Mint geschikt is om ook te gebruiken als Hacktop (vond ik een leuke naam). Verder geeft het mij het voordeel dat ik met een tweede systeem iets meer kan uittesten zonder direct mijn eigen spul te vernielen, ik wil toch wel eens wat verder neuzen in het systeem en proberen hoe ik aanpassingen kan maken.
Voor wat jij wil verwezenlijken zou ik voor kali linux gaan . Meest bekende linux distro voor etische hackers en heeft dan ook alle tooltjes aan boord .
https://www.kali.org/

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kali_Linux

Je kan ook een Linux distro op een USB stick installeren, zelfs op een externe USB schijf en zo heb je dan een draagbare applicatie van je Linux distro .
https://teqnation.com/linux-op-usb-alti ... em-op-zak/
PC1: Ubuntu 20.04.x : LMDE6
PC2: LMDE6 : Manjaro Linux 24.0.x : Linux Mint 21.x :Ubuntu 22.04.x
Linuxtips
Basic
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor Basic » Zo 17 Nov 2024, 18:15

Hartelijk dank voor de reactie.

Ik heb niet direct tijd om hier fanatiek mee aan de slag te gaan en wil eerst wat basis dingen doornemen die ik heb gevonden op dit forum. Zie link van @mutse: viewtopic.php?f=23&t=8964 Ik zie het wel voor mij om een RPi Zero W hiervoor te gebruiken en dan een CLI "bare" versie te installeren. Uiteraard is dit forum verder niet gericht op dit soort zaken, en zal daarvoor dan ook een geschikte plek vinden op internet. https://forums.kali.org/archived/register.php staat momenteel uitgeschakeld, men kan dus niet meer registreren op het forum...

Dank voor de links, en het gaat mij helpen om mijn Mint (L)AMPp + phpBB forum goed te beveiligen.

Voor nu werkt de "Hacktop" en ga er volgende week een nieuwe SSD en geheugen in plaatsen, ik verwacht hier verder geen problemen mee; Uiteraard laat ik weten of het ook het gewenste verschil gaat maken.
Rpi 3B - Alpine Linux
Rpi ZW - Kali CLI
Blade server -

Basic
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor Basic » Zo 24 Nov 2024, 21:26

Ben voor de 120GB SSD gegaan en 16GB RAM.
Aankomende donderdag komt het binnen.
Rpi 3B - Alpine Linux
Rpi ZW - Kali CLI
Blade server -

Terug naar “%s” Newbie vragen